Google Ads od wielu lat daje możliwość korzystania z reklam dynamicznych w wynikach wyszukiwania, ale w dalszym ciągu nie każdy użytkownik tego systemu jest świadomy ich dostępności. DSA (z ang. DSA – Dynamic Search Ads) to sposób na budowę efektywnych kampanii reklamowych. Sprawdź, jak działają reklamy dynamiczne Google Ads. Dlaczego warto się na nie zdecydować?
Kampania DSA – co to?
DSA to rodzaj kampanii, która automatycznie generuje nagłówki reklam i strony docelowe na podstawie zawartości Twojej witryny. W tym tkwi główna różnica w stosunku do tradycyjnych kampanii w Google Ads. W ich przypadku reklamy są wyświetlane na podstawie fraz, które musisz wcześniej dodać do grup reklam. DSA umożliwia reklamodawcom dotarcie do szerokiego grona odbiorców bez konieczności ręcznego wybierania słów kluczowych. W reklamie nie musisz również ustawiać końcowego URL-a.
Jak wyświetlają się reklamy?
Nagłówek generowany jest głównie na podstawie tytułu HTML podstrony. Reklama Twojej witryny wyświetli się, jeśli użytkownik Google wyszuka słowo kluczowe, które znajduje się pod danym adresem URL. Ogromnym plusem reklam dynamicznych Google Ads jest optymalne dostosowanie wyświetlanych treści i promowanych adresów URL do zapytania internauty. Elementami dynamicznymi są zatem adresy wyświetlane i końcowe, a także nagłówek.
Kampanie DSA analizują witrynę, identyfikują słowa kluczowe i automatycznie generują reklamy, których kliknięcie powoduje przekierowanie na odpowiednio dopasowany URL. Oto przykład takiej reklamy:
Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce są dobrym wyborem, jeśli Twoja witryna jest zoptymalizowana pod słowa kluczowe. Jeśli dopiero planujesz takie działania, to odczekaj z kampanią. Jej aktywowanie na tym etapie może się wiązać z przepalaniem budżetu – adresy URL będą źle dobierane do zapytania.
Reklama DSA – czy to się opłaca? Wady i zalety
Kampania DSA może być zarówno uzupełnieniem działań reklamowych, jak i jej kluczowym elementem. Sprawdzi się głównie w przypadku witryn z dużą liczbą podstron lub produktów. Jakie są jej plusy i minusy?
Zalety dynamicznych reklam
Zaliczamy do nich:
- brak konieczności wybierania słów kluczowych – w kampanii DSA są one generowane automatycznie,
- łatwiejsze przygotowanie – dynamiczne reklamy w wyszukiwarce wymagają przygotowania dwóch tekstów reklamowych. Rozpoczęcie kampanii DSA zajmuje znacznie mniej czasu niż w przypadku standardowej reklamy tekstowej.
- kierowanie reklamy na nowe słowa kluczowe – możesz się dowiedzieć o frazach, które okazały się skuteczne, a nie przyszły Ci do głowy. Taka kampania w wielu przypadkach jest uzupełnieniem reklamy opartej na zdefiniowanych słowach kluczowych,
- lepiej dopasowane nagłówki – generowane dynamicznie w ramach kampanii,
- większy zasięg odbiorców,
- przekierowanie bezpośrednio na strony docelowe – internauci trafią od razu na tę podstronę, na której znajduje się oczekiwany przez nich produkt.
Kampania DSA sprawdzi się w przypadku wielu biznesów i stron, ale nie we wszystkich. Weź pod uwagę minusy takiej formy reklamy.
Wady dynamicznych reklam DSA
Choć kampania DSA w Google Ads ma wiele zalet, to nie brakuje jej również minusów, do których można zaliczyć:
- nakierowanie na duże strony – nie jest przeznaczona dla serwisów z małą liczbą podstron. Oczywiście, możesz przetestować kampanię DSA i w takim przypadku, ale skuteczność będzie niewielka,
- brak kontroli nad treścią reklamy – ta zależy wyłącznie od systemu Google Ads. Zapytania mogą być błędnie interpretowane jako dopasowane do danej strony docelowej. Zdarza się, że nagłówki zawierają błędy,
- zły dobór stron docelowych – reklamy mogą być kierowane nawet na stare treści blogowe, ale możesz je wykluczyć w kampanii,
- bez dobrze zoptymalizowanej strony nie osiągniesz dobrych wyników kampanii DSA.
- kampania DSA nie sprawdzi się w przypadku witryn, których treść i asortyment są regularnie zmieniane.
Jak samodzielnie przygotować reklamy dynamiczne Google Ads?
Kampanię DSA możesz skonfigurować samodzielnie. Przed Tobą kilka istotnych kroków. Przygotowanie kampanii DSA Google Ads nie powinno sprawić Ci problemów, będziesz iść krok po kroku z naszą instrukcją.
Zaloguj się do Google Ads
Przejdź do widoku wszystkich kampanii i kliknij Nowa kampania. Możesz też wybrać ikonkę kolorowego plusa, a następnie kampanię.
Wybierz cel kampanii DSA
W kolejnym kroku wskaż cel i typ kampanii, ale możesz również wybrać Utwórz kampanię bez korzystania z podpowiedzi dotyczących celu. W tym drugim przypadku po prostu nie określasz, jakie masz oczekiwania.
