Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    UTM link
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Jak uniknąć duplikacji treści?
    Czym jest duplikacja treści – czy należy z nią walczyć?
    25 marca 2024
    Rich snippets
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    skanowanie strony www pod kątem wirusów
    Skanowanie strony www pod kątem wirusów. Darmowe narzędzia
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    sklep na shopware
    Shopware – co to jest i jak zacząć?
    31 października 2023
    Karty produktów
    Idealna karta produktu – jak ją stworzyć? Przykłady i pomysły
    5 października 2023
    lead generation - jak generować leady sprzedażowe
    Lead generation, czyli jak generować leady sprzedażowe
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    podpisanie umowy z aniołem biznesu
    Anioł biznesu – kim jest i jak go pozyskać?
    5 maja 2023
    Marka osobista
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Marketing rekomendacyjny – czym jest i jak działa na konsumentów?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Marketing rekomendacji
Responsywnie.pl > Marketing > Marketing rekomendacyjny – czym jest i jak działa na konsumentów?
Marketing

Marketing rekomendacyjny – czym jest i jak działa na konsumentów?

Natalia Szczur
Data ostatniej aktualizacji: 2023/05/05 o 12:48
Natalia Szczur Opublikowano 15 lutego 2023
10 min
Udostępnij

Zanim klient zamówi dany produkt z sieci, zapewne sprawdzi o nim opinie. Jeżeli będzie to jego pierwsze zamówienie, prawdopodobnie zechce dowiedzieć się więcej na temat sklepu. Decyzja zakupowa zależy od rekomendacji, które znajdzie w internecie. Liczne polecenia oferty mogą skłonić go do zakupu. Prowadzisz biznes i chcesz, aby Twoje produkty i usługi były polecane? Postaw zatem na marketing rekomendacyjny. Sprawdź, jak on działa.

Spis treści
Rekomendacja – co to znaczy?Czym jest marketing rekomendacyjny?Jak mądrze wykorzystać marketing rekomendacyjny w swojej firmie?Pozyskiwanie rekomendacji dzięki jakości produktów lub usługJak zachęcić klienta do wystawienia opinii?1. Konkurs na najlepszą recenzję2. Rabat na kolejne zakupy3. Wprowadź system lojalnościowy4. Dodaj opcję recenzji w widocznym miejscuMarketing rekomendacyjny a szeptany – najważniejsze różniceZalety rekomendacji konsumenckich

Rekomendacja – co to znaczy?

Według Invespcro:

  • 90% internautów czyta opinie na temat danej marki, zanim skorzysta z jej oferty,
  • 88% wierzy tak samo recenzjom w sieci, jak i rekomendacjom, które otrzyma od znajomych,
  • 72% ankietowanych twierdzi, że pozytywne opinie zwiększają szansę na zaufanie danemu biznesowi.

Opinie klientów
Źródło: Invesp

Te dane dotyczą przede wszystkim działalności lokalnych. Fakty są natomiast takie, że klienci w sieci przywiązują dużą wagę do tego, u kogo kupują i co zamawiają. Internet daje ogromne możliwości weryfikacji. A czym właściwie jest rekomendacja?

Rekomendacja to polecenie komuś firmy, produktu, specjalisty, a nawet konkretnego pracownika. Najlepiej, aby zawierała jak najwięcej szczegółowych informacji, np. jak klient wykorzystuje dany produkt, w jakich zastosowaniach się sprawdza, z czego jest zadowolony, a z czego nie do końca. Takie opinie są dla zainteresowanego ofertą bardzo wartościowe – potrafią przesądzić o zakupie albo przyczynić się do niego. Z drugiej strony firma, która ma negatywne recenzje, może mieć problem ze zdobywaniem klientów. Co za tym idzie, warto motywować nabywców do pozostawiania pozytywnych ocen.

Czym jest marketing rekomendacyjny?

Problemem wielu firm, nawet tych, które mają klientów, jest zmotywowanie ich do wystawiania recenzji. Zauważ, że większość osób jest bardziej zainteresowana wystawieniem opinii, jeżeli realizacja usług lub jakość produktu nie spełniają ich oczekiwań. W ten sposób chcą poniekąd ukarać przedsiębiorcę.

Marketing rekomendacji konsumenckich polega na zmotywowaniu klientów do wystawiania recenzji. Firma swoimi działaniami chce spowodować, że internauci będą pisać o niej pozytywnie. Oczekiwana jest fala dobrych opinii o produktach.

