Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    fFltr algorytmiczny
    Filtr Google – czym jest i jak wyprowadzić z niego witrynę?
    23 lutego 2024
    Reklama w Google Ads - odrzucenie
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    Jak sprawdzić archiwum stron internetowych
    Archiwum stron internetowych – jak je sprawdzić?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Formularz na stronę internetową
    Formularz kontaktowy na stronę internetową – jak go stworzyć i dlaczego warto?
    5 maja 2023
    q-commerce
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    USP produktu - unikalna propozycja sprzedaży
    USP produktu – czym jest unikalna propozycja sprzedaży?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    influencer-jak-wybrac
    Jak wybrać influencera / blogera do współpracy?
    5 maja 2023
    Unikalna nazwa firmy
    Generator nazwy firmy – 11 sprawdzonych narzędzi
    7 listopada 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: e-commerce vs m-commerce – czym są i czym się różnią?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Responsywnie.pl > E-commerce > e-commerce vs m-commerce – czym są i czym się różnią?
E-commerce

e-commerce vs m-commerce – czym są i czym się różnią?

Piotr Sztuka
Data ostatniej aktualizacji: 2023/05/05 o 12:30
Piotr Sztuka Opublikowano 11 stycznia 2023
7 min
Udostępnij

Z roku na rok zmienia się udział urządzeń służących do przeglądania witryn i aplikacji internetowych. Kiedyś były to prawie wyłącznie komputery. Dziś większy jest udział przenośnych sprzętów, a przede wszystkim smartfonów. Nie tylko sprawdzamy na nich strony WWW, ale też robimy zakupu. Aby w pełni zrozumieć istotę tego procesu, należy wspomnieć o pojęciach m-commerce i e-commerce. Co oznaczają i czym się różnią?

Spis treści
Co to jest m-commerce?Na jakich urządzeniach Polacy korzystają z sieci?e-commerce – definicjaRóżnice między e-commerce a m-commerceNa co zwrócić uwagę, wdrażając mobile commerce?Plusy i minusy m-commerce

Co to jest m-commerce?

Pojęcie e-commerce jest dość dobrze znane i kojarzy się głównie z handlem online. To słuszne skojarzenie. Zatem co oznacza m-commerce? Jest to jedna z gałęzi sprzedaży online, w której transakcji dokonujemy na urządzeniach mobilnych.

Na jakich urządzeniach Polacy korzystają z sieci?

Na początek zerknij na rozdzielczość ekranów urządzeń, na których Polacy korzystają z sieci. To dane z listopada 2022 roku. Widać duże zróżnicowanie bez szczególnej dominacji.

Urządzenia z których korzystają Polacy
Źródło: Statcounter Global Stats

Kolejny wykres prezentuje popularność smartfonów, komputerów i tabletów, wśród polskich użytkowników. Te pierwsze mają przeszło 60% udziału w rynku. Zainteresowanie tabletami jest natomiast niewielkie.

Popularność smartfonów, laptopów, komputerów
Źródło: Statcounter Global Stats

W tym miejscu warto zadać kluczowe dane: jak Polacy robią zakupy? Badania przeprowadzone przez Gemius wskazują, że w 2022 roku smartfony po raz pierwszy zyskały przewagę nad pozostałymi sprzętami. Według statystyk 75% Polaków zrobiło zakupy na tych urządzeniach. Na kolejnych miejscach znalazły się laptop (73%), komputer stacjonarny (41%) oraz tablet (19%).

E-zakupy
Źródło: Gemius

Jak widzisz, mobile commerce osiąga w Polsce znakomite wyniki.

e-commerce – definicja

e-commerce, którego częścią jest m-commerce, nazywany inaczej e-handlem lub po prostu handlem elektronicznym, to transakcje zawierane online. Za produkty czy usługi płacimy w sieci lub przy odbiorze. Towar możemy odebrać online lub stacjonarnie w zależności od tego, co jest przedmiotem sprzedaży. Nie chodzi wyłącznie o transakcje dokonywane za pośrednictwem sklepu internetowego. E-commerce to także serwisy aukcyjne i ogłoszeniowe. Na rynku online dochodzi do transakcji między firmami (B2B), przedsiębiorstwami i konsumentami (B2C) i konsumentami (C2C). Według PwC (PricewaterhouseCoopers) polski rynek e-commerce jest wart obecnie 109 mld złotych, a do 2027 roku może sięgnąć 187 mld.

Różnice między e-commerce a m-commerce

e-commerce to pojęcie szersze od m-commerce. W związku z tym, że transakcje w ramach handlu mobilnego są dokonywane na urządzeniach mobilnych, wymagają szczególnego podejścia do przygotowania serwisu, aby internauci mogli wygodnie robić zakupy. Biorąc pod uwagę, że rozdzielczości ekranów są różne, konieczne jest zaprojektowanie strony responsywnej, czyli takiej, która pozwoli na prawidłowe wyświetlanie sklepu internetowego na każdym urządzeniu.

