Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    fFltr algorytmiczny
    Filtr Google – czym jest i jak wyprowadzić z niego witrynę?
    23 lutego 2024
    Reklama w Google Ads - odrzucenie
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    Jak sprawdzić archiwum stron internetowych
    Archiwum stron internetowych – jak je sprawdzić?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Formularz na stronę internetową
    Formularz kontaktowy na stronę internetową – jak go stworzyć i dlaczego warto?
    5 maja 2023
    q-commerce
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    USP produktu - unikalna propozycja sprzedaży
    USP produktu – czym jest unikalna propozycja sprzedaży?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    influencer-jak-wybrac
    Jak wybrać influencera / blogera do współpracy?
    5 maja 2023
    Unikalna nazwa firmy
    Generator nazwy firmy – 11 sprawdzonych narzędzi
    7 listopada 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Czym jest system identyfikacji wizualnej firmy?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Czym jest identyfikacja wizualna?
Responsywnie.pl > Marketing > Czym jest system identyfikacji wizualnej firmy?
Marketing

Czym jest system identyfikacji wizualnej firmy?

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2024/02/02 o 12:55
Aleksandra Stala Opublikowano 2 lutego 2024
6 min
Udostępnij

Ogromna konkurencja powoduje, że wyróżnienie się na rynku jest coraz trudniejsze. Aby zdobyć klientów, marka powinna mieć „osobowość” kształtowaną i komunikowaną poprzez różne elementy. To przede wszystkim od nich zależy, jak firma jest postrzegana. Ogromną rolę odgrywa tutaj system identyfikacji wizualnej. Sprawdź, czym jest i co się na niego składa.

Spis treści
Definicja i znaczenie identyfikacji wizualnejElementy składowe systemu identyfikacji wizualnejRola logotypu w identyfikacji wizualnejZakres kolorystyczny i paleta barwKsięga znaku jako podstawa spójności wizerunkuProces tworzenia systemu identyfikacji wizualnejZnaczenie identyfikacji wizualnej dla różnych organizacjiPodsumowanie: kluczowe aspekty skutecznej identyfikacji wizualnej

Definicja i znaczenie identyfikacji wizualnej

System identyfikacji wizualnej jest zbiorem wzorców i reguł dotyczących różnych symboli. To zasady, które opisują sposób kreowania wizerunku firmy na rynku. Rolą systemu jest prezentacja marki i zbudowanie jej tożsamości poprzez zastosowanie charakterystycznych elementów graficznych. Na taki system identyfikacji wizualnej firmy może składać się wiele znaków i symboli – to jedno z najważniejszych narzędzi w brandingu.

Projektowanie identyfikacji wizualnej

Źródło

Elementy składowe systemu identyfikacji wizualnej

Choć nazwa może być myląca, to w praktyce na system składają się nie tylko elementy wizualne, ale również pozawizualne. Do tych pierwszych zaliczamy m.in.:

  • logotyp,
  • kolorystykę,
  • wygląd produktów i ich opakowań,
  • ubiór pracowników,
  • typografię,
  • aranżację siedziby i jej otoczenia,
  • stoiska targowe i szyldy,
  • pieczątki,
  • materiały marketingowe.

Opis wszystkich tych elementów i związane z nimi ustalenia powinna zawierać księga identyfikacji wizualnej.

System może obejmować także części niewizualne, do których zaliczają się: zapachy, zasady obsługi klientów, wykorzystywane ścieżki dźwiękowe czy formuła przeprowadzanych rozmów telefonicznych. Te wszystkie elementy mogą być zmieniane. Przykładowo marka Nike kilkukrotnie modyfikowała swoje logo, ale pozostawała wierna wielu cechom swojej identyfikacji wizualnej.

Firma Nike - zmiany logo

Źródło

Rola logotypu w identyfikacji wizualnej

Podstawą identyfikacji wizualnej jest logotyp, który w dużej mierze narzuca styl firmowych materiałów graficznych i kolorystykę. To do niego dobiera się fonty. Warto pamiętać, że logotyp jest elementem logo – to tekstowa grafika w formie liter lub znaków, przy czym może być jego jedynym elementem. To znak rozpoznawczy marki. Ma być zapamiętany, wywoływać określone emocje i skojarzenia. Logotyp powinien wyróżniać firmę na tle konkurencji, a nie być podobny do znaków innych marek. Najlepiej, jeśli jest prosty, ponadczasowy i wraz z innymi elementami tworzy spójny system wizualny.

