Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Reklama w Google Ads - odrzucenie
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
    Dobry tytuł SEO
    Znaczenie tytułu a SEO strony internetowej
    20 marca 2024
    UTM link
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Czym jest wireframe w UX?
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    USP produktu - unikalna propozycja sprzedaży
    USP produktu – czym jest unikalna propozycja sprzedaży?
    16 sierpnia 2023
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    sklep na shopware
    Shopware – co to jest i jak zacząć?
    31 października 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    rekomendacje-biznes
    Rekomendacje w biznesie – jak je wykorzystać?
    5 maja 2023
    Research and development
    Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
    17 listopada 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Design thinking w marketingu – podstawy
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Metoda design thinking
Responsywnie.pl > Marketing > Design thinking w marketingu – podstawy
Marketing

Design thinking w marketingu – podstawy

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2024/04/05 o 9:23
Paulina Szewczyk Opublikowano 5 kwietnia 2024
10 min
Udostępnij

W biznesie możesz mieć przygotowany plan działań na wiele miesięcy, a nawet na lata. Problem w tym, że sytuacja na rynku wciąż się zmienia – pojawiają się nowe trendy i wydarzenia, a klienci mają coraz większe oczekiwania. W prowadzeniu firmy kluczowe jest dostosowywanie się do tego, co się dzieje. Ogromne znaczenie odgrywa personalizacja. W poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań pomoże Ci design thinking. Co to jest i jakie ma znaczenie w marketingu?

Spis treści
Design thinking – czym jest?Sytuacja na rynku design thinkingJakie etapy możemy wyróżnić stosując design thinking?Empatia i zrozumienie potrzeb użytkownikaDefiniowanie problemówKreatywna burza mózgów – generowanie pomysłówPrototyp rozwiązania i prezentacja użytkownikowiTesty, testy i jeszcze więcej testówDesign Thinking w kontekście sprzedaży i zwiększania konwersjiPraktyczne zastosowanie Design Thinking w strategiach marketingowychAirBnBIBMUber EatsZnaczenie design thinking w nowoczesnym marketingu

Design thinking – czym jest?

Myślenie projektowe to nieliniowy proces, który zespoły wykorzystują do zrozumienia potrzeb użytkowników, kwestionowania założeń, definiowania problemu i tworzenia innowacyjnych rozwiązań do prototypowania i testowania. Dzięki tej metodzie możesz znaleźć oryginalne rozwiązania poprzez dogłębne poznanie oczekiwań odbiorców.

Jaka jest historia tej koncepcji? W latach 60. XX wieku projektanci zastosowali metodologię naukową, aby zrozumieć funkcje i wpływy projektowania. Nigel Cross chciał uczynić je naukowym i racjonalnym. Opracowana metoda była znana jako metodologia partycypacyjna. W latach 70. Herbert A. Simon, laureat Nagrody Nobla, w swojej książce The Sciences of the Artificial, przedstawił design jako „sposób myślenia”. Wprowadził zasady design thinking, m.in. prototypowanie i obserwację. W 1982 roku Nigel Cross w artykule „Designerly Ways of Knowing” porównał sposoby rozwiązania problemów w pracach projektowych i życiu codziennym. W latach 90. design thinking zintegrował wyspecjalizowane dziedziny wiedzy, aby rozwiązywać globalne problemy z holistycznej perspektywy. Na początku XIX wieku David Kelley założył Stanford’s Hasso Plattner Institute of Design, który koncentrował się na rozwoju i wdrażaniu design thinking.

Metoda twórczego rozwiązywania problemów cieszy się rosnącym zainteresowaniem, ale trudno ją uznać za powszechną.
Twórcze rozwiązywanie problemów

Źródło

Sytuacja na rynku design thinking

Przewiduje się, że globalny rynek design thinking będzie rósł w znacznym tempie w okresie prognozy od 2024 do 2031 roku. W 2021 r. jego wartość została wyceniona na 6900 mln USD i oczekuje się, że osiągnie 10500 mln USD do 2027 roku.

Jakie etapy możemy wyróżnić stosując design thinking?

Tworzenie innowacyjnych rozwiązań wymaga czasu. Proces składa się z kilku następujących po sobie etapów, podczas których wykorzystuje się wiedzę z różnych dziedzin. Pomysły są wciąż testowane i ulepszane. W centrum działania leży empatia, dzięki której możliwe jest lepsze zrozumienie oczekiwań klientów. Sprawdź, jakie są etapy design thinking.

