Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Smart bidding – czy warto ustalać inteligentne stawki?
    5 maja 2023
    Kampania dsa w Google Ads
    Kampania DSA w Google Ads. Przygotowanie krok po kroku
    22 lutego 2024
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Framework Bootstrap
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    KPI w e-commerce
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Kampanie RLSA, czyli remarketing w sieci wyszukiwania
    Kampanie RLSA, czyli remarketing w sieci wyszukiwania
    5 maja 2023
    branża retail
    Branża retail – czym jest? Opis i przykłady
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    employer branding
    Zewnętrzny i wewnętrzny employer branding, czyli wizerunek firmy
    5 maja 2023
    Najpopularniejsze polskie firmy za granicą
    Najbardziej znane polskie marki na całym świecie
    20 października 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
KPI w e-commerce
Responsywnie.pl > E-commerce > KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
E-commerce

KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2024/08/25 o 20:08
Paulina Szewczyk Opublikowano 23 sierpnia 2024
10 min
Udostępnij

Ustalanie celów krótko- i długoterminowych to sposób na zrealizowanie zamierzonych planów. Możesz ocenić, czy dana inwestycja była trafiona, znaleźć błędy i podejmować przemyślane decyzje biznesowe. Sprawdź, czym są KPI i dlaczego powinny być istotne w Twojej działalności.

Spis treści
Co to są KPI w e-commerce?Dlaczego KPI są ważne dla Twojego sklepu internetowego?Jak wybrać odpowiednie KPI dla swojego e-commerce?KPI w praktyceJak mierzyć wartość życiową klienta (CLV)?‍Jak obliczyć średnią wartość zamówienia (AOV)?Jakie są kluczowe wskaźniki konwersji (CR)?Jak zmniejszyć wskaźnik porzuceń koszyków (CAR)?Jak obliczyć średnią marżę brutto (GM)?Jakie są koszty pozyskania klienta (CAC)?Jakie inne KPI warto śledzić w e-commerce?

Co to są KPI w e-commerce?

KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicators) umożliwiają sprawdzenie, czy działania przyniosły zamierzone efekty. Prezentują dokładne lub procentowe dane dotyczące realizacji celów. Możesz np. sprawdzić, jakie są kluczowe wskaźniki efektywności określonych działań marketingowych i na tej podstawie zarządzać budżetem. KPI umożliwiają mierzenie realizacji różnych celów w jednostkach czasowych, a firmy chętnie z tego korzystają. W przypadku e-commerce mogą dotyczyć dochodów ze sprzedaży, jakości obsługi klienta, efektywności pracowników i wielu innych elementów, które pokazują, jak radzisz sobie z realizacją celów. Możesz ich ustalić mnóstwo. Dzięki KPI i analizie wyników uzyskasz odpowiedź na takie pytania jak:

  • Ilu odwiedzających stronę staje się klientami?
  • Jaki odsetek opuszcza witrynę bez dokonania zakupu?
  • W którym momencie internauci rezygnują ze sfinalizowania transakcji?

I wiele innych. KPI mogą dotyczyć różnych aspektów prowadzenia działalności, np.:

  • wartość koszyka (AOV),
  • współczynnik konwersji (CR),
  • wskaźnik rezygnacji (CCR),
  • wartość życiowa klienta (CLV),

Dlaczego KPI są ważne dla Twojego sklepu internetowego?

Według wywiadowni Dun & Bradstreet do końca 2024 roku liczba sklepów WWW w Polsce będzie wynosiła 70 tys. Nie ma już branż, w których nie panuje duża konkurencja. Aby działalność przynosiła oczekiwane wyniki, musisz się starać. Klienci mają coraz większe wymagania, dlatego ważniejsze niż kiedykolwiek jest wywarcie natychmiastowego wpływu na potencjalnych klientów już przy pierwszym kontakcie z marką czy ze sklepem. Oznacza to, że musisz zapewniać doskonałe produkty i usługi, a także pozytywne doświadczenia, aby odbiorcy pozostali na stronie.

Jeśli chcesz poprawić wydajność sklepu, ustal, co wymaga zmian. Najważniejsze wskaźniki KPI pokazują, jak dobrze działa Twój e-commerce i które obszary mogą zostać ulepszone. Koncentrując się na właściwych KPI, możesz poprawić sprzedaż online i jeszcze szybciej rozwijać swój biznes. To dzięki nim zoptymalizujesz koszty marketingowe, średnią wartość zamówienia czy koszt pozyskania klienta. A to tylko przykłady obszarów, w których KPI mogą Ci pomóc.