Jeśli chodzi o typ, wybierz kampanię w sieci wyszukiwania.
Jeśli nie określisz celu kampanii, wyświetli Ci się jeszcze pytanie o wyniki, które chcesz uzyskać.
Następnie podaj nazwę kampanii i kliknij Dalej.
Określ stawki i budżet
Zdecyduj, na czym chcesz się skupić. Do wyboru są: konwersje, wartość konwersji, kliknięcia i udział w wyświetleniach.
Opcjonalnie możesz ustawić maksymalny koszt, jaki akceptujesz za daną akcję.
Skonfiguruj ustawienia kampanii DSA
W kolejnym kroku musisz określić bardziej szczegółowe parametry kampanii. Do wyboru masz lokalizację, języki i segmenty odbiorców. Możesz wybrać określone listy odbiorców na podstawie danych demograficznych, zainteresowań i innych.
Możesz ustawić szczegóły kampanii, w tym datę rozpoczęcia i zakończenia, oraz harmonogram emisji. Nie określasz słów kluczowych, bo DSA w wyszukiwarce oczywiście tego nie wymaga.
Ustal jeszcze budżet i wtedy już możesz wybrać Opublikuj kampanię.
Wybierz ustawienia Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce
W kolejnym kroku wybierz sekcję Kampanie, a następnie Ustawienia.
Znajdź opcję Ustawienia dynamicznych reklam w wyszukiwarce. Podaj adres strony, jej język i kliknij Zapisz.
Utwórz grupy reklam dynamicznych
Aby to zrobić, kliknij opcję Grupy reklam, a następnie – Utwórz grupę reklam.
Jako typ grupy wybierz Dynamiczna.
Następnie podaj nazwę grupy reklam i wybierz pozostałe ustawienia. Oznacz kategorie zalecane dla Twojej witryny. Kolejną opcją jest wskazanie konkretnych podstron, na które chcesz kierować ruch w ramach kampanii DSA. Możesz też wybrać Wszystkie strony internetowe, jeśli chcesz, aby kampania obejmowała każdy URL w witrynie. Wyklucz konkretne strony internetowe, których nie chcesz promować. Po tym kroku kliknij Zapisz i kontynuuj.
Utwórz reklamę dynamiczną DSA
Google Ads automatycznie wygeneruje nagłówki do kampanii GSA na podstawie zawartości Twojej witryny. Na tym etapie konfigurowania ustawień podaj Tekst reklamy 1 i Tekst reklamy 2. Powinny to być treści zachęcające do kliknięcia. Po tym kroku wybierz Zapisz i kontynuuj.
Następnie skonfiguruj listy odbiorców, słowa kluczowe i treść, wyszukiwane słowa kluczowe, odbiorców i cele reklam dynamicznych. Ukrywają się one pod opcją Zasoby. Na koniec opublikuj kampanię DSA i gotowe.
Optymalizacja kampanii DSA w wyszukiwarce
Utworzenie kampanii DSA to dopiero pierwszy krok w realizacji kampanii. Aby osiągać oczekiwane wyniki, pamiętaj o optymalizacji. Skorzystaj z możliwości wykluczenia słów kluczowych, aby zmniejszyć liczbę nietrafionych kliknięć i wyświetleń. Koniecznie regularnie monitoruj kampanię, sprawdzaj, jakie zapytania powodowały odwiedziny strony i dodawaj do wykluczeń te frazy, które nie są trafione. Nie wystarczy, że zrobisz to raz – staraj się systematycznie aktualizować listę z wykluczającymi słowami kluczowymi.
To nie wszystko, co możesz zrobić. Poświęć czas na optymalizację strony WWW. Należy to zrobić przed rozpoczęciem kampanii DSA, ale zmiany możesz wprowadzać też w jej trakcie, kiedy jesteś w stanie ocenić, czy witryna wymaga modyfikacji. Czy nie brakuje na niej odpowiednich słów kluczowych? Czy tytuły i opisy strony informują użytkownika o tym, co znajdzie w witrynie? Optymalizacja ma ogromny wpływ na efekty kampanii DSA – znajdź na nią czas.
Kolejnym ważnym elementem kampanii DSA jest dostosowanie stawek. Nie ma jednej optymalnej w przypadku każdej reklamy. Monitoruj kampanię i na tej podstawie ustalaj odpowiednie. Z jednej strony nie mogą być zbyt wysokie, aby nie przepalić budżetu, a z drugiej – zbyt niskie, aby w ogóle mieć szansę na kliknięcia.
Nie zapominaj również o wykluczaniu stron, których nie chcesz reklamować w kampanii DSA. Z pewnością nie jest Twoim celem, aby internauci trafiali na podstronę z regulaminem, o nas czy politykę prywatności. Mało prawdopodobne, aby takie odwiedziny generowały sprzedaż.
Warto również testować różne teksty reklamy. Te dwie treści wprowadza się na etapie konfiguracji kampanii. Jeśli wyniki Cię nie satysfakcjonują, spróbuj użyć innych tekstów. Nawet jeśli rezultaty są dobre, i tak warto testować różne treści – być może wynik będzie jeszcze lepszy.