Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    fFltr algorytmiczny
    Filtr Google – czym jest i jak wyprowadzić z niego witrynę?
    23 lutego 2024
    Reklama w Google Ads - odrzucenie
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    Jak sprawdzić archiwum stron internetowych
    Archiwum stron internetowych – jak je sprawdzić?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Formularz na stronę internetową
    Formularz kontaktowy na stronę internetową – jak go stworzyć i dlaczego warto?
    5 maja 2023
    q-commerce
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    USP produktu - unikalna propozycja sprzedaży
    USP produktu – czym jest unikalna propozycja sprzedaży?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    influencer-jak-wybrac
    Jak wybrać influencera / blogera do współpracy?
    5 maja 2023
    Unikalna nazwa firmy
    Generator nazwy firmy – 11 sprawdzonych narzędzi
    7 listopada 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Analiza SWOT – jak określić słabe i mocne strony swojej firmy?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
analiza swot
Responsywnie.pl > Marketing > Analiza SWOT – jak określić słabe i mocne strony swojej firmy?
Marketing

Analiza SWOT – jak określić słabe i mocne strony swojej firmy?

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/06/02 o 16:00
Paulina Szewczyk Opublikowano 20 kwietnia 2023
10 min
Udostępnij

Sytuacja na rynku nie jest stała. Konkurencja się rozwija, przedsiębiorstwa zmieniają kadrę, zatrudniają nowych ekspertów, wymieniają flotę aut. Różne działania powodują, że w firmie zauważalne mogą być modyfikacje na plus czy na minus. Jeśli pojawia się problem, to na pierwszy rzut oka często trudno określić, z czego wynika. M.in. po to przeprowadza się analizę SWOT. Na czym ona polega?

Spis treści
SWOT – co oznacza?StrengthsWeaknessesOpportunitiesThreatsZastosowanie analizy SWOTSWOT a TOWS – najważniejsze różniceWykres SWOT – jak go zrobić krok po kroku?Przykładowa analiza SWOTAnaliza SWOT a dobór strategii marketingowejStrategia konserwatywnaStrategia konkurencyjnaStrategia defensywnaStrategia agresywna

SWOT – co oznacza?

Termin „analiza SWOT” dotyczy metody analizy przedsiębiorstwa. Dzięki niej możesz określić mocne i słabe strony firmy, szanse i zagrożenia, a uzyskane dane wykorzystać do przygotowania planu strategicznego Twojego biznesu. Nie musi on obejmować całej działalności. Możesz go przeprowadzić nawet dla jednego projektu. SWOT to skrótowiec od strengths, weaknesses, opportunities, threats. Co oznaczają poszczególne słowa?

Strengths

Określenie to wskazuje na silne strony Twojej firmy. Chodzi o elementy, które pozytywnie wyróżniają markę w otoczeniu, stanowią przewagę w stosunku do konkurencji. To analiza wewnętrzna, która pozwala ocenić, co działa prawidłowo w firmie i wykorzystać sprawdzone techniki w tych obszarach, gdzie nie wszystko funkcjonuje tak, jak powinno. Jak ustalić mocne strony firmy? Zadaj sobie następujące pytania:

  • Co wyróżnia Twoją firmę na rynku?
  • Co jest doceniane przez Twoich klientów w prowadzonej działalności?
  • Czy Twoje produkty są wysokiej jakości?

Oto przykłady mocnych stron: wysoko wykwalifikowani pracownicy, silna marka, zasoby przedsiębiorstwa, które umożliwiają rozwój.

Metoda SWOT

Źródło: LinkedIn

Weaknesses

Ta część analizy SWOT obejmuje słabe strony firmy. Oceń, które czynniki wewnętrzne mają negatywny wpływ na działanie przedsiębiorstwa, mogą ograniczać mocne strony i wymagać wyeliminowania. Jeśli ich nie wykluczysz, może to uniemożliwiać dalszy rozwój przedsiębiorstwa. Zadaj sobie następujące pytania:

  • Co możesz poprawić w firmie?
  • Które działania i obszary nie przynoszą wyników i dlaczego?

Oto przykłady słabych stron: niezoptymalizowany proces produkcyjny, wciąż zmieniająca się kadra, awaryjne maszyny.

