Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Smart bidding – czy warto ustalać inteligentne stawki?
    5 maja 2023
    Kampania dsa w Google Ads
    Kampania DSA w Google Ads. Przygotowanie krok po kroku
    22 lutego 2024
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Framework Bootstrap
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    KPI w e-commerce
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Kampanie RLSA, czyli remarketing w sieci wyszukiwania
    Kampanie RLSA, czyli remarketing w sieci wyszukiwania
    5 maja 2023
    branża retail
    Branża retail – czym jest? Opis i przykłady
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    employer branding
    Zewnętrzny i wewnętrzny employer branding, czyli wizerunek firmy
    5 maja 2023
    Najpopularniejsze polskie firmy za granicą
    Najbardziej znane polskie marki na całym świecie
    20 października 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Downsizing i upsizing w erze inflacji
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Upsizing i downsizing a problem inflacji
Responsywnie.pl > Marketing > Downsizing i upsizing w erze inflacji
Marketing

Downsizing i upsizing w erze inflacji

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2024/01/11 o 9:47
Aleksandra Stala Opublikowano 11 stycznia 2024
9 min
Udostępnij

W lutym 2023 roku inflacja wyniosła 18,4%, co oznaczało najwyższy wynik od grudnia 1996 roku. Rosnące koszty produkcji i transportu powodowały, że z miesiąca na miesiąc za wiele produktów płaciliśmy coraz więcej. Jednak w przypadku niektórych stawki utrzymywały się. Jak to możliwe? Część firm postawiła na downsizing i upsizing. Sprawdź, na czym polegają te techniki strategii marketingowej.

Spis treści
Downsizing i upsizing – definicjePrzykłady downsizinguPrzykłady upsizinguW jakich branżach można zauważyć stosowanie downsizingu?Dlaczego firmy i przedsiębiorcy decydują się na downsizing?Inflacja a downsizingPercepcja downsizingu i upsizingu przez konsumentówŚwiadomość konsumentów wobec downsizinguReakcje konsumentów na zmniejszanie gramatury produktówStrategie marketingowe a downsizing

Downsizing i upsizing – definicje

Z badania przeprowadzonego przez CBOS wynika, że zaledwie kilka procent Polaków nie odczuło w 2022 roku wysokiej inflacji. Silnie lub bardzo silnie dotknęła ona nawet 86% respondentów. W przypadku niektórych produktów trudno było jednak zauważyć wzrost cen. Możliwe, że producenci mogli sobie na to pozwolić poprzez downsizing i upsizing. Co oznaczają te techniki?

Odczuwalność wzrostu cen w gospodarstwie domowym

Źródło

Downsizing to alternatywa dla podnoszenia ceny produktu. Zamiast tego producent sprzedaje za taką samą kwotę mniejszą ilość danego artykułu. Przykładowo, płacisz tyle samo za porcję mięsa mielonego, ale jego waga zmniejszyła się z 500 g do 400 g. Zatem w praktyce dochodzi do podwyżki, gdyż cena w przeliczeniu na kilogram jest wyższa. Natomiast dla wielu klientów taka zmiana jest niezauważalna. Wydaje im się, że kupują ten sam produkt w identycznej cenie.

A co oznacza upsizing? Kiedy widzisz opakowanie, masz pewne wyobrażenie co do ilości znajdującego się w nim produktu. Upsizing polega na oddziaływaniu na nie w taki sposób, aby uzyskać wrażenie większej objętości zapakowanego towaru niż w rzeczywistości. Klient ma odczuć, że otrzymuje dużą ilość produktu w korzystnej cenie. Mało kto sprawdza przed zakupem, jaka jest masa towaru. O wiele częstszą praktyką jest ocena objętości opakowania.

Inflacja powoduje, że zjawisko downsizingu wykorzystywane jest coraz częściej. Co istotne, w wielu przypadkach dopiero po latach i przypadkiem klient dowiaduje się, że płacił taką samą kwotę za mniejszą ilość produktu.

Przykłady downsizingu

W tym przypadku wzornictwo opakowania ma być takie, aby konsument nie dostrzegł, że została zmniejszona objętość produktu. Downsizing ma zastosowanie w przypadku artykułów szybko zbywalnych. Ta technika marketingowa przynosi oszczędności dla organizacji, a nie daje korzyści klientowi. Jednocześnie może być niebezpieczna wizerunkowo dla marki. Pod koniec 2022 roku w sieci wybuchła burza po tym, jak jeden z internautów zarzucił, że producent popularnych słodyczy zaczął umieszczać w tym samym opakowaniu mniej produktu niż dotychczas. Okazało się, że była to manipulacja, ale i tak sprawę poruszono w wielu znanych portalach. Nie każdy internauta wie, że nie był to downsizing.

Manipulacja w sieci

Źródło

Jeśli chodzi o prawdziwe przykłady downsizingu, to można podać następujące:

  • Dżem Łowicz – kiedyś w słoiku znajdowało się 300 g produkt, a obecnie 280 g.
  • Mydło Dove – gramatura kostki wynosiła 100 g, a obecnie – 90 g.
  • Herbata Lipton Yellow Label – opakowanie nie zawiera już 100 torebek, tylko 92 a nawet 88.

Przykłady upsizingu

W tym przypadku pod pretekstem np. wdrożenia bardziej ergonomicznego opakowania, przemyca się rozwiązania, które przynoszą oszczędności producentowi. Przykładowo klient dostaje wysmukloną butelkę, która łatwo mieści się w dłoni, ale jej pojemność jest o 10% mniejsza.

