Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
    19 stycznia 2025
    Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
    6 stycznia 2025
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Reklama w Google Ads - odrzucenie
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
    Dobry tytuł SEO
    Znaczenie tytułu a SEO strony internetowej
    20 marca 2024
    UTM link
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Czym jest wireframe w UX?
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    USP produktu - unikalna propozycja sprzedaży
    USP produktu – czym jest unikalna propozycja sprzedaży?
    16 sierpnia 2023
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    sklep na shopware
    Shopware – co to jest i jak zacząć?
    31 października 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    rekomendacje-biznes
    Rekomendacje w biznesie – jak je wykorzystać?
    5 maja 2023
    Research and development
    Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
    17 listopada 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Archiwum stron internetowych – jak je sprawdzić?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Jak sprawdzić archiwum stron internetowych
Responsywnie.pl > Web Development > Archiwum stron internetowych – jak je sprawdzić?
Web Development

Archiwum stron internetowych – jak je sprawdzić?

Paweł Czarnuszewicz
Data ostatniej aktualizacji: 2023/04/06 o 10:46
Paweł Czarnuszewicz Opublikowano 9 listopada 2022
7 min
Udostępnij

Jeśli zamierzasz zarejestrować daną domenę, to warto upewnić się, czy pod konkretnym adresem była kiedyś prowadzona strona WWW. Nie jest to jedyny przypadek, kiedy przydaje się archiwum stron internetowych. Jak zweryfikować poprzednią wersję witryny? Kiedy jeszcze jest to przydatne?

Spis treści
Czym jest archiwum stron WWW?Archiwizacja strony internetowej – zaletyNarzędzia do sprawdzenia archiwalnej strony internetowejJak krok po kroku sprawdzić historyczną wersję strony internetowej?Kopia strony internetowej – jak ją zrobić?

Czym jest archiwum stron WWW?

Witryny, które określane są jako archiwum stron WWW, utrzymują kopie serwisów internetowych. Tzn. dzięki nim można dowiedzieć się, jak wyglądała witryna w przeszłości. To sposób na odzyskanie danych, które usunęliśmy już z serwisu. Dzięki archiwum stron WWW to kwestia dosłownie kilku kliknięć.
Nie jest jednak tak, że serwis archiwizujący witryny musi mieć w swojej bazie kopie wszystkich stron. Właściciel serwisu może zablokować dostęp do niego robotowi. W takim przypadku pliki strony nie znajdą się w archiwum. Jeśli nie chcemy, aby nasza witryna była dostępna w najpopularniejszym archiwum stron WWW, czyli Wayback Machine, to wystarczy dodać odpowiedni kod w pliku robots.txt. Znajduje się on w katalogu głównym serwisu – można go edytować, np. korzystając z menedżera plików w ramach usługi hostingowej. Kod ten jest następujący:

User-agent: ia_archiver
Disallow: /

Ewentualnie można również wysłać e‑mail na adres info@archive.org z prośbą o usunięcie kopii, ale należy to zrobić ze skrzynki pocztowej w domenie, której dotyczy wniosek.

Archiwizacja strony internetowej – zalety

Utworzyć kopię witryny możemy samodzielnie, ale robot Wayback Machine trafia na strony WWW również sam, przegląda je i zapisuje.

Do największych zalet archiwizowania serwisów można zaliczyć:

  • Sprawdzenie, jaka witryna znajdowała się wcześniej pod danym adresem – czy nie była prowadzona tam nielegalna działalność lub żadna inna, która może negatywnie wpływać na opinię o naszym biznesie?
  • Przywrócenie kopii serwisu z danego dnia – archiwizacja stron internetowych daje dostęp do poprzednich wersji witryny, dzięki czemu można odzyskać treści, które np. przypadkiem usunęliśmy.
  • Weryfikacja wcześniejszego wyglądu witryny – w takich serwisach można znaleźć kopie strony nawet sprzed 20 lat i zobaczyć, jak ogromne zaszły w niej zmiany.

Narzędzia do sprawdzenia archiwalnej strony internetowej

Archiwum stron można przejrzeć, korzystając z różnych narzędzi. Oto wybrane witryny, które dają taką możliwość:
1. Google – po znalezieniu danej strony w Google, najczęściej można znaleźć ostatnią zapisaną, klikając „Kopia”. Wystarczy kliknąć obok adresu URL ikonę trójkąta, a następnie wybrać Kopia. Może to być wersja strony z tego samego dnia, ale też starsza.
Kopia strony internetowej w Google
2. Wayback Machine – zdecydowanie najpopularniejsze narzędzie tego typu. Dzięki niemu znajdziemy kopie stron internetowych z różnych okresów – najczęściej jest ich kilka z jednego roku. W archiwum tym zapisanych jest blisko 750 miliardów stron.

Narzędzie do sprawdzenia kopii strony

Źródło: archive.org 

3. Archive – to jedna z najlepszych alternatyw dla Wayback Machine. Umożliwia łatwe tworzenie kopii stron WWW. Zapisuje tekst i grafikę. Pozwala na śledzenie, jak zmieniała się zawartość danej strony WWW.

