Zdecydowałeś się na stworzenie strony internetowej swojej firmy. Super, bardzo dobry pierwszy krok. Przed Tobą jednak kolejne zagwozdki takie jak wybór systemu CMS czy też decyzja w kwestii oprawy graficznej. To tylko od Ciebie zależy, czy stroną będzie funkcjonować w oparciu o gotowy szablon czy też na zasadzie dedykowanej grafiki. Oba rozwiązania mają zarówno swoje wady, jak i zalety.
Szablon strony i dedykowany layout mogą być wdrażane w różnych firmach i przełożyć się na finansowy sukces. Wszystko zależy od poszczególnych czynników, które powinny decydować o ostatecznej decyzji. Na jakie kryteria zwrócić uwagę, by przy tworzeniu strony internetowej dobrze wybrać między szablonem a unikalnym projektem graficznym?
Gotowy szablon czy dedykowany layout #1 Aspekt cenowy
Często pierwszym kryterium, które bierzemy pod uwagę, jest cena. Tutaj zdecydowanie plus po stronie szablonów. Jako, że są to strony powtarzalne i łatwiejsze do zaimplementowania, to jednocześnie ich koszt jest znacznie niższy. Mało tego, dla popularnych systemów CMS takich jak Drupal czy WordPress bez problemów można znaleźć także darmowe motywy graficzne.
Oryginalny layout, dostosowany ściśle do wymagań klienta, jego branży oraz celu biznesowego, to koszty zdecydowanie większe, a i zakodowanie takiej strony czy zaprogramowanie poszczególnych funkcjonalności wymaga znacznie większych nakładów pracy. Krótko mówiąc, jeśli kluczowa jest kwota, to postaw na szablon.
Gotowy szablon czy dedykowany layout #2 Możliwość edycji
Szablony to zazwyczaj łatwa i intuicyjna edycja. Z poprawieniem drobnych elementów poradzą sobie także osoby średnio zapoznane z kodem HTML czy CSS. Ma to jednak swoje wady – wiele elementów jest ściśle określonych przez szablon i nie da się ich zmienić. Mało tego, wielu programistów nawet nie podejmuje się edycji szablonu oraz ingerencji w cudzy kod. Dlatego też decydując się na szablon, powinno się od razu założyć minimalną liczbę modyfikacji i wszelkiego rodzaju poprawek.
Dedykowana grafika to zupełnie inna kwestia. Tutaj każdy element może zostać ustawiony tak, jak chce tego zleceniodawca. Wszystko jest kwestią dopasowania do celów firmy, trendów web-designerskich czy też Key Visual firmy. Klient przedstawia swoje oczekiwania i wymagania, a zleceniodawca stara się je jak najlepiej oddać, jednocześnie tworząc grafikę zgodnie ze swoim doświadczeniem w projektowaniu stron www. Możliwości edycji są w zasadzie nieograniczone i zależą wyłącznie od kreatywności grafika oraz umiejętności kodera/programisty.
Gotowy szablon czy dedykowany layout #3 Co jest szybsze w realizacji?
Zdecydowanie szablon. Przygotowanie strony opartej o gotowe elementy to zazwyczaj kwestia maksymalnie tygodnia. Dedykowana grafika, łącznie z poprawkami czy mockupami, może wydłużyć czas realizacji nawet do kilku miesięcy. Dlatego jeśli zależy Ci na błyskawicznym wdrożeniu nowej www, to powinieneś przychylniejszym okiem spojrzeć na gotowy szablon strony.
Gotowy szablon czy dedykowany layout #4 Rozwój
Dedykowana grafika to także rozwiązanie znacznie bardziej skalowalne. Tworzone w ten sposób strony oparte są o open source i mogą być dowolnie rozbudowywane. Można zacząć od kilku podstron, a potem rozbudować witrynę do znacznie większych rozmiarów. Dlatego jeśli zależy Ci na skalowalności i przewidujesz błyskawiczny rozwój swojej firmy, to dedykowany projekt może być dla Ciebie lepszym rozwiązaniem.
Dedykowana grafika, gdy chce się wyróżnić?
Zdecydowanie dedykowana grafika to must have. Na tym samym szablonie mogą działać nawet konkurencyjne firmy/sklepy, mimo że na pierwszy rzut oka tego nie widać. To zdecydowanie wpływa na wiarygodność takiego przedsiębiorstwa czy startupu. Oryginalna grafika wyklucza ten problem – jest unikalna i stworzona specjalnie dla Twojej witryny internetowej.
Dedykowana grafika to także może być zdecydowany wyróżnik na tle coraz silniejszej konkurencji. Atrakcyjna oprawa graficzna to również element wpływający na kluczowe dla strony parametry – współczynnik odrzuceń czy nawet konwersje. Dlatego warto przemyśleć, czy dla danego typu biznesu efektowny layout nie przełoży się także na finansowe efekty.
Dla kogo szablon, dla kogo dedykowany layout?
Gotowy szablon to dobre rozwiązanie dla startupów, które dopiero testują swój pomysł na biznes czy też dla małych firm, nie mających ogólnopolskich czy globalnych ambicji. Często przyjmuje się także, że strony oparte o szablon to rozwiązania przejściowe – finalnie i tak przechodzi się na dedykowany layout. Jeśli mamy środki finansowe i plany na rozwój, to dedykowana grafika, ściśle dostosowana do celu i charakteru firmy, będzie lepszym rozwiązanie. Szczególnie, że w web-designie nie istnieje uniwersalność – tutaj wszystko jest kwestią odpowiedniego projektu i rozumienia specyfiki danej branży.
Ostateczny wybór zawsze należy do Ciebie. Jeśli poważnie myślisz o biznesie i masz środki finansowe, to zdecydowanie powinieneś postawić na dedykowany layout. Jeśli jesteś dopiero w fazie testów i małym kosztem sprawdzasz rentowność swojego pomysłu, to oprzyj je o gotowy szablon. Jedno rozwiązanie wcale nie zamyka Ci drogi do późniejszych zmian!