Dla wielu biznesów to właśnie landing page jest kluczową stroną docelową i podstawą budowania biznesu. Czym jest tak zwana „witryna lądowania” i jaki powinna spełniać cel?
[toc]
Landing page co to jest
Landing page to tak naprawdę prosta strona, która ma spełniać jeden, konkretny cel marketingowy lub biznesowy. To jedna strona (najlepiej one page), która ma przekonać użytkowników wchodzących na nią, by spełnili wymagania twórcy i np. wypełnili formularz. Jednocześnie witryna spójna z dotychczasową komunikacją czy oprawą graficzną firmy (np. Key Visual). Wszystko ma tworzyć jedną całość.
Landing page nazywany jest także miejscem styku klienta z usługą i produktem. Powinien być tak zaprojektowany i przemyślany, by w jasny sposób pokazywał, co twórca chce sprzedać i osiągnąć za jego pomocą. To nie tyle alternatywa dla tradycyjnej strony internetowej, ale raczej jej wsparcie – tutaj kluczowy jest jeden, konkretny cel/komunikat, a z kolei tradycyjna witryna firmowa jest zapełniona różnego rodzaju treściami, zaczynając od historii, a na misji przedsiębiorstwa kończąc.
Skuteczny landing page musi mieć swój cel
Na początek przemyśl przede wszystkim, co chcesz osiągnąć. To podstawa sukcesu w każdej dziedzinie, nie tylko tych gałęziach powiązanych z biznesem. Dopóki Ty nie wiesz, co jest Twoim celem i po co tworzysz landing page, to skąd użytkownik ma wiedzieć, czego od niego oczekujesz? Określenie jednego, klarownego celu to podstawa tworzenia strony lądowania i to do niego powinny być dopasowywane wszelakie pozostałe działania.
Landing page powinien mieć jeden, ściśle określony cel. Może on być doprawdy różnoraki z biznesowego punktu widzenia, ale powinien być tym jednym, jedynym, odpowiednio dobranym. W tym wypadku próba złapania „kilku srok za ogon” nie jest dobrym rozwiązaniem. Przy obecnym natłoku informacyjnym, użytkownikom coraz trudniej skupić się na nadmiarze treści, dlatego też komunikat marketingowy powinien być klarowny i w pełni zrozumiały. Co więc może być celem dla stworzenia landing page?
Kiedy stosować landing page?
Landing page często stosuje się dla pozyskiwania kontaktów. Różnego rodzaju formularze kontaktowe, pobranie branżowego ebooka, zapisy na webinar czy też do newslettera – wszystkie tego typu dane można pozyskać dzięki dobrze skonstruowanej stronie lądowania.
Landing page stosuje się również dla przedstawienia nowych produktów. Jeśli częstotliwość wprowadzania nowych usług nie jest zbyt duża, to w zasadzie każdą z nich można prezentować przy pomocy landing page. Kierując ruch na tę witrynę ma się pewność, że odbiorca skupi całą uwagę właśnie na tym produkcie, który chcemy mu w danym momencie zaprezentować.
Landing page w strategii biznesowej?
Strona internetowa zazwyczaj pełni funkcję informacyjną i wizerunkową, z kolei landing page częściej ma znaczenie biznesowe. To strona dopasowana do tego, by jak najbardziej zmaksymalizować stopień konwersji – bez względu na to, czy będzie to sprzedaż danego produktu czy też celem danej witryny jest zbieranie kontaktów. Dlatego też landing page nie jest alternatywą dla tradycyjnej witryny przedsiębiorstwa, ale jej wartościowym uzupełnieniem – powinny razem współgrać i tworzyć komplementarną całość.
Jako że landing page ma spełniać tylko jeden, konkretny cel, to znacznie łatwiej przeprowadzać testy czy też analizować wyniki. Tutaj kryterium oceny jest proste – albo witryna lądowania zbiera formularze albo nie. Albo wpływa na zakup produktu albo nie. Zero-jedynkowa analiza znacząco ułatwia pracę, późniejsze testy i ewentualną optymalizację poszczególnych elementów landing page.
Landing page zazwyczaj jest też znacznie tańszym rozwiązaniem niż w pełni funkcjonalna strona firmowa. Szczególnie, jeśli w grę wchodziłaby jej całkowita przebudowa. O ile projektowanie czy zaprogramowanie pewnych funkcjonalności także przy stronie lądowania jest mile widziane, to jednak finalnie jest to znacznie prostsza i tańsza witryna.
Łatwe jest także tworzenie kolejnych landing page, co dodatkowo ogranicza wydatki. W wielu wypadkach można działać na już wcześniej przepracowanym szablonie – jeśli był skuteczny, to wystarczy w zasadzie zmienić grafiki, zdjęcia i copy. Powielanie landing page sprawia, że rzeczywiście dla każdego szkolenia czy webinaru można robić inną stronę docelową.
