Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
    6 stycznia 2025
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Linkowanie wewnętrzne i - wpływ na SEO
    Linkowanie wewnętrzne a strategia pozycjonowania
    21 grudnia 2023
    Google Ads i Google AdSense
    Google Ads a AdSense – czym się różnią?
    5 maja 2023
    Crawl budget – budżet indeksowania
    Crawl budget – sposoby na sprawdzenie i poprawę indeksowania
    21 lutego 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Czym jest mapa kliknięć?
    Mapa kliknięć – czym jest i jakie ma zastosowanie?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    allegro czy własny sklep internetowy
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
    rozszerzona rzeczywistość
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    sklep internetowy czy allegro
    Sklep internetowy czy Allegro – co się bardziej opłaca?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Rozpatrzenie reklamacji
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    edukacja-klienta
    Czy warto edukować klientów?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Wiadomości w email marketingu
Responsywnie.pl > Marketing > E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing

E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2024/11/21 o 21:27
Paulina Szewczyk Opublikowano 12 listopada 2024
11 min
Udostępnij

Wykorzystanie poczty e-mail w marketingu jest jednym z najstarszych sposobów dotarcia z ofertą do klientów online. Może Ci się wydawać, że przez natłok reklam i spamu ten kanał nie jest zbyt efektywny. Tymczasem analizy pokazują coś zupełnie innego. Dowiedz się więcej o e-mail marketingu, jego zastosowaniach i efektach.

Spis treści
Co to jest e-mail marketing?Jakie są główne zalety e-mail marketingu?Wady e-mail marketinguKiedy e-mail marketing jest skuteczny?Zbuduj bazę odbiorców, którzy chcą otrzymywać Twoje wiadomościPodziel odbiorców na segmenty, aby personalizować wiadomościPozwól określić częstotliwość otrzymywania e-mailiTestuj wiadomości przed wysłaniemPokaż, że warto czytać newsletterDlaczego warto korzystać z tej formy marketingu?Na co zwrócić uwagę, planując strategię e-mail marketingową?E-mail marketing a znaczenie treściGdzie sprawdzi się ten typ marketingu?

Co to jest e-mail marketing?

W przypadku tej strategii marketingowej wykorzystuje się pocztę elektroniczną do komunikacji z klientami. To forma marketingu bezpośredniego, dzięki której możesz informować klientów o rozszerzeniu oferty, zwiększać świadomość marki, a także promować określone produkty i usługi. Ma ona długą historię, ale jej zastosowanie wygląda zupełnie inaczej niż kiedy zaczęto wykorzystywać pocztę elektroniczną w celach reklamowych. Obecnie działania są automatyzowane, a specjaliści mają do dyspozycji oprogramowanie, które ułatwia im pracę.

Mimo upływu lat przychody z e-mail marketingu rosną. Zerknij na poniższą grafikę – to dane od Statista:

Rosnące przychody z e-mail marketingu

Źródło

Liczba użytkowników poczty e-mail wynosi około 4,5 mld, a do 2027 roku ma sięgnąć 4,8 mld. Każdego dnia wysyłanych jest 361 mld wiadomości. Tylko czy użytkownicy poczty rzeczywiście zaglądają na swoje skrzynki e-mail? Okazuje się, że tak i nawet robią to bardzo często:

  • 39% – 3-5 razy dziennie,
  • 27% – 10-20 razy dziennie,
  • 22% – ponad 20 razy dziennie,
  • 8,5% – raz dziennie,
  • 3,5% – tylko tylu użytkowników nie sprawdza poczty codziennie.

Sprawdzanie e-maili

Źródło

Jak informuje Luisa Zhou, 4 na 5 marketerów wolałoby zrezygnować z działań w mediach społecznościowych niż e-mail marketingu. To w dalszym ciągu przynosi efekt, a dla wielu biznesów online stanowi wręcz najskuteczniejszy sposób dotarcia do klientów.

Jakie są główne zalety e-mail marketingu?

E-mail marketing ma wiele plusów, do których można zaliczyć:

  • Wysokie ROI – jak podaje Statista, 30% marketerów twierdzi, że e-mail marketing osiąga w ich kampaniach najwyższy zwrot z inwestycji. 43% wskazuje, że ten zwrot jest na średnim poziomie.

