Witrynę możesz pozycjonować w Google na zapytania ogólne (frazy generyczne), regionalne, brandowe, a także long tail, czyli zapytania długiego ogona. W przypadku ostatnich mowa o frazach składających się co najmniej z 3 słów. Twoja strona może być widoczna na tysiące takich fraz, które przeważnie mają niewielką średnią liczbę wyszukiwań, ale za to mogą znakomicie konwertować. Sprawdź, na czym polega pozycjonowanie szerokie i dlaczego warto postawić na long tail.
Czym są frazy długiego ogona (long tail)?
Jak wspomnieliśmy, chodzi o zapytania, które składają się co najmniej z 3 słów. Dzięki takiej liczbie możesz dokładniej opisać to, co chcesz znaleźć. Zapytasz wyszukiwarkę o słowa kluczowe bardziej adekwatne do oczekiwanego wyniku. Załóżmy, że wpisujesz frazę ogólną „piłki”. Google wyświetli w takim przypadku prawdopodobne kategorie z piłkami do piłki nożnej, bo na podstawie zebranych danych algorytm wie, że przeważnie internauci szukają właśnie takich.
Tymczasem Tobie może zależeć na innej. Potrzebna Ci piłka do koszykówki outdoor. Jeśli wyszukasz taką frazę, zobaczysz oczekiwane wyniki. Zatem frazy długiego ogona lepiej opisują to, czego szuka internauta i tym samym większe jest prawdopodobieństwo, że wizyta na stronie skończy się zamówieniem.
Oto przykładowe frazy long tail:
- salon fryzjerski Warszawa Mokotów;
- pralka ładowana od góry;
- ile zarabia w Polsce prokurator?;
- peugeot 5008 rocznik 2020.
Intencje zapytań mogą być różne. Pozycjonowanie long tail nie jest nowością. Takie działania znakomicie sprawdzają się od lat, co też wynika ze zmian w rodzajach wyszukiwanych fraz. Z analizy przeprowadzonej przez Backlinko wynika, że blisko 92% zapytań wysyłanych do Google to long tail, co widać na poniższym screenie.
Frazy ogólne a frazy długiego ogona
Jak już wiesz, frazy kluczowe long tail różnią się od ogólnych liczbą słów. Długi ogon zaczyna się od 3. Wśród pozostałych różnic znajdują się:
- Liczba wyszukiwań – w przypadku frazy z długiego ogona może to być kilkadziesiąt czy kilkaset miesięcznie. Jeśli chodzi o zapytania ogólne – nawet miliony. Tych pierwszych jest wielokrotnie więcej niż drugich, co pokazuje poniższy wykres.
- Czas oczekiwania na efekt pozycjonowania – frazy long tail możesz szybko wprowadzić na wysokie pozycje. Jeśli masz stronę o dobrych parametrach SEO, to w wielu przypadkach wystarczy przygotowanie treści pod dane zapytanie i jej podlinkowanie z kilku podstron w serwisie. Dla fraz ogólnych trudno o taki efekt.
- Niższy koszt pozycjonowania – mała konkurencyjność wiążę się z tym, że nie musisz dużo inwestować, aby osiągnąć wysokie pozycje na dane zapytanie. W przypadku zapytań ogólnych musisz wygospodarować spore środki i uzbroić się w cierpliwość.
- Stabilność pozycji – bardzo prawdopodobne, że po uzyskaniu top 1 witryna będzie ją utrzymywać bez żadnych działań z Twojej strony. Wszystko dzięki niewielkiej konkurencji. Jeśli pozycjonujesz frazy ogólne, musisz stale pracować nad utrzymaniem pozycji.
- Współczynnik konwersji – słowa long tail charakteryzują się zdecydowanie wyższym wskaźnikiem, ponieważ wysyłający zapytania dokładniej opisują, czego szukają. Zerknij na poniższy wykres. Wynika z niego, że słowa kluczowe long tail mają ok. 2,5 razy wyższą konwersję.
Zalety pozycjonowania long tail
Pozycjonowanie na długi ogon ma wiele plusów. To nie przypadek, że jest standardem w strategiach SEO. Jeśli postawisz na takie działania, zapewne odniesiesz korzyści. Jakie?