Prowadząc e-commerce, nie można pomijać m-commerce, dlatego pewne działania są konieczne, nawet jeśli wydaje Ci się, że zainteresowani Twoją ofertą nie dokonują zakupów na urządzeniach mobilnych. Zerknij w statystyki strony, a zobaczysz, że duża część użytkowników odnajduje Twoją stronę, przeglądając internet za pomocą smartfona. Nawet jeśli na zakup decydują się dopiero na komputerze, powinieneś zadbać o mobile commerce. Jeśli internauta napotka problemy przy przeglądaniu serwisu, mało prawdopodobne, że stanie się Twoim klientem. E-commerce, a w tym m-commerce wymagają perfekcji.

Na co zwrócić uwagę, wdrażając mobile commerce?

Zapewnij klientom jak najlepsze doświadczenia. Oto kwestie, o które warto zadbać, aby korzystający z urządzeń mobilnych mogli wygodnie robić zakupy:

  • filtrowanie – przemyślane, dobrze widoczne, łatwe w użytkowaniu, dające duże możliwości pod względem ograniczenia liczby wyników. Złe działanie tej funkcji może przesądzić o rezygnacji ze złożenia zamówienia. To ważny element w m-commerce;
  • kilkuetapowa realizacja zakupu – finalizacja zamówienia przez stronę WWW powinna być maksymalnie uproszczona. W przypadku transakcji na urządzeniach mobilnych lepiej podzielić proces na kilka kroków – zamiast jednego długiego formularza, zastosuj kilka krótkich;
  • dobrze widoczna wyszukiwarka – to ważne bez względu na to, czy chodzi o urządzenie mobilne, czy komputer stacjonarny;
  • proste menu – internauta powinien mieć możliwość łatwego powrotu do strony głównej lub kategorii nadrzędnej. Poruszanie się po menu musi być wygodne, a nazewnictwo poszczególnych pozycji wskazywać, co użytkownik znajdzie po kliknięciu linka. Problemy z działaniem menu mogą przekreślać szansę na zdobycie klienta.

Jeśli postawisz na mobile commerce, odniesiesz wiele korzyści. Użytkownicy smartfonów mają określone oczekiwania i są przyzwyczajeni do sklepów dopracowanych i łatwych w obsłudze. M-commerce to także aplikacje mobilne. Dzięki nim robienie zakupów za pośrednictwem urządzenia mobilnego jest jeszcze łatwiejsze. Tylko czy Polacy chętnie po nie sięgają? Statystyki ze sklepu Google Play nie pozostawiają złudzeń. Oto liczba pobrań popularnych aplikacji mobilnych:

  • Empik – ponad milion razy,
  • CCC – ponad 5 mln razy,
  • Zalando – ponad 50 mln razy.

Jak widzisz, aplikacje mobilne cieszą się dużym zainteresowaniem, a z roku na rok coraz więcej sklepów udostępnia je klientom. Dla znanych marek to już standard.

Postawienie na mobile commerce może przynieść Twojemu biznesowi wiele korzyści m.in.

  • mniejszy odsetek porzuconych koszyków,
  • wyższe przychody,
  • większy wskaźnik konwersji,
  • dostosowanie witryny do oczekiwań klientów,
  • pozytywny wizerunek marki.

Plusy i minusy m-commerce

Mobile commerce jest niezbędny, jeśli chcesz sprzedawać online. Do największych zalet handlu mobilnego należy zaliczyć:

  • kupowanie przez całą dobę (niezależnie od godzin otwarcia sklepu),
  • zweryfikowanie czy dany artykuł znajduje się w oddziale stacjonarnym bez konieczności wizyty na miejscu,
  • możliwość śledzenia zamówienia,
  • wybór różnych metod płatności i dostawy,
  • zapewnienie klientom oczekiwanych doświadczeń,
  • możliwość łatwego wyszukania produktów i szybkiego dopełnienia zamówienia.

M-commerce nie jest jednak pozbawiony minusów. Zaliczamy do nich:

  • możliwe awarie aplikacji mobilnych lub niedostępność strony WWW,
  • malejące zainteresowanie sklepami stacjonarnymi, które może prowadzić do utraty ich rentowności,
  • konieczność zapłaty za dostawę,
  • czas oczekiwania – zdarza się, że trzeba poczekać kilka dni lub dłużej,
  • ryzyko zwrotów towarów – klienci mogą być negatywnie zaskoczeni tym, co dostali.

Czy możesz sobie pozwolić na nieinwestowanie w m-commerce? Jeśli nie chcesz pozostać w tyle za konkurencją, to nie. Internauci oczekują dopracowanych rozwiązań, które spełniają ich oczekiwania. Jeśli prowadzisz biznes online, to staraj się je zapewniać korzystającym z urządzeń mobilnych, jak i z komputerów.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen. 1

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Piotr Sztuka
Piotr Sztuka
Z SEO i content marketingiem związany od 2012 roku. Pasjonat marketingu internetowego, sportu i prostych podróży.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?