E-mail marketing a zwrot z inwestycji

Źródło

  • Możliwość personalizacji i segmentacji – dzięki zebraniu danych o odbiorcach możesz ich dzielić m.in. ze względu na wiek, płeć, dotychczasowe zakupy, wydatki na jedno zamówienie i personalizować wiadomości, aby jak najlepiej dopasować do nich treść. Dzięki temu osiągniesz wyższy zwrot z inwestycji.
  • Odbiorca zgodził się na otrzymywanie wiadomości – ok. 49% e-maili to spam, który zapewne i Ty otrzymujesz na swój adres. Jednak e-mail marketing nie polega na wysyłaniu takich wiadomości. Te, które będzie otrzymywać odbiorca, są przez niego oczekiwane, co zwiększa szansę na uzyskanie zakładanych efektów.
  • Elastyczność wiadomości – e-mail może zawierać tekst, grafikę oraz wideo, więc zawartość możesz dostosować do odbiorcy, produktu czy przekazu.
  • Mierzalność – łatwo ocenisz skuteczność działań. Ustalisz współczynnik otwarć i klikalność poszczególnych elementów, które znajdują się w wiadomości. Jeśli jest w niej kilka odnośników, możesz sprawdzić, który osiągnął najwyższą klikalność.
  • Możliwość dostosowania treści wiadomości do bieżącej aktywności odbiorców – jeśli użytkownik przeglądał produkty w danej kategorii, możesz mu zaproponować rabat, aby zachęcić do zakupu.

Wady e-mail marketingu

Takie działania mają nie tylko zalety. Oto, jakie wady ma e-mail marketing:

  • Wiadomość może być oceniona jako spam – odbiorcy każdego dnia otrzymują mnóstwo niechcianych wiadomości. Poniższa grafika prezentuje, jak duża jest skala problemu. Blisko co drugi e-mail to spam. Wysyłaj wyłącznie wiadomości, na które zgodzili się Twoi odbiorcy. W przeciwnym wypadku mogą je po prostu usunąć i budować negatywną opinię na temat Twojej marki.

Spam

Źródło

  • Ryzyko niedostarczenia wiadomości – źle przygotowany e-mail może nigdy nie trafić do odbiorcy. Jeśli użyjesz słów, które uznawane są za spamerskie, adresat może nigdy nie zobaczyć Twojego przekazu. Po prostu wiadomość trafi do folderu spam.
  • Problemy z projektowaniem wiadomości – musisz tworzyć takie, które będą się prawidłowo wyświetlać na różnych urządzeniach i u różnych dostawców poczty e-mail. Niektórzy odbiorcy chcą otrzymywać wyłączne wiadomości tekstowe – weź to pod uwagę.
  • Musisz mieć odpowiednią bazę odbiorców – kampania nie odniesie sukcesu, jeśli roześlesz wiadomości do przypadkowych internautów. Powinieneś zbudować odpowiednią bazę osób, które godzą się na otrzymywanie e-maili dotyczących danych produktów czy branży.

Kiedy e-mail marketing jest skuteczny?

Efekt prowadzenia e-mail marketingu zależy od wielu czynników. Co zrobić, żeby Twoje działania przynosiły odpowiednie rezultaty? Sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę.

Zbuduj bazę odbiorców, którzy chcą otrzymywać Twoje wiadomości

Marketing e-mail może przynosić zadowalające wyniki, jeśli masz listę odbiorców, których faktycznie interesuje to, co oferujesz. Jej zbudowanie nie musi być trudne. Doskonałym na to sposobem jest zaoferowanie jakiegoś gratisu w zamian za dołączenie do newslettera. Może to być rabat na pierwsze zakupy czy inna promocja. Najlepiej, jeśli użytkownik ma wybór, jakie treści chce otrzymywać – szczególnie jeśli Twoja oferta jest szeroka.

Dołączenie do newslettera

Źródło

Podziel odbiorców na segmenty, aby personalizować wiadomości

Możesz prowadzić sklep z bardzo szeroką ofertą. Klient, który kupił u Ciebie smartfon, niekoniecznie chce otrzymywać informacje o promocji na pralkę. Dlatego idealnie, jeśli może wybrać, jakiego typu wiadomości go interesują. Chce otrzymywać e-maile dotyczące określonej kategorii produktów? A może o promocjach albo nowościach? Jeśli treść wiadomości jest zgodna z oczekiwaniami, rośnie szansa na konwersję.

Pozwól określić częstotliwość otrzymywania e-maili

Możesz pytać użytkowników, dodających swój adres do newslettera, o to, jak często chcą otrzymywać wiadomość. Dzięki temu zwiększasz szansę, że zapoznają się z treścią i nie zrezygnują z otrzymywania e-maili.

Testuj wiadomości przed wysłaniem

Znaczenie ma każda część e-maila. Skup się na wszystkich elementach treści wiadomości – tytule, call to action, nazwie nadawcy, grafice i personalizacji treści. Warto przeprowadzać testy A/B – przygotuj dwie różne treści wiadomości i roześlij je do pewnej grupy odbiorców. Następnie analizuj skuteczność – współczynniki otwarć, klikalności i konwersji. Grupy testowe powinny liczyć po co najmniej 50 osób. Zwracaj również uwagę na godzinę otrzymania wiadomości, gdyż ona także wpływa na odbiór e-maila.

