Instagram Reels, czyli tzw. rolki na Instagramie, to jedna z najnowszych funkcjonalności, jakie daje użytkownikom ten popularny na całym świecie portal. To prosta i wygodna możliwość tworzenia krótkich filmików, które nie tylko mogą stanowić przyjemną dla oka rozrywkę, ale także pomagają sprzedawać produkty czy usługi. Podpowiadamy, czym są, jaki potencjał niosą i jak wygląda dodawanie rolek.
Instagram reels – co to?
Rolki na Instagramie to rozwiązanie, które stosunkowo niedawno pojawiło się w Polsce, a jednak już zdążyło podbić serca mnóstwa osób – u nas, ale także na całym świecie. Instagram Reels to odpowiedź serwisu na rosnącą popularność TikToka. W obu przypadkach idea jest podobna – nagrywanie i edytowanie krótkich materiałów wideo w formacie pionowym. Jednak nie oznacza to, że serwisy oferują identyczne rozwiązania. Rolki na Instagramie to filmiki, których długość może wynosić nawet 60 sekund. Ponadto jako dźwięk można wykorzystać gotowe audio pochodzące z biblioteki Instagrama czy własną muzykę bądź nagrania. Dzięki temu materiały są naprawdę unikalne – szczególnie, gdy w trakcie edycji dodamy do nich specjalne efekty.
To niewątpliwie kreatywny sposób na przedstawienie marki – treści mogą mieć zróżnicowany charakter. Materiały wideo są często edukacyjne, niekiedy zabawne, innym razem stanowią świetną inspirację. To wartościowy content, w który warto inwestować, by zrobić wrażenie na odbiorcach, ale również zapaść w pamięć i być może zyskać tym samym potencjalnych klientów na dłużej.
Instagram Reels to sposób na zdobycie uwagi, która może pomóc w podjęciu decyzji zakupowych. Dzięki temu, że rolki krążą po serwisie przez długi czas, regularnie zwiększasz ruch na swoim koncie przy minimalnym wysiłku. Jednocześnie angażujesz użytkowników w to, aby spędzali u Ciebie więcej czasu. Taka forma wideo doskonale się opłaca, o czym przekonasz się z pewnością bardzo szybko. Wystarczy pomysł, a potem jego realizacja.
Jakie korzyści niosą rolki na Instagramie?
Zastanawiasz się, co to są rolki na Instagramie? Insta rolki są skutecznym sposobem na to, aby zwiększyć zasięg prowadzonego przez siebie profilu. To rozwiązanie idealne dla każdej branży – w tym przypadku jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia. Jeśli decydujesz się na rolki na Instagramie, działasz niewątpliwie bardzo globalnie – z jednej strony przykuwasz uwagę nowym opublikowanym materiałem, a z drugiej zachęcasz odbiorców, by odwiedzili Twój profil, obserwowali go, zapoznali się z ofertą, a ostatecznie zostali na dłużej – jako realni klienci, którzy pomagają nam w generowaniu zysków.
Instagram Reels to idealny wybór szczególnie w kontekście młodego pokolenia. Nie od dziś wiadomo, że kierują się oni krótkimi treściami, atrakcyjnymi dla oka. Wideo zdecydowanie skuteczniej przyciągają uwagę odbiorców – przekonali się o tym twórcy TikToka i jego użytkownicy. Sukces tego serwisu z pewnością przyczynił się do wprowadzenia nowych funkcjonalności także na Instagramie.
Warto mieć na uwadze, że jeśli nasze treści na Instagramie w postaci Instagram Reels spotkają się z zainteresowaniem użytkowników, algorytm Instagrama może uznać materiały za wartościowe i umieścić je w zakładce „Explore”, co pozwoli na efektywniejsze dotarcie do nowych odbiorców. Dzięki temu możesz zyskać nowych followersów. Dlatego nie warto się wahać – rolki na Instagramie to naprawdę szansa na sukces dla wszystkich przedsiębiorców i twórców treści w mediach społecznościowych. To zwiększenie ruchu w witrynie, zasięgów, pozyskanie nowych potencjalnych klientów, generowanie większych zysków oraz zachęcenie do zaangażowania się w publikowane treści.
