Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Linkowanie wewnętrzne i - wpływ na SEO
    Linkowanie wewnętrzne a strategia pozycjonowania
    21 grudnia 2023
    Google Ads i Google AdSense
    Google Ads a AdSense – czym się różnią?
    5 maja 2023
    Crawl budget – budżet indeksowania
    Crawl budget – sposoby na sprawdzenie i poprawę indeksowania
    21 lutego 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Czym jest mapa kliknięć?
    Mapa kliknięć – czym jest i jakie ma zastosowanie?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    allegro czy własny sklep internetowy
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
    rozszerzona rzeczywistość
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    sklep internetowy czy allegro
    Sklep internetowy czy Allegro – co się bardziej opłaca?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Rozpatrzenie reklamacji
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    edukacja-klienta
    Czy warto edukować klientów?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Marketing w formule 4P
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Responsywnie.pl > Marketing > Marketing w formule 4P
Marketing

Marketing w formule 4P

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2024/02/12 o 11:52
Aleksandra Stala Opublikowano 9 lutego 2024
6 min
Udostępnij

W marketingu pojawiają się nowe trendy, zmienia się podejście do pewnych zagadnień, ale pewne koncepcje pozostają aktualne mimo upływu czasu. Należy do nich formuła 4P. Sprawdź, co się kryje pod tym pojęciem i dlaczego ta koncepcja ma tak duże znaczenie w biznesie.

Spis treści
Marketing mix – czym jest formuła 4P?Historia formuły 4PCo wchodzi w skład 4P?ProductPlacePricePromotionMarketing mix w praktyce – przykład4P w kontekście małych i średnich przedsiębiorstwPodsumowanie

Marketing mix – czym jest formuła 4P?

Na koncepcję marketing mix składają cztery elementy: product (produkt), price (cena), place (dystrybucja) i promotion (promocja). 4P wzięło się od pierwszych liter tych słów. Formuła ta stanowi podstawowy element budowania planu marketingowego. Zgodnie z tym pojęciem produkt powinien zostać stworzony w odpowiednim czasie i miejscu, mieć rozsądną cenę i być promowany we właściwych kanałach. Tym samym działania firmy rozłożono na mniejsze etapy, aby opracować jeszcze lepszą strategię. Marketing mix 4P pozwala ustalić sposób działania tak, aby osiągać oczekiwaną sprzedaż.

Marketing mix schemat

Źródło

Historia formuły 4P

Formuła marketingu 4P, nazywana również marketingiem mix, pojawiła się w latach 60. XX wieku. O koncepcji po raz pierwszy napisał E. Jerome McCarthy w swoim bestsellerze „Basic Marketing: A Managerial Approach” z 1960 roku. Później, w 1964 roku, profesor Harvardu Neil Borden zdefiniował termin marketing mix w swoim artykule „The Concept of the Marketing Mix”. Jego współpracownik, James Culliton, porównał odnoszących sukcesy marketerów do profesjonalnych szefów kuchni. Świetni kucharze, podobnie jak marketerzy, pracują na podstawie pewnego przepisu/planu, ale zawsze są gotowi eksperymentować z nowymi składnikami i wprowadzać zmiany w odpowiedzi na warunki rynkowe i zapotrzebowanie klientów. Poniżej znajduje się fragment artykułu Bordena:

Artykuł formuła 4p

Źródło

Mimo upływu lat marketing mix nadal stanowi organizacyjny fundament marketingu.

Co wchodzi w skład 4P?

Jak wspomnieliśmy, marketing 4P obejmuje 4 kluczowe elementy strategii, czyli: produkt, dystrybucję, cenę i promocję. To główne elementy, na które trzeba zwrócić uwagę, tworząc strategię. O czym należy pamiętać w ich przypadku?

Product

Towary i usługi powinny rozwiązywać problemy konsumentów i spełniać ich potrzeby. Idealnie, jeśli wypełniają lukę rynkową albo zapewniają unikalne doświadczenia. Należy obserwować, czy produkt spełnia oczekiwania rynku. Najlepiej, aby zapewniał korzyści praktyczne i emocjonalne. Przykładowo posiadanie iPhone’a daje możliwość korzystania ze sprzętu, który ma mnóstwo funkcji, ale jednocześnie dla wielu osób to symbol prestiżu i luksusu.