Ważność KPI

Źródło

Jak wybrać odpowiednie KPI dla swojego e-commerce?

Możesz ustalić przeróżne wskaźniki KPI w e-commerce. Pytanie, które wybrać, aby była to optymalna decyzja dla Twojej działalności? Dostosuj je do celów i zadań firmy. Przykładowo, tymi celami mogą być:

  • zwiększenie rocznej sprzedaży o 10%;
  • pozyskanie o 15% więcej nowych klientów w ciągu 6 miesięcy;
  • zmniejszenie odpływu klientów o 5% w ciągu 12 miesięcy.

Kiedy masz określone cele, możesz ustalać wskaźniki KPI, aby mierzyć postępy. Istnieją setki różnych wskaźników dla e-commerce. Nie jesteś w stanie śledzić wszystkich, a poza tym nie przyniosłoby to pożądanych rezultatów. Wybierając wskaźniki efektywności:

  1. Wytypuj te bezpośrednio związane z celami biznesowymi.
  2. Weź pod uwagę etap rozwoju swojej firmy.
  3. Skoncentruj się na kilku kluczowych KPI.

Wybierz kilka celów i dopasuj do nich wskaźniki. Możesz zdecydować się na różne KPI w e-commerce, ale nie przesadzaj z ich liczbą. Najlepiej wspólnie z zespołem ustalcie, co dokładnie chcecie mierzyć, aby monitorować realizację celów.

KPI w praktyce

Wiesz już, czym są wskaźniki KPI dla e-commerce. Zdajesz sobie też sprawę, jak zidentyfikować te najistotniejsze dla Twojego biznesu. Mam dla Ciebie kilka wskaźników, których śledzenie może się po prostu opłacać. Oczywiście musisz ocenić, czy są istotne dla realizacji Twoich celów, natomiast należą do najczęściej wykorzystywanych w e-commerce.

Jak mierzyć wartość życiową klienta (CLV)?

Customer Lifetime Value (CLV, wartość życiowa klienta) polega na obliczaniu przychodów uzyskiwanych z jednego klienta. Dzięki temu dowiesz się, ile środków trafi na Twoje konto od danego odbiorcy przez 12 miesięcy. To cenne dane.

Kiedy ustalisz CLV, dowiesz się, ile możesz zainwestować w budowanie relacji z klientami. Wskaźnik ten daje wiedzę na temat segmentów, które przynoszą Twojej firmie największe zyski. Jest to kluczowa wiedza przy opracowywaniu strategii budowania długoterminowej satysfakcji i lojalności klientów, która pozwala zwiększyć częstotliwość i prawdopodobieństwo zakupów. Jak obliczyć ten wskaźnik? Według poniższej wzoru:

CLV = roczny przychód na klienta * średnia liczba lat relacji z klientem – początkowe koszty pozyskania klienta

‍Jak obliczyć średnią wartość zamówienia (AOV)?

AOV (Average Order Value) informuje, ile wynosi jednorazowa średnia wartość zamówienia w Twoim sklepie WWW. Dzięki tym danym możesz ustalić realistyczne cele pod względem wielkości zakupów w przeliczeniu na klienta. To także punkt wyjścia przy projektowaniu działań sprzedażowych – zwiększenie średniej wartości koszyka zazwyczaj jest jednym z kluczowych celów sklepu WWW. AOV pomaga określić minimalny próg wartości koszyka, dla którego warto ustalać promocje, rabaty czy wyprzedaże. Wzór na AOV jest następujący:

Średnia wartość zamówienia = całkowity przychód ze sprzedaży / liczba zamówień

‍Oczywiście, istnieje wiele metod na zwiększenie AOV, np. darmowa wysyłka powyżej określonej kwoty, sprzedaż produktów w zestawach, dodawanie gratisów do zamówień od danej sumy, cross-selling (polecanie produktów uzupełniających) czy up-selling (polecanie droższej, lepszej wersji produktu).

Jakie są kluczowe wskaźniki konwersji (CR)?

Współczynnik konwersji określa odsetek użytkowników, którzy podjęli działanie pożądane z punktu widzenia firmy. Mogą to być nie tylko zamówienie produktu czy usługi, ale również kliknięcie reklamy, materiału informacyjnego lub przejście do następnego etapu procesu zakupowego. Przykładowo, wskaźnik konwersji sprzedaży określa odsetek odwiedzających, którzy dokonali zakupu. Wzór na jego wyliczenie jest prosty:

Współczynnik konwersji sprzedaży = (liczba zakupów / liczba sesji) x 100%

‍Wskaźnik ten określa skuteczność reklam i stron docelowych. Jego wysokość zależy od wielu czynników m.in. od branży. Na poniższej grafice możesz sprawdzić, ile wynosi przeciętnie według jednej z analiz.