Sprawdzenie kopii strony w archive
Źródło: archive.ph

4. Stillio – to narzędzie tworzy zrzuty stron WWW, a następnie je archiwizuje i udostępnia użytkownikom. Można m.in. ustalić częstość tworzenia kopii. Jest to rozwiązanie płatne.

Kopia strony w Stillio
Źródło: Stilio

5. Perma – to kolejne narzędzie, które tworzy kopie strony WWW. Dane zapisane są w nim na stałe.

Kopia strony Perma
Źródło: Perma

6. Smarsh – to narzędzie umożliwia archiwizowanie online danych z wielu kanałów komunikacji. Można dzięki niemu tworzyć kopie nie tylko stron WWW.

Smarsh
Źródło: Smarsh

Jak krok po kroku sprawdzić historyczną wersję strony internetowej?

Jak sprawdzić poprzednią wersję strony? Najczęściej internauci sięgają po Wayback Machine, które z reguły przechowuje wiele kopii serwisu, a poza tym jest proste w obsłudze. Oto, jak krok po kroku sprawdzić strony archiwalne w tym narzędziu:

1. Archiwum internetu znajduje się tutaj. Korzystanie z tej bazy nie wymaga zakładania konta i jest bezpłatne.
2. W polu widocznym na poniższym screenie należy podać adres witryny, której kopię chcemy zweryfikować. Następnie klikamy enter – wtedy wyświetli się nam kalendarz z zaznaczonymi dniami, w których narzędzie zapisało kopię serwisu.
Wyszukiwanie kopii strony
3. W kalendarzu znajdują się daty oznaczone różnym kolorem. Niebieski oznacza, że robot indeksujący otrzymał kod wyniku 2xx (dobry), zielony – kod 3xx (przekierowanie), pomarańczowy – kod 4xx (błąd, np. strona niedostępna), a czerwony – kod 5xx (błąd serwera).
Daty w wayback machine
4. Po kliknięciu danej daty wyświetlą się ewentualne wersje strony zapisane w tym dniu. Będzie tam również informacja, o której godzinie wykonano kopię. Wystarczy kliknąć tę godzinę, aby sprawdzić stronę. Możliwe, że z jednego dnia dostępne będą różne wersje, z różnych pór dnia, ale raczej jest tak rzadko.
Snapshot w wayback machine
5. Następnie powinna się nam wyświetlić strona z dodatkowymi opcjami, które Wayback Machine wyświetla na górze widoku. Można łatwo zmienić kopię na pochodzącą z innego terminu, jeśli nie znaleźliśmy tego, czego szukamy.

Kopia strony internetowej – jak ją zrobić?

Dzięki wspomnianym narzędziom możemy sprawdzać historyczne strony internetowe, a dokładnie – wcześniejsze wersje witryn, nawet sprzed wielu lat. Jeśli chcemy zapisać kopię z konkretnego dnia, to możemy skorzystać Wayback Machine. Wystarczy dosłownie kilka kliknięć.

Wayback Machine umożliwia wykonanie aktualnej kopii serwisu ręcznie. Na stronie głównej narzędzia dostępna jest opcja Save Page Now, którą widać na poniższym screenie. Wystarczy podać adres URL, a wtedy Wayback Machine zapisze kopię witryny.

Kopia strony krok po kroku
Źródło: Archive

Oczywiście to niejedyny sposób na wykonanie kopii strony WWW. Jeśli korzystamy z usługi hostingowej, to możemy zalogować się na serwer FTP i skopiować zapisane tam pliki do chmury czy też na dysk urządzenia. Warto je mieć np. na wypadek włamania na serwer i zainfekowania naszej witryny. Najczęściej firmy hostingowe zapewniają także narzędzia do tworzenia kopii strony internetowej. To bardzo przydatne rozwiązanie, gdyż często wystarczy jedno kliknięcie, by uzyskać backup witryny. Wtedy wszystkie pliki trafiają do jednego archiwum, łącznie z bazą danych i zdjęciami.

Mając kopię, łatwiej można odtworzyć stronę, np. po ataku hakerskim. Możliwość generowania takiego backupu mają m.in. użytkownicy hostingu z panelem zarządzania Direct Admin. Utworzone kopie warto sprawdzać, by dowiedzieć się, czy archiwum nie jest uszkodzone? Zapisane dane mogą się przydać w wielu przypadkach.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 4.2 / 5. Liczba ocen. 5

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
W jaki sposób renderować stronę internetową?
Czym jest wireframe w UI/UX?
Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paweł Czarnuszewicz
Paweł Czarnuszewicz
Programista ze specjalizacją w tworzeniu stron internetowych, z pasją do optymalizacji kodu i dbałością o szczegóły. W branży IT od wielu lat.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Google Gemini AI
Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
Marketing 19 stycznia 2025
Wprowadzenie produktu
Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
Marketing 2 stycznia 2025
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?