Responsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    12 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    5 maja 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencerzy i ich wpływ na rozwój marki
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
    15 września 2023
    Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
    6 września 2023
    Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
    5 września 2023
    Video marketing – jak robić to skutecznie?
    5 września 2023
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Sprzedaż na Pintereście – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?
    15 sierpnia 2023
    Grupa na Facebook – założenie i jej rozwój
    2 czerwca 2023
    Konto firmowe na TikToku – jak je założyć i co daje?
    5 maja 2023
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Popełniane błędy w kampanii Google Ads
    4 podstawowe błędy w kampanii Google Ads
    5 maja 2023
    real time bidding
    Kampania RTB (Real Time Bidding) jako skuteczny model reklamy
    5 maja 2023
    Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
    Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Język xhtml a html
    Język xhtml a html – czym się różnią i który wybrać?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
    30 sierpnia 2023
    Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
    6 kwietnia 2023
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Sposoby na spam
    SPAM. Czym jest i jak się przed nim uchronić?
    5 maja 2023
    szablon czy layout
    Gotowy szablon czy dedykowany layout strony – co wybrać?
    5 maja 2023
    e-commerce vs m-commerce – czym są i czym się różnią?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Cele i metoda smart
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
    lojalność klientów
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
Szukaj
  • Materiały partnerskie
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Rekomendacje w biznesie – jak je wykorzystać?
Aa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Aa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
rekomendacje-biznes
Responsywnie.pl > Blog > Biznes > Rekomendacje w biznesie – jak je wykorzystać?
Biznes

Rekomendacje w biznesie – jak je wykorzystać?

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/05/05 o 12:32
Paulina Szewczyk Opublikowano 13 września 2018
6 min
Udostępnij

W dzisiejszym biznesie jest mnóstwo czynników, które składają się na jego siłę. Liczba fanów na Facebooku, zasób oferty czy też portfolio. W dużej mierze o sukcesie danej firmy decydują jednak rekomendacje.

Spis treści
Rekomendacje – co to jest?Rekomendacje w modelu B2BChwal się zdobytymi rekomendacjami!Jak zdobyć rekomendacje biznesowe?Rekomendacje w kontekście pracownika

Rynek obecnie jest bardzo konkurencyjny w zasadzie w każdej branży. Większość dziedzin biznesu jest mocno wydrenowana. W każdej z nich pojawia się kilka rywalizujących firm, bliźniaczo podobnych do siebie. Dlatego warto szukać szansy, by się wyróżnić, a rekomendacje są jedną z nich.

Rekomendacje – co to jest?

Znaczenie słowa rekomendacja według definicji ze słownika języka polskiego to „opinia o kimś, zazwyczaj pochlebna, polecenie kogoś”. W aspekcie psychologicznym jest to jedna z reguł wpływu społecznego, wyodrębniona przez Roberta Cialdiniego, która wyraźnie funkcjonuje w marketingu oraz biznesie. Dlaczego w reklamach leków pojawiają się farmaceuci oraz lekarze? Ponieważ są osobami, którym ufamy i które na co dzień doradzają nam dobór leków. Jeśli nie mamy jeszcze swojej opinii, to są w stanie na nią wpłynąć. Tak działa społeczny dowód słuszności – postępujemy tak jak inni, jak cała grupa.

Ten element można zastosować także wobec swojej marki i biznesu. Jeśli jest regularnie polecana, to w głowach konsumentów rodzi się myśl „rzeczywiście, coś może być na rzeczy..”. Znacznie łatwiej przekonać się do produktu czy usługi, która jest rekomendowana przez inne osoby, którym ufamy. Równie dobrze mogą to być znajomi, influencerzy, celebryci jak i przedstawiciele innych firm, z których usług regularnie korzysta użytkownik.

Rekomendacje w modelu B2B

Rekomendacje działają jednak nie tylko na użytkowników internetu i klientów docelowych, ale także w sektorze B2B. Jeśli ktoś szuka kontrahenta, to chętniej skorzysta z usług tego, którego poleca ktoś inny. Networking może mieć ogromne znaczenie dla budowania finansowego sukcesu przedsiębiorstwa.

