Ogromna konkurencja powoduje, że wyróżnienie się na rynku jest coraz trudniejsze. Aby zdobyć klientów, marka powinna mieć „osobowość” kształtowaną i komunikowaną poprzez różne elementy. To przede wszystkim od nich zależy, jak firma jest postrzegana. Ogromną rolę odgrywa tutaj system identyfikacji wizualnej. Sprawdź, czym jest i co się na niego składa.
Definicja i znaczenie identyfikacji wizualnej
System identyfikacji wizualnej jest zbiorem wzorców i reguł dotyczących różnych symboli. To zasady, które opisują sposób kreowania wizerunku firmy na rynku. Rolą systemu jest prezentacja marki i zbudowanie jej tożsamości poprzez zastosowanie charakterystycznych elementów graficznych. Na taki system identyfikacji wizualnej firmy może składać się wiele znaków i symboli – to jedno z najważniejszych narzędzi w brandingu.
Elementy składowe systemu identyfikacji wizualnej
Choć nazwa może być myląca, to w praktyce na system składają się nie tylko elementy wizualne, ale również pozawizualne. Do tych pierwszych zaliczamy m.in.:
- logotyp,
- kolorystykę,
- wygląd produktów i ich opakowań,
- ubiór pracowników,
- typografię,
- aranżację siedziby i jej otoczenia,
- stoiska targowe i szyldy,
- pieczątki,
- materiały marketingowe.
Opis wszystkich tych elementów i związane z nimi ustalenia powinna zawierać księga identyfikacji wizualnej.
System może obejmować także części niewizualne, do których zaliczają się: zapachy, zasady obsługi klientów, wykorzystywane ścieżki dźwiękowe czy formuła przeprowadzanych rozmów telefonicznych. Te wszystkie elementy mogą być zmieniane. Przykładowo marka Nike kilkukrotnie modyfikowała swoje logo, ale pozostawała wierna wielu cechom swojej identyfikacji wizualnej.
Rola logotypu w identyfikacji wizualnej
Podstawą identyfikacji wizualnej jest logotyp, który w dużej mierze narzuca styl firmowych materiałów graficznych i kolorystykę. To do niego dobiera się fonty. Warto pamiętać, że logotyp jest elementem logo – to tekstowa grafika w formie liter lub znaków, przy czym może być jego jedynym elementem. To znak rozpoznawczy marki. Ma być zapamiętany, wywoływać określone emocje i skojarzenia. Logotyp powinien wyróżniać firmę na tle konkurencji, a nie być podobny do znaków innych marek. Najlepiej, jeśli jest prosty, ponadczasowy i wraz z innymi elementami tworzy spójny system wizualny.
Zwróć uwagę, że wiele znanych marek decyduje się na coraz prostsze logo. Przykładem jest pokazany już znak Nike, a innym poniższy – Pepsi. Dlaczego firmy to robią? Im prostsze jest logo lub inny element, tym szybciej klienci mogą je zapamiętać i zidentyfikować, co pomaga zbudować silniejszą więź emocjonalną z marką.
Zakres kolorystyczny i paleta barw
Systemy identyfikacji powinny być zaprojektowane tak, aby zastosowane barwy współgrały z logotypem. Nie oznacza to jednak, że marka ma się ograniczyć do jednego czy dwóch kolorów. Należy wziąć pod uwagę komunikację z różnymi grupami odbiorców, a także skojarzenia, które wywołują dane barwy. Projekt identyfikacji wizualnej nie może opierać się na przypadkowych kolorach. Poniższa grafika prezentuje barwy najczęściej wykorzystywane w brandingu.
Księga znaku jako podstawa spójności wizerunku
Identyfikacja wizualna firmy powinna być spójna. Dokumentem, który ułatwia zachowanie tej spójności, jest księga znaku, czyli instrukcja obsługi logo. Tworzy się ją po to, aby wszystkie osoby, które będą używać elementów identyfikacji, robiły to prawidłowo. Zawiera m.in. podstawową i alternatywną wersję znaku, kolorystykę, typografię czy opis niedopuszczalnych modyfikacji.
Proces tworzenia systemu identyfikacji wizualnej
Kreowanie identyfikacji wizualnej składa się z kilku etapów. Pomysły powinny być konsultowane i analizowane, gdyż błędy popełnione na początkowym etapie mogą być bardzo kosztowne. Projektowanie identyfikacji wizualnej wygląda następująco:
- Zbadanie grupy docelowej i rynku – musisz zrozumieć, czego oczekują Twoi potencjalni klienci.
- Zdefiniuj strategię marki – na podstawie przeprowadzonych badań należy opracować jasną i przekonującą strategię uwzględniającą cel, wizję, misję i wartości.
- Zaprojektuj logo i elementy wizualne – powinno być proste i charakterystyczne.
- Opracuj swój głos i ton – to werbalne elementy tożsamości marki dopasowane do różnych kontekstów i odbiorców.
- Stwórz przewodnik po stylu marki – powinien definiować wszystkie elementy wizualne oraz zasady ich zastosowania.
- Wdróż i oceń system tożsamości marki – wprowadź elementy identyfikacji wizualnej we wszystkich kanałach komunikacji.
Znaczenie identyfikacji wizualnej dla różnych organizacji
Konsekwencja w wykorzystywaniu identyfikacji wizualnej w różnych materiałach czy produktach w mediach społecznościowych kształtuje profesjonalny wizerunek marki. Ta spójność buduje pozytywne skojarzenia i zaufanie. Identyfikacja wizualna marki ma znaczenie w niemal każdej działalności. Jeśli jest przemyślana i dobrze dopasowana do odbiorców, może przyciągać ich uwagę i zachęcić do zakupów. Co więcej, identyfikacja wizualna powinna być modyfikowana z czasem, gdyż takie są oczekiwania klientów. Jak informuje Statista, zaledwie 14% respondentów ze Stanów Zjednoczonych uważa, że firma nigdy nie powinna zmieniać logo i identyfikacji wizualnej. Z odpowiedzi nie wynika jednoznacznie, jak często marki powinny to robić. Najczęściej wskazywano 10 lub 5 lat.
Podsumowanie: kluczowe aspekty skutecznej identyfikacji wizualnej
Zachowanie spójnej identyfikacji rynkowej wpływa na postrzeganie klientów i wizerunek firmy. Wszystkie materiały danej marki powinny być utrzymane w ramach tej samej identyfikacji wizualnej – od tego zależą m.in. wyniki osiągane przez organizację.