Wyszukiwarka Google ustala kolejność witryn w SERP-ach (Search Engine Results Page) na podstawie algorytmu. Kiedy zdobędziesz wysoką pozycję, to nie oznacza, że wkrótce widoczność Twojej witryny diametralnie się nie zmieni. Google regularnie aktualizuje swoje systemy, aby zapewniać użytkownikom jak najlepszej jakości wyniki. Co warto wiedzieć o tych aktualizacjach? Jak reagować, kiedy przynoszą spadek pozycji?
Czym jest aktualizacja algorytmu Google?
Taka aktualizacja oznacza zmiany w silniku wyszukiwarki. Może to się wiązać z modyfikacjami w zakresie indeksowania treści czy ustalania rankingu witryn. Google twierdzi, że przeprowadza te zmiany w celu poprawienia jakości wyników. W historii było już wiele aktualizacji, które doprowadziły do wręcz wywrócenia SERP-ów do góry nogami, a jedną z nich jest doskonale znany szczególnie doświadczonym SEO-wcom update o nazwie Pingwin.
Google nie informuje użytkowników o wszystkich przeprowadzonych zmianach. Tak naprawdę jako użytkownik wyszukiwarki albo pozycjoner możesz nie zauważyć zdecydowanej większości aktualizacji, gdyż nie mają one większego wpływu na wyniki i widoczność witryny. Tych zmian jest bardzo dużo. Kilka lat temu Google informowało, że przeprowadziło w swoim systemie wyszukiwania aż 3,2 tys. modyfikacji tylko w jednym roku.
A co oznaczają aktualizacje rdzenia algorytmu Google? Chodzi o takie, które gruntownie zmieniają zasady działania wyszukiwarki.
Jak często Google wprowadza aktualizacje głównego algorytmu?
Zmiany w algorytmie są przeprowadzane bardzo często, ale w zdecydowanej większości przypadków nie zauważysz, że w ogóle do nich doszło. O najważniejszych modyfikacjach dowiesz się od Google, które podaje, jaka jest nazwa przeprowadzonej aktualizacji, kiedy ją rozpoczęto i jak długo wdrażano. Kiedyś do istotnych zmian dochodziło rzadziej, ale w ostatnich latach dzieje się to naprawdę często.
Nawet jeśli z powyższej listy wynika, że miała miejsce kolejna aktualizacja algorytmu Google, to wcale nie oznacza, że zauważysz zmianę widoczności witryny. Update może rzeczywiście doprowadzić do wywrócenia wyników wyszukiwania, ale nie musi. SERP-y mogą wyglądać podobnie albo przetasowania będą na tyle niewielkie, że utrzymasz ruch z organicznych wyników wyszukiwania na takim samym poziomie.
Jeśli widzisz, że zmieniły się pozycje zajmowane przez Twoją stronę, a nie ma żadnej informacji o aktualizacji Google, sprawdź narzędzia, które monitorują ruch w SERP-ach. Jednym z nich jest Algoroo. Dni, w których doszło do największych przetasowań, są oznaczane kolorem czerwonym, zaś te, w których działo się niewiele – na zielono.
Jak aktualizacje algorytmu wpływają na wyniki SEO?
Optymalizacja pod SEO oznacza, że dostosowujesz witrynę do aktualnych wymagań wyszukiwarki. Zatem na dany moment – zgodnie z wiedzą eksperta, który przeprowadził działania – w oczach algorytmu witryna spełnia oczekiwania Google. Może zajmować wysokie pozycje na zapytania związane z tematyką serwisu. Kiedy jednak dochodzi do aktualizacji, sytuacja się zmienia. Wyszukiwarka wprowadza nowe zasady, przez co działania, które dotąd przynosiły efekt, już go nie zapewniają. Możliwe, że Twoja witryna miała znakomitą widoczność, a obecnie trend został odwrócony i zacznie systematycznie tracić ruch z wyników organicznych.
Update Google może różnie wpłynąć na widoczność Twojej witryny, mianowicie:
- doprowadzić do spadków ruchu organicznego;
- nie spowodować żadnych zmian;
- doprowadzić do wzrostu widoczności i liczby odwiedzin z Google.