Oczywiście, nie chodzi tutaj o fikcyjne recenzje, które mogą przynieść efekt odwrotny do oczekiwanego. Na początku 2023 roku głośno było o pewnej restauracji z Zakopanego, która miała ponad 90 pozytywnych recenzji w Profilu Firmy w Google… zanim ją otwarto. O sprawie informował „Tygodnik Podhalański”. Wywołało to niepożądany efekt, a o lokalu zrobiło się głośno w całej Polsce.

Marketing rekomendacji wymaga innego podejścia, zaangażowania i kreatywności, ale może za to przynieść znakomite efekty.

Jak mądrze wykorzystać marketing rekomendacyjny w swojej firmie?

Pozyskiwanie rekomendacji powinno być jednym z celów przedsiębiorstwa. Oczywiście, kwestią kluczową jest osiąganie jak najlepszych wyników finansowych. Niestety, jeśli nie towarzyszy temu dbałość o pozytywne opinie Twojego biznesu, to z czasem będziesz notować coraz gorsze wyniki sprzedażowe. Sukcesem firmy jest pozyskiwanie recenzji bez żadnych form zachęty, ale o to nie jest łatwo. W przypadku niektórych działalności, takich jak restauracje nie trudno o pozyskiwanie opinii, natomiast przeważnie wymaga to podjęcia pewnych działań. Firma może zdobywać recenzje na różne sposoby m.in. przez:

  • Profil Firmy w Google;

Wizytówka Google
Źródło: Google

  • stronę firmową na Facebooku;

Opinie na Facebooku
Źródło: Facebook

  • swój sklep;

Opinie w sklepie internetowym
Źródło: Media Expert

  • różne serwisy zbierające opinie.

Zwróć uwagę, że kiedy wyszukasz w Google frazę – nazwa danej marki + opinie, to przeważnie po prawej stronie pojawią się jej dane, informacje o recenzjach z Profilu Firmy w Google oraz o opiniach w sieci (z różnych serwisów).
Opinie w wyszukiwarce

Pozyskiwanie rekomendacji dzięki jakości produktów lub usług

Na marketing rekomendacyjny składają się różne działania. Możliwe, że uda Ci się zdobyć dobre opinie klientów bez ich zachęcania do wystawiania recenzji. Jak to zrobić? Nastaw firmę na najwyższą jakość obsługi. Pozytywna opinia może wynikać z:

  • produktu, który odpowiada oczekiwaniom klientów;
  • realizacji zlecenia w terminie lub przed nim;
  • zaoferowania gratisów;
  • znakomitego kontaktu i cennych porad.

Żeby klient sam zdecydował się dodać pozytywną recenzję, musi być bardzo zadowolony z realizacji zamówienia. Czasami nawet to nie spowoduje, że wystawi opinię. Możesz go jednak zachęcić do działania.

Jak zachęcić klienta do wystawienia opinii?

Marketing rekomendacji może opierać się na różnych działaniach. Co możesz zrobić, aby zachęcić do wystawiania opinii?

1. Konkurs na najlepszą recenzję

Wystarczy wysłać klientowi po zakupie informację, że jeśli wystawi opinię, to może wygrać nagrodę. To bardzo częsta praktyka stosowana przez biura podróży, pośredników turystycznych czy firmy, które sprzedają online RTV/AGD. Jeśli tylko zaproponujesz atrakcyjną nagrodę, taka forma zachęty może być bardzo skuteczna.

Konkurs na najlepszą recenzję
Źródło: Itaka

2. Rabat na kolejne zakupy

To dla klienta wartość dodana, o ile zamierza dalej korzystać z Twojej oferty. Jeśli dzięki wystawionej recenzji otrzyma choćby kilkanaście złotych rabatu, czemu miałby nie złożyć zamówienia? Oczywiście, nie wszyscy to zrobią, ale wielu pewnie się zdecyduje.

Rabaty
Źródło: ONLYPROF

3. Wprowadź system lojalnościowy

Pozwól klientom zbierać punkty, które później mogą wymieniać np. na usługi, produkty czy zniżki. Przyznawaj je za zakupy, polecenia czy też wystawienie opinii. To może przynieść znakomity efekt.

System lojalnościowy
Źródło: Dobre Krzesło

4. Dodaj opcję recenzji w widocznym miejscu

Jeśli zależy Ci na opiniach na stronie, to funkcję odpowiedzialną za ich dodawanie umieść w widocznym miejscu. Formularz powinien być maksymalnie prosty. Nie zbieraj zbędnych danych – to może zniechęcić komentującego do wystawienia recenzji.

