Według danych z Raportu Strategicznego IAB Polska, już 71% mieszkańców naszego kraju korzysta z serwisów społecznościowych, co oznacza wzrost o 3% w stosunku do roku 2021. Jednym z tych, które cieszą się największym zainteresowaniem, jest Instagram. To witryna, która daje duże możliwości prowadzenia działań marketingowych. Pozwala założyć konto firmowe i promować ofertę. Chcesz zacząć, ale nie wiesz, czy warto? Podpowiemy Ci, na co zwrócić uwagę, zanim założysz konto firmowe na Instagramie.
Instagram w Polsce i na świecie
W Polsce liderem w branży serwisów społecznościowych jest Facebook. Pod względem liczby aktywnych użytkowników wyprzedza Messengera. Trzecią pozycję zajmuje natomiast Instagram. Popularność tego serwisu jest jednym z istotnych argumentów, które przemawiają za tym, aby założyć w nim konto biznesowe. Instagram ma ponad 2 mln aktywnych użytkowników miesięcznie, a spędzają na nim w tym czasie średnio blisko 12 godzin.
Jak założyć konto firmowe na Instagramie?
Instagram z aplikacji do dodawania zdjęć, stał się platformą, która daje ogromne możliwości promowania marek. W serwisie działa ponad 200 mln kont firmowych1. Co zrobić, aby takie założyć?
1. Zaloguj się na konto lub je zarejestruj. Założenie wygląda tak samo jak w każdym serwisie i nie powinno Ci sprawić problemów. Nie musisz nigdzie oznaczać ani wybierać, że zakładasz konto firmowe. Odpowiednie zmiany wprowadzisz, kiedy zarejestrujesz profil.
2. W kolejnym kroku kliknij trzy poziome kreski, a dalej wybierz Ustawienia.
3. Następnie kliknij Przełącz na konto profesjonalne. W kolejnych krokach musisz udzielić odpowiedzi na pytania, które zada Ci Instagram.
4. Wybierz, który opis do Ciebie lepiej pasuje. Twórca czy Firmowe? Jeśli np. prowadzisz działalność lokalną, odpowiednią opcją jest ta druga.
5. Wybrałeś drugą opcję? Następnie wskaż kategorię, do której najlepiej pasuje Twoja działalność. Jeśli chcesz, aby ta kategoria była widoczna w profilu, wybierz Pokaż kategorię w profilu. Następnie kliknij Gotowe.
6. Dalej podajesz, lub nie, dane kontaktowe. Możesz zdecydować, czy mają się wyświetlać w profilu.
7. Po tym kroku Instagram firmowy jest założony. Możesz zacząć nim zarządzać.
Zalety prowadzenia konta firmowego na Instagramie
Czy wiesz, że 70% kupujących przeszukuje Instagram, aby dokonać kolejnego zakupu? To już wystarczający argument przemawiający za prowadzeniem konta firmowego w tym serwisie. Dzięki niemu możesz odnieść wiele korzyści. Jakich?
Możesz zwiększyć rozpoznawalność swojej marki
Instagram daje Ci dostęp do dużego grona odbiorców. Ponadto pozwala dotrzeć z przekazem do grupy docelowej i optymalizować wyniki. Dzięki temu rosnąć będzie rozpoznawalność marki. Konto profesjonalne daje Ci duże szanse na znalezienie klientów.
Dodatkowy kanał komunikacji
Jeśli dodajesz treści, budujesz świadomość marki i możesz zapewniać odbiorcom atrakcyjne materiały, ale to nie wszystko. Jedną z opcji jest rozmowa z klientami. Dzięki dodawanym przez nich komentarzom uzyskasz cenne dane, które wykorzystasz do doskonalenia oferty i lepszego dopasowania do oczekiwań odbiorców.
Dostęp do statystyk
Możesz korzystać z dostępu do wielu danych dotyczących wyświetleń postu, komentarzy, interakcji i nie tylko. Aby je uzyskać, zaloguj się w aplikacji Instagram. Wejdź na profil i kliknij Pulpit profesjonalny.
Następnie, obok Statystyki konta, kliknij Pokaż wszystkie.
Wtedy wyświetlą się szczegółowe dane dotyczące aktywności na Twoim koncie.
Możesz promować produkty
To nie przypadek, że tak wiele firm promuje swoje produkty za pośrednictwem kont znanych osób. Aktywnie robią to marki z wielu branż m.in. odzieżowej. Możesz publikować zdjęcia produktów, ich opisy, linki.
