Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
    19 stycznia 2025
    Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
    6 stycznia 2025
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    UTM link
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Jak uniknąć duplikacji treści?
    Czym jest duplikacja treści – czy należy z nią walczyć?
    25 marca 2024
    Rich snippets
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    skanowanie strony www pod kątem wirusów
    Skanowanie strony www pod kątem wirusów. Darmowe narzędzia
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    sklep na shopware
    Shopware – co to jest i jak zacząć?
    31 października 2023
    Karty produktów
    Idealna karta produktu – jak ją stworzyć? Przykłady i pomysły
    5 października 2023
    lead generation - jak generować leady sprzedażowe
    Lead generation, czyli jak generować leady sprzedażowe
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    podpisanie umowy z aniołem biznesu
    Anioł biznesu – kim jest i jak go pozyskać?
    5 maja 2023
    Marka osobista
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Netnografia – czym jest i jak wykorzystać ją w swoim biznesie?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Co to jest netnografia?
Responsywnie.pl > Marketing > Netnografia – czym jest i jak wykorzystać ją w swoim biznesie?
Marketing

Netnografia – czym jest i jak wykorzystać ją w swoim biznesie?

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/07/25 o 8:37
Paulina Szewczyk Opublikowano 19 lipca 2023
8 min
Udostępnij

Kluczowe w biznesie jest zrozumienie potrzeb klientów. Musisz wiedzieć, do kogo chcesz dotrzeć i kogo przekonać. Kim jest odbiorca Twoich produktów lub usług? Jeśli będziesz prowadzić działania, które są kierowane do każdego bez wyjątku, to ich skuteczność będzie znikoma. W czasach, w których w biznesie tak ważne miejsce zajmuje internet, prowadzenie tradycyjnych badań nie wystarczy. Tutaj pojawia się netnografia. Sprawdź, co to jest i dlaczego każdy marketer powinien znać tę metodę badań.

Spis treści
Netnografia – czym jest?Gdzie szukać informacji?Zalety badań netnograficznychProces tworzenia badań etnograficznychNetnografia w praktyce – przykładyAdidasTelefon komórkowy MatchstickStarbucks i Peet’sListerinePodsumowanie

Netnografia – czym jest?

Termin netnografia to połączenie słów „internet” i „etnografia”. Netnografia została pierwotnie opracowana w 1995 roku przez profesora marketingu Roberta Kozinetsa jako narzędzie do analizy internetowych dyskusji fanów na temat serii Star Trek. Zebrał wtedy wartościowe dane, które zostały przekazane Jonathanowi Frakesowi i wykorzystane w filmach z tej serii. Tradycyjne badania etnograficzne nie nadążały za światem internetu, dlatego trzeba było je dostosować do sieci. Tak powstała netnografia, czyli metoda badań, która pozwala zdobywać informacje na temat zachowań użytkowników sieci.

Rozwinęła się głównie dzięki serwisom społecznościowym. Dzięki nim możliwe było zbieranie danych nie tylko na temat zachowań konsumentów. Content generowany przez nich w social media to m.in. opinie na temat marek i produktów. Tym samym badania netnograficzne online przynoszą firmom cenne informacje o zadowoleniu odbiorców.

Badania netnograficzne mają ogromną zaletę – dane są gromadzone, kiedy internauci zachowują się naturalnie. Oznacza to, że bazują na zwyczajnym contencie generowanym przez użytkowników na co dzień. Nie jest zatem tak, jak w innych badaniach – sam fakt uczestnictwa w nich nie wpływa na odpowiedzi.

Respondenci mogą się wstydzić powiedzieć prawdę, nawet jeśli wypełniają anonimową ankietę. Badania netnograficzne pozwalają pozyskać dane na temat preferencji zakupowych i stylu życia. Na podstawie zachowań potencjalnych klientów w sieci możesz podjąć decyzje biznesowe, a także dopasowywać działania do odbiorców. Netnografia jest obecnie niezbędna w większości działalności. Jeśli chcesz bliżej poznać to zagadnienie, sprawdź książkę „Netnography: Doing Ethnographic Research Online”, której autorem jest wspomniany Robert Kozinets.

Badanie netnograficzne

Źródło: ebooks

Gdzie szukać informacji?

Netnografia wykorzystuje przeróżne sposoby pozyskiwania danych. Oto przykładowe miejsca i narzędzia:

  • grupy dyskusyjne – znajdziesz je na Facebooku, Twitterze, LinkedIn. Szczególnie dobrze rozwinięte są na FB, gdzie działają ich tysiące i dotyczą niemal każdej tematyki;
  • planer słów kluczowych Google – informuje, jakie zapytania internauci wysyłają do wyszukiwarki i które cieszą się pod tym względem największym zainteresowaniem;
  • dane z rozmów na czacie z klientami – to często proponowana przez firmy forma komunikacji;
  • Facebook Audience Insight – dzięki temu narzędziu pozyskujesz dane demograficzne, informacje o zainteresowaniach i zachowaniach potencjalnych klientów, którzy są fanami Twojego fanpage;
  • serwisy gromadzące pomysły klientów, np. Lego Ideas, Starbucks Ideas;
  • dane z Google Analytics;
  • narzędzia gromadzące dane o wzmiankach na konkretny temat, np. o produkcie lub firmie (m.in. SentiOne, Brand24);
  • Google Search Console – darmowe narzędzie, które prezentuje, jakie frazy kluczowe spowodowały, że internauta trafił na witrynę z Google;
  • wywiady z użytkownikami.

Jak widzisz, netnografia jest cennym źródłem wiedzy na temat korzystających z Twojej strony WWW. To znakomity sposób na pozyskanie informacji o ich zachowaniach. Co jeszcze przemawia za takimi badaniami?

