Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwanie fasetowe
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
    Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
    5 maja 2023
    Linkowanie wewnętrzne i - wpływ na SEO
    Linkowanie wewnętrzne a strategia pozycjonowania
    21 grudnia 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Pliki htaccess
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Czym jest BaseLinker?
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    drupal-sklep-internetowy
    Drupal a sklep internetowy? Poznaj Drupal Commerce!
    5 maja 2023
    allegro czy własny sklep internetowy
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    linkedin-marketing
    LinkedIn – dlaczego warto z niego korzystać?
    5 maja 2023
    Rozpatrzenie reklamacji
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Inbound i outbound marketing – czym są i którą metodę wybrać?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Inbound i outbound marketing
Responsywnie.pl > Marketing > Inbound i outbound marketing – czym są i którą metodę wybrać?
Marketing

Inbound i outbound marketing – czym są i którą metodę wybrać?

Natalia Szczur
Data ostatniej aktualizacji: 2023/06/06 o 14:04
Natalia Szczur Opublikowano 7 czerwca 2023
9 min
Udostępnij

Działania marketingowe, za pomocą których jesteś w stanie dotrzeć do klientów, można podzielić według różnych kryteriów. Jeden z takich podziałów wyróżnia outbound marketing oraz inbound marketing. Co oznaczają te pojęcia? Sprawdź, z których działań warto skorzystać, aby dotrzeć do potencjalnych klientów.

Spis treści
Inbound i outbound marketing – definicjeInbound a outbound marketing – najważniejsze różniceInbound marketing – zalety i wadyOutbound marketing – zalety i wadyOutbound czy inbound – na co się zdecydować?Outbound i inbound – czy da się to połączyć (i czy warto)?Jak mierzyć marketing wychodzący i przychodzący?

Inbound i outbound marketing – definicje

Inbound, czyli marketing przychodzący, to działania, które prowadzą do tego, że klient sam odnajduje daną firmę i wyraża zainteresowanie jej ofertą. Kontakt jest zatem inicjowany przez odbiorcę. Taki marketing buduje świadomość marki, ale także pozwala zwiększyć sprzedaż. Działania mają charakter długofalowy i prowadzą do maksymalnego zaangażowania odbiorców.

A czym jest marketing wychodzący, czyli outbound? W tym przypadku zwracasz się z komunikatem do klienta i chcesz go zachęcić do skorzystania z oferty. Strategia marketingowa obejmować może wiele różnych działań m.in. media społecznościowe, reklamę w telewizji, wyszukiwarkach, radio czy ulotki. Marketing wychodzący charakteryzuje się tym, że działania w dużej mierze mogą docierać do odbiorców, którzy nie są zainteresowani ofertą.

Uwaga: leady pozyskane przez inbound marketing kosztują średnio o 61% mniej niż zdobyte przez marketing wychodzący.

Outbound i inbound - różnice w kosztach
Źródło: invesp

Inbound a outbound marketing – najważniejsze różnice

Wiesz już, że marketing przychodzący i marketing wychodzący nie są tym samym. Co różni inbound i outbound? W obu przypadkach chodzi o działania reklamowe, natomiast inne są sposoby pozyskania potencjalnych klientów.

Inbound marketingOutbound marketing
Tworzenie i dystrybucja treści, które przyciągają odbiorców.Docieranie do konsumentów proaktywnie.
Działania są „subtelne”.Outbound to działania bardziej agresywne.
Content skierowany do konkretnej grupy odbiorców, rozwiązujący jej problemy.Content przygotowany bezpośrednio w celu sprzedaży produktów.
Content w formach interaktywnych, takich jak: posty w mediach społecznościowych, blogi, raporty, webinary.Content w reklamach w magazynach, na billboardach, w telewizji, ale również w sieci.
Komunikacja jest kierowana do określonej grupy potencjalnych klientów.Przekaz musi się wyróżniać wśród wielu innych reklam, które odbiorcy widzą na co dzień.
Strategia w wielu kanałach.Strategia w ograniczonej liczbie kanałów.
Łatwo mierzalne wyniki za pomocą narzędzi analitycznych.Marketing wychodzący jest trudny do mierzenia.