Instagram Reels a Instagram Stories – różnice
Rolki na Instagramie są bardzo często porównywane z Instagram Stories. Nie da się ukryć, że jest pomiędzy nimi sporo podobieństw choćby z uwagi na format, jednak nie można ich łączyć i porównywać jako to samo. Oba kanały różnią się między sobą – zarówno długością trwania, jak i widocznością na profilach. Jednak to nie koniec różnic. Wyjaśniamy wszystkie z nich, by mieć świadomość tego, co tak naprawdę ma dla nas do zaoferowania Instagram.
Przede wszystkim w kontekście Instagram Stories odbiorcami treści są głównie osoby nas obserwujące – nasi fani, klienci, znajomi. Generalnie użytkownicy, którzy odwiedzają nasz profil i są followersami. W przypadku Instagram Reels mamy szersze pole do popisu – a właściwie nie my, bo sam portal. Materiały wideo kierowane są nie tylko do odbiorców, ale również do pozostałych użytkowników. Filmiki są ogólnodostępne na naszym profilu czy w karcie „Explore”, dzięki czemu nieustannie trafiają do kolejnych osób – także tych, które wcześniej nie miały do czynienia z naszym kanałem.
Ponadto spora różnica dotyczy także długości publikowanych treści. Instagram Stories oferuje content znacznie krótszy – materiały mogą mieć 15 sekund. Jest to spore ograniczenie, gdy ma się porównanie z rolkami, jakie pozwalają na montowanie i edytowanie wideo trwających nawet kilkadziesiąt sekund!
Warto mieć na uwadze, że o ile relacje umożliwiają publikację zarówno wideo, zdjęć i postów, a także materiałów angażujących, np. ankiet, okienek z pytaniami, o tyle rolki na Instagramie powstały z myślą o formacie wideo. To właśnie on jest motywem przewodnim w tym przypadku.
Z dość istotnych różnic pomiędzy obiema formami contentu na Instagramie, trzeba wspomnieć także o długości życia treści. Jak wspomnieliśmy – Instagram Reels widnieją na profilu przez cały czas, nie znikają po chwili i są odtwarzane bez limitów. Można je udostępniać dalej, reagować na nie oraz komentować. Z kolei Instagram Stories stają się niewidoczne po 24 godzinach, a wszelką interakcję w związku z nimi widzi wyłącznie autor publikowanych treści.
Rolki na Instagramie czy TikTok – co wybrać?
Zastanawiasz się, która opcja będzie lepsza w przypadku Twojego biznesu? Opublikowanie Instagram Reels czy może tworzenie contentu na TikToku? A może kusi Cię prowadzenie kanału na obu profilach? Oba niewątpliwie wiele łączy, ale też sporo różni, dlatego podjęcie decyzji powinno być oparte na konkretnych argumentach. Niewątpliwie oba miejsca są idealne dla użytkowników urządzeń mobilnych – kierujesz je głównie do posiadaczy smartfonów, którzy korzystają z nich każdego dnia. Ponadto cechą łączącą je jest sam format – krótkie, chwytliwe wideo. Zarówno Instagram, jak i TikTok proponuje ciekawe filtry, efekty czy możliwość oznaczania osób, lokalizacji czy używania hasztagów. Oba miejsca w sieci są szansą na wygenerowanie wartościowego ruchu, zbudowanie pozytywnego wizerunku i dotarcie do nowych osób – potencjalnych klientów. Dlatego to sposób na uzupełnienie działań marketingowych.
Co wybrać? Jest to kwestia indywidualna. Aplikacja Instagram oferuje krótsze formy wideo niż TikTok, o czym trzeba wiedzieć. Jeśli zależy Ci na produkcji trwającej więcej niż minutę, niestety Instagram Ci to uniemożliwi. Warto pamiętać, że z uwagi na dłuższą obecność TikToka na rynku, może on pochwalić się nieco bardziej inteligentnymi algorytmami, jakie pozwalają na skuteczniejsze dotarcie do pożądanej grupy odbiorców. W końcu sam content także odgrywa kluczową różnicę. Instagram stawia na treści estetyczne, TikTok zaś na te humorystyczne, naturalne czy bardziej autentyczne.