Zalety badań netnograficznych

Analiza zachowań potencjalnych klientów przynosi wiele profitów. Do największych zalet netnografii można zaliczyć:

  • ustalenie, co Twoja grupa docelowa myśli o produkcie lub marce. Sprawdzisz, jakie jest postrzeganie zarówno wśród klientów, jak i osób, które nie korzystały z oferty;
  • możliwość prowadzenia badań w różnych odcinkach czasowych;
  • zgromadzenie więcej danych na temat potencjalnych klientów. Będziesz wiedzieć, jakie trendy panują w branży;
  • nie jest kosztowna. Przeprowadzanie badań nie wymaga podróżowania, zakwaterowania czy posiadania specjalistycznego sprzętu;
  • możliwość badania drażliwych tematów, czyli takich, o których wiele osób należących do grupy docelowej nie wypowiedziałoby się w ramach standardowego badania;
  • ustalenie więcej na temat odbiorców i ich preferencji. Możesz sprawdzić, jak postrzegają dany temat;
  • sprawdzanie opinii pojedynczych odbiorców – możesz dowiedzieć się więcej o zachowaniach konkretnej jednostki;
  • badanie różnych grup docelowych;
  • możliwość szybkiego i dosyć łatwego pozyskiwania cennych dane;
  • ustalenie innych zainteresowań grupy docelowej. To może Ci pomóc przy projektowaniu materiałów marketingowych i innych. Być może warto wykorzystać te interesujące ich zagadnienia? Zerknij poniżej na zainteresowania klientów z branży kosmetycznej.

Zainteresowania grupy docelowej

Źródło: netbasequid

Proces tworzenia badań etnograficznych

Analiza zachowań potencjalnych klientów powinna składać się z konkretnych etapów. Oto kilka ogólnych kroków podczas przeprowadzania badania netnograficznego.

  1. Określenie pytania badawczego i zakresu – czego chcesz się dowiedzieć o swoich odbiorcach online? Jakie platformy lub społeczności badasz? Jak długo chcesz je obserwować?
  2. Identyfikacja i wybór witryn internetowych – ustal, z jakich kanałów komunikacji korzystają Twoi docelowi odbiorcy. Digital będzie dla Ciebie źródłem informacji.
  3. Gromadzenie i przechowywanie danych – informacje muszą być zabezpieczone, aby nikt do tego nieuprawniony nie uzyskał do nich dostępu.
  4. Analiza i interpretacja danych – zidentyfikuj wzorce i tematy danych.
  5. Raportowanie i przygotowanie wyników – sformułuj zalecenia na podstawie analizy danych.

Netnografia wymaga dostosowania do swoich celów badawczych. Pozyskane dane pozwalają wychwycić problemy związane z działalnością, które dotąd były niedostrzegalne.

Netnografia w praktyce – przykłady

Digitalizacja otworzyła wiele możliwości. Dzięki mediom społecznościowym i innym źródłom danych firmy zyskały dostęp do cennych danych. Badania digital są wykorzystywane w działalności wielu znanych marek. Jak i co udało im się dzięki temu zyskać?

Adidas

Dzięki współpracy z firmą Adidas monachijska marka Hyve wykorzystała netnografię do zbadania internetowej społeczności konsumentów. Chodziło o osoby, które kolekcjonują i dekorują buty sportowe. Kreatywność odkryta w tych społecznościach doprowadziła firmę Adidas do wprowadzenia innowacji, która napędziła jedną z najbardziej udanych premier produktowych w ostatnich latach.

Telefon komórkowy Matchstick

W przypadku kampanii wprowadzającej na rynek nowy telefon komórkowy Matchstick, netnografia ujawniła określone wzorce narracyjne. Udało się ustalić, jak niektórzy blogerzy prowadzą innych do korzystania z nowych technologii. Badanie wykazało, kto wpływa na innych w społeczności i na jakiej zasadzie.

Starbucks i Peet’s

W badaniach internetowych koneserów kawy, którzy odwiedzali m.in. Starbucks i Peet’s, udało się znaleźć język wewnętrzny bogaty w lokalny żargon związany z tym napojem. To sformułowania, które można wykorzystać do nawiązania kontaktu z odbiorcami.

Listerine

Netnografia pozwala zweryfikować, jak internauci rozumieją markę. Badanie marki Listerine ujawniło, że niektórzy konsumenci kojarzyli kolor płynu do płukania jamy ustnej z… obcymi istotami. Inni uważali, że jego zapach przypomina… dziadka.

Netnografia może przynieść zupełnie nieoczekiwane wnioski. Dane, na które nie wpadłby żaden marketer. Digital, a przede wszystkim powszechność korzystania z sieci, spowodował, że mamy do czynienia z ogromnym źródłem danych o odbiorcach. Prowadzenie badań może przynieść firmie dane, które spowodują, że zwiększy skuteczność działań marketingowych i będzie osiągać lepsze wyniki.

Podsumowanie

Czy netnografia jest dla Ciebie? Trudno znaleźć branżę, o której nie rozmawia się w sieci. Tym samym takie działania można prowadzić w niemal każdej działalności. Analiza zachowań klientów zawsze ma sens. Pozyskane dane zwiększają szanse na odniesienie sukcesu. Wyższa skuteczność marketingu, dopracowanie komunikacji do targetu i doskonalenie produktów to tylko przykładowe efekty, które można dzięki temu osiągnąć.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Google Gemini AI
Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
Marketing 19 stycznia 2025
Wprowadzenie produktu
Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
Marketing 2 stycznia 2025
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?