Pokaż, że warto czytać newsletter

Zapewnij wartościowe treści i wyróżnij odbiorcę. Możesz wysyłać mu spersonalizowane promocje albo dać opcję zamówienia produktu, zanim będzie ogólnie dostępny na stronie. Powiadamiaj użytkowników o planowanych zniżkach. Staraj się pokazać im, że warto czytać Twoje wiadomości.

Dlaczego warto korzystać z tej formy marketingu?

Jednym z najważniejszych argumentów, które przemawiają za tymi działaniami, jest wysoki zwrot z inwestycji. Z danych Litmus wynika, że e-mail marketing osiąga zwrot na poziomie 4200%. Oczywiście ROI zależy od branży. Każdy zainwestowany dolar w sektorze handlu detalicznego czy e-commerce przynosi 45 dolarów zwrotu. W przypadku oprogramowania – 36 dolarów. To uśrednione dane.

Poza tym to kanał komunikacji, dzięki któremu możesz osiągać przychody na zakupach klientów, którzy już korzystali z Twojej oferty. Poprzez wysyłanie wiadomości informujesz ich o promocjach, możesz przygotowywać indywidualne propozycje i nie tylko. Dbasz o bezpośredni kontakt, nie zapominasz o kliencie.

Na co zwrócić uwagę, planując strategię e-mail marketingową?

Jak już wiesz, e-mail marketing pozwala docierać do odbiorców i osiągnąć wysoki współczynnik zwrotu z inwestycji. To jedna z najlepszych metod komunikacji, ale osiągnięcie efektów wymaga odpowiedniej strategii działań. Zwróć uwagę na:

  • Odpowiedni styl komunikacji – w przypadku wiadomości wysyłanych do klienta indywidualnego może sprawdzić się styl bezpośredni i luźny, który jednak nie do końca będzie trafiony w relacji B2B.
  • Narzędzia do automatyzacji – są niezbędne. Dzięki nim szybko roześlesz wiadomości, uzyskasz dane na temat skuteczności danego e-maila. Przykładowe narzędzia godne uwagi to: GetResponse, MailerLite, ConvertKit i ActiveCampaign.
  • Analiza wyników i modyfikacje w działaniach – nawet jeśli dana wiadomość jest skuteczna, to nie oznacza, że tak będzie zawsze. Dlatego regularnie sprawdzaj efektywność i udoskonalaj swoje kampanie, aby osiągać lepsze wyniki.
  • Pisz zwięźle i na temat – Twój odbiorca może poświęcić mało czasu na każdą wiadomość, więc jeśli chcesz przekonać potencjalnych klientów do skorzystania z oferty, skup się na konkretach i korzyściach, które odniesie, jeśli na nią postawi.
  • Używaj tagów ALT w grafikach – możliwe, że zdjęcie nie wyświetli się prawidłowo w e-mailu. Zamiast niego odbiorca zobaczy treść wspomnianego tagu ALT, która nada pewien kontekst i zasugeruje, co się znajduje na grafice.

E-mail marketing a znaczenie treści

Content odgrywa ważną rolę nie tylko w mediach społecznościowych czy na stronie WWW, ale również w kampaniach mailingowych. Treść wiadomości w dużej mierze decyduje o jej skuteczności. Zwróć uwagę na następujące elementy:

  • Nadawca – czasami dobrym rozwiązaniem będzie samo imię i nazwisko, w innym przypadku nazwa firmy, a jeszcze w innym – połączenie obu informacji. Zastanów się, czego mogą oczekiwać odbiorcy.
  • Tytuł wiadomości – skup się na przekazaniu kluczowej korzyści, np. 40% zniżki na wszystkie smartfony do 23.12. Oczywiście tytuł nie może wprowadzać w błąd.
  • Dane liczbowe są pozytywnie odbierane, a mają zastosowanie zarówno w tytule, jak i treści wiadomości.
  • Call to action – e-mail powinien zawierać zachętę do bezpośredniego kontaktu albo wykonania określonej czynności, np. złożenia zamówienia. W jednej wiadomości oczekuj jednego typu działania.
  • Odnośniki do social mediów i inne ważne linki – warto je umieścić, ale nie w każdej wiadomości. Kiedy skupiasz się na promowaniu danego produktu lub usługi, nie rozpraszaj odbiorcy innymi odsyłaczami.

Gdzie sprawdzi się ten typ marketingu?

Mierzalność e-mail marketingu powoduje, że warto przetestować te działania bez względu na branżę. W każdej może się okazać, że efekty będą znakomite. Test nie musi Cię dużo kosztować, a dowiesz się, czy warto inwestować większe środki. Poniższa grafika prezentuje współczynnik otwarć wiadomości w zależności od branży.

Mierzenie e-mail marketingu

Źródło

Jak widzisz, najniższy wynik to 17,1%. Dlatego nie zastanawiaj się. Przetestuj e-mail marketing i oceń, czy warto wygospodarować środki na kampanię.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Wprowadzenie produktu
Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
Marketing 2 stycznia 2025
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?