Prosta strona docelowa, a może dać tyle radości. No i oczywiście pieniędzy, jeśli zostanie odpowiednio zastosowana w biznesie. Teraz dowiecie się, jak stworzyć landing page i jakie kryteria należy wciąż pod uwagę, aby witryna lądowania była skuteczna i spełniała swój marketingowo-biznesowy cel.
Zasady tworzenia skutecznego landing page
Wiesz już, czym jest landing page i po co tworzy się strony lądowania. Teraz pora poznać zasady tworzenia skutecznego landing page, który rzeczywiście konwertuje i przynosi wymierne korzyści biznesowe. Na co zwrócić uwagę, by odnieść sukces?
Konstrukcja Landing Page
Następna kwestia to konstrukcja strony internetowej. Jaki powinien być jej projekt, by jak najlepiej spełniała cel? Jak powinny być ułożone poszczególne elementy, by wpływać na zachowanie użytkowników? Całe zamieszanie związane z user experience jest przy tworzeniu landing page niezwykle ważne. Oczywiście podstawowe kwestie są dość uniwersalne dla wszystkich tego typu stron, jednak ostateczne decyzje co do układu czy kolorystyki należą już do Ciebie. Nawet jeśli firma tworząca landing page służy poradami opartymi na własnym doświadczeniu, to ostateczny projekt powinien przejść personalizację pod kątem Twojej działalności.
Testy A/B na Landing Page
Oczywiście jedna kwestia to własne przemyślenia i odczucia, a druga sprawa to przeprowadzenie testów użyteczności. Wizualnie landing page może być piękny, ale co z tego, jeśli nie konwertuje? Wtedy zamiast panikować, należy regularnie przeprowadzać testy A/B i szukać pól, które da się poprawić. Często nawet kosmetyczne zmiany takie jak kolor buttona CTA czy też treść reklamy pop-up mogą wpłynąć znacząco na poziom konwersji, zwiększając ją nawet o kilkaset procent. Dlatego stworzenie landing page to nie jest ostatni krok, ale dopiero początek dopracowywania idealnej strony lądowania, dopasowanej do grupy odbiorców.
Do grupy docelowej dopasowany musi być także język i korzyści, które płyną z konwersji. Jasny komunikat – co czeka użytkownika za wypełnienie formularza i przekazanie swoich danych kontaktowych. Odbiorca musi na pierwszy rzut oka wiedzieć, co chcesz mu zaoferować i dlaczego powinien z tej oferty skorzystać. Dlatego też wykorzystuj łatwy, zrozumiały język, bez zbyt profesjonalnej nomenklatury i nie odwracaj uwagi odbiorcy od głównego celu. Jeśli kluczowy jest formularz, to zrób wszystko, by to na niego padał wzrok użytkownika. To się opłaci!
Formularz kontaktowy na Langing Page
Przygotowując strony internetowe czy landing page często małą uwagę zwraca się na formularze i ich konstrukcje, a to w tym wypadku kluczowy element. Nie chodzi tutaj już nawet o projekt graficzny, ale także, a może przede wszystkim, o liczbę pytań. Im ich mniej, tym lepiej dla liczby zgłoszeń. To raczej oczywiste, że użytkownikom raczej nie chce wypełniać się formularzy składających się z kilkunastu pytań. Dlatego też przyjmuje się, że idealny formularz liczy od trzech do pięciu pytań – wszystko ponadto znacząco zmniejsza liczbę potencjalnych konwersji.
Z drugiej jednak strony im więcej pytań, tym większa szansa na rzeczywiście jakościowe zgłoszenia. Skoro ktoś już uporał się z tymi kilkunastoma pytaniami, to wyraźny sygnał, że zależy mu danej usłudze lub też chce poznać więcej szczegółów na temat danego produktu. Dlatego też w niektórych wypadkach nawet bardziej opłaca się mniejsza liczba zgłoszeń, które ostatecznie jednak konwertują w klientach. Ogranicza się także znacząco czas na „obrobienie leada”.
Formy kontaktu
Nie zapominaj jednak, że formularz to nie powinna być jedyna dostępna metoda kontaktu. Nie zamykaj się na zwykłe podanie maila czy numeru telefonu do firmy. Wiele osób uważa wysłanie formularza za ostateczne zgłoszenie, a wcześnie chce uzyskać więcej informacji bez przekazywania swoich dokładnych danych osobowych. Zostawiając telefon kontaktowy czy też firmowy mail, zwiększasz szanse na zgłoszenia także od tych osób.
Landing page stworzony w oparciu o powyższe porady powinien być skuteczny. Jeśli chcesz, żebyśmy stworzyli go dla Ciebie, to skontaktuj się z nami – za darmo wycenimy Twój projekt i podpowiemy, co i jak należy zrobić!