Inbound marketing – zalety i wady

Marketing przychodzący to działania, które przynoszą znakomite wyniki. Do największych korzyści można zaliczyć:

  • Inbound marketing jest nieinwazyjny. Potencjalny klient zainteresuje się ofertą po np. wzięciu udziału w webinarze albo zapoznaniu się z treścią wpisu na blogu.
  • Marketing przychodzący jest edukacyjny. Można go odpowiednio zaprojektować dla różnych etapów lejka sprzedażowego.
  • Inbound marketing daje duże możliwości pod względem pomiaru efektów działań.
  • Stosunkowo niskie koszty działań – w porównaniu do outbound marketingu.
  • Jednocześnie możesz budować autorytet marki i zaufanie.
  • Odbiorcą jest grupa docelowa osób, które interesuje dokładnie to, co oferujesz.
  • Lead bez bardzo dużego zaangażowania z Twojej strony może szybko przeobrażać się w sprzedaż.

Marketing przychodzący nie jest pozbawiony wad. Jakie są minusy tej strategii?

  • Efekt wymaga czasu. Nie są to działania, które przynoszą znakomite rezultaty z dnia na dzień. Nie spodziewaj się dobrych wyników ekspresowo. Rzeczywisty wpływ działań warto oceniać po 6-12 miesiącach.
  • Trudno sobie poradzić bez pomocy specjalisty. Musisz skorzystać z narzędzi, których nie da się używać skutecznie i optymalnie bez dużego doświadczenia w ich obsłudze.
  • Trudności w budowaniu świadomości marki w niszowych branżach. Sięgnięcie dalej czy rozszerzenie grupy docelowej, może znacznie podwyższyć koszty, które niesie marketing przychodzący.

W inbound marketingu często wykorzystywane są media społecznościowe, np. profile w social media. Inne przykłady to: posty na blogach, video na YouTube, podcasty czy webinary.

Z czasem inbound marketing może przynosić znakomite wyniki. Przykładowo, blog Ahrefs (ahrefs.com/blog/) osiąga miesięcznie ponad 570 tys. odwiedzin. Gdyby firma miała skorzystać z Google, aby pozyskać ten ruch, kosztowałoby to ją około 800 tys. dolarów na miesiąc!

Inbound na przykładzie
Źródło: Ahrefs blog

Outbound marketing – zalety i wady

Marketing wychodzący ma plusy i minusy. Przekaz reklamowy może przynieść znakomite rezultaty, ale nie musi. Strategia ma następujące zalety:

  • Możesz szybko osiągnąć efekt reklamy w postaci zbudowania świadomości istnienia marki.
  • Marketing wychodzący pozwala działać na szeroką skalę. Jesteś w stanie dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców.
  • Jeśli wykupujesz reklamy w internecie, to koszt kampanii może być stosunkowo niski.
  • Outobound sprawdza się na początku prowadzenia działalności – pozwala szybko dotrzeć do odbiorców.
  • Marketing wychodzący pozwala dotrzeć do klienta, zanim zacznie on szukać na własną rękę danego produktu lub usługi.

Strategia outbound ma również wady, mianowicie:

  • Działania marketingowe pozwalają dotrzeć do bardzo dużego grona odbiorców, ale stopień ich zainteresowania ofertą może być znacznie różny.
  • Koszt zdobycia leadu jest wysoki. Różne badania pokazują, że marketing przychodzący jest pod tym względem zdecydowanie lepszy.
  • Outbound marketing może być różnie odbierany i możliwe są reakcje negatywne.
  • Doprowadzenie do sprzedaży często wymaga bardzo dużo pracy.
  • Outbound marketing może okazać się nieopłacalny w przypadku tanich produktów i usług.

Outbound czy inbound – na co się zdecydować?