5 faz design thinking

Źródło

Empatia i zrozumienie potrzeb użytkownika

Empatia jest krytycznym punktem wyjścia do udanych rozwiązań w myśleniu projektowym. Najpierw musisz wiedzieć, dla kogo rozwiązujesz problem. Dogłębne zrozumienie konsumenta jest najważniejszym wkładem w zapewnienie sukcesu biznesowego. Ustalenie potrzeb, barier, postaw i aspiracji odbiorcy jest jedynym sposobem na odblokowanie nowych rozwiązań, które odkrywają pojawiające się możliwości dla marek. Na tym etapie należy zebrać spostrzeżenia, które są istotne dla wyzwania i możliwe do podjęcia przez zespół projektowy. Jak możesz uzyskać potrzebne dane? Przykładowo poprzez wywiady z użytkownikami.

Definiowanie problemów

Zbierz wszystkie spostrzeżenia – potrzeby konsumentów, ich styl życia i wpływy kulturowe – aby nadać sens rozwiązaniom, które projektujesz. Na jakich nieoczekiwanych barierach możesz się skupić? Czy zadajesz właściwe pytania, czy jednak musisz ponownie ocenić założenia dotyczące wykonywanego zadania?

Świetny brief, zbudowany zarówno ze strategicznym naciskiem, jak i kreatywną inspiracją, jest kluczem do odblokowania najlepszych rozwiązań i budowania konsensusu.

Kreatywna burza mózgów – generowanie pomysłów

W tej fazie zespół musi ustalić ścieżki rozwiązań. Powstają różne pomysły, powinno ich być wiele. Ten etap nie skupia się na ocenianiu poszczególnych propozycji, tylko wygenerowaniu ich jak najwięcej. Wykorzystuje się do tego burzę mózgów, mapowanie myśli czy karteczki samoprzylepne. Kluczem jest zapewnienie takich warunków, aby rozbieżne i prowokacyjne opcje były przyjmowane, a ostatecznie trzeba skupić się na kilku najsilniejszych ścieżkach.

Prototyp rozwiązania i prezentacja użytkownikowi

Na tym etapie powstaje wstępna wersja rozwiązania. Pomysły przekształcane są w coś namacalnego. Proponowane rozwiązania mogą być ulepszane, przeprojektowywane lub odrzucane poprzez serię recenzji i krytykę ze strony szerszego zespołu. Ten proces pozwala twórcom być niedoskonałymi i zastosować pomysły z różnych źródeł. Dzięki prototypom można eksperymentować z różnymi koncepcjami zanim zostaną wdrożone.

Testy, testy i jeszcze więcej testów

W ramach tego etapu prezentowane są prototypy i zbierane opinie na ich temat. Testowanie umożliwia wyciąganie wniosków i wprowadzanie zmian. Ważne, aby konsumenci, z którymi rozmawiasz, byli realnie zainteresowani problemem, który rozwiązujesz. Pytania powinny być otwarte i skoncentrowane na rozwiązaniach:

  • „Jaki problem może to dla Ciebie rozwiązać?”;
  • „Jak to rozwiązanie może wpłynąć na Twoje doświadczenie?”;
  • „Co może sprawić, że będzie to jeszcze lepsze rozwiązanie?”;

Unikaj pytań typu „tak/nie” lub „co Ci się podoba?” i skup się na rozwiązaniu danego problemu w najlepszy możliwy sposób.

Metoda design thinking wymaga pokonania każdego z tych etapów. To dzięki temu możliwe jest generowanie pomysłów, za pośrednictwem których stworzysz funkcjonalny produkt.

Design Thinking w kontekście sprzedaży i zwiększania konwersji

Jeśli chcesz osiągać oczekiwane wyniki biznesowe, musisz zapewnić produkty, które rozwiązują problemy klientów. Im lepszy otrzymają artykuł, bardziej dopracowany, tym większa szansa na sprzedaż i zwiększenie konwersji. Innowacyjne pomysły mają prowadzić do skuteczniejszego zaspokajania potrzeb. W ramach testowania rozwiązań możesz wytypować te optymalne. To coś innego niż logiczne rozwiązywanie problemów. W tym przypadku promuje się kreatywność i eksperymentowanie.