Jak to dokładnie przebiega? Google wprowadza do algorytmu nowy czynnik rankingowy lub modyfikuje już istniejący. Może zmienić oczekiwania pod danym kątem, wagę danego elementu, np.:
- Google zmieniło podejście do anchorów linków. Jeśli Twoja witryna miała wyłącznie odnośniki exact match (jak pozycjonowane frazy), to zapewne straciła pozycje w ramach aktualizacji Pingwin. Po niej konieczne już było zdecydowane ograniczenie takich odnośników,
- wyszukiwarka wprowadziła czynnik rankingowy w postaci wymogu responsywności witryny. Serwis musi prawidłowo wyświetlać się na ekranach różnych urządzeń przenośnych. Jeśli Twoja witryna nie spełnia tego wymogu, mogła odnotować spadki,
- kolejnym wymogiem stało się korzystanie z szyfrowanego połączenia, tj. https://. Do tego przeglądarka Chrome zaczęła oznaczać witryny, które nie korzystają z tego rozwiązania jako niezabezpieczone. Brak certyfikatu SSL mógł przełożyć się na niższe pozycje, ale akurat ten wymóg możesz spełnić bez kosztów i problemów. Z szyfrowanego połączenia korzysta obecnie ok. 85% witryn.
Jeśli podążasz za trendami i dbasz o jakość w witrynie, zmniejszasz ryzyko spadków w wyniku aktualizacji. To jednak nie oznacza, że one nigdy nie nastąpią. Nikt nie jest w stanie przewidzieć, w jakim kierunku pójdą zmiany wprowadzane przez Google. W przypadku niektórych działań webmasterów wręcz oczywistym jest, że wyszukiwarka zacznie obniżać widoczność witryn, np. za automatycznie generowaną treść. Natomiast inne trudno przewidzieć. W ostatnich miesiącach boleśnie odczuli to prowadzący witryny, którzy zarabiali na afiliacji. Wiele tego typu serwisów straciło zdecydowaną większość widoczności.
Co zrobić, gdy aktualizacja algorytmu negatywnie wpływa na Twoją stronę?
Przede wszystkim najpierw musisz ustalić, czy rzeczywiście utrata widoczności w Google wynika z aktualizacji algorytmu. W tym celu możesz zalogować się do Google Search Console (GSC) i sprawdzić wykres skuteczności w wynikach wyszukiwania. Zerknij, kiedy nastąpiły spadki i zobacz, czy ten okres pokrywa się z czasem wprowadzania określonej aktualizacji.
Jeśli nie, szukaj innej przyczyny. Powodów spadku pozycji może być wiele. W GSC kliknij również w menu Indeksowanie -> Strony. Tam możesz się dowiedzieć, że np. w kodzie witryny znajduje się tag noindex, który powoduje wyindeksowanie serwisu i tym samym utratę widoczności.
Przyczyn obniżenia widoczności może być więcej. Przykładowo, masz plugin odpowiedzialny za linkowanie wewnętrzne, który w wyniku błędu nie działa. Kolejnym powodem spadków bywa infekcja w serwisie. Innym – błędne przekierowania. Dlatego nie przesądzaj od razu, że to aktualizacje Google Core Update odpowiadają za coraz słabszą widoczność w SERP-ach.
Co jednak zrobić, jeśli ewidentnie spadek widoczności nastąpił po konkretnej aktualizacji? Przede wszystkim musisz ustalić, co dokładnie objęły zmiany. Nie dowiesz się tego od Google – wyszukiwarka przekazuje wyłącznie ogólnie informacje. Dopiero specjaliści odpowiedzialni za pozycjonowanie stron przygotowują wnioski na podstawie analizy wielu witryn. Jeśli rozwijasz widoczność jednego serwisu na własną rękę, trudno Ci będzie ustalić, co zmieniono. Dlatego przeważnie musisz poczekać na analizy, które pojawią się w sieci. A co dalej?
Reakcja na spadek widoczności po aktualizacji krok po kroku
Czasami zdarza się, że Google cofa część wprowadzonych zmian i po kolejnej aktualizacji odzyskasz widoczność. Niestety, zazwyczaj przywrócenie wcześniejszego ruchu może wymagać wiele pracy. Na początek wykonaj wspomniane kroki – ustal, czy to efekt aktualizacji. Jeśli tak, to przejdź do kolejnych:
Oceń spadki widoczności na słowa kluczowe
Sprawdź, np. za pomocą Senuto, Semstorm czy Ahrefs, na które konkretnie frazy Twoja witryna odnotowała spadki. Porównaj widoczność i średnie pozycje dla fraz dla różnych okresów. Priorytetem powinno być dla Ciebie odzyskanie pozycji na słowa kluczowe, które zapewniają Ci największy ruch i konwersję.
