Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    fFltr algorytmiczny
    Filtr Google – czym jest i jak wyprowadzić z niego witrynę?
    23 lutego 2024
    Reklama w Google Ads - odrzucenie
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    Jak sprawdzić archiwum stron internetowych
    Archiwum stron internetowych – jak je sprawdzić?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Formularz na stronę internetową
    Formularz kontaktowy na stronę internetową – jak go stworzyć i dlaczego warto?
    5 maja 2023
    q-commerce
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    USP produktu - unikalna propozycja sprzedaży
    USP produktu – czym jest unikalna propozycja sprzedaży?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    influencer-jak-wybrac
    Jak wybrać influencera / blogera do współpracy?
    5 maja 2023
    Unikalna nazwa firmy
    Generator nazwy firmy – 11 sprawdzonych narzędzi
    7 listopada 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Kanały komunikacji marketingowej, które przyniosą Ci klientów
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Proces komunikacji marketingowej
Responsywnie.pl > Marketing > Kanały komunikacji marketingowej, które przyniosą Ci klientów
Marketing

Kanały komunikacji marketingowej, które przyniosą Ci klientów

Łukasz Kuchta
Data ostatniej aktualizacji: 2023/06/14 o 9:47
Łukasz Kuchta Opublikowano 14 czerwca 2023
10 min
Udostępnij

Odpowiednio prowadzona komunikacja marketingowa stanowi jeden z ważnych elementów sukcesu Twojej działalności. Niezbędne jest dostosowanie kanałów, narzędzi, przekazywanie informacji w formie dopasowanej do odbiorców. Co jeszcze ma znaczenie? Jakie są kanały komunikacji marketingowej? Jak ją prowadzić, aby realizować zakładane cele?

Spis treści
Komunikacja marketingowa – definicjaJak powinna wyglądać dobra komunikacja marketingowa?1. Określ swoje cele marketingowe i przekaz2. Zdefiniuj i zrozum swoich odbiorców3. Opowiedz historię4. Skoncentruj swój przekaz5. Stwórz dialogRodzaje kanałów komunikacji marketingowejKanały komunikacji onlineKanały komunikacji offlineJak wybrać kanał komunikacji marketingowej?Przykłady komunikacji marketingowej – case study

Komunikacja marketingowa – definicja

Na komunikację marketingową składają się wszystkie komunikaty przekazywane przez firmę do odbiorców. Tymi adresatami są nie tylko klienci, ale także dostawcy, udziałowcy, władze publiczne i dystrybutorzy, a też pracownicy. Proces komunikacji marketingowej powinien być w każdym przypadku adekwatny do potrzeb odbiorców.

Mówiąc o adresatach komunikacji marketingowej, mamy na myśli przede wszystkim klientów. To od ich zainteresowania zależy, czy firma odniesie sukces. Oczywiście to nie oznacza, że narzędzia komunikacji powinny omijać działania kierowane do pozostałych grup odbiorców. W artykule skupimy się jednak na inicjatywach wdrażanych z myślą o potencjalnych klientach.

Jak powinna wyglądać dobra komunikacja marketingowa?

Firma musi opracować zasady, aby wszyscy, którzy mają wpływ na prowadzoną komunikację, ich przestrzegali. Oto, o czym trzeba pamiętać:

1. Określ swoje cele marketingowe i przekaz

Najpierw wskaż, jakie masz priorytety do osiągnięcia, następnie zdefiniuj jasny przekaz i ustal sposoby pomiaru skuteczności komunikacji.

2. Zdefiniuj i zrozum swoich odbiorców

Musisz nie tylko wiedzieć, co chcesz przekazać, ale też ustalić, co chce usłyszeć klient. Badaj odbiorców. Wskaż, jakie rozwiązania są dla nich kluczowe, gdzie szukają informacji, na podstawie których podejmują decyzje. Następnie opracuj komunikat, który będziesz kierować do odbiorców.

3. Opowiedz historię

Skomponuj wiarygodną narrację, a swojego idealnego klienta umieść w centrum historii. Tworzenie rozpoznawalnych sytuacji i oferowanie najlepszego rozwiązania znanego problemu pomoże Twojej marce nawiązać „intymniejszą” więź z odbiorcami niż za pomocą tradycyjnej reklamy.