Opportunities

Ten etap analizy SWOT dotyczy szans. Ich umiejętne wykorzystanie może spowodować, że rozwiniesz działalność. Szansą może być np. wyeliminowanie błędów. Analiza SWOT w tym przypadku obejmuje czynniki zewnętrzne. Żeby je ustalić, odpowiedz na następujące pytania:

  • Jakie są cele Twojej firmy w danym roku?
  • Czy Twoją ofertą możesz wypełnić luki rynkowe?

Oto przykładowe szanse: dofinansowanie na rozwój, czynniki polityczne, otwarcie na rynek globalny.

Threats

Kolejnym elementem analizy SWOT są zagrożenia, które zaliczamy do czynników zewnętrznych. Przeważnie są poza Twoją kontrolą – nie masz na nie większego wpływu. Aby wytypować zagrożenia, zadaj sobie następujące pytania:

  • Jakie zmiany w branży budzą Twój niepokój?
  • Jakie mogą pojawić się zmiany trendów?

Oto przykładowe zagrożenia: globalny wzrost cen surowców, wzrost kosztów prowadzenia działalności.

Zastosowanie analizy SWOT

Analiza SWOT powinna być przeprowadzona, zanim jeszcze założysz działalność. Już na tym etapie możesz ocenić, czy w ogóle masz szanse powodzenia. Oceń, gdzie widzisz możliwości, jakie zauważasz zagrożenie, a ułatwi Ci to podjęcie decyzji. Analiza SWOT powinna być elementem strategii krótkoterminowej i długoterminowej. To również element biznesplanu.

Twój biznes już działa i osiąga zadowalające wyniki? Widzisz liczne mocne strony przedsiębiorstwa? W dalszym ciągu co pewien czas przeprowadzaj analizę SWOT. Dzięki temu być może lepiej wykorzystasz szanse i poradzisz sobie z potencjalnymi problemami.

Wykonaj ją również, jeśli chcesz zmienić dotychczasowy kierunek działalności firmy czy też określić priorytety przy aktualnej sytuacji rynkowej.

SWOT a TOWS – najważniejsze różnice

Analiza SWOT to metoda bardzo popularna i doskonale znana. Natomiast jest jeszcze TOWS. Zwróć uwagę, że składa się ona z tych samych znaków co SWOT, ale w odwróconej kolejności. To również sugeruje, na czym polega. W tym przypadku najpierw bada się czynniki zewnętrzne, a dopiero później wewnętrzne. Nacisk kładzie się na sekwencję rozwiązywania problemów w procesie tworzenia strategii. W tym przypadku możesz pytać np.: czy zagrożenia osłabią mocne strony albo czy szanse zdynamizują mocne strony?

Na czym zatem polega różnica? Metodologia SWOT kładzie nacisk na mocne i słabe strony, a TOWS oczekuje, że najpierw spojrzysz na otoczenie zewnętrzne, czyli szanse i zagrożenia.

Wykres SWOT – jak go zrobić krok po kroku?

Żeby wykonać SWOT firmy czy projektu, potrzebujesz specjalistów. Może się tym zająć grupa kierowników różnego szczebla albo zewnętrzny podmiot. Tabela SWOT nie powinna być efektem wniosków wyłącznie jednej osoby, tym bardziej, jeśli nie jest to specjalista. Oczywiście każdy może ją przygotować, ale jeśli na tej podstawie ma powstawać strategia firmy, to powinna odpowiadać za to grupa ekspertów. Czy warto uwzględniać w pracach wzór SWOT?

Zespoły różnie organizują wykonanie analizy SWOT. Często zdarza się, że poświęcają temu wiele czasu, nawet tygodnie. Tabela SWOT powoli się zapełnia, a twórcy mają pewność, że szczegółowo podeszli do swojego zadania. Taki proces może trwać długo. Oto jak krok po kroku przygotowywać wykres SWOT:

