Marketing mix 7P – czym jest?

390

Jeżeli myślisz o stworzeniu strategii marketingowej, musisz pamiętać o spójności swoich działań. Każdy element układanki powinien pasować do drugiego, tworząc całość. Marketing mix 7P to koncepcja, która z pewnością Ci w tym pomoże. Na czym polega marketing 7P? Jak zastosować go w praktyce? Tego dowiesz się z artykułu.

Marketing mix 7P – na czym polega?

Pojęcie „marketing mix” po raz pierwszy pojawiało się już w latach 50. XX wieku za sprawą amerykańskiego wykładowcy Neila H. Bordena. Możemy definiować go jako kompozycję lub mieszankę elementów, które dzięki wzajemnym powiązaniom, pozwalają oddziaływać na rynek. Kilka lat później Jerome McCarthy opisał tę koncepcję, wyróżniając jej cztery główne elementy – stąd też nazwa 4P od angielskich odpowiedników nazw każdego z elementów marketing mixu:

  • Product – produkt,
  • Price – cena,
  • Place – miejsce/dystrybucja,
  • Promotion – promocja.

Marketing 4P vs. 7P

Marketing mix 4P powstał w czasach, gdy większość biznesów była skupiona na sprzedaży produktów, przez co wraz z rozwojem sektora usługowego brakowało w nim elementów odpowiadających potrzebom firm oferujących właśnie usługi. Z tego powodu w późniejszych latach strategia marketingu mix ewoluowała – poszerzono ją o 3 kolejne elementy:

  • People – ludzie,
  • Processes – procesy,
  • Physical evidence – świadectwo materialne.

W taki sposób powstał marketing mix 7P, który uzupełniony o 3 nowe obszary lepiej odpowiadał realiom zmieniającego się świata nastawionego na rozwój usług i nowych technologii.

Elementy marketingu mix 7P

Zapewne zastanawiasz się, co kryje się za tajemniczymi stwierdzeniami „produkt”, „miejsce” czy „świadectwo materialne”. Po kolei omówimy każdy z elementów marketing mix 7P, który w połączeniu z pozostałą szóstką, tworzy niezawodną kompozycję, pozwalającą zbudować strategię marketingową dla biznesu.

Produkt

Pierwszym elementem koncepcji marketing mix 7P jest produkt. Najprościej mówiąc, jest to produkt fizyczny lub usługa, które można sprzedawać. Jest to kluczowy element układanki, ponieważ wpływa na każdy z pozostałych obszarów mixu. Bez produktu (w formie fizycznej czy usługowej) budowanie dalszej strategii nie ma sensu, ponieważ nie wiadomo, czego miałaby ona dotyczyć. Należy także pamiętać, że produkt musi odpowiadać określonym potrzebom konsumentów, aby był na niego popyt. Definiując produkt, który chcesz sprzedawać, zwróć uwagę na takie cechy jak: wygląd, jakość wykonania, opakowanie, parametry techniczne czy wyróżniki na tle innych produktów lub usług.

Cena

Istotnym elementem marketing mixu jest cena, po której będziesz chciał sprzedawać określony produkt. Polityka cenowa odgrywa ogromną rolę, ponieważ w momencie, gdy zostanie źle dostosowana do grupy odbiorców, może spowodować brak sprzedaży. Jak więc określić cenę produktu? Istnieje wiele podejść, które możesz zastosować, m. in.:

  • sprawdzenie cen konkurencji i ustalenie ceny na podstawie przeprowadzonego researchu na poziomie wyższym lub niższym innych firm,
  • sprawdzenie wszelkich kosztów związanych z produkcją produktu lub świadczeniem usługi i dodanie do tej kwoty nadwyżki, abyś nie był stratny na sprzedaży,
  • ustalenie ceny na podstawie oczekiwań i zachowania konsumentów. Oznacza to, że zaproponowana przez Ciebie cena odzwierciedla to, ile konsumenci są w stanie zapłacić za Twój produkt po ocenie wartości marki oraz samego produktu. Możesz zdobyć te informacje, m.in. przeprowadzając badania konsumenckie.