- Pozyskasz wartościowy ruch – internauci, którzy odwiedzą Twój serwis po wysłaniu zapytania ogólnego, mogą mieć różne intencje, znajdować się na różnych etapach procesu decyzyjnego. Wielu z nich dalekich jest od zamówienia produktu czy usługi. Słowa kluczowe long tail to bardziej precyzyjne frazy, wyszukiwane przez internautów, którzy wiedzą, czego chcą. Efektem może być wyższy współczynnik konwersji.
- Szybko zwiększysz liczbę odwiedzin na stronie – fraza long tail jest łatwiejsza do pozycjonowania niż ogólna. Możliwe, że wysoką pozycję na dane zapytanie uzyskasz po dodaniu treści lub jej zoptymalizowaniu. Jeśli wypozycjonujesz witrynę na wiele takich słów kluczowych, to mimo ich małej popularności i tak uzyskasz dużą liczbę odwiedzin. W przypadku fraz ogólnych uzyskanie wysokiej pozycji wymaga znacznie więcej czasu i dużych nakładów finansowych.
- Dostarczysz użytkownikom lepiej dopasowane wyniki – internauta dotrze do takiej treści, jakiej szuka. Nie podobnej, tylko oczekiwanej. Przygotowanie takiego contentu wymaga oczywiście wiele czasu, ciągłego obserwowania nowych fraz, które są wyszukiwane przez internautów, i optymalizowania treści, ale warto to robić. Często wystarczy dodać nowy nagłówek lub wprowadzić niewielkie zmiany w tagu title, aby szybko uzyskać widoczność na daną frazę i pozyskiwać ruch.
- Niski koszt pozyskania wysokich pozycji – długi ogon long tail przeważnie nie wymaga większych inwestycji, aby budować widoczność. Zazwyczaj to kwestia optymalizacji treści i w wielu przypadkach można się obyć bez inwestowania w linki.
Wady pozycjonowania na frazy długiego ogona
Pozycjonowanie na długi ogon zajmuje ważne miejsce w strategii SEO. Pozwala szybko zacząć pozyskiwać ruch z wyników wyszukiwania, ale oczywiście nie jest to działanie pozbawione wad. Zaliczamy do nich:
- Niewielki ruch z frazy – możesz poświęcić czas na budowanie widoczności zapytania, które, zajmując wysoką pozycję, będzie generować dosłownie kilka odwiedzin tygodniowo. Przeważnie takim ruchem kończy się zdobycie widoczności na zapytania, które mają kilkadziesiąt wyszukiwań.
- Czasochłonność – zdobywanie wysokich pozycji jest łatwe, ale czasochłonne. Musisz zoptymalizować witrynę pod wiele fraz, przygotowywać treści pod te zapytania, wprowadzać zmiany w linkowaniu wewnętrznym. Dopiero wysokie pozycje na wiele słów kluczowych mogą przynieść zauważalną, znaczną zmianę w ruchu.
- Konieczność ciągłego obserwowania nowych fraz i zapytań wyszukiwanych przez internautów.
Czy zatem warto? Long tail SEO ma zdecydowanie więcej zalet niż wad. Dzięki takim działaniom nie musisz bardzo długo czekać na efekt pozycjonowania – już w pierwszych tygodniach kampanii możliwe jest pozyskiwanie ruchu. Jeśli domena ma dobrą reputację w Google, to widoczność strony będzie rosnąć ekspresowo – wystarczy odpowiednia optymalizacja.
Jak dobierać frazy long tail?
Do wyszukiwania fraz potrzebujesz narzędzi. Poza tym możesz korzystać np. z podpowiedzi Google, które wyświetlają się, kiedy zaczynasz wpisywać dane zapytanie w pole wyszukiwania. Ponadto w rezultatach pojawiają się frazy związane z tym wyszukiwaniem.
To jednak zbyt mało. Oczywiście, możesz wymyślić pewne frazy na podstawie doświadczeń, pytań, które uzyskujesz od klientów, parametrów produktów. Osiągnięcie oczekiwanego ruchu z Google wymaga jednak optymalizacji pod setki zapytań, dlatego potrzebujesz profesjonalnych narzędzi. Z ich pomocą szybko przygotujesz listę fraz. To jednak dopiero początek. W kolejnym kroku musisz wybrać zapytania do optymalizacji strony. W wynikach znajdziesz z pewnością wiele takich, które są nieaktualne albo nie odnoszą się do Twojej oferty.
Gdzie szukać fraz długoogonowych?
Do Twojej dyspozycji są liczne narzędzia, które Ci to ułatwią. Nie ograniczaj się wyłącznie do jednego – skorzystaj z bazy chociaż kilku i na tej podstawie przygotuj listę fraz, pod które warto optymalizować witrynę.