Wskaźnik konwersji sprzedaży

Źródło

Jak zmniejszyć wskaźnik porzuceń koszyków (CAR)?

Współczynnik porzuconych koszyków (CAR) wskazuje na odsetek użytkowników online, którzy dodają produkty do koszyka, ale nie dokonują zakupu – nie doszło do finalizacji. Wskaźnik różni się w zależności od branży, a jego obniżenie jest jednym z głównych celów prowadzących sklepy WWW. Przeciętnie wynosi ok. 66,5%.

Porzucone koszyki

Źródło

Kupujący mogą porzucać swoje koszyki ze względu na wysokie koszty wysyłki, nieoczekiwane opłaty, trudności z płatnością czy brak zaufania do sklepu WWW. Oto, jak wylicza się ten wskaźnik:

CAR (w procentach) = (Liczba zrealizowanych zamówień ÷ Liczba porzuconych koszyków) × 100

Co zrobić, aby go obniżyć? Przede wszystkim zapewnij przejrzyste ceny (bez dodatkowych opłat, o których klient dowiaduje się na koniec procesu), uproszczoną realizację transakcji (np. bez rejestracji konta), duży wybór form płatności i dostawy czy jasne zasady dotyczące zwrotów. Każdy sklep wymaga indywidualnej analizy potencjalnych przyczyn problemów. Optymalizacja tego etapu zakupów jest kluczowa dla wyników Twojego biznesu.

Jak obliczyć średnią marżę brutto (GM)?

Ten wskaźnik KPI dla e-commerce pokazuje, jaka jest rentowność działalności. Dzięki niemu możesz mierzyć zysk osiągany ze sprzedaży. Wylicz ten wskaźnik według poniższego wzoru.

GM = (przychód − koszt sprzedanych produktów) ÷ przychód × 100%

Marża brutto jest szczególnie przydatna przy ustalaniu cen, zarządzaniu kosztami czy prognozowaniu progu rentowności.

Jakie są koszty pozyskania klienta (CAC)?

CAC (Customer Acquisition Cost) to wskaźnik, który pokazuje, ile wynosi koszt pozyskania klienta. W uproszczeniu oznacza sumę wydatków na marketing, sprzedaż czy promocję, podzieloną przez liczbę pozyskanych nabywców. Obejmuje to koszty kampanii marketingowych online i offline, rozwoju i utrzymania strony internetowej, wynagrodzeń pracowników sprzedaży i innych powiązanych wydatków.

Przykładowo, jeśli wydasz 100 000 zł i zdobędziesz 1000 nowych klientów, CAC wyniesie 100 zł. Utrzymanie CAC na jak najniższym poziomie, przy jednoczesnym pozyskaniu wystarczającej liczby klientów ma kluczowe znaczenie. Jeśli wskaźnik jest wysoki, to może utrudniać wypracowanie rentowności.

CAC możesz wyliczyć według następującego wzoru:

Koszt pozyskania klienta = Koszt wydatkowany na pozyskanie klientów / Liczba nowych klientów.

Jakie inne KPI warto śledzić w e-commerce?

Powyższe wskaźniki to tylko wybrane, które warto wziąć pod uwagę. To kolejne, które mogą Ci się przydać:

  • ROAS – Return On Ads Spend, czyli zwrot z wydatków na reklamę. Im więcej wynosi, tym lepiej;
  • bounce rate – wskaźnik odrzuceń. Określa odsetek odwiedzających, którzy opuścili witrynę po obejrzeniu tylko jednej strony i nie podjęli żadnych dalszych działań w serwisie;
  • współczynnik otwarć wiadomości e-mail (EOR) – pokazuje odsetek klientów, którzy otworzyli daną wiadomość np. w ramach newslettera. Wysoki oznacza, że temat wiadomości e-mail był angażujący i odpowiedni dla docelowych odbiorców.

To w dalszym ciągu tylko przykłady. Ustal kilka KPI, które zamierzasz mierzyć i określ cele. Pozyskane dane wykorzystaj do osiągania lepszych wyników. Użyj ich w celu dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam czy optymalizacji witryny.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen. 1

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?