O pozycji zajmowanej przez witrynę w wynikach wyszukiwania decyduje wiele czynników. Często mówi się o około 200, ale najprawdopodobniej jest ich więcej. Aby Twoja strona mogła mieć oczekiwaną widoczność w Google, musisz ją zoptymalizować. Najlepiej, jeśli spełnia wymagania algorytmu pod kątem wszystkich znanych nam czynników rankingowych. Jeśli chcesz ustalić, w jakim zakresie musisz wprowadzić zmiany, zrób audyt SEO. Czy jednak wystarczy, jeśli skorzystasz z darmowego narzędzia online, które przeanalizuje stan witryny?
Czy darmowy audyt SEO jest wystarczający dla Twojej strony?
Strona WWW może pod wieloma względami nie być dostosowana do wymagań algorytmu Google. Audyt SEO pomoże Ci ustalić, w jakiej kondycji jest serwis – co musisz w nim zmienić, aby mieć szanse na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Specjalista analizuje witrynę pod kątem wielu parametrów, a następnie przygotowuje obszerny raport. Alternatywą dla takiej usługi jest darmowy audyt SEO, który można wygenerować za pomocą narzędzi online. Czy to wystarczy?
Niestety, ale zazwyczaj nie. Takie narzędzia ekspresowo analizują stan Twojej witryny, ale tylko w zakresie określonych czynników. Bardzo prawdopodobne, że darmowe audyty SEO obejmą jedynie część podstron. W praktyce chodzi o zainteresowanie odbiorcy odpłatną, profesjonalnie przygotowaną analizą.
Darmowy audyt możesz przeprowadzić m.in. w Ahrefs. Wystarczy, że zweryfikujesz witrynę, tzn. potwierdzisz, że jest Twoja albo nią zarządzasz. Bezpłatnie nie sprawdzisz natomiast konkurencji. Raport dostarcza sporo informacji. Wszystko wymaga weryfikacji, a następnie pracy specjalisty, który wdroży na tej podstawie odpowiednie zmiany. Samo przeprowadzenie audytu to dopiero pierwszy krok.
Jeśli chcesz dostosować witrynę do wymagań Google, darmowy audyt SEO to przeważnie zbyt mało. Potrzebujesz profesjonalnej analizy. Co ona obejmuje?
Jakie elementy powinien zawierać profesjonalny audyt SEO?
Taki materiał zazwyczaj ma kilkadziesiąt stron, a nawet więcej. Zawiera mnóstwo danych i wykresów. Oto kwestie, które audyt na pewno powinien objąć:
- Kierowanie na słowa kluczowe – ocena, czy pozycjonowanie obejmuje słowa kluczowe, które są wyszukiwane przez internautów zainteresowanych skorzystaniem z Twoich produktów lub usług. Nie chodzi wyłącznie o ruch na stronie, ale przede wszystkim sprzedaż.
- Użycie słów kluczowych – weryfikacja, czy frazy są odpowiednio używane w witrynie. Czy dodajesz je we właściwych częściach strony w naturalny sposób i nie upychasz ich na siłę? Każda treść powinna zostać zoptymalizowana, aby dawała szansę na ruch organiczny. Oczywiście, nie chodzi wyłącznie o zastosowanie odpowiednich fraz – content powinien być wartościowy.
- Jakość treści – czy jest unikatowa i wartościowa na każdej podstronie?
- Indeksacja strony – czy Google nie ma problemów z dodawaniem Twoich materiałów do indeksu wyszukiwarki? Jeśli takie występują, content w ogóle nie pojawi się w wynikach.
- Adresy URL – sprawdź, czy są przyjazne dla SEO. Powinny dokładnie opisywać zawartość strony. Unikaj domyślnych adresów URL, które często są losowymi ciągami liter i cyfr.
- Tagi tytułów – czyli tag <title>. Powinien opisywać zawartość strony i uwzględniać słowo kluczowe.
- Opis meta – czyli tag description, który może pojawiać się w SERP-ach.
- Nagłówki – najważniejszym jest H1, czyli zazwyczaj tytuł kategorii czy artykułu. Poza tym na stronie mogą się znaleźć również tagi od H2 do H6. Za ich pomocą uporządkujesz zawartość witryny.
- Bezpieczeństwo – korzystanie z certyfikowanego połączenia (SSL).
- Linki – im więcej odnośników z wartościowych domen, tym lepszy profil linków zwrotnych. Możesz sprawdzić odsyłacze za pomocą m.in. Ahrefs i Google Search Console.
- Responsywność – strona musi się prawidłowo wyświetlać na urządzeniach przenośnych.
- Szybkość witryny – 83% użytkowników oczekuje, że strony będą ładować się w ciągu trzech sekund lub krócej. Szybkość działania witryny ma również znaczenie dla widoczności w Google.
- Obrazy – nazwy plików graficznych powinny być krótkie i opisowe oraz zawierać słowa kluczowe. Słowa w nazwach plików należy oddzielać myślnikami.