Planer słów kluczowych Google Ads
Z tego narzędzia możesz korzystać bezpłatnie. Dla zapytania „gdzie na wakacje” znalazło blisko 1900 propozycji słów kluczowych. Możesz je pobrać i analizować, korzystając np. z arkusza kalkulacyjnego. Planer słów kluczowych podpowiada np. zwiększenie zakresu wyszukiwania przez dodatkowe słowa kluczowe.
Semstorm
Płatne narzędzie, które świetnie się sprawdzi do wyszukiwania fraz long tail. Tworzy różne grupy słów kluczowych, np. z przyimkami, w formie pytań i nie tylko. Listę wszystkich fraz możesz eksportować do arkusza kalkulacyjnego.
Google Search Console
Zaloguj się i wybierz z menu Skuteczność opcję Wyniki wyszukiwania. Przeanalizuj dane z określonego okresu, np. miesiąca. Posegreguj wyniki według pozycji, ale od najniższej. Wśród wyników możesz znaleźć kilkuwyrazowe słowa kluczowe, które doprowadziły do niewielkiej liczby odwiedzin mimo zajmowania odległej pozycji. Prawdopodobnie wystarczy podstawowa optymalizacja witryny pod te zapytania, aby uzyskać lepszą widoczność i zwiększyć ruch.
Ubersuggest
Kolejne bezpłatne narzędzie, z tą różnicą, że dostarcza dużo wartościowych informacji, ale dotyczących jedynie próbki słów kluczowych. Tak jak na poniższym screenie, uzyskujesz m.in. dane dotyczące szacowanej miesięcznej liczby wyszukiwań i koszt za kliknięcie w przypadku reklamy w ramach Google Ads. Po co Ci ta ostatnia informacja? Im wyższa opłata za przekierowanie, tym fraza może lepiej przekładać się na konwersję – dlatego właściciele stron WWW inwestują w nie.
Inne płatne narzędzia, które warto wziąć pod uwagę, jeśli chcesz przeprowadzić analizę słów kluczowych, to Senuto i Ahrefs.
Pozycjonowanie fraz long tail
Masz już przeanalizowane podpowiedzi wyszukiwarki Google, zebrane dane z narzędzi i wybrane frazy, pod które chcesz optymalizować witrynę. Na czym polega pozycjonowanie stron pod frazy z długiego ogona? W dużej mierze wygląda tak samo jak w przypadku zapytań ogólnych – z tą różnicą, że mniej uwagi musisz poświęcić jednej frazie. Dzięki jakim działaniom możliwe jest osiągnięcie wysokich pozycji na takie słowa kluczowe?
Optymalizacja tytułów podstron/treści
W przypadku tagu title masz do wykorzystania około 600 px na treść, którą Google może wyświetlić w wynikach wyszukiwania. To nie oznacza, że nie weźmie pod uwagę całej jego treści, jeśli będzie dłuższa. Po prostu wtedy wyświetlony tytuł zostanie skrócony.
Szybko możesz poprawić widoczność podstrony na mniej konkurencyjne frazy dzięki optymalizacji tytułu artykułu. Nie musi być bardzo krótki. Może się składać np. z 2 zwięzłych zdań, w których znajdziesz miejsce na istotne słowa kluczowe. To ten element zazwyczaj jest umieszczony w istotnym dla Google nagłówku H1. Sama aktualizacja tego tytułu może szybko przynieść wyższą pozycję.
Linkowanie wewnętrzne
Jeśli chcesz szybko poprawić widoczność danej podstrony na frazę long tail, umieść do niej odnośniki w witrynie z takim tytułem linku jak interesujące Cię zapytanie. Szczególnie warto to zrobić z podstron, które są powiązane tematycznie, a także dobrze podlinkowane wewnętrznie (z innych podstron w obrębie serwisu) i zewnętrznie (z innych stron). Te pierwsze możesz wytypować np. za pomocą narzędzia Screaming Frog, a drugie, używając Ahrefs. Odnośniki szybko mogą przełożyć się na podwyższenie pozycji.
