Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwanie fasetowe
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
    Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
    5 maja 2023
    Linkowanie wewnętrzne i - wpływ na SEO
    Linkowanie wewnętrzne a strategia pozycjonowania
    21 grudnia 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Pliki htaccess
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Czym jest BaseLinker?
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    drupal-sklep-internetowy
    Drupal a sklep internetowy? Poznaj Drupal Commerce!
    5 maja 2023
    allegro czy własny sklep internetowy
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    linkedin-marketing
    LinkedIn – dlaczego warto z niego korzystać?
    5 maja 2023
    Rozpatrzenie reklamacji
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Rozpatrzenie reklamacji
Responsywnie.pl > Biznes > Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
Biznes

Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?

Łukasz Kuchta
Data ostatniej aktualizacji: 2023/08/31 o 15:03
Łukasz Kuchta Opublikowano 31 sierpnia 2023
9 min
Udostępnij

Jeśli kupujesz produkt, prawie na pewno otrzymujesz na niego gwarancję, ale czy firma musi jej udzielać? W razie problemów z zakupem masz prawo złożyć reklamację. Czym różnią się gwarancja i reklamacja? Czy są powiązane? Kolejnym pojęciem, które warto znać, jest rękojmia. Jak je odróżnić i jakie dają uprawnienia?

Spis treści
Reklamacja u sprzedawcy, rękojmia – definicjaCzym jest gwarancja?Ile czasu trwa rękojmia i gwarancja?Rękojmia a gwarancja – główne różniceKtóra forma reklamacji jest lepsza dla konsumenta?Jak napisać reklamację – przykłady i wzoryRękojmia a gwarancja – co to jest wada istotna?

Reklamacja u sprzedawcy, rękojmia – definicja

Zdarza się, że kupiony produkt nie jest zgodny z opisem producenta. Konsument może wykryć wadę, przez którą dany artykuł nie jest kompletny, uniemożliwiając obsługę zgodną z przeznaczeniem. Co wtedy? Jeśli towar jest niezgodny z umową, przysługuje Ci złożenie reklamacji. Zgłaszasz wadę produktu, a podstawą może być rękojmia lub gwarancja.

Przypadek niezgodności towaru z umową ma miejsce, gdy:

  • nie ma właściwości, które przypisuje się produktom tego rodzaju;
  • jest niezgodny z opisem;
  • nie ma cech, których konsument może racjonalnie oczekiwać;
  • nie odpowiada oczekiwaniom klienta opartych na oświadczeniach producenta, sprzedawcy lub przedstawicieli;
  • nie nadaje się do określonych celów, do których zgodnie z opinią sprzedawcy ma zastosowanie.

W takich przypadkach masz prawo złożyć reklamację. Jak wspomnieliśmy, jej podstawą może być m.in. rękojmia, która stanowi ustawową odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne i prawne danego towaru. Zwróć uwagę, że w tym przypadku masz prawo dochodzenia roszczeń nie od producenta. Żądania kupującego kierowane są z tego tytułu do sprzedawcy.

Uwaga: od 2023 roku z Kodeksu cywilnego zniknęły pojęcia rękojmi i wad towaru. Przepisy zostały przeniesione do ustawy o prawach konsumenta. Przeprowadzono to w ramach dostosowania przepisów do wymagań unijnych. Co ważne, czas na odpowiedź w sprawie zgłoszenia reklamacyjnego został skrócony z 30 do 14 dni. Pojawiło się również domniemanie istnienia wady, która jest istotna. Zgodnie ze wcześniejszymi, jak i aktualnymi przepisami, sprzedawca nie musi się decydować na odstąpienie od umowy, jeśli wada nie jest istotna. Zmiana jednak polega na tym, że do 2023 roku to konsument musiał udowodnić, że wada jest istotna, a teraz to sprzedający ma dowieść, że tak nie jest.

Do kogo możesz kierować roszczenia na podstawie gwarancji? Do producenta. Szczegóły opisujemy poniżej.

Czym jest gwarancja?

Jeśli kupujesz sprzęt i różne produkty, wiesz, że producent chce Cię zachęcić do zakupu, zapewniając darmową naprawę lub wymianę w określonym czasie. Przeważnie przez 24 miesiące od nabycia artykułu. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że udzielenie gwarancji jest dobrowolne. Co istotne, oświadczenie gwarancyjne składa producent, a nie sprzedawca. Nie musi on tego robić, ale w aktualnej sytuacji rynkowej nie ma innego wyboru. Gdyby zaczął oferować produkty bez gwarancji, prawdopodobnie nie miałby większych szans z konkurencją. Dlatego dokument gwarancyjny to standard. Co istotne, producent sam określa warunki. Może uwzględnić w karcie gwarancyjnej takie, które są zgodne z jego polityką. W praktyce firmy z tej samej branży proponują zazwyczaj te same okresy.

Najczęściej w UE jest to gwarancja europejska, co oznacza, że karta gwarancyjna obowiązuje na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej.

Reakcja na reklamacje i skargi klientów jest ważnym elementem ich działalności. Według analizy przeprowadzonej przez Khoros 83% konsumentów jest lojalniejszych wobec marek, które reagują na ich skargi i rozwiązują je.

Ile czasu trwa rękojmia i gwarancja?

Masz wadliwy produkt i chcesz złożyć reklamację z tytułu rękojmi? Odpowiedzialność sprzedawcy z powodu niezgodności trwa 2 lata od wydania produktu, natomiast reklamację konsumenta może zaakceptować również przez dłuższy okres, o ile określił taki termin przydatności artykułu do użytku. Zatem czas trwania rękojmi w dużej mierze zależy od sprzedawcy.