4. Skoncentruj swój przekaz

Ważny jest indywidualny przekaz, ale nie powinno być ich zbyt wiele – nie przytłocz odbiorcy ich liczbą. Jeśli masz mnóstwo komunikatów, które chcesz wykorzystać, podziel je na różne kampanie.

5. Stwórz dialog

Kanały online mają ogromną zaletę w stosunku do takich form promocji jak reklama telewizyjna czy billboardy – dają one możliwość prowadzenia komunikacji z odbiorcami, która nie jest wyłącznie jednostronna. Media społecznościowe, e-mail marketing i inne formy działań online pozwalają klientom angażować się w komunikację. Warto otworzyć się na dialog z odbiorcami, zadawać im pytania i zachęcać do dzielenia się doświadczeniami. Kiedy klienci czują się związani z marką, są otwarci na nowe treści i szybciej stają się długoterminowymi odbiorcami.

Rodzaje kanałów komunikacji marketingowej

Można je podzielić według różnych kryteriów. Na pewno warto wyróżnić kanały komunikacji marketingowej online i offline. Jest to najczęściej stosowany podział. Kanały offline to m.in. ulotki, broszury, billboardy. Za ich pomocą również można skutecznie docierać do potencjalnych odbiorców, przy czym są to formy komunikacji, które w dużej mierze zostały wyparte przez kanały online. Nie pozwalają one precyzyjnie trafić z reklamą do grupy docelowej. Kanały online to oczywiście media społecznościowe, działania w wyszukiwarkach, publikacje sponsorowane w portalach zewnętrznych i inne formy skupienia uwagi użytkowników sieci.

Kanały komunikacji online

Ten rodzaj kanałów można dodatkowo podzielić na inne. W ramach komunikacji marki firma może wykorzystać:

  • Kanały zewnętrzne i wewnętrzne, inaczej własne. Do tej drugiej grupy zaliczamy stronę internetową, blog czy newsletter.
  • Kolejnym kanałami komunikacji marketingowej są social media, czyli po prostu media społecznościowe. W Polsce z takich serwisów korzystało w 2022 roku ponad 27 mln mieszkańców. Podobna liczba używa wyszukiwarki Google. Co istotne, komunikacja w serwisach społecznościowych sprawdza się w przypadku zdecydowanej większości biznesów, bo pozwala aktywizować odbiorców. Fanpage’e prowadzą na Facebooku zarówno marki odzieżowe, książkowe, jak i zakłady pogrzebowe.

Ile osób korzysta z internetu?
Źródło: Statista

  • Kanały online za opłatą to płatne publikacje czy reklamy w różnych serwisach, dzięki którym możesz dotrzeć do swoich klientów. Jedną z najpopularniejszych form działań wykorzystywanych w tym przypadku jest reklama w ramach systemu Google Ads. Według raportu HubSpot Annual State of Marketing Report, 63% internautów klika reklamy w Google. Według Smallbizgenius, 65% internautów, którzy szukają określonego produktu, trafia w tym czasie na reklamy Google. Jeśli przez tę reklamę dotrą do artykułu, który chcą znaleźć, bardzo prawdopodobne, że go kupią.
  • Kolejną grupą są bezpłatne kanały komunikacji marketingowej, takie jak polecenia na forach, opinie i recenzje. Mają one ogromną wartość. 90% internautów, którzy szukają produktów i usług online, czyta recenzje klientów. Mogą więc okazać się bezcenne przy podejmowaniu decyzji, gdyż klient może się z nich dowiedzieć informacji, których nie znajdzie w ogólnym opisie oferty.

Recenzje
Źródło: The Media Captain

W przypadku reklamy online sięga się po zaawansowane technologie, które dają ogromne możliwości. Dostępne rozwiązania analityczne umożliwiają monitorowanie ruchu, mierzenie skuteczności poszczególnych kanałów.

Kanały komunikacji offline

Kanały offline zalicza się oczywiście do kanałów komunikacji marketingowej. Wprawdzie częściowo straciły na znaczeniu, ale w dalszym ciągu zazwyczaj są ważnym elementem strategii. W tym przypadku mamy takie formy, które umożliwiają sprawną komunikację i otrzymanie natychmiastowej informacji zwrotnej. Są i takie, które nie dają takiej możliwości. Do pierwszej z tych grup zaliczamy m.in. rozmowę ze sprzedawcą czy przedstawicielem handlowym. Kanałami komunikacji marketingowej są także płatne reklamy, takie jak ulotki, standy czy katalogi. Są nimi także materiały POS, czyli wspierające sprzedaż. Zaliczamy do nich m.in. kasetony, dyspensery, litery przestrzenne, kioski.