Dodaj treść do artykułu
Widzisz frazy powiązane z daną treścią, ale ten wątek nie był w niej poruszany? W takim razie przygotuj grupę słów kluczowych związanych z tym zagadnieniem i wykorzystaj je do przygotowania dodatkowego nagłówka, w którym odpowiesz na zapytania internautów. Postaw na wartościową treść, poprawną gramatycznie – zapewnij odbiorcom jakość. Ten dodatkowy nagłówek może szybko sprawić, że treść uzyska wysokie pozycje na powiązane frazy kluczowe. Jeśli to nie wystarczy, spróbuj znaleźć miejsce dla danego zapytania w tytule strony.
Optymalizacja całych artykułów
Jeśli dany content powstał bez analizy słów kluczowych, przygotuj dla niego listę fraz long tail i rozpocznij optymalizację. Najlepiej podziel poszczególne zapytania pomiędzy nagłówki w artykule, ewentualnie dodaj nowe i zacznij je wprowadzać. Najważniejsze słowo dla danego contentu powinno się znaleźć na początku tytułu SEO, w nagłówku H1, powtórzyć się w innych nagłówkach (H2-H6), ale naturalnie, nie dodawaj fraz na siłę. Staraj się użyć jak najwięcej z wybranych słów kluczowych, przy czym rób to poprawnie gramatycznie. Nie dodawaj w treści słów typu „hydraulik Kielce”, tylko naturalnie – hydraulik z Kielc czy w Kielcach.
Twórz treści dla nowych fraz
Załóżmy, że prowadzisz skup samochodów w różnych miastach. Warto tworzyć dodatkowe podstrony dla tych miejscowości, np. dla skupu aut w Łodzi i skupu w Warszawie, nawet jeśli ich oferta jest identyczna. W każdym przypadku dodaj unikatową treść, wykorzystaj podpowiedzi Google dla tych zapytań. Tworząc treści, uważaj na kanibalizację. Nie twórz tekstów zoptymalizowanych pod te same lub bardzo podobne słowa kluczowe. To może doprowadzić do tego, że Google będzie wyświetlać różne podstrony w wynikach wyszukiwania na dane zapytanie np. w poszczególnych dniach. W praktyce to zazwyczaj obniża średnią pozycję, dlatego twórz grupy słów kluczowych i optymalizuj jedną treść pod dane frazy.
Optymalizuj adresy URL podstron
Przygotuj logiczną strukturę z uwzględnieniem kategorii i podkategorii. Oczywiście, adresy muszą być przyjazne, tzn. takie, z których wynika, jaką treść internauta znajdzie pod danym URL-em. Optymalnie, jeśli w tej treści uda się uwzględnić frazy long tail.
Optymalizacja zdjęć
Treść to nie wszystko. Grafika jest ważnym elementem artykułów – warto ją optymalizować. Najlepiej, aby zdjęcie nie miało dużych rozmiarów (optymalnie ok. 150-200 KB), ale przy zachowaniu jakości. Frazy long tail użyj w nazwie pliku, np. sukienka-wieczorowa-czerwona-amanda.jpg. Możesz w każdym nagłówku wykorzystać kilka zdjęć i tytuł każdego zoptymalizować pod inne zapytanie. W kolejnym kroku wypełnij tag alt poszczególnych plików. To opis zawartości zdjęcia z wykorzystaniem słów kluczowych. Dzięki tym działaniom możesz zwiększyć widoczność tych plików w Google Grafika. W przypadku wielu branż ma to ogromne znaczenie, szczególnie jeśli chodzi o produkty, przy zakupie których wygląd ma kluczowe znaczenie, np. odzieży czy obuwia.
Zdobywaj linki zewnętrzne do danej treści
Różnicuj anchory/tytuły tych odnośników. Zdecydowaną większość powinny stanowić linki w najbardziej naturalnej formie, czyli adresu URL. Część to odnośniki exact match, czyli z takim tytułem, jak pozycjonowana fraza. Wśród nich mogą się znaleźć zapytania long tail. W przypadku mało konkurencyjnych fraz i pozyskania linku z domeny, która ma dobrą reputację w Google, zaledwie jeden taki odnośnik może spowodować szybki wzrost pozycji.
Podsumowanie
Wiesz już, jakie są zalety pozycjonowania long tail. Warto inwestować w takie działania, gdyż dzięki nim możesz szybko zacząć pozyskiwać ruch z wyników wyszukiwania. W tym wszystkim postaw na wartościowe treści, na content marketing, dzięki któremu dotrą one nie tylko do użytkowników wyszukiwarki. Staraj się tworzyć teksty, odnoszące się do danego zapytania – to zwiększa szanse na sukces.