Opcja dodawania postów sponsorowanych
Bezpłatne publikacje docierają do pewnego grona odbiorców, które możesz jednak poszerzyć, jeśli zdecydujesz się na odpłatne wpisy. Wiąże się to z kosztami, ale dzięki temu jesteś w stanie dotrzeć do większego grona użytkowników, którzy należą do Twojej grupy docelowej. Warto tak promować najbardziej wartościowe treści, aby zwiększyć uzyskany dzięki nim efekt. Możesz wytypować takie publikacje dzięki statystykom wpisów.
Na co zwrócić uwagę przed założeniem firmowego konta na Instagramie?
Zanim założysz profil firmowy i rozpoczniesz działania marketingowe, odpowiednio się przygotuj. Opracuj strategię, aby podejmować kolejne kroki zgodnie z planem. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko niekorzystnych decyzji, kierowania contentu do nieodpowiednich użytkowników i nie tylko. Jakie kroki podjąć, aby Twoje firmowe konto osiągnęło znakomite wyniki?
Zbadaj grupę docelową
Im precyzyjniej określisz, kto do niej należy, tym większa szansa na oczekiwane wyniki. Określ wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie. Do grupy docelowej mogą należeć np. wyłącznie osoby, które mają dzieci. Twoim celem powinno być takie budowanie profilu firmowego, aby wśród obserwujących było jak najwięcej osób, które są zainteresowane Twoją ofertą.
Określ sposób przekazu
Używaj w komunikacji spójnych grafik, które zawierają logo. Korzystaj z kolorów, które są charakterystyczne dla Twojej marki. Zastosuj schemat kolorystyczny, jakiego już używasz w firmie – znany ze sklepów WWW czy produktów. Spójna powinna być paleta kolorów na zdjęciach i filmach. Idealnie, jeśli uda Ci się wymyślić własny styl tworzenia materiałów, po którym Twój content będzie rozpoznawany. Trzymaj się tego samego stylu treści, dopasowanego odbiorcy. Prześledź, jak komunikację prowadzi konkurencja. Może Ci to ułatwić opracowanie zasad przekazu.
Zaplanuj terminarz publikacji
Regularność ma duże znaczenie przy dodawaniu wpisów. Taki plan powinien zawierać termin publikacji oraz rodzaj treści. Aby utrzymać systematyczność, przygotuj content znacznie wcześniej – daj sobie czas na jego dopracowanie. Opracuj treści, które dodasz tak, aby w zaplanowanym dniu zająć się wyłącznie dodaniem wpisu.
O czym należy pamiętać podczas aktywnej pracy z kontem na Instagramie?
Firmowy Instagram nie powinien Ci sprawić problemów pod względem obsługi. Musisz jednak wiedzieć, jak prowadzić profil, aby realizować cele. Po pierwsze, dbaj o jakość. Zdjęcia czy wideo muszą być dopracowane. Warto zainwestować w nowoczesny sprzęt i oprogramowanie, dzięki któremu zapewnisz odbiorcom znakomite materiały. Przeanalizuj profile, które cieszą się zainteresowaniem. Nawet wtedy, gdy w danej działalności większe znaczenie ma treść, to i tak grafiki powinny być dopracowane.
Po drugie, jeśli chcesz prowadzić Instagram firmowy, nie kopiuj tych samych wpisów z innych serwisów społecznościowych. Czy Twoimi odbiorcami na Facebooku i Instagramie są ci sami użytkownicy? Nie jest to takie oczywiste. Wypełnij krótki opis, który wyświetla się po kliknięciu Twojego profilu. Warto oznaczać lokalizację wpisów, szczególnie jeśli prowadzisz lokalny biznes. Wtedy mogą się wyświetlić odbiorcom z danej okolicy w sekcji Eksploruj. Jej zawartość u każdego może być inna.
Wybór hashtagów
Dzięki hashtagom możesz dotrzeć do potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. W przypadku fotografa może to być np. #zaręczyny. Warto nawiązywać do trendów i podpiąć pod temat, który aktualnie jest popularny. Oczywiście, musisz mieć pasujące do tego zdjęcie. Optymalnie wybierz do 10 słów, które kojarzą się z Twoim biznesem, ewentualnie lokalizacją. Najlepiej nie takie, które mają więcej niż 500 tys. użyć, gdyż trudno Ci się będzie przebić z contentem.
Jeśli widzisz, że dany hashtag nie przynosi Ci odwiedzin albo ich liczba stale maleje, weź pod uwagę skorzystanie z innych. Do wyszukiwania popularnych hashtagów możesz wykorzystać to narzędzie.
