Odpowiednio prowadzona komunikacja marketingowa stanowi jeden z ważnych elementów sukcesu Twojej działalności. Niezbędne jest dostosowanie kanałów, narzędzi, przekazywanie informacji w formie dopasowanej do odbiorców. Co jeszcze ma znaczenie? Jakie są kanały komunikacji marketingowej? Jak ją prowadzić, aby realizować zakładane cele?
Komunikacja marketingowa – definicja
Na komunikację marketingową składają się wszystkie komunikaty przekazywane przez firmę do odbiorców. Tymi adresatami są nie tylko klienci, ale także dostawcy, udziałowcy, władze publiczne i dystrybutorzy, a też pracownicy. Proces komunikacji marketingowej powinien być w każdym przypadku adekwatny do potrzeb odbiorców.
Mówiąc o adresatach komunikacji marketingowej, mamy na myśli przede wszystkim klientów. To od ich zainteresowania zależy, czy firma odniesie sukces. Oczywiście to nie oznacza, że narzędzia komunikacji powinny omijać działania kierowane do pozostałych grup odbiorców. W artykule skupimy się jednak na inicjatywach wdrażanych z myślą o potencjalnych klientach.
Jak powinna wyglądać dobra komunikacja marketingowa?
Firma musi opracować zasady, aby wszyscy, którzy mają wpływ na prowadzoną komunikację, ich przestrzegali. Oto, o czym trzeba pamiętać:
1. Określ swoje cele marketingowe i przekaz
Najpierw wskaż, jakie masz priorytety do osiągnięcia, następnie zdefiniuj jasny przekaz i ustal sposoby pomiaru skuteczności komunikacji.
2. Zdefiniuj i zrozum swoich odbiorców
Musisz nie tylko wiedzieć, co chcesz przekazać, ale też ustalić, co chce usłyszeć klient. Badaj odbiorców. Wskaż, jakie rozwiązania są dla nich kluczowe, gdzie szukają informacji, na podstawie których podejmują decyzje. Następnie opracuj komunikat, który będziesz kierować do odbiorców.
3. Opowiedz historię
Skomponuj wiarygodną narrację, a swojego idealnego klienta umieść w centrum historii. Tworzenie rozpoznawalnych sytuacji i oferowanie najlepszego rozwiązania znanego problemu pomoże Twojej marce nawiązać „intymniejszą” więź z odbiorcami niż za pomocą tradycyjnej reklamy.
4. Skoncentruj swój przekaz
Ważny jest indywidualny przekaz, ale nie powinno być ich zbyt wiele – nie przytłocz odbiorcy ich liczbą. Jeśli masz mnóstwo komunikatów, które chcesz wykorzystać, podziel je na różne kampanie.
5. Stwórz dialog
Kanały online mają ogromną zaletę w stosunku do takich form promocji jak reklama telewizyjna czy billboardy – dają one możliwość prowadzenia komunikacji z odbiorcami, która nie jest wyłącznie jednostronna. Media społecznościowe, e-mail marketing i inne formy działań online pozwalają klientom angażować się w komunikację. Warto otworzyć się na dialog z odbiorcami, zadawać im pytania i zachęcać do dzielenia się doświadczeniami. Kiedy klienci czują się związani z marką, są otwarci na nowe treści i szybciej stają się długoterminowymi odbiorcami.
Rodzaje kanałów komunikacji marketingowej
Można je podzielić według różnych kryteriów. Na pewno warto wyróżnić kanały komunikacji marketingowej online i offline. Jest to najczęściej stosowany podział. Kanały offline to m.in. ulotki, broszury, billboardy. Za ich pomocą również można skutecznie docierać do potencjalnych odbiorców, przy czym są to formy komunikacji, które w dużej mierze zostały wyparte przez kanały online. Nie pozwalają one precyzyjnie trafić z reklamą do grupy docelowej. Kanały online to oczywiście media społecznościowe, działania w wyszukiwarkach, publikacje sponsorowane w portalach zewnętrznych i inne formy skupienia uwagi użytkowników sieci.
Kanały komunikacji online
Ten rodzaj kanałów można dodatkowo podzielić na inne. W ramach komunikacji marki firma może wykorzystać:
- Kanały zewnętrzne i wewnętrzne, inaczej własne. Do tej drugiej grupy zaliczamy stronę internetową, blog czy newsletter.
- Kolejnym kanałami komunikacji marketingowej są social media, czyli po prostu media społecznościowe. W Polsce z takich serwisów korzystało w 2022 roku ponad 27 mln mieszkańców. Podobna liczba używa wyszukiwarki Google. Co istotne, komunikacja w serwisach społecznościowych sprawdza się w przypadku zdecydowanej większości biznesów, bo pozwala aktywizować odbiorców. Fanpage’e prowadzą na Facebooku zarówno marki odzieżowe, książkowe, jak i zakłady pogrzebowe.
Źródło: Statista
- Kanały online za opłatą to płatne publikacje czy reklamy w różnych serwisach, dzięki którym możesz dotrzeć do swoich klientów. Jedną z najpopularniejszych form działań wykorzystywanych w tym przypadku jest reklama w ramach systemu Google Ads. Według raportu HubSpot Annual State of Marketing Report, 63% internautów klika reklamy w Google. Według Smallbizgenius, 65% internautów, którzy szukają określonego produktu, trafia w tym czasie na reklamy Google. Jeśli przez tę reklamę dotrą do artykułu, który chcą znaleźć, bardzo prawdopodobne, że go kupią.