Miejsce

Marketing 4P 7P wymaga także określenia miejsca, w którym będziesz sprzedawać swój produkt lub usługę. „Miejsce” to ogół kanałów dystrybucji, za pomocą których konsumenci mogą nabyć produkt/usługę. Aby wybrać najlepsze metody dystrybucji, musisz najpierw dowiedzieć się, gdzie są Twoi klienci – w jakich miejscach najczęściej kupują? Za pomocą jakich kanałów sprzedają Twoi bezpośredni konkurenci? Dzięki temu dobierzesz miejsca, które z największym prawdopodobieństwem będą odpowiadać preferencjom Twoich klientów. Kanałami dystrybucji mogą być np.:

  • sklep stacjonarny,
  • sklep internetowy,
  • kanały social media,
  • marketplace’y,
  • targi.

Marketing mix 7P nie istniałby bez promocji, czyli ogółu działań, które mają na celu wypromowanie produktu lub usługi wśród grupy docelowej. Jak odpowiednio dobrać metody promocji Twojego produktu lub usługi? Przede wszystkim zacznij od charakterystyki grupy docelowej – opisz swojego potencjalnego klienta, dowiedz się, gdzie najchętniej kupuje – online czy stacjonarnie, gdzie spędza dużo czasu. Przydatna okaże się także analiza konkurencji – dzięki niej sprawdzisz nie tylko, gdzie sprzedają inne firmy, ale także, gdzie promują swoje produkty. W zależności od tego, gdzie są Twoi odbiorcy, dobierz metody promocji tak, aby na pewno Twoje komunikaty do nich dotarły. Metody promocji można najprościej podzielić na kanały tradycyjne i digitalowe.

Promocja

Marketing mix 7P nie istniałby bez promocji, czyli ogółu działań, które mają na celu wypromowanie produktu lub usługi wśród grupy docelowej. Jak odpowiednio dobrać metody promocji Twojego produktu lub usługi? Przede wszystkim zacznij od charakterystyki grupy docelowej – opisz swojego potencjalnego klienta, dowiedz się, gdzie najchętniej kupuje – online czy stacjonarnie, gdzie spędza dużo czasu. Przydatna okaże się także analiza konkurencji – dzięki niej sprawdzisz nie tylko, gdzie sprzedają inne firmy, ale także, gdzie promują swoje produkty. W zależności od tego, gdzie są Twoi odbiorcy, dobierz metody promocji tak, aby na pewno Twoje komunikaty do nich dotarły. Metody promocji można najprościej podzielić na kanały tradycyjne i digitalowe.

  • tradycyjne – ulotki, bilbordy, plakaty, sprzedaż bezpośrednia, polecenia,
  • digitalowe – SEO, content marketing, e-mail marketing, social media, płatne reklamy, artykuły sponsorowane.

Ludzie

Poszerzona strategia marketingowa mix uwzględnia czynnik ludzki. Są to wszystkie osoby, które są zaangażowane pośrednio lub bezpośrednio w proces wytworzenia, promocji czy sprzedaży produktu lub usługi (np. pracownicy produkcyjni, kadra menadżerska, marketingowcy, sprzedawcy). Rekrutacja odpowiednich pracowników, ich szkolenie i proces podnoszenia kompetencji są kluczowym czynnikiem wpływającym na dostarczenie jakościowego produktu, a także profesjonalną obsługę klienta. Pracownik powinien umieć rozwiązywać problemy klientów związane z produktem/usługą. Stąd budowanie profesjonalnych działów obsługi klienta jest kluczowe dla osiągnięcia efektywnej sprzedaży.