Analiza istniejących postów
Dane uzyskane na podstawie dotychczasowych publikacji pozwolą Ci wyciągnąć istotne wnioski. Dowiesz się, kiedy obserwujący są najbardziej aktywni. Na tej podstawie możesz planować godziny i dni kolejnych publikacji. Dane na temat płci czy wieku mogą być dla Ciebie wskazówką do postów. Określisz także, które treści wzbudzały największe zainteresowanie odbiorców.
Analiza konkurencyjnych kont
Obserwuj, jaki content pojawia się na profilach konkurencji, zaglądaj na konta firm zagranicznych, które działają w tej samej branży. Dzięki temu możesz dowiedzieć się o trendach, uzyskać sugestie odnośnie do wpisów, które cieszą się teraz zainteresowaniem. Warto też udzielać się na profilach o zbliżonej tematyce. Dzięki temu możesz zwiększyć zasięg i rozpoznawalność. Komentuj też wpisy i się nimi dziel. Ta ostatnia aktywność może spowodować, że twórca materiału może udostępnić Twoje udostępnienie, a jego obserwujący odwiedzą wówczas Twój profil.
Współpraca z influencerami
Influencer to osoba, która zdobyła wielu obserwujących, jest popularna. Często są nimi sportowcy, aktorzy, specjaliści z różnych branż, ale też internauci, którzy zdobyli zainteresowanie dzięki kręceniu śmiesznych materiałów lub innej twórczości. Jeśli znajdziesz influencera z Twojej branży, który ma wielu obserwujących, to warto wziąć pod uwagę współpracę z nim. Może oczekiwać zapłaty za każdy wpis, ale są i tacy, którzy zaakceptują barter – dajesz za darmo produkt, a ten jest prezentowany na profilu.
Czy influencer to dobry pomysł w każdym przypadku? Zanim zainwestujesz we współpracę, sprawdź dany profil. Wielu obserwujących nie oznacza, że to musi się opłacać. Sprawdź, jakie reakcje wywołują wpisy sponsorowane na koncie. Czy są odbierane pozytywnie? Możliwe, że profil służy głównie do wyświetlania reklam, pokazywania zdjęć, które są udostępniane za opłatą. Trudno się spodziewać, aby obserwujący dany profil pozytywnie odebrali takie wpisy. Lepiej poszukać innego influencera.
Jak informuje Hubspot, 89% marketerów, którzy obecnie inwestują w influencer marketing, zwiększy lub utrzyma poziom tych inwestycji w 2023 roku. Jaka jest skala popularności tych działań? Według Statista w 2021 roku na Instagramie pojawiło się 3,8 miliona postów oznaczonych hashtagiem #ad.
Korzystaj z Insta Stories
To sposób na dzielenie się z obserwującymi profil krótkimi relacjami w formie wideo lub zdjęć. Dodany materiał znika po 24 godzinach od dodania z sieci Instagrama. Atrakcyjne wizualnie kreacje mogą przyciągnąć odbiorców do profilu, zwiększyć jego zainteresowanie i aktywność. Możesz skorzystać z opcji edycji zdjęć i dodania animowanych obrazków, aby uatrakcyjnić materiał. W relacjach da się dodawać m.in. linki do produktów i sklepu. Jakie materiały pojawiają się w takim formacie w poszczególnych branżach? Zerknij na poniższą grafikę. Wynika z niej, jaka była tematyka stories w zależności od branży.
Korzystaj z reklamy na Instagramie
Dany wpis został pozytywnie odebrany przez obserwujących? Zatem spróbuj dotrzeć z nim do jeszcze większej liczby odbiorców – wykorzystaj do tego Menedżera Reklam. Możesz określić grupę docelową, aby kreacja wyświetlała się wyłącznie osobom, które mogą być zainteresowane takim contentem lub ofertą. Dzięki temu możesz uzyskać jeszcze lepszy efekt. Instagram daje Ci możliwość reklamy w różnych częściach serwisu. Możesz dodawać posty sponsorowane, reklamy w stories, aktualnościach, w formie karuzeli, w sekcji Eksploruj, Reels i nie tylko. Testuj, które zapewniają najlepsze wyniki i jeśli inwestycja się zwraca, zwiększaj ją.
Konto firmowe na Instagramie – podsumowanie
Warto prowadzić profil marki w tym serwisie społecznościowym, gdyż stosunkowo niewielkim kosztem możesz zdobyć obserwujących i klientów, dotrzeć do zainteresowanych ofertą, prowadzić z nimi komunikację, odbierać wiadomości prywatne, dyskutować w komentarzach i na tej podstawie zdobywać cenne dane. Staraj się regularnie tworzyć treści, zawrzeć najważniejsze informacje, które są oczekiwane przez odbiorców. Wyciągaj wnioski na podstawie dotychczas dodanych i buduj popularność marki.