Jednym z pierwszych przykładów upsizingu były działania marki Coca-Cola, która zdecydowała się dodać do swojego napoju odrobinę cukru, aby wydawał się słodszy niż konkurencyjna Pepsi. To inna metoda stosowana w ramach tej techniki marketingowej. W tym przypadku zmiana była zauważona przez klientów, ale nie odniosła sukcesu. Innym przykładem jest Aldi Yoghurt and Crunch, w którym zwiększono zawartość cukru i upodobniono wygląd opakowania do jogurtu Müller Corner Crunch, jednocześnie obniżając jego cenę. Decyzja okazała się trafiona.

Upsizing na przykładzie jogurtów

Źródło

W jakich branżach można zauważyć stosowanie downsizingu?

Często chodzi o produkty spożywcze, np. słodycze, jogurty czy artykuły sypkie. Na downsizing stawiają również sieci handlowe w ramach własnych marek. Na ten krok zdecydowała się także branża mięsna. Najczęściej jednak nie chodzi o żywność, tylko o branżę motoryzacyjną i zmniejszenie pojemności silników połączone ze zwiększaniem ich mocy.

Dlaczego firmy i przedsiębiorcy decydują się na downsizing?

Przedsiębiorstwa nie chcą podwyższać cen żywności czy innych produktów, gdyż konsumenci są bardzo wrażliwi na takie zmiany. Jeśli dany artykuł zaczyna kosztować nawet o kilka złotych więcej, klienci mogą z niego zrezygnować i szukać alternatywy. Długookresowo bardziej opłaca się downsizing niż podwyższanie ceny produktu. Firma musi jednak pamiętać o dobrej komunikacji. Klienci nie powinni się dowiedzieć o zmianie, dopiero będąc przy sklepowych półkach. Podwyżki cen mogą być różnie ocenione. Nawet jeśli jednak downsizing spowoduje kryzys wizerunkowy, to długoterminowo nie wpływa na sprzedaż.

Inflacja a downsizing

W okresie wysokiej inflacji mocno nasiliło się korzystanie z tej techniki marketingowej. Producenci chcieli zrównoważyć rosnące koszty produkcji, unikając podwyżek produktów, które przeważnie wiążą się z kosztowniejszymi konsekwencjami niż downsizing. Ta strategia jest jednak ryzykowna, szczególnie jeśli zmiana obejmuje pogorszenie jakości produktu. Idealnie, jeśli przynosi wymierne korzyści i klient zdaje sobie z nich sprawę.

Percepcja downsizingu i upsizingu przez konsumentów

Klient, który ogląda dany produkt, rzadko zauważa, że większe opakowanie nie przełożyło się na większą ilość produktu. W przypadku, gdy zachowano takie samo, a zmniejszono w nim wagę zawartości, również może tego nie wykryć. Problem pojawia się wtedy, gdy publikacje na ten temat pojawiają się w internecie. W przypadku znanych marek często odbija się to szerokim echem i może bardzo negatywnie wpłynąć na wizerunek marki.

Świadomość konsumentów wobec downsizingu

Może się wydawać, że klienci nie dostrzegają malejącej masy oferowanych produktów, a tymczasem analizy pokazują coś zupełnie innego. Z badania UCE Research przeprowadzonego dla „Rzeczpospolitej” wynika, że zmniejszanie przez producentów wagi produktów w celu uniknięcia podwyższania cen zauważa 52% respondentów. Częściej dostrzegają to kobiety.

Downsizing i upsizing - świadomość konsumentów

Źródło

Wysoka inflacja spowodowała, że dużo więcej Polaków sprawdza etykietę przed zakupem produktów. Dlatego też świadomość downsizingu rośnie.

Reakcje konsumentów na zmniejszanie gramatury produktów

Wykrycie downsizingu często jest bardzo nagłaśniane w mediach społecznościowych. Co chwilę w serwisach branżowych pojawiają się informacje wskazujące, które produkty spożywcze zmniejszyły objętość. Reakcje zazwyczaj są negatywne, ale nie o każdym przypadku wiele się mówi. Producenci zwracają uwagę, że gdyby nie downsizing przy wysokiej inflacji musieliby nawet kilkukrotnie w ciągu roku podwyższać ceny, co również wiązałoby się z negatywnymi komentarzami. To strategia, która wywołuje przeważnie negatywny odzew, ale wcale nie oznacza, że musi powodować spadek sprzedaży. Natomiast często informacje o tym, że maleją gramatury produktów, a ich skład jest gorszy, docierają do mnóstwa odbiorców. Poniżej znajduje się post, który dotyczy płynu do płukania ust. Taki komunikat może bardzo zaszkodzić marce.

Inflacja psuje Polakom zęby⚠️

3 miesiące różnicy i popularny płyn do płukania zębów
– 100 ml mniejszy✅
– zawartość fluoru mniejsza o ponad połowę. z 500ppm na 225ppm✅

Ale cena ta sama 😉
Sklep ten sam, producent też.

W ekonomii mówimy na to downsizing. pic.twitter.com/sThUoh8rnz

— Rafał Mundry (@RafalMundry) December 31, 2022

Strategie marketingowe a downsizing

Firma, która decyduje się na zastosowanie downsizingu, podejmuje spore ryzyko. Dla producenta oznacza to obniżenie kosztów i możliwy wzrost rentowności. Natomiast konsumenci mogą ocenić taką strategię marketingową jako oszustwo – płacą tyle samo, ale otrzymują mniej produktu. To może spowodować pogorszenie wizerunku, mniejszą sprzedaż, szkody wizerunkowe, większą liczbę reklamacji. Jeśli firma zdecyduje się na downsizing, powinna przeanalizować, jak wpłynie to na jej reputację i opinie klientów. Najlepiej nie ukrywać takiego kroku, tylko uzasadnić zmiany i pokazać, jakie korzyści odniosą konsumenci.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 3.5 / 5. Liczba ocen. 2

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?