Tempo rozwoju sztucznej inteligencji wygląda imponująco. Obszarem, na który wywiera ona szczególnie duży wpływ, jest marketing, w tym działania związane z contentem. Dzięki AI możesz przyspieszyć pracę, osiągać lepsze wyniki i automatyzować wykonywanie wielu zadań. Jakie zastosowanie ma sztuczna inteligencja w marketingu? O czym musisz pamiętać, korzystając z AI?
AI w content marketingu
Dzięki sztucznej inteligencji maszyny rozwiązują problemy na podstawie zapewnionych im danych. Są w stanie z nich korzystać poprzez uczenie maszynowe (machine learning). Podejmowanie decyzji staje się zatem możliwe bez konieczności ręcznego wprowadzania poleceń. Przetwarzanie języka naturalnego jest ogólnodostępne, co oznacza zdolność rozpoznawania, analizowania i konwertowania ludzkiej mowy w treść.
Jednym z obszarów, w którym AI ma szczególne zastosowanie, jest marketing. Z raportu „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0” wynika, że firmy najczęściej korzystają ze sztucznej inteligencji właśnie przy takich działaniach. Marketing wskazało 45% respondentów.
AI staje się powoli nieodłącznym elementem wykonywania codziennych obowiązków w wielu obszarach. 42% firm używa sztucznej inteligencji do podejmowania strategicznych decyzji biznesowych, a 54% – do prostych, powtarzalnych zadań.
AI jest już powszechnie wykorzystywane w działaniach związanych z tworzeniem contentu. 31% badanych spodziewa się, że jednym z obszarów, w których firmy zwiększą wydatki na sztuczną inteligencję, jest generowanie treści, w tym tekstów. Rzeczywiście, AI ma szerokie zastosowanie w content marketingu. Pozwala generować obrazy i tekst. Pamiętaj jednak, że content marketing to nie tylko treść – to różnego typu materiały, które mają aktywizować odbiorców. Spowodować, że zapoznają się z tym materiałem, udostępnią go w serwisach społecznościowych, polubią, skomentują czy napiszą o nim na swoim blogu.
AI możesz wykorzystać do generowania treści, analizy danych, kreacji grafik i wideo, animacji i wielu innych. Dowiedz się, jak używać sztucznej inteligencji w content marketingu.
Aspekty prawne wykorzystania AI
Kwestii używania sztucznej inteligencji w content marketingu towarzyszą liczne wątpliwości, które dotyczą w szczególności praw autorskich. Musisz mieć na uwadze prawo o ochronie danych osobowych, a także odpowiedzialność za szkody wywołane przez sztuczną inteligencję.
Czy treść generowana przez AI jest chroniona prawem autorskim?
W przypadku generowania treści narzędzia AI, takie jak Chat GPT, wykorzystują dane z sieci. Na temat kwestii praw autorskich do takich materiałów wypowiedziało się wielu specjalistów. Prof. Ryszard Markiewicz, wybitny ekspert, który zajmuje się przede wszystkim prawem autorskim, zauważa, że content wygenerowany przez narzędzia AI nie podlega ochronie w ramach prawa autorskiego, gdyż nie jest dziełem człowieka. Zgodnie z polskimi przepisami ani użytkownik, ani twórca narzędzia AI nie ma takich praw do wygenerowanego contentu. Markiewicz uważa również, że należałoby wprowadzić ochronę przed rozpowszechnianiem treści AI oznaczonej jako utwory stworzone przez człowieka.
Kto ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez działalność AI?
Kolejną kwestią jest odpowiedzialność za działania AI. Trwają prace nad regulacjami, które mają ułatwić dochodzenie odpowiedzialności za szkody spowodowane przez systemy sztucznej inteligencji. Kto ją poniesie? Użytkownik, firma czy producent danego rozwiązania? Oczekiwane są m.in. obowiązkowe ubezpieczenia dla producentów AI i specjalne fundusze kompensacyjne.
Pozwy o naruszenie praw autorskich
Coraz więcej mówi się o