Zwróć uwagę, że wiele znanych marek decyduje się na coraz prostsze logo. Przykładem jest pokazany już znak Nike, a innym poniższy – Pepsi. Dlaczego firmy to robią? Im prostsze jest logo lub inny element, tym szybciej klienci mogą je zapamiętać i zidentyfikować, co pomaga zbudować silniejszą więź emocjonalną z marką.

Pepsi - zmiany w logo

Źródło

Zakres kolorystyczny i paleta barw

Systemy identyfikacji powinny być zaprojektowane tak, aby zastosowane barwy współgrały z logotypem. Nie oznacza to jednak, że marka ma się ograniczyć do jednego czy dwóch kolorów. Należy wziąć pod uwagę komunikację z różnymi grupami odbiorców, a także skojarzenia, które wywołują dane barwy. Projekt identyfikacji wizualnej nie może opierać się na przypadkowych kolorach. Poniższa grafika prezentuje barwy najczęściej wykorzystywane w brandingu.

Zakres kolorstyczny logotypów różnych firm

Źródło

Księga znaku jako podstawa spójności wizerunku

Identyfikacja wizualna firmy powinna być spójna. Dokumentem, który ułatwia zachowanie tej spójności, jest księga znaku, czyli instrukcja obsługi logo. Tworzy się ją po to, aby wszystkie osoby, które będą używać elementów identyfikacji, robiły to prawidłowo. Zawiera m.in. podstawową i alternatywną wersję znaku, kolorystykę, typografię czy opis niedopuszczalnych modyfikacji.

Proces tworzenia systemu identyfikacji wizualnej

Kreowanie identyfikacji wizualnej składa się z kilku etapów. Pomysły powinny być konsultowane i analizowane, gdyż błędy popełnione na początkowym etapie mogą być bardzo kosztowne. Projektowanie identyfikacji wizualnej wygląda następująco:

  1. Zbadanie grupy docelowej i rynku – musisz zrozumieć, czego oczekują Twoi potencjalni klienci.
  2. Zdefiniuj strategię marki – na podstawie przeprowadzonych badań należy opracować jasną i przekonującą strategię uwzględniającą cel, wizję, misję i wartości.
  3. Zaprojektuj logo i elementy wizualne – powinno być proste i charakterystyczne.
  4. Opracuj swój głos i ton – to werbalne elementy tożsamości marki dopasowane do różnych kontekstów i odbiorców.
  5. Stwórz przewodnik po stylu marki – powinien definiować wszystkie elementy wizualne oraz zasady ich zastosowania.
  6. Wdróż i oceń system tożsamości marki – wprowadź elementy identyfikacji wizualnej we wszystkich kanałach komunikacji.

Znaczenie identyfikacji wizualnej dla różnych organizacji

Konsekwencja w wykorzystywaniu identyfikacji wizualnej w różnych materiałach czy produktach w mediach społecznościowych kształtuje profesjonalny wizerunek marki. Ta spójność buduje pozytywne skojarzenia i zaufanie. Identyfikacja wizualna marki ma znaczenie w niemal każdej działalności. Jeśli jest przemyślana i dobrze dopasowana do odbiorców, może przyciągać ich uwagę i zachęcić do zakupów. Co więcej, identyfikacja wizualna powinna być modyfikowana z czasem, gdyż takie są oczekiwania klientów. Jak informuje Statista, zaledwie 14% respondentów ze Stanów Zjednoczonych uważa, że firma nigdy nie powinna zmieniać logo i identyfikacji wizualnej. Z odpowiedzi nie wynika jednoznacznie, jak często marki powinny to robić. Najczęściej wskazywano 10 lub 5 lat.

Identyfikacja wizualna - wykres

Źródło

Podsumowanie: kluczowe aspekty skutecznej identyfikacji wizualnej

Zachowanie spójnej identyfikacji rynkowej wpływa na postrzeganie klientów i wizerunek firmy. Wszystkie materiały danej marki powinny być utrzymane w ramach tej samej identyfikacji wizualnej – od tego zależą m.in. wyniki osiągane przez organizację.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?