Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    UTM link
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Jak uniknąć duplikacji treści?
    Czym jest duplikacja treści – czy należy z nią walczyć?
    25 marca 2024
    Rich snippets
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    skanowanie strony www pod kątem wirusów
    Skanowanie strony www pod kątem wirusów. Darmowe narzędzia
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    sklep na shopware
    Shopware – co to jest i jak zacząć?
    31 października 2023
    Karty produktów
    Idealna karta produktu – jak ją stworzyć? Przykłady i pomysły
    5 października 2023
    lead generation - jak generować leady sprzedażowe
    Lead generation, czyli jak generować leady sprzedażowe
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    podpisanie umowy z aniołem biznesu
    Anioł biznesu – kim jest i jak go pozyskać?
    5 maja 2023
    Marka osobista
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Ścieżka zakupowa konsumenta
Responsywnie.pl > E-commerce > Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
E-commerce

Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady

Natalia Szczur
Data ostatniej aktualizacji: 2024/01/29 o 15:47
Natalia Szczur Opublikowano 29 stycznia 2024
9 min
Udostępnij

Zanim internauta złoży zamówienie w sklepie online, wykonuje określone czynności. W zależności od użytkownika proces ten może przebiegać różnie. Twoim celem jako właściciela sklepu WWW powinno być optymalizowanie doświadczeń internauty na każdym kroku. Od tego zależą wyniki biznesowe. Jak przebiega proces decyzyjny i ścieżka zakupowa klienta (buyer journey)?

Spis treści
Charakterystyka ścieżki zakupowej klientaEtapy procesu zakupowego klientaFaza 1. Budowanie świadomości markiFaza 2. Rozważanie możliwościFaza 3. Podjęcie decyzji – zakupŚcieżka zakupowa klienta B2B vs B2CDlaczego firmy powinny dbać o ścieżkę zakupową klienta?

Charakterystyka ścieżki zakupowej klienta

Przed zakupem internauta pokona pewne etapy. Jego droga do zakupu może być krótka lub długa. Przeważnie mówi się, że ścieżka zakupowa klienta zaczyna się od wejścia użytkownika na daną stronę. Tymczasem pierwsza styczność z marką ma miejsce wcześniej i może to zaważyć na tym, czy klient w ogóle odwiedzi Twój sklep. Tym momentem może być zobaczenie reklamy banerowej, wyniku w wyszukiwarce Google, otrzymanie e-maila dotyczącego oferty. Aby optymalizować wyniki swojego biznesu, musisz opracować ścieżkę klienta opartą na wiedzy i jego zachowaniach. Powinieneś prowadzić go krok po kroku, aż do podjęcia decyzji. Mapowanie ścieżki zakupowej jest kluczowe.

Jak może wyglądać przykładowa ścieżka zakupowa klienta? Internauta poszukuje pewnego produktu. Przeszukuje w tym celu Facebook i trafia na post sponsorowany Twojej marki. Przechodzi do fanpage’a i lajkuje profil. Widzi wpis informujący o promocyjnej cenie danego artykułu, więc trafia na stronę. Tam kończy się proces zakupowy – dochodzi do zamówienia. Oczywiście to uproszczony przykład. Ścieżka zakupowa klienta może układać się inaczej. Twoim celem powinno być doprowadzenie do tego, by internauta przy jak najmniejszej liczbie punktów styku zdecydował się na zakup. Jak podaje Aira, 52% respondentów ogląda średnio 8 lub więcej treści na stronie firmy, w której składają zamówienie.

Etapy ścieżki zakupowej

Źródło

Ścieżka zakupowa konsumenta wymaga optymalizacji choćby ze względu na odsetek porzuconych koszyków. Według analizy Conversific, średnio w 2022 roku wynosił on 66,5%. To oznacza, że około 2/3 rzeczy, które trafiają do koszyka nie są ostatecznie zamawiane. Uwzględniając podział, w zależności od urządzenia, z którego korzysta internauta, wyższy współczynnik odrzuceń występuje w przypadku urządzeń przenośnych.