Przeprowadź techniczny audyt SEO
Problemy techniczne w witrynie mogą zaostrzyć skutki aktualizacji algorytmu. Sprawdź błędy indeksowania, niedziałające linki wewnętrzne, niewłaściwe użycie tagów kanonicznych i inne kwestie, które mają wpływ na widoczność. Wyeliminuj je, a być może szybciej odzyskasz widoczność.
Ocena jakości treści
Sprawdź swoje strony pod kątem zgodności z zasadami Google E-E-A-T (Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness). Zastanów się, czy Twoje treści są wartościowe dla użytkownika, dostarczają wyczerpujących informacji i odpowiadają na typowe, ale także nietypowe pytania. Usuń bezwartościowe materiały i zaktualizuj stary content.
Analiza konkurencji
Sprawdź, w jaki sposób konkurenci reagują na aktualizację i czerpią z niej korzyści. Użyj narzędzi SEO, aby przeanalizować SERP-y. Ustal, co inni robią lepiej.
Ocena profilu linków
Możesz do tego użyć np. Ahrefs. To narzędzie pokazuje m.in. utracone odnośniki – być może da się je jeszcze odzyskać. Sprawdź też, czy nie nastąpił zaskakujący przypływ niskiej jakości odnośników do Twojej strony. Jakie są źródła? Czy jesteś w stanie usunąć te linki?
Popraw to, co się da
Napraw błędy. Dodaj świeże materiały. Poszukaj artykułów opisujących zmiany w algorytmie i oceń, czy Twoja strona obecnie jest zoptymalizowana pod aktualne wymagania Google.
Monitoruj efekty
Obserwuj, czy wprowadzone zmiany przynoszą rezultat. To niestety może długo potrwać.
Po jakim czasie strona może wrócić na wcześniejsze pozycje?
To zależy od wielu czynników i rodzaju aktualizacji. W wielu przypadkach przywrócenie wcześniejszej widoczności jest możliwe, kiedy nastąpi kolejny update. Jednak nie zawsze tak jest. Dobrym przykładem jest aktualizacja Helpful Content Update z września 2023 roku, po której ucierpiało mnóstwo serwisów. Wielu prowadzących strony oczekiwało, że odzyskają widoczność po marcowej aktualizacji. Co się wydarzyło?
SEO konsultant Glenn Gabe napisał na portalu X, że śledził widoczność ponad 200 stron, które traciły widoczność w ramach Helpful Content Update. 2 tygodnie po marcowej aktualizacji nie tylko żadna z nich nie odzyskała pozycji w Google, a wręcz ich widoczność jeszcze spadła.
Quick update about sites impacted by the September HCU(X): Now that we are two weeks into the March core update, I ran the visibility numbers for several hundred sites impacted the September HCU(X). I haven’t seen one that recovered yet. Actually, most were down even more (see… pic.twitter.com/MPFPGZdu9u
— Glenn Gabe (@glenngabe) March 21, 2024
John Mueller z Google twierdzi, że możliwe jest odzyskanie pozycji przez strony, które ucierpiały w wyniku update’u, ale wymaga to wiele czasu. Dlatego nie ma reguły. Teoretycznie da się odbudować witrynę po każdej aktualizacji, ale trudno powiedzieć, ile to zajmie i czy w ogóle będzie opłacalne biznesowo. To już trzeba analizować indywidualnie.
Jak przygotować się na przyszłe aktualizacje algorytmu Google?
Nastaw się na jakość we wszystkich działaniach, które prowadzisz. Przez lata algorytm wyszukiwarki zmienił się diametralnie. Jeśli budujesz witrynę, dodajesz content, odpowiedz sobie na pytanie: dlaczego Google miałoby umieścić Twój materiał na wysokiej pozycji? Czy to content wartościowszy niż konkurencji? A może to powtórzenie dziesiątek identycznych artykułów czy nawet materiał wygenerowany przez AI, bez ingerencji redaktora? Aby się przygotować na kolejne aktualizacje:
- twórz wysokiej jakości treści, które spełniają kryteria Google E-E-A-T. Google oczekuje contentu zorientowanego na użytkownika,
- zoptymalizuj doświadczenia internauty na różnych urządzeniach – zapewnij szybki czas ładowania, łatwą nawigację i responsywność,
- bądź na bieżąco z wytycznymi dotyczącymi oceny jakości wyszukiwania, aby zrozumieć, czego szukają recenzenci Google,
- monitoruj witrynę w Google Search Console i eliminuj ewentualne błędy. Korzystaj z narzędzi do audytów, np. Ahrefs.