Marketing rekomendacyjny a szeptany – najważniejsze różnice

W sieci możesz spotkać się z używaniem pojęć marketing rekomendacyjny i marketing szeptany jako synonimów. Pamiętaj jednak, że nie oznaczają tego samego. Marketing szeptany jest różnie interpretowany. Wielu uważa, że polega on na pisaniu pozytywnych opinii na zamówienie. Tego typu działania często nazywane są szeptanką. Tymczasem marketing szeptany polega na aktywnościach, które mają wywołać dyskusję na temat danego produktu i spowodować, że internauci zainteresują się nim, będą o nim rozmawiać i informować swoich znajomych. Przeważnie inicjatorem rozmowy jest osoba, która prowadzi kampanię, a im bardziej zainteresuje użytkowników, np. na forum lub w grupie w serwisie społecznościowym, tym lepszy może uzyskać efekt.

W pewnym sensie marketing szeptany jest jednym z elementów marketingu rekomendacji. Inicjacja rozmowy o produkcie może doprowadzić do fali komentarzy osób, które z niego korzystały. Na tej podstawie mogą się pojawić liczne rekomendacje, które doprowadzą do kolejnych zamówień. Zatem w przypadku tych typów działań marketingowych nie mówimy o tym samym, ale też pamiętaj, że w sieci możesz spotkać się różnymi interpretacjami wspomnianych pojęć.

Zalety rekomendacji konsumenckich

Marketing rekomendacji ma ogromny wpływ na decyzje zakupowe. Dzięki niemu możesz zwiększyć sprzedaż, łatwiej Ci będzie o pozyskiwanie klientów, a kolejne pozytywne recenzje mogą powodować, że Twoja oferta będzie docierać do coraz większego grona odbiorców bez inwestowania dużych środków w reklamę. Oto kluczowe korzyści, które przynosi marketing rekomendacyjny:

  • Możesz łatwiej przekonać zainteresowanych ofertą do skorzystania z niej, szczególnie jeśli recenzja wygląda na wiarygodną. Często stosowanym działaniem jest umieszczenie przy komentarzu informacji, że zakup jest potwierdzony. To oznacza, że opiniuje ktoś, kto faktycznie skorzystał z produktu.

Potwierdzenie zakupu
Źródło: Media Expert

  • Możesz wyciągać wnioski – dzięki recenzjom wiesz, co się podoba klientom, z czego byli zadowoleni, a co należy poprawić. To cenna wiedza, którą warto wykorzystać. Jeśli przytrafi Ci się negatywna opinia, to nie pozostawiaj jej bez komentarza. Odpowiedz, spróbuj pomóc niezadowolonemu, a być może będzie jeszcze Twoim klientem. Według Keeping aż 75% firm lokalnych nie reaguje na negatywne opinie w swoich profilach w Google. Tymczasem, jak twierdzi ReviewTrackers, ponad połowa internautów oczekuje jak najszybszej odpowiedzi na taki komentarz, najlepiej w ciągu tygodnia. Co więcej, konsumenci inaczej podchodzą do negatywnych recenzji, kiedy widzą, że firma na nie odpowiedziała.
  • Źródło informacji dla klientów – po przeczytaniu wielu opinii internauta wie, czego może się spodziewać po produkcie czy usłudze. Zmniejsza to ryzyko niezadowolenia z realizacji.
  • Możesz zwiększyć sprzedaż – marketing rekomendacyjny wpływa na decyzje zakupowe, ale powoduje również, że o Twojej firmie mówi się coraz więcej, jest coraz lepiej widoczna w sieci, internauci dyskutują o niej w serwisach społecznościowych. To wszystko zwiększa szanse na wyższą sprzedaż.

Pamiętaj: według Podium nawet 93% kupujących online uzależnia decyzję od treści opinii znalezionych w sieci. Dlatego tak ważne jest opracowanie własnej strategii marketingu poleceń. Dzięki niej możliwe jest zwiększenie świadomości marki w mediach społecznościowych i ogólnie w sieci.
Może Ci przyjść do głowy, aby pójść na skróty i zlecić napisane nieprawdziwych opinii. Po pierwsze – to niezgodne z prawem. Po drugie – jeśli usługa jest źle realizowana, a produkty są niskiej jakości, to i tak będą się pojawiać negatywy i pozytywne komentarze niewiele dadzą. Dlatego dużo lepszym rozwiązaniem jest zadbanie o ofertę i zainwestowanie w marketing rekomendacji.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Natalia Szczur
Natalia Szczur
Fanka języka: prostego, poprawnego i korzyści. Od ponad dwóch lat tworzy strategie content marketingowe oraz pisze artykuły branżowe o SEO, UX i analityce.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?