Zastanów się, na jakich odbiorcach Ci zależy, ponieważ Instagram i TikTok generują odbiorców w nieco zróżnicowanym przedziale wiekowym. Mówi się, że na Instagramie połowa użytkowników to osoby w wieku 25-44 lat, natomiast TikTok to najczęściej internauci poniżej 30. roku życia.
Żadna z tych różnic czy cech kanałów nie powoduje, że któryś z nich można uznać za lepszy bądź gorszy. Warto jednak być świadomym tego, że nie są one identyczne, przez co niektóre pomysły, jakie chcemy wdrożyć, lepiej sprawdzą się na jednej platformie, a na drugiej już nie.
Gdzie wyświetlają się rolki na Instagramie?
Instagram Reels to doskonały sposób na dotarcie do odbiorców przez różne miejsca na platformie. Użytkownicy Instagrama korzystają z rozmaitych funkcjonalności platformy, dlatego warto wiedzieć, jak wykorzystać jej potencjał. Przede wszystkim rolki zajmują dziś bardzo sporo miejsca na kartce „Explore”, poprzez którą możemy odkrywać nowe profile, jakie są nam proponowane na podstawie algorytmów. Reelsy rozpoznasz po typowej dla nich ikonce, jaka pojawia się na dole materiału. Rolki znajdziesz także poprzez wyszukiwanie po hasztagach. Każdą z nich możesz polubić, zapisać, udostępnić na własnym profilu w postaci Instastories. Ponadto rolki na Instagramie pojawiają się także w aktualnościach. Dlatego osoby, które Cię obserwują, mogą szybko dostrzec opublikowaną przez Ciebie treść, ponieważ wyświetli się jak inne wpisy – zdjęcia czy wideo.
Jak zrobić Reels na Instagramie?
Niektóre osoby nie wiedzą, jak dodać Reels i poddają się na samym starcie, nie wiedząc, co tracą. Użytkownicy Instagrama pokochali te krótkie filmiki, dlatego warto poświęcić nieco uwagi i opanować tę sztukę. Instagram Reels możesz z łatwością zrobić z poziomu aplikacji, nagrywając materiały wideo na bieżąco, ale także wykorzystując wykonane już wcześniej filmiki.
Na samym początku wybierz opcję „Rolki”. Prowadzi do niej przycisk, jaki jest widoczny na dole ekranu na Instagramie. Potem możesz wybrać narzędzie do tworzenia rolki. Opcji jest całkiem sporo. Możesz dodać ścieżkę audio – dowolną! Czeka na Ciebie bogata biblioteka muzyczna od Instagrama, ale także możliwość nagrania czy wykorzystania własnego dźwięku. Ciekawą opcją jest zestawienie filmu z efektem wizualnym AR. Możesz też nagrać film z poziomu Instagrama bez konieczności używania rąk – pozwoli na to timer i odliczanie. Jeśli chcesz przyspieszyć czy zwolnić niektóre partie, także nic nie stoi na przeszkodzie. Zrobisz to wszystko szybko i wygodnie z poziomu aplikacji.
Gdy już zmontujesz wideo tak, jak chcesz, możesz uzupełnić je o opis, oznaczyć innych użytkowników, określić lokalizację czy dodać hasztagi. Następnie możesz opublikować film i obserwować, jak rosną Twoje zasięgi.
Jak wypromować swoje Reelsy?
Instagram Reels można swobodnie promować poprzez kampanie reklamowe. Mamy do wykorzystania kilka dostępnych celów.
- Rozpoznawalność marki – to sposób na zwiększenie szansy na to, że nasza firma będzie zapamiętana przez odbiorców.
- Zasięg – dzięki temu Instagram będzie wyświetlać naszą rolkę maksymalnej liczbie użytkowników.
- Ruch – klikając w reklamę w postaci Instagram Reels, będziemy przekierowani na stronę, aplikację czy wydarzenie.
- Wyświetlenia filmu – idealny wybór dla firm, które skupiają content na wideo.
- Konwersje – kampania jest skierowana na konwersjach – dodaniu do koszyka, zakupie, zapisie do newslettera.