Jakie praktyki SEO są zalecane w kontekście nowych aktualizacji?
Jeśli zależy Ci na osiągnięciu trwałego sukcesu, jako priorytet zacznij traktować doświadczenia użytkownika. Analiza danych i optymalizacja pod SEO są ważne, ale tylko wtedy, gdy celem jest zapewnienie odbiorcom jak najlepszej jakości materiałów i po prostu – dopracowanej witryny.
Trend niewątpliwie zmierza w kierunku nagradzania stron internetowych, które oferują najlepsze możliwe wrażenia dla użytkowników. Przykładowo, witryna, która zawiera skopiowane opisy i nie ma rozbudowanych recenzji produktowych, nie będzie zarabiać na afiliacji na podstawie ruchu z Google. Nie twórz contentu z nastawieniem na jak największą liczbę materiałów. Dodawaj ich mniej, ale w każdym przypadku zapewniaj wartość.
Nie zapominaj o rozsądnym dodawaniu reklam. Jeśli przeszkadzają użytkownikom, są pełnoekranowe, jest ich bardzo dużo, to nie działa na korzyść witryny. Sprawa wygląda tak samo, jeśli wszystkie materiały zawierają linki afiliacyjne. Wydawało Ci się, że Google nie karze za agresywne reklamy? To już nieaktualne. Pisał o tym m.in. już wspomniany Glenn Gabe.
Still think aggressive ads can’t hurt you? Via @johnmu: Impacted algorithmically? Take a step back & improve your site overall. E.g. Are there a ton of ads on your pages making it hard to find the content? That can be reflected in our algos over time: https://t.co/R4HSYx4pnY pic.twitter.com/c7Sv1NO8T4
— Glenn Gabe (@glenngabe) June 14, 2019
Twórz treść, która wyczerpująco odpowiada na pytania użytkowników. Znajdź coś, co wyróżni Twój content, a wtedy kolejne aktualizacje rdzenia algorytmu Google nie będą powodować dużych problemów.
Najważniejsze aktualizacje algorytmu wyszukiwania Google
Update tylko w niektórych przypadkach oznacza diametralne zmiany w SERP-ach. Natomiast nazwy niektórych aktualizacji zdecydowanie zapadły w pamięć specjalistom SEO, nawet jeśli minęło od nich wiele lat. O jakich mowa?
Panda Update
Aktualizacja przeprowadzona 23 lutego 2011 uderzyła w strony, które zawierają niskiej jakości content. Od 2016 roku jest elementem głównego algorytmu wyszukiwarki, tzn. uwzględniana przy indeksowaniu i klasyfikowaniu stron. Panda bierze pod uwagę unikatowość, wartościowość czy też stosunek ilości contentu do liczby reklam.
Penguin Update
Ta aktualizacja wywróciła wyniki wyszukiwania do góry nogami. Doszło do niej 24 kwietnia 2012 roku. Widoczność traciły w niej serwisy, gdzie pozycjonowanie odbywało się za pomocą niskiej jakości odnośników. Wtedy odsyłacze miały jeszcze większe znaczenie niż obecnie. Karane były m.in. serwisy linkowane niemal wyłącznie odnośnikami z anchorami exact match.
Mobile Update
Po tej aktualizacji dostosowanie witryny do wyświetlania na urządzeniach mobilnych stało się czynnikiem rankingowym. Doszło do niej 22 kwietnia 2015 roku.
RankBrain
W tym samym roku co Mobile Update wprowadzono również RankBrain. Miało to miejsce 26 października. Dzięki tej aktualizacji Google zaczęło lepiej sobie radzić ze zrozumieniem zapytań wysyłanych przez internautów i tym samym potrafiło dobrze dopasować wyniki wyszukiwania do kontekstu.
BERT Update
Po tej aktualizacji z 2019 roku Google zaczęło lepiej rozumieć złożone i zróżnicowane zapytania, a wszystko dzięki sztucznej inteligencji.
Google Helpful Content Update
Do tej aktualizacji doszło w sierpniu 2022 roku. Jej celem było promowanie wysokiej jakości contentu – atrakcyjnego z punktu widzenia użytkownika.
Wspominamy jedynie wybrane update’y. Bądź na bieżąco z aktualizacjami Google Core Update, aby wiedzieć, co się zmienia w algorytmie wyszukiwarki i dostosowywać witrynę do oczekiwań użytkownika. Jednocześnie rozwijaj serwis oraz dbaj o jak najlepszy UX.