- Kolejną grupą są bezpłatne kanały komunikacji marketingowej, takie jak polecenia na forach, opinie i recenzje. Mają one ogromną wartość. 90% internautów, którzy szukają produktów i usług online, czyta recenzje klientów. Mogą więc okazać się bezcenne przy podejmowaniu decyzji, gdyż klient może się z nich dowiedzieć informacji, których nie znajdzie w ogólnym opisie oferty.
Źródło: The Media Captain
W przypadku reklamy online sięga się po zaawansowane technologie, które dają ogromne możliwości. Dostępne rozwiązania analityczne umożliwiają monitorowanie ruchu, mierzenie skuteczności poszczególnych kanałów.
Kanały komunikacji offline
Kanały offline zalicza się oczywiście do kanałów komunikacji marketingowej. Wprawdzie częściowo straciły na znaczeniu, ale w dalszym ciągu zazwyczaj są ważnym elementem strategii. W tym przypadku mamy takie formy, które umożliwiają sprawną komunikację i otrzymanie natychmiastowej informacji zwrotnej. Są i takie, które nie dają takiej możliwości. Do pierwszej z tych grup zaliczamy m.in. rozmowę ze sprzedawcą czy przedstawicielem handlowym. Kanałami komunikacji marketingowej są także płatne reklamy, takie jak ulotki, standy czy katalogi. Są nimi także materiały POS, czyli wspierające sprzedaż. Zaliczamy do nich m.in. kasetony, dyspensery, litery przestrzenne, kioski.
Są to narzędzia marketingowe, które mogą przynieść naprawdę zaskakujące wyniki w kampanii. Takimi kanałami komunikacji można dotrzeć do innych typów odbiorców niż online.
Jak wybrać kanał komunikacji marketingowej?
Zanim podejmiesz decyzję, musisz sam sobie odpowiedzieć na wiele pytań. W przypadku każdej działalności trzeba przeanalizować, jakie inicjatywy są uzasadnione. Nie ma uniwersalnego przepisu, który jest zawsze skuteczny. Oto wybrane kwestie, które mają znaczenie:
- Jaka forma komunikacji jest najlepiej dopasowana do Twoich odbiorców? Lepiej trafi do nich tekst, podcast czy materiał wideo?
- Czy w danym kanale jest Twoja grupa docelowa? Czy Twoi odbiorcy korzystają z social mediów, czytają płatne treści, interesują się ulotkami?
- Na którym etapie lejka sprzedażowego ma być użyty dany kanał? Teoretycznie każdy można wykorzystać w dowolnym momencie, ale nie zawsze warto 🙂 Powinieneś mieć to na uwadze, realizując kampanię.
- Wybierasz kanały płatne? W mediach społecznościowych możesz wykorzystywać do komunikacji bezpłatny fanpage, jak i inwestować w reklamę Facebook Ads.
- Stawiasz na kanały własne czy cudze? Strona WWW czy Twój newsletter to narzędzia, nad którymi masz pełną kontrolę. Jeśli jednak inwestujesz w kanały cudze, np. social media, to Twój wpływ na nie jest ograniczony. Od firm zewnętrznych zależy to, jakie będziesz mieć możliwości.
- Wybór kanału głównego i wspierającego. Warto ustalić jeden kanał, na który będziesz kłaść największy nacisk. Do tego można wybrać kolejny, któremu poświęcisz mniej uwagi. Dlaczego nie skupiać się na wielu tak samo? Gdyż trudno będzie temu podołać, chyba że firma ma odpowiednio wielu specjalistów do obsługi różnych kanałów.
Przykłady komunikacji marketingowej – case study
Załóżmy, że Twoja firma zajmuje się sprzedażą mebli ogrodowych. W ramach analizy grupy docelowej udało się ustalić, że głównymi odbiorcami produktów są osoby w wieku 30–50 lat, zarówno mężczyźni, jak i kobiety, mający dom lub działkę letniskową. W przypadku tej działalności odpowiednimi kanałami komunikacji marketingowej są:
- Blog firmowy – warto publikować informacje dotyczące produktów z oferty, np. treści dotyczące wyboru danych artykułów, opisywać zasady montażu i przykłady wykorzystania. Innym typem contentu są porady dotyczące naprawy ewentualnych usterek produktów.
- Newsletter – można wykorzystywać go do wysyłania wartościowych treści i informacji o promocjach.
- Serwisy społecznościowe – zdecydowanie opłaca się postawić na działania na Facebooku i Instagramie. To odpowiednie portale do promowania takich produktów. Warto publikować zdjęcia artykułów, informować o promocjach i ciekawych materiałach. Te serwisy umożliwiają dotarcie do ogromnej liczby odbiorców.
- Kanały płatne – najlepiej korzystać m.in. z Facebook Ads. W ten sposób można dotrzeć do jeszcze większej grupy odbiorców. Możliwość reklamy dają również inne serwisy społecznościowe. Gdyby sklep kierował swoją ofertę do firm, a nie odbiorców indywidualnych, mógłby wziąć pod uwagę LinkedIn, z którego korzystają m.in. osoby decyzyjne, zajmujące wpływowe stanowiska w firmach.
- Billboardy – dobrze na nie postawić, jeśli sklep prowadzi również sprzedaż stacjonarną.
Nie ma jednego zestawu kanałów komunikacji marketingowej, które sprawdzą się w każdym przypadku. Należy przeanalizować, jakimi sposobami można dotrzeć do grupy docelowej i dopasować je indywidualnie. Trzeba przy tym testować ich skuteczność.