Choć liczby pokazują, że inbound marketing ma więcej zalet i może przynieść liczne korzyści, to nie oznacza, że w każdym przypadku jest trafionym rozwiązaniem. Zaczynasz działalność? Twoja marka jest anonimowa? Marketing wychodzący szybciej przyniesie efekt. Na rezultat inboud poczekasz znacznie dłużej. Potrzebujesz szybko wyników? Wtedy również stawiaj na outbound. Na pewno szybkie rezultaty są niezbędne, jeśli dysponujesz niewielkim budżetem na działania marketingowe i nie możesz czekać miesiącami na uzyskanie wyników. Te może Ci przynieść outbound.

Kiedy postawić na strategię inbound? W zasadzie trudno o przypadki, w których się nie sprawdzi (o ile uzbroisz się w cierpliwość). Z biegiem czasu efekty mogą być znakomite i możesz osiągać coraz więcej korzyści. Najlepsze rezultaty przychodzą długofalowo – wtedy działania będą generować coraz więcej leadów przy niskim koszcie ich pozyskania.

A może lepiej łączyć inbound i outbound marketing, wykorzystując potencjał, który drzemie w tych działaniach? Stawiać na media społecznościowe, reklamę w Google, SEO, a jednocześnie reklamę zewnętrzną? Czy takie połączenie może przynieść wyniki?
Inbound vs outbound

Outbound i inbound – czy da się to połączyć (i czy warto)?

Obie strategie marketingowe znacznie się różnią. Czy warto brać pod uwagę postawienie na jedne i drugie działania? Prawdopodobnie w przypadku wielu biznesów to optymalne rozwiązanie. Obecnie zdecydowanie widać, że firmy inwestują w inbound marketing, ale pamiętaj, że to działania, które wymagają czasu, aby uzyskać oczekiwany efekt. Nie przynoszą go od razu. Możesz sięgać po outbound, który pozwoli Ci zwiększać świadomość istnienia marki i pozyskiwać leady. Choć nie są to najtańsze działania, to często warto się na nie zdecydować, jeśli chcesz dalej prężnie rozwijać działalność. To pozwoli funkcjonować biznesowi, pozyskiwać środki na rozwój i da Ci możliwość czekania na efekty inbound marketingu.

Jeśli połączysz kampanię outbound z inbound, możesz osiągnąć lepsze efekty. Załóżmy, że chcesz kupić samochód. Nie podejmujesz decyzji pod wpływem chwili. Przygotowujesz się do niej i korzystasz z dobrodziejstw inbound marketingu – treści blogowych, materiałów video, podcastów. Na etapie poszukiwań trafiasz na kampanię reklamową zwracającą Twoją uwagę na auto, które znasz z tych materiałów. To kolejny czynnik, który może się przyczynić do podjęcia decyzji zakupowej. Działania marketingowe w pewnym sensie się uzupełnią.

Jak mierzyć marketing wychodzący i przychodzący?

Skuteczność prowadzonych kampanii zawsze należy monitorować. Tylko dzięki temu możesz podejmować uzasadnione decyzje co do dalszego podziału budżetu na poszczególne działania. Jeśli jednocześnie prowadzisz je w ramach inbound i outbound marketingu, to trudno Ci będzie porównać skuteczność obu strategii. Możesz jednak wykorzystać Google Analytics i mierzyć skuteczność przynajmniej części prowadzonych działań, np. poprzez śledzenie ścieżki, jaką przemierzył odbiorca, zanim stał się Twoim klientem.

Warto korzystać z tagów UTM, aby móc łatwo ustalić, który wpis na Twoim fanpage’u spowodował, że internauta trafił na stronę. Prowadzisz kampanie e-mail marketingowe? Monitoruj skuteczność poszczególnych wiadomości – otaguj odnośniki znajdujące się w wiadomościach. Obserwuj nie tyle przekierowania, co ruch, który doprowadził do uzyskania leadu lub sprzedaży. Na tej podstawie decyduj, czy chcesz inwestować w inbound czy outbound marketing i w jakiej proporcji.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Natalia Szczur
Natalia Szczur
Fanka języka: prostego, poprawnego i korzyści. Od ponad dwóch lat tworzy strategie content marketingowe oraz pisze artykuły branżowe o SEO, UX i analityce.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?