Porzucone koszyki - badanie

Źródło

Etapy procesu zakupowego klienta

Ścieżka zakupowa potencjalnego klienta składa się z trzech głównych faz. To budowanie świadomości marki, rozważenie zakupu i zainteresowanie firmą, a także zakup. Popełnienie błędów na którejkolwiek z nich, obniża konwersję. Buyer journey musi być dopracowana. Możesz zoptymalizować etap pierwszy i drugi, ale problemy w trzecim będą powodować, że nie dojdzie do zamówienia. Dlatego dostosowania wymagają wszystkie etapy ścieżki zakupowej.

Faza 1. Budowanie świadomości marki

Jeśli popełnisz błędy na tym etapie, ścieżka zakupowa szybko się zakończy. W tej fazie internauta zaczyna zdawać sobie sprawę, że chce zaspokoić określoną potrzebę. Bardzo prawdopodobne, że nie wie, jakim produktem to osiągnie.

Na tym etapie klient dowiaduje się o Twojej ofercie. Twoim zadaniem jest utwierdzenie go w przekonaniu, że potrzebuje właśnie tego, co proponujesz. Musisz przyciągnąć jego uwagę, zachęcić do odwiedzenia strony WWW. W tym momencie ścieżka zakupowa w e-commerce powinna obejmować przede wszystkim edukowanie potencjalnego klienta.

Musisz ustalić wraz z zespołem, jak podejść do realizacji działań. Ile czasu one zajmą? Czy masz odpowiednie zasoby i ekspertów, aby temu podołać? A może musisz skorzystać z outsourcingu? Być może z pewnych względów lepiej sięgnąć po zewnętrznych specjalistów?

Co warto robić, aby realizować cele na typ etapie? Postaw na wartościowe treści, dzięki którym odbiorca zidentyfikuje problem. Mogą to być wpisy na blogu, e-book, raport analityczny, checklisty. Takie materiały budują Twój wizerunek eksperta w branży.

Jeśli chodzi o działania marketingowe, które sprawdzają się na tym etapie, to należą do nich pozycjonowanie w wyszukiwarkach, marketing szeptany, artykuły sponsorowane czy płatne reklamy.

Faza 2. Rozważanie możliwości

Konsument zna już swoje potrzeby i szuka rozwiązania. Zdaje sobie sprawę, jaki produkt chce nabyć, ale jeszcze nie wie, z czyjej oferty skorzysta. Rozważa możliwości. To okazja, aby przekonać odbiorcę, że masz właśnie to, czego on oczekuje. Warto obserwować, jak kupujący przygotowywali się do zakupu, jaka jest mapa ścieżki klienta w konkretnych przypadkach. Czy internautę interesowały określone kategorie produktów?

Twoim zadaniem na tym etapie jest przekonanie odbiorcy, że to Twoja oferta jest dla niego tą najlepszą. Jak to zrobić? Znakomitym rozwiązaniem są case study, czyli przykładowe realizacje, w których pokazujesz, jaki efekt udało Ci się uzyskać w ramach zlecenia wykonanego dla klienta. Oczywiście nie w każdym przypadku ma to zastosowanie.

Inne sposoby na przekonanie odbiorcy to demo usługi albo darmowe próbki. Cenny może być również długi wpis na blogu, w którym zaprezentujesz, jak za pomocą Twojego produktu rozwiązano problem. Masz pokazać, jakie korzyści osiągnie klient, decydując się na zakup. Na tym etapie treści kierowane do odbiorców powinny być edukacyjne, ale jednocześnie przekazywać więcej szczegółów związanych z ofertą. W tej fazie potencjalny klient ma zazwyczaj dużo opcji do wyboru. Musisz go przekonać, że Twoja propozycja jest dla niego najlepsza.