Są to narzędzia marketingowe, które mogą przynieść naprawdę zaskakujące wyniki w kampanii. Takimi kanałami komunikacji można dotrzeć do innych typów odbiorców niż online.

Jak wybrać kanał komunikacji marketingowej?

Zanim podejmiesz decyzję, musisz sam sobie odpowiedzieć na wiele pytań. W przypadku każdej działalności trzeba przeanalizować, jakie inicjatywy są uzasadnione. Nie ma uniwersalnego przepisu, który jest zawsze skuteczny. Oto wybrane kwestie, które mają znaczenie:

  1. Jaka forma komunikacji jest najlepiej dopasowana do Twoich odbiorców? Lepiej trafi do nich tekst, podcast czy materiał wideo?
  2. Czy w danym kanale jest Twoja grupa docelowa? Czy Twoi odbiorcy korzystają z social mediów, czytają płatne treści, interesują się ulotkami?
  3. Na którym etapie lejka sprzedażowego ma być użyty dany kanał? Teoretycznie każdy można wykorzystać w dowolnym momencie, ale nie zawsze warto 🙂 Powinieneś mieć to na uwadze, realizując kampanię.
  4. Wybierasz kanały płatne? W mediach społecznościowych możesz wykorzystywać do komunikacji bezpłatny fanpage, jak i inwestować w reklamę Facebook Ads.
  5. Stawiasz na kanały własne czy cudze? Strona WWW czy Twój newsletter to narzędzia, nad którymi masz pełną kontrolę. Jeśli jednak inwestujesz w kanały cudze, np. social media, to Twój wpływ na nie jest ograniczony. Od firm zewnętrznych zależy to, jakie będziesz mieć możliwości.
  6. Wybór kanału głównego i wspierającego. Warto ustalić jeden kanał, na który będziesz kłaść największy nacisk. Do tego można wybrać kolejny, któremu poświęcisz mniej uwagi. Dlaczego nie skupiać się na wielu tak samo? Gdyż trudno będzie temu podołać, chyba że firma ma odpowiednio wielu specjalistów do obsługi różnych kanałów.

Przykłady komunikacji marketingowej – case study

Załóżmy, że Twoja firma zajmuje się sprzedażą mebli ogrodowych. W ramach analizy grupy docelowej udało się ustalić, że głównymi odbiorcami produktów są osoby w wieku 30–50 lat, zarówno mężczyźni, jak i kobiety, mający dom lub działkę letniskową. W przypadku tej działalności odpowiednimi kanałami komunikacji marketingowej są:

  • Blog firmowy – warto publikować informacje dotyczące produktów z oferty, np. treści dotyczące wyboru danych artykułów, opisywać zasady montażu i przykłady wykorzystania. Innym typem contentu są porady dotyczące naprawy ewentualnych usterek produktów.
  • Newsletter – można wykorzystywać go do wysyłania wartościowych treści i informacji o promocjach.
  • Serwisy społecznościowe – zdecydowanie opłaca się postawić na działania na Facebooku i Instagramie. To odpowiednie portale do promowania takich produktów. Warto publikować zdjęcia artykułów, informować o promocjach i ciekawych materiałach. Te serwisy umożliwiają dotarcie do ogromnej liczby odbiorców.
  • Kanały płatne – najlepiej korzystać m.in. z Facebook Ads. W ten sposób można dotrzeć do jeszcze większej grupy odbiorców. Możliwość reklamy dają również inne serwisy społecznościowe. Gdyby sklep kierował swoją ofertę do firm, a nie odbiorców indywidualnych, mógłby wziąć pod uwagę LinkedIn, z którego korzystają m.in. osoby decyzyjne, zajmujące wpływowe stanowiska w firmach.
  • Billboardy – dobrze na nie postawić, jeśli sklep prowadzi również sprzedaż stacjonarną.

Nie ma jednego zestawu kanałów komunikacji marketingowej, które sprawdzą się w każdym przypadku. Należy przeanalizować, jakimi sposobami można dotrzeć do grupy docelowej i dopasować je indywidualnie. Trzeba przy tym testować ich skuteczność.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?