50% firm, które opierają projektowanie na design thinking, uważa, że dzięki takim działaniom mają lojalniejszych klientów. Skoro odbiorca otrzymuje dopracowany produkt, to przeważnie chętnie ponownie skorzysta z oferty. Wysoka jakość przekłada się także na wyższą konwersję. Dążenie do rozwiązywania problemów to słuszny krok i tak naprawdę najlepsze rozwiązanie, jeśli chcesz osiągnąć wyższą sprzedaż przy takich samych nakładach na marketing.

Myślenie projektowe wykorzystują znane marki, takie jak IBM, Google, Airbnb, PepsiCo i Nike. Była CEO PepsiCo, Indra Nooyi, powiedziała słynnemu Harvard Business Review, że design thinking miało udział w prawie każdej kluczowej decyzji podejmowanej przez firmę. Podczas jej 12-letniej kadencji sprzedaż wzrosła o 80 procent.

Metoda twórczego rozwiązywania problemów - badanie

Źródło

Praktyczne zastosowanie Design Thinking w strategiach marketingowych

Jak już wiesz, myślenie projektowe jest wykorzystywane przez wiele cenionych marek i zajmuje istotne miejsce w strategiach sprzedażowych. Oto przykłady firm, które z niego korzystają.

AirBnB

Artykył „How Design Thinking Transformed Airbnb from a Failing Startup to a Billion Dollar Business” opisuje, jak słynny start-up przeszedł od 200 dolarów tygodniowego zysku do obecnych wyników. Myślenie projektowe jest częścią sukcesu Airbnb. Każdy pracownik uczestniczący w procesie testuje poszczególne, stosowane rozwiązania. Przykład? Użytkownicy Airbnb mogli oznaczać gwiazdką nieruchomości, aby dodać je do listy życzeń – była to podstawowa funkcja. Okazało się, że prosta zmiana gwiazdki na serduszko zwiększyła zaangażowanie o ponad 30%. To efekt przeprowadzanych testów.

Metoda twórczego myślenia na przykładzie Airbnb

Źródło

IBM

IBM to przykład giganta, który głęboko zainwestował w myślenie projektowe i zbudował duży wewnętrzny zespół. Postawienie na to rozwiązanie się zwróciło – ROI wyniosło 301%. Co ciekawe, udostępnili swoje zasoby w zakresie myślenia projektowego za pośrednictwem otwartego zestawu narzędzi.

Zasoby w zakresie myślenia projektowego - IBM

Źródło

Uber Eats

UberEATS podchodzi do dostarczania żywności z nastawieniem na myślenie projektowe. Aby zrozumieć wszystkie rynki i to, jak produkty marki pasują do każdego miasta, pracownicy firmy nieustannie pojawiają się w miejscach, w których klienci mieszkają, pracują i jedzą. Siedząc w biurach w San Francisco czy Nowym Jorku, nie są w stanie naprawdę zrozumieć doświadczeń ludzi na ulicach Bangkoku czy Londynu.

Przykład design thinking - Uber Eats

Źródło

Znaczenie design thinking w nowoczesnym marketingu

Ta metoda jest już wykorzystywana w nowoczesnym marketingu, w tym w działaniach prowadzonych online. Doskonałym przykładem jest pozycjonowanie witryn. W tym procesie najpierw powinno nastąpić zrozumienie potrzeby użytkownika, aby na tej podstawie zidentyfikować słowa kluczowe wyszukiwane przez potencjalnych klientów. Następnie określasz, jakie cele chcesz osiągnąć poprzez pozycjonowanie, np. zwiększenie ruchu na stronie czy sprzedaży. W kolejnym etapie, dzięki design thinking, możesz szukać kreatywnych sposobów na szukanie rozwiązań różnych problemów. Mogą się one wiązać z optymalizacją techniczną witryny, np. poprawieniem jej struktury.

Takie podejście daje Ci również duże możliwości, jeśli chodzi o content marketing, który może odegrać kluczową rolę w SEO. W ramach prototypowania możesz wdrożyć ustalone zmiany jedynie na części podstron, aby obserwować, czy takie działania przyniosą efekt. Oczywiście, na tym kroki się nie kończą. Design thinking zakłada ciągłe testowanie i jest to również niezbędne w przypadku pozycjonowania. Takie podejście pozwala bardziej kreatywnie podejść do rozwiązania zdefiniowanego problemu i zyskać przewagę konkurencyjną – postawić na rozwiązania, na które nie wpadły inne firmy.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?