Faza 3. Podjęcie decyzji – zakup

Klient wie, jaki ma problem, zna sposoby na jego rozwiązanie i podąża w kierunku finalizacji transakcji. Utwierdź go w przeświadczeniu, że podejmuje odpowiednią decyzję. Nie chodzi tutaj wyłącznie o nabywców, którzy pierwszy raz korzystają z Twojej oferty. Dotyczy to również tych, którzy składali u Ciebie zamówienie. Swoimi działaniami możesz spowodować, że zrobią to ponownie. Sposobem na to może być zaoferowanie rabatu na zakupy, które pozostały w porzuconym koszyku albo zaproponowanie zniżki na rozwiązania, które internauta przeglądał podczas ostatniej wizyty.

Na etapie znakomicie sprawdzają się dowody społeczne, np. referencje od klientów, recenzje Twoich produktów. Na ostateczną decyzję wpłynie wiele czynników. Należą do nich m.in. reputacja marki, opinie o niej czy konkretne parametry produktów. Dla części klientów kluczowe znaczenie będzie mieć cena.

Czy wiesz, że… 65% kupujących spędza ponad 16 minut na porównywaniu produktów przed podjęciem decyzji o zakupie?

Ścieżka zakupowa klienta B2B vs B2C

Wpływ na buyer journey ma również rynek, na którym działasz. Inaczej wygląda ścieżka zakupowa B2B i B2C, opierają się na innych czynnikach. W przypadku B2C nabywcami są przeważnie osoby indywidualne lub rodziny. Dla nich kluczowe mogą być np. wygoda zakupu lub możliwości jego finansowania. Relacje obejmują krótszy okres i szybciej dochodzi do sprzedaży.

W przypadku B2B często przedmiotem transakcji są bardzo drogie rozwiązania. Decyzja zależy od analizy przeprowadzonej przez wielu specjalistów, którzy mają określone obawy, różne cele i zainteresowania. Do zakupu dochodzi po długiej analizie, a dokonuje się go z myślą o długoterminowym użytkowaniu. Więź musisz zatem zbudować nie tylko z osobą sprawującą ważną funkcję, która będzie podejmować ostateczną decyzję. Wcześniej musisz odpowiednio oddziaływać na tych, którzy będą analizować istniejący problem, szukać rozwiązań, wybierać oferty, które będą brane pod uwagę. Trzeba też przedstawić argumenty tym, którzy będą weryfikować oferty i na koniec – wspomnianemu decydentowi. Jak widzisz, proces zakupowy w tym przypadku jest bardziej skomplikowany, ale też jedna transakcja pozwala osiągnąć zdecydowanie wyższy przychód.

Dlaczego firmy powinny dbać o ścieżkę zakupową klienta?

Firmy powinny dbać o ścieżkę zakupową, bo dzięki temu mogą przedstawić swoją ofertę jako właściwą propozycję na różnych etapach procesu zakupowego. Warto śledzić ścieżkę klientów, znać ich oczekiwania, aby wiedzieć, jak możesz zaspokoić ich oczekiwania i co należy wdrożyć na stronie. Odbiorcom trzeba zapewnić odpowiednie treści. W przypadku B2B aż 90% ścieżki zakupowej skupia się na edukacji. Zainteresowany przygotowuje się do podjęcia decyzji. Dlatego tak ogromne znaczenie ma wartościowy content. Mapowanie ścieżki klienta pozwala optymalizować proces interakcji z marką, tworzyć lepsze produkty i dostarczać dopracowane usługi. Łatwiejsze jest dzięki temu usprawnienie procesu sprzedaży. Dlatego nie powinno się pomijać tych działań.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Natalia Szczur
Natalia Szczur
Fanka języka: prostego, poprawnego i korzyści. Od ponad dwóch lat tworzy strategie content marketingowe oraz pisze artykuły branżowe o SEO, UX i analityce.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?