Place

Według koncepcji marketingu mix miejsce sprzedaży produktów należy dopasowywać do odbiorców. Jeśli oferujesz produkty kierowane do seniorów, raczej złym wyborem będzie ich promowanie na Tik Toku. W przypadku nastolatków serwisy społecznościowe mogą być natomiast znakomitym kanałem sprzedaży. Według koncepcji marketingu mix trzeba brać pod uwagę przede wszystkim odbiorców.

Obecnie coraz częściej łączy się handel online ze sprzedażą stacjonarną. Należy dystrybuować produkty w taki sposób, aby zainteresowani nie mieli problemów z dotarciem do nich.

Price

Musisz ustalić taką cenę, aby odzwierciedlała trendy rynkowe, była przystępna dla klientów, a jednocześnie opłacalna dla firmy. Może się zmienić w zależności od popytu i podaży, a także cyklu sprzedaży produktu. Zwróć uwagę, że nie zawsze niższa cena oznacza wyższą sprzedaż. Wielu znanych producentów ustala stawki powyżej rynkowej, ale mimo to nie narzekają na brak klientów. Ich zadaniem jest pokazanie, że proponują coś, co jest warte tych pieniędzy, np. ich marka jest luksusowa, a produkty będą służyć latami.

Strategia ustalania ceny wymaga zwrócenia uwagi na odbiorców. Zbyt wysoka może ich zniechęcić, a przy bardzo niskiej mogą się obawiać, że jakość produktu nie spełni ich oczekiwań.

Promotion

W ramach działań promocyjnych musisz dopasować kanały, którymi będziesz docierać do klientów. Masz ogromne pole do manewru. Pamiętaj, że promocja to nie tylko reklama, ale również sponsoring i public relations (propaganda marketingowa). Możesz wykorzystać mnóstwo narzędzi, a Twoim celem powinno być zaprezentowanie produktu tak, aby dowiedzieli się o nim potencjalnie klienci.

Marketing mix w praktyce – przykład

Aby pokazać, jak wygląda taka kompozycja marketingowa, posłużmy się przykładem marki Coca-Cola. W pierwszym roku istnienia firma sprzedawała średnio… 9 napojów dziennie, a dziś – 1,9 miliarda. Oto, jak w jej przypadku wyglądają elementy marketingu mix:

  • produkt: popularny napój gazowany, który konsumenci mogą spożywać codziennie,
  • cena: taka, na którą docelowy konsument może sobie pozwolić każdego dnia,
  • dystrybucja: produkt jest łatwo dostępny w sklepach stacjonarnych, internetowych i automatach sprzedających. Bezproblemowy dostęp zachęca do zakupu,
  • promocja: jako że produkt jest kierowany do prawie wszystkich odbiorców, firma wykorzystuje każdy kanał marketingowy do promowania swoich napojów. Plan zakłada dotarcie do jak największej liczby konsumentów.

Marketing mix na przykładzie marki Coca-Cola

Źródło

4P w kontekście małych i średnich przedsiębiorstw

Małe i średnie przedsiębiorstwa zazwyczaj nie mają bardzo wysokich budżetów marketingowych, dlatego kluczową rolę odgrywa efektywne zarządzanie środkami. Dla nich podstawą strategii reklamowej również powinna być formuła 4P i wszystkie elementy dopasowane do odbiorców. Skala działań w takim przypadku będzie mniejsza. Reklamy będą kierowane do niewielkiej grupy odbiorców, np. lokalnej społeczności. Może nawet angażować się w lokalne akcje, ponieważ dobrze zna problemy dotykające społeczność. Takim działaniem może być np. uprzątnięcie placu zabaw czy uporządkowanie zaniedbanego parku.

Podsumowanie

Choć od pojawienia się formuły 4P minęło kilkadziesiąt lat, wciąż pozostaje aktualna. Zwrócenie uwagi na wszystkie jej elementy jest kluczem do sukcesu. Małe i średnie przedsiębiorstwa powinny szczególnie przyjrzeć się koncepcji marketingu mix, ponieważ może on wydatnie pomóc w promocji i budowaniu świadomości marki.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?