A jakie są uprawnienia kupującego z tytułu gwarancji? Okres jej obowiązywania zależy od producenta. W przypadku gdy nie został określony, wynosi 2 lata. Jeśli nabywca produktu złożył reklamację z tytułu gwarancji i otrzymał rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych w niej napraw, okres gwarancji liczony jest od nowa.

Rękojmia a gwarancja – główne różnice

Dochodzenie roszczeń na podstawie rękojmi i gwarancji obowiązują na różnych zasadach. Oto kilka kluczowych różnic:

  1. Gwarancja na towar niezgodny z umową jest dobrowolna, a rękojmia obowiązkowa.
  2. W przypadku rękojmi za wady fizyczne i prawne odpowiada sprzedawca. Z tytułu gwarancji – gwarant, którym najczęściej jest producent. W tym przypadku jednak bierze odpowiedzialność wyłącznie za wady fizyczne. Gwarantem może być producent, importer, dystrybutor, a także… sprzedawca.
  3. Termin gwarancji zależy od gwaranta, a rękojmia obowiązuje przez 2 lata.
  4. Przyznana gwarancja nie powoduje, że musisz wybrać rozpatrzenie reklamacji z tego tytułu. Masz prawo skorzystać z rękojmi.

Która forma reklamacji jest lepsza dla konsumenta?

Gwarancja a rękojmia – z jakiego tytułu lepiej złożyć reklamację? Decyzja należy do Ciebie. Po pierwsze pamiętaj, że gwarancja dotyczy wyłącznie wad fizycznych, a rękojmia – fizycznych i prawnych. Tak wygląda to z założenia. Natomiast udzielający gwarancji ma prawo objąć nią również wady prawne. Co oznaczają poszczególne? Przykładowo, kupujesz płytki mrozoodporne, a okazuje się, że wcale nie są odporne na niskie temperatury i wtedy to wada fizyczna. A prawna? Np. kupiona rzecz pochodzi z kradzieży albo prawa do niej ma osoba trzecia. Wadliwy towar z takich powodów to rzadkość, dlatego przeważnie możesz złożyć reklamację z tytułu gwarancji lub rękojmi.

Zwróć uwagę na terminy. W przypadku gwarancji może być różny, ale w ramach rękojmi to minimum 2 lata. Dlatego, jeśli termin z tego pierwszego tytułu minął, skorzystaj z rękojmi – o ile jeszcze obowiązuje.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, co jest lepsze. Znaczenie mają zapisy w dokumencie gwarancyjnym. Warto je sprawdzić przy zawarciu umowy, aby mieć świadomość warunków.

Jak napisać reklamację – przykłady i wzory

Wiesz już, co to rękojmia i czego możesz oczekiwać w przypadku gwarancji. Niezgodność towaru powoduje, że masz prawo złożyć reklamację. Co konkretnie Ci przysługuje? Opcja bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru. Musisz tylko napisać reklamację. Poza wspomnianymi żądaniami masz prawo oczekiwać obniżenia ceny np. ze względu na inne niż zapowiadane właściwości towaru.

Jak napisać reklamację? Jeśli oczekujesz naprawy towaru, możesz skierować następujące pismo:

Data

Dane klienta

Dane firmy

Reklamacja

<data > zakupiłem/am <nazwa produktu> w < firmie>, za <cena wraz z podaniem waluty>.

Zakupiony produkt ma wady <opisz, na czym polegają>. Ujawniły się <opisz, kiedy>.

Zgodnie z prawem oczekuję bezpłatnej naprawy lub wymiany. Jeżeli nie jest możliwa, wnioskuję o obniżenie ceny. Oczekuję <podaj, czego konkretne np. jakiej obniżki >.

Proszę o odpowiedź w terminie 14 dni.

 

Do reklamacji dołączam

– kopię potwierdzenia zapłaty,

– zdjęcia produktu.

 

Z poważaniem

<imię i nazwisko>

Jeśli towar zakupiony u danego sprzedawcy ma istotną wadę, masz prawo domagać się zwrotu pieniędzy. W takim przypadku reklamacja może wyglądać następująco:

Data

Dane klienta

Dane firmy

Reklamacja

<data > zakupiłem/am <nazwa produktu> w < firmie>, za <cena wraz z podaniem waluty>.

Zakupiony produkt ma wady <opisz, na czym polegają>. Ze względu na to, że jest to wada istotna, opierając się na o art. 560 Kodeksu Cywilnego, chcę odstąpić od umowy i uzyskać pełny zwrot środków.

Proszę o odpowiedź w terminie 14 dni.

Do reklamacji dołączam:

– kopię potwierdzenia zapłaty

– zdjęcia produktu

 

Z poważaniem

<imię i nazwisko>

Rękojmia a gwarancja – co to jest wada istotna?

Jak wynika z orzecznictwa sądowego, o istotnej wadzie produktu mówi się, gdy następuje uniemożliwienie korzystania z danej rzeczy zgodnie z jej przeznaczeniem. To nie oznacza, że musi się w ogóle nie nadawać do użytku. Jako klient oczekujesz sprawnego działania wszystkich elementów towaru. Jeśli nie możesz z niego korzystać zgodnie z zapowiedziami sprzedającego, to oznacza, że wada jest istotna. Inną kwestią pozostaje ocena tej istotności. Inaczej może to wyglądać w przypadku towarów, w których kluczowe znaczenie mają walory estetyczne a odmiennie, gdy chodzi o zaawansowane funkcje sprzętu. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?