Dla przykładu – Karol postanowił, że jego firma potrzebuje nowej strony internetowej. Stara się zdezaktualizowała, a programowanie nowych funkcji jest cenowo porównywalne do kosztów nowej witryny. Rozpoczyna poszukiwanie odpowiedniego wykonawcy. Na stronie jednego z software house znajduje rekomendację ze strony zaufanego znajomego, Tomka. Karol niezwłocznie dzwoni do kolegi, by dowiedzieć się więcej na temat danego software house. Gdy dobra opinia się potwierdza, to przedsiębiorca już się nie zastanawia, bo znalazł rzetelnego i profesjonalnego wykonawcę swojej nowej strony www. Tak właśnie wygląda w praktyce rekomendacja biznesowa.

rekomendacje biznesowe

Tak działa moc rekomendacji w biznesie – znacznie szybciej zaufamy firmie czy usłudze, którą ktoś już sprawdził. Dlatego nie traktujmy po macoszemu wszelkiego rodzaju konferencji branżowych czy networkingu na LinkedIn – w ostatecznym rozrachunku tak budowany model biznesowy może przynieść realne korzyści.

Chwal się zdobytymi rekomendacjami!

Dlatego jeśli masz już kilku partnerów biznesowych lub zadowolonych klientów, to nie zapomnij pochwalić się ich opiniami. Stwórz na stronie głównej specjalny slider, który będzie po kolei wyświetlał najważniejsze rekomendacje. Masz ich więcej? Stwórz specjalną podstronę, na której umieścisz wszystkie z nich. Dziękuj za wszystkie pozytywne recenzje i chwal się nimi!

Jak zdobyć rekomendacje biznesowe?

Nie masz jeszcze pozytywnych recenzji? Zadbaj o to! Rób follow up po każdej transakcji, namawiając klientów do oceny Twoich usług. Dbaj o dobre relacje biznesowe, by zdobywać kolejne rekomendacje na LinkedIn. Jeśli współpraca układała się bez zarzutów, poproś o referencje i zapytaj o możliwość udostępnienia ich na stronie internetowej firmy. W większości przypadków nie jest to żaden problem, a Ty zyskujesz społeczny dowód słuszności na wysoką jakość usług Twojej firmy.

Pamiętaj jednak, by nie przesadzić w drugą stronę. Tysiące pozytywnych opinii – to brzmi podejrzanie. Dbaj o swój pozytywny wizerunek profesjonalisty oraz specjalisty w branży, ale nie przesadzaj z laurkowaniem swoich usług, bo nie będzie to wyglądać wiarygodnie.

rekomendacja w biznesie

Kampania reklamowa nie jest w stanie w pełni zastąpić rekomendacji. Co z tego, że świetnie zaprezentujemy produkt i wszystkie jego funkcjonalności, skoro nie mamy poparcia swojej tezy wśród klientów? Te elementy powinny działać w symbiozie.

Rekomendacje w kontekście pracownika

Jeśli jesteś pracownikiem, to zadbaj o to, by od każdego pracodawcy/zleceniodawcy, który był zadowolonym z Twojej pracy, otrzymać referencje. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej można powiedzieć wszystko, ale dopiero taka papierowa „rekomendacja biznesowa” jest realnym potwierdzeniem naszych słów, działającym na korzyść naszej kandydatury.

Dlatego nigdy nie zostawiaj po sobie spalonych mostów. Staraj się wszelkie kontrakty kończyć obopólnym zadowoleniem. Wtedy łatwiej o pozytywną opinię, a potencjalny nowy pracodawca chce czasem telefonicznie potwierdzić Twoje poprzednie osiągnięcia. Lepiej nie drżeć w niepokoju, co powie o Tobie Twój poprzedni szef, tylko być pewnym swojej jakości i dobrze wykonanej pracy dla firmy.

Korzystaj z rekomendacji, by zdobywać klientów i budować swój wizerunek specjalisty. Takie polecenia to najmocniejszy bodziec, zarówno w kontekście biznesowym, jak i dla sprzedaży pojedynczych produktów. Nie lekceważ go i regularnie zdobywaj kolejne pozytywne opinie, świadczące o jakości oferowanych przez Ciebie usług!

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen. 1

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
CPC, CPA, CPM i CPV, czyli rodzaje rozliczeń kampanii reklamowych
Paulina Szewczyk 5 maja 2023 13 września 2018
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Koszt wysyłki za pobraniem
Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
Biznes 26 września 2023
Wyszukiwarka Google Grafika
Jak pozycjonować grafikę w Google?
SEO/SEM 21 września 2023
Stworzenie bohatera marki
Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
Marketing 15 września 2023
Framework Bootstrap
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Web Development 14 września 2023
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas

© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?