  1. Na początek wybierz osoby, które zajmą się analizą. Określ, jaki jest cel, co chcesz uzyskać.
  2. Nie kopiuj istniejących analiz SWOT, nie traktuj ich jako podpowiedzi. Zaczynaj od czystego wzoru. Jeśli zwrócisz uwagę na inne analizy, to niemal na pewno się nimi zasugerujesz. Dlatego poleć wszystkim osobom, które mają odpowiadać za SWOT firmy, aby zaczynały analizę od zera, tj. od czystej kartki.
  3. Zaplanuj odpowiednio dużo czasu. Nie chodzi o to, aby analizę przeprowadzić jak najszybciej, bo wtedy bardzo prawdopodobne, że autorzy SWOT popełnią liczne błędy.
  4. Opisz uczestnikom procedury analizy SWOT, które przyjęliście. Pokaż przykłady, staraj się wszystkie zagadnienia opisać bardzo dokładnie, aby nie pozostawiały wątpliwości. Zachęć do zadawania pytań.
  5. Niech każdy członek zespołu sam ustali mocne i słabe strony, a także szanse i zagrożenia. Analiza powinna być jasna i zwięzła.
  6. Przygotuj macierz SWOT i wprowadź do niej wszystkie czynniki, które wymienili członkowie zespołu – pomiń jedynie te, które nie mają znaczenia pod względem strategicznym.
  7. Rozpocznij z zespołem dyskusję na temat poszczególnych czynników. Warto przypisać im określoną wagę.
  8. Na podstawie uzyskanych informacji opracuj wstępną strategię działania. Następnie uszczegółów te dane i dopiero wdroż jako strategia dla firmy.

Przykładowa analiza SWOT

Strategia SWOT wymaga zwrócenia uwagi na wiele aspektów. Przygotuj macierz i zacznij ją wypełniać. Możesz zrobić prostą tabelę, jak poniżej i wprowadzać do niej dane.

Przykładowa tabela SWOT

Źródło: Visual Paradigm Online

Załóżmy, że prowadzisz cukiernię. Jakie czynniki możesz zaliczyć do poszczególnych rubryk?

MOCNE STRONYSŁABE STRONY
  • rozpoznawalna marka
  • duża liczba stałych klientów
  • zgrana kadra
  • lokalizacja w centrum
  • mały lokal
  • brak środków na inwestycje
  • przestarzałe wyposażenie
SZANSEZAGROŻENIA
  • możliwość rozszerzenia oferty o nowe produkty
  • otwarcie nowych punktów
  • rosnące ceny energii elektrycznej i gazu
  • rosnące koszty zatrudnienia
  • zbliżające się otwarcie pobliskiego marketu, który będzie oferować wyroby cukiernicze

Analiza SWOT a dobór strategii marketingowej

Metoda SWOT w zarządzaniu to standard. Korzystanie z niej nie jest zbędnym obowiązkiem czy stratą czasu, tylko rozwiązaniem, dzięki któremu możesz osiągać lepsze wyniki. Zamiast czekać, aż sytuacja się pogorszy, przeprowadź analizę SWOT. Fakt, że obecnie efekty są zadowalające, nie oznacza, że to się utrzyma. Warto się przygotować na różne sytuacje, aby podołać zagrożeniom. Dzięki danym, które uzyskasz z analizy SWOT, możesz opracować strategię działania.

Strategia konserwatywna

Ma zastosowanie, kiedy w firmie dominują zagrożenia i mocne strony. Oznacza to sytuację, kiedy firma ma duży potencjał wewnętrzny, ale jej rozwój ograniczają czynniki zewnętrzne. Przedsiębiorstwo powinno wtedy wykorzystywać swoje mocne strony, aby radzić sobie z zagrożeniami.

Strategia konkurencyjna

W tym przypadku przeważają szanse i słabe strony. Firma powinna prowadzić działania, dzięki którym zdoła się utrzymać w danym sektorze. Kolejnym krokiem jest wykorzystywanie nadarzających się szans, co ma też prowadzić do eliminowania słabych stron.

Strategia defensywna

Sprawdzi się, jeśli analiza SWOT wykazała, że dominują słabe strony i zagrożenia. To trudna sytuacja dla firmy – istnieje nawet ryzyko upadku. Podmiot powinien skupić się na przetrwaniu. Sposobem na to może być połączenie się z inną firmą.

Strategia agresywna

W tym przypadku masz do czynienia z optymalną sytuacją, mianowicie dominują szanse i mocne strony. Strategia ta polega m.in. na wykorzystaniu nadarzających się okazji do rozwinięcia działalności. Może obejmować m.in. wzmacnianie pozycji na rynku czy przejmowanie organizacji o takim samym profilu.
Strategię należy dopasowywać indywidualnie do działalności. Nie ma uniwersalnej metody, która sprawdzi się w każdej sytuacji.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?