- Mapa witryny – czy jest dodana w GSC i działa poprawnie?
Na czym polega różnica między darmowym a płatnym audytem SEO?
Bezpłatny audyt ma wady i zalety. Takie narzędzia są dostępne online i możesz dzięki nim szybko sprawdzić stan witryny – przynajmniej w podstawowym zakresie. Zweryfikujesz ją pod kątem przyjazności dla urządzeń mobilnych, działania certyfikatu SSL, niedziałających linków, zduplikowanych treści czy metatagów. Jednak darmowe narzędzia przeważnie nakładają ograniczenia dotyczące liczby analizowanych URL-i oraz parametrów. Mogą nie obejmować wszystkich czynników technicznych wpływających na SEO witryny. Poza tym często takie narzędzia nie są regularnie aktualizowane, przez co dostarczają niedokładnych lub nieaktualnych danych.
A płatny audyt SEO? Jak to wówczas wygląda? Takie audyty są bardziej rozbudowane. Obejmują analizę architektury witryny, mapę SEO, plik robots.txt, linki kanoniczne, przekierowania, dane strukturalne, Core Web Vitals i wiele innych. Niektóre z zalet korzystania z płatnych narzędzi to: dokładność, precyzja i spójność. Mogą skanować całą witrynę, dostarczać szczegółowe raporty. Płatne narzędzia są zazwyczaj regularnie aktualizowane. Jednak niektóre są drogie, a uzyskane dane źle opracowane lub niejasne. Dostarczają wielu danych, ale możesz mieć problem z ich interpretacją bez pomocy eksperta.
Co możesz zyskać, decydując się na darmowy audyt SEO?
To przede wszystkim oszczędność. Korzystając z różnych narzędzi, możesz zebrać wiele danych, chociaż trudno Ci będzie uzyskać wszystkie, jakich potrzebujesz, aby zoptymalizować witrynę. Natomiast jesteś w stanie pozyskać bezpłatnie wiele cennych informacji i stopniowo na tej podstawie dostosowywać witrynę do wymagań Google.
Jakie są potencjalne pułapki darmowego audytu SEO?
Trudno Ci będzie uzyskać bezpłatnie w ramach jednego narzędzia wszystkie potrzebne dane. Jak już wiesz, darmowy audyt SEO online oznacza zazwyczaj, że analiza obejmie tylko część URL-i albo wybrane parametry. Możesz zabrać dane z różnych narzędzi, ale trudno o zachowanie spójności. Mogą one inaczej interpretować poszczególne dane. Trudno Ci będzie wykonać kompleksowy audyt za pomocą wyłącznie darmowych rozwiązań i jednocześnie uzyskać dane, na podstawie których możesz wyciągać wnioski.
Przypadki, kiedy warto zainwestować w płatny audyt SEO
Na pewno postaw na płatny audyt, jeśli masz problemy z widocznością witryny. Aktualizacje, do których doszło w ostatnim roku, mogły spowodować znaczny spadek pozycji. Dlatego konieczna jest weryfikacja, czy witryna obecnie spełni wymagania algorytmu.
Jednak profesjonalny audyt SEO to dobra inwestycja nie tylko, jeśli Twoja witryna ma problemy. Rzadko strona jest na tyle zoptymalizowana, że nie da się niczego w niej poprawić. Tymczasem, np. wybór skuteczniejszych sprzedażowo słów kluczowych może przynieść wyższą sprzedaż. Poza tym pamiętaj, że 15% fraz użytych każdego dnia jest wyszukiwanych po raz pierwszy. Dlatego nie wystarczy raz przeprowadzić analizę słów kluczowych. Do niej trzeba wracać.
Zlecenie profesjonalnego audytu oznacza oszczędność czasu. Możesz próbować na własną rękę, ale ile to będzie trwać? Tymczasem ten czas możesz wykorzystać na inne działania. Czy masz wystarczającą wiedzę, aby wyciągnąć na tej podstawie wnioski?
Darmowy audyt SEO a zasady E-E-A-T
Bezpłatna analiza witryny nie obejmuje wszystkich czynników, które mają wpływ na widoczność. E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness i Trust) to zasady, których powinno się trzymać, aby zapewnić internautom wartościowy content. Nie oczekuj jednak, że bezpłatny audyt obejmie weryfikację witryny pod tym kątem. Wymaga to analizy przez specjalistę.
Zalecenia ekspertów SEO dotyczące wyboru audytu
Jeśli masz problem z widocznością witryny, nie wystarczy bezpłatny audyt SEO. Otrzymasz pewne dane, które dotyczą części strony i niektórych jej parametrów. Tymczasem musisz uzyskać kompleksowy audyt SEO i mieć do dyspozycji specjalistę, który przeanalizuje, jakich zmian wymaga witryna, a także je wprowadzi. Możesz wprowadzać modyfikacje, na które wskazuje darmowy audyt, ale to słuszny krok? Zdecydowanie nie – przynajmniej nie bez analizy przeprowadzonej przez specjalistę.