Procesy

Ten element marketing mix 7P dotyczy ogółu procesów związanych z dostarczeniem Klientowi produktu lub usługi. Do procesów można zaliczyć m.in. pakowanie produktu, dostarczanie go klientowi, proces zakupu w sklepie przez konsumenta. Dobrze zaplanowane i wdrożone procesy są kluczem do sukcesu wielu firm, ponieważ pozwalają zoptymalizować koszty, a co za tym idzie, zwiększać zyski i efektywność przedsiębiorstwa.

Świadectwo materialne

Marketing 4P 7P zamykamy ostatnim elementem – świadectwem materialnym. Dotyczy on wszystkich czynników, które mają wpływ na odbiór Twojej marki przez potencjalnych Klientów. Co w takim razie możemy zaliczyć do nich? Między innymi wystrój siedziby firmy, wygląd i funkcjonalność strony internetowej, komunikację w social mediach, opakowanie produktu, wygląd przesyłki, dress code pracowników. Wszystkie te elementy udowadniają konsumentowi, że Twoja firma jest godna zaufania, autentyczna i warto skorzystać z jej usług lub zakupić od niej produkty.

Marketing mix 7P – przykład

Wiesz już, co oznaczają poszczególne elementy i jak skonstruowany jest marketing mix 7P. Czas dowiedzieć się, jak wygląda jego zastosowanie w praktyce. Omówimy poszczególne elementy strategii na przykładzie damskich butów wysokiej jakości.

Produkt – produktem są damskie, luksusowe buty wykonane z drogich materiałów, bardzo wysokiej jakości. Istnieje wiele modeli obuwia – botki, kozaki, szpilki, czółenka.

Cena – ceny sprzedawanych produktów zaczynają się od ok. 700 zł, a kończą na kilku tysiącach złotych w zależności od użytych materiałów czy modelu buta. Ceny są o wiele wyższe niż w przypadku butów w sieciówkach, ponieważ ich jakość wykonania i użyte materiały są starannie wyselekcjonowane, a koszt produkcji wysoki. Cena obuwia jest podobna do cen w innych sklepach oferujących produkty o zbliżonej jakości wykonania.

Miejsce – obuwie sprzedawane jest w luksusowych butikach w kilku dużych miastach w Polsce. Sklepy znajdują się w otoczeniu innych butików oferujących produkty premium m.in. odzież, kosmetyki.

Promocja – produkty promowane są m.in. w magazynach specjalizujących się w modzie oraz gazetach dedykowanych kobietom o wysokim statusie społecznym. Dodatkowo obuwie jest promowane online w postaci płatnych reklam targetowanych na kobiety w lokalizacjach, w których działają butiki. Prowadzone są także działania promocyjne do obecnych klientów – program lojalnościowy, newsletter.

Ludzie – kluczowymi osobami zaangażowanymi w kontakt z klientem są pracownicy sklepu, którzy obsługują klientki, doradzają w zakupie, przyjmuj także zwroty oraz reklamacje.

Procesy – najważniejszymi procesami są te dotyczące sprzedaży produktu – powitanie klienta w sklepie, pomoc w doborze obuwia, finalizacja zakupu, zapakowanie produktów.

Świadectwo materialne – do świadectwa materialnego możemy zaliczyć jakość obsługi klienta w sklepie, wygląd i wystrój butiku, ubiór i zachowanie pracowników, logo zamieszczone przed sklepem, lokalizację butiku.

Strategia marketingowa mix – podsumowanie

Marketing 7P jest koncepcją, która pozwala zaprojektować i wdrożyć strategię marketingową zarówno dla biznesu działającego online, jak i offline. Dzięki niej możesz zbudować szkielet swoich działań, zebrać wszelkie informacje dotyczące produktu, kanałów dystrybucji czy metod promocji, aby udoskonalić swój biznes i zwiększać jego zyski w przyszłości. Jeżeli jesteś na etapie planowania swoich działań marketingowych, warto przyjrzeć się strategii marketingu 7P.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuj Więcej informacji