Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Smart bidding – czy warto ustalać inteligentne stawki?
    5 maja 2023
    Kampania dsa w Google Ads
    Kampania DSA w Google Ads. Przygotowanie krok po kroku
    22 lutego 2024
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Framework Bootstrap
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    KPI w e-commerce
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Kampanie RLSA, czyli remarketing w sieci wyszukiwania
    Kampanie RLSA, czyli remarketing w sieci wyszukiwania
    5 maja 2023
    branża retail
    Branża retail – czym jest? Opis i przykłady
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    employer branding
    Zewnętrzny i wewnętrzny employer branding, czyli wizerunek firmy
    5 maja 2023
    Najpopularniejsze polskie firmy za granicą
    Najbardziej znane polskie marki na całym świecie
    20 października 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Jak ochronić domenę przed kradzieżą?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Kradzież domeny internetowej
Responsywnie.pl > Web Development > Jak ochronić domenę przed kradzieżą?
Web Development

Jak ochronić domenę przed kradzieżą?

Paweł Czarnuszewicz
Data ostatniej aktualizacji: 2023/04/06 o 10:46
Paweł Czarnuszewicz Opublikowano 1 marca 2023
8 min
Udostępnij

Rejestrujesz domenę i płacisz abonament za kolejne lata korzystania z niej? Kiedy inwestujesz w adres, prowadzisz kampanie reklamowe, pozycjonujesz swoją stronę, prawdopodobnie nie bierzesz pod uwagę takiego scenariusza, że ktoś Ci go ukradnie. Bo jak to możliwe? Przecież domena jest Twoja, prowadzisz stronę, masz dane do panelu administracyjnego witryny. Tymczasem okazuje się, że może do tego dojść. Kiedy możliwa jest kradzież domeny i jak temu zapobiec?

Spis treści
W jaki sposób sprawdzić, do kogo należy domena?Sposoby kradzieży domenyCybersquattingTyposquattingCyberwildcattingJak zapobiec kradzieży domeny?1. Nie używaj wszędzie tych samych danych do logowania2. Nie korzystaj z funkcji zapamiętywania haseł w przeglądarce3. Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe4. Skorzystaj z zabezpieczenia Registry Lock5. Sprawdź zabezpieczenia u operatora domeny6. Zastrzeż domenę jako znak towarowy

W jaki sposób sprawdzić, do kogo należy domena?

Żeby przekierować domenę, wystarczy przeważnie zalogować się do panelu zarządzania operatora domen, a następnie zmienić nazwy serwerów DNS. Jeśli dane do konta trafią w niepowołane ręce, to taka osoba może szybko spowodować, że strona będzie przekierowywać na inny serwer. Przeważnie wcześniej internetowi przestępcy hakują konto e-mail, a mając dostęp do skrzynki pocztowej, mogą łatwo przenieść obsługę domeny do innego operatora. W przypadku adresów z końcówką .pl transfer może zająć dosłownie kilka minut.

To niejedyny scenariusz, w którym możesz stracić adres witryny. Być może i Tobie przydarzyła się taka historia, że domenę zarejestrował na swoje dane pracownik firmy? Znanych jest wiele przypadków, kiedy po zmianie miejsca zatrudnienia przez taką osobę przedsiębiorstwo nie mogło już dysponować domeną, a jej odzyskanie na drodze sądowej zajęło mnóstwo czasu. Czy zatem nazwa strony jest na pewno zarejestrowana na Twoje dane? Potwierdzi to baza Whois: https://www.dns.pl/whois. Narzędzie działa tylko w przypadku końcówki .pl. Inne sprawdzaj tu: https://whois.domaintools.com/. Jeśli widzisz, że abonentem nie jesteś Ty, to ustal dlaczego. Być może ktoś podjął próbę kradzieży domeny lub adres zarejestrowano np. na pracownika.

Problemem są nie tylko próby kradzieży, ale także podszywanie się pod różne adresy i brandy.

Rejestracja domeny

Źródło: Krajowy Rejestr Domen

Sposoby kradzieży domeny

Jak już wiesz, kradzież domeny internetowej jest możliwa. Co więcej, może do tego dojść w różny sposób. Przyjrzyj się, jakie metody są wykorzystywane przez przestępców i podejmij odpowiednie kroki, aby zapobiec takiej sytuacji. Problemem jest nie tylko przejmowanie adresów, ale również próba podszywania się pod nie.

Cybersquatting

Ta metoda była szczególnie popularna lata temu, kiedy firmy nie były jeszcze świadome zasad handlu w sieci. Jej ofiarami padły bardzo popularne marki, takie jak Panasonic, Fry’s Electronics, Hertz i Avon. Proceder polega na rejestrowaniu nazw podobnych lub identycznych do znanych marek, a następnie na żądaniu zapłaty za przekazanie praw do nich. W takich przypadkach częstym chwytem cyberprzestępców jest groźba oddania domeny konkurencji. Czasami jednak po prostu korzystają oni ze znanej nazwy, aby zyskać np. większą liczbę odwiedzin na stronie. Najlepszym sposobem na ochronę domeny jest jej rejestracja w urzędzie patentowym jako znaku towarowego.

Żeby jednak lepiej pokazać konsekwencje tego typu działań, zerknij na przykład. Amul to jedna z największych firm mleczarskich w Indiach, z obrotami na poziomie 5 mln dolarów rocznie. Oszuści zarejestrowali następujące domeny:

amuldistributor.com
amulboard.com
amufran.org.in
amuldistributorindia.com

Wykorzystali je do ataków phishingowych. Wysyłali fałszywe wezwania do zapłaty, a nawet wymagali opłat od składających aplikację do pracy. Kandydaci myśleli, że rozmawiają z przedstawicielem marki Amul. Negatywnie podziałało to na wizerunek firmy, a proceder trwał blisko dwa lata.

Typosquatting

Ta forma polega na rejestrowaniu bardzo podobnych nazw do danego brandu. Głównym celem jest przekonanie internauty, że odwiedza prawdziwą stronę marki. Witryna ma służyć do ataku phishingowego. Często wykorzystywane są do tego nazwy, które zawierają literówkę. Przestępcy rejestrują adresy e-mail wyglądające niemal identycznie jak te danej firmy i wysyłają wiadomości marketingowe. Internauta może nie zauważyć, że ma do czynienia z próbą oszustwa i kliknąć link. Strona może zawierać złośliwe oprogramowanie albo zbierać istotne dane, np. do logowania w danym systemie. W tym przypadku również warto oznaczyć markę znakiem towarowym, ale to tylko jedna z metod ochrony.

Najbardziej na taki atak narażone są popularne witryny. Poniżej widzisz przykłady prawidłowych adresów i bardzo podobnych, które mogłyby być użyte przez przestępców.

Sposób na kradzież domeny
Źródło: Hennes Communications

Cyberwildcatting

Te działania polegają na rejestrowaniu dużej liczby domen zawierających w nazwie znaki towarowe w celu odsprzedania ich podmiotowi, który jest właścicielem danego brandu i potrzebuje takiego adresu. Przeważnie zainteresowany otrzymuje w takim przypadku propozycję odkupu po bardzo wysokiej cenie.

Jak zapobiec kradzieży domeny?

Istnieje ryzyko przejęcia Twojej domeny. Może się także zdarzyć, że ktoś będzie się podszywał pod dany brand. Jesteś w stanie ograniczyć ryzyko takich zagrożeń.

1. Nie używaj wszędzie tych samych danych do logowania

Jeśli internetowym przestępcom uda się ustalić hasło do Twojej skrzynki pocztowej, a dokładnie tego samego używasz do logowania na stronę operatora domen, to stwarzasz łatwą drogę do kradzieży. Poza tym nie stosuj prostych, oczywistych haseł. Według Cybernews w 2023 roku w dalszym ciągu najpopularniejsze są takie jak: 123456, 123456789, qwerty. Nie ustalaj ani takich, ani innych, które są bardzo łatwe do odgadnięcia.

2. Nie korzystaj z funkcji zapamiętywania haseł w przeglądarce

Abu uniknąć kradzieży domeny, znajdź inny sposób na zapisanie haseł. Możesz mieć różne w kilkudziesięciu serwisach i problem z ich zapamiętaniem. W takiej sytuacji skorzystaj z programów, w których możesz bezpiecznie przechowywać dane do logowania, np. KeyPass i LastPass.

3. Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe

Wiele usług online może wymagać podania nie tylko loginu i hasła. Coraz częściej firmy oferujące hosting dają możliwość logowania dwuskładnikowego. Polega to na zastosowaniu dodatkowego zabezpieczenia i dzięki temu uzyskanie dostępu do domen wymaga np. podania hasła, które przychodzi SMS-em na numer telefonu czy też wyświetla się w danej aplikacji. To utrudnia logowanie, ale dzięki temu ryzyko dostępu do panelu zarządzania domenami przez internetowego przestępcę jest minimalne.

4. Skorzystaj z zabezpieczenia Registry Lock

To usługa, na którą można się zdecydować u operatorów domen. Polega na zablokowaniu takich działań jak zmiana danych abonenta, usunięcie opłaconej domeny, blokada transferu do innego operatora czy zmiana delegacji. Oczywiście, jeśli stwierdzisz, że nie potrzebujesz takiego wsparcia, to możesz z niego zrezygnować.

5. Sprawdź zabezpieczenia u operatora domeny

Nie rejestruj adresu w dowolnej, przypadkowej firmie. Sprawdź, jaką ochronę oferuje. Jeśli jest nierzetelna, to na branżowych forach lub grupach tematycznych na Facebooku z pewnością znajdziesz na jej temat negatywne wpisy. Na jakiej zasadzie wydawany jest kod authinfo, niezbędny do transferu? Jest dostępny w panelu czy jednak wymaga podjęcia pewnych działań? Tę pierwszą opcję trudno uznać za rozwiązanie, które dostatecznie zabezpiecza Twoje usługi.

6. Zastrzeż domenę jako znak towarowy

Wielu posiadaczy stron zastanawia się, czy warto zastrzec domenę internetową jako znak towarowy. Zdecydowanie opłaca się to zrobić. Jeśli zarejestrujesz nazwę jako znak towarowy, to zabezpieczysz również domenę – nie ma wtedy znaczenia, z jakiego rozszerzenia będziesz korzystać. W wielu przypadkach warto również podjąć ten krok choćby w celu zabezpieczenia się przed kradzieżą domeny. Dużo marek w Polsce zastrzegło już nazwę brandu, jak i domenę, m.in. firma Orlen.

Warto chronić domenę internetową. Możliwe jest blokowanie domeny. Ważne pozostaje dbanie o trudne, różne hasła i ich zapisywanie w bezpiecznej aplikacji. Tak można znacznie ograniczyć ryzyko utraty adresu.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
W jaki sposób renderować stronę internetową?
Czym jest wireframe w UI/UX?
Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paweł Czarnuszewicz
Paweł Czarnuszewicz
Programista ze specjalizacją w tworzeniu stron internetowych, z pasją do optymalizacji kodu i dbałością o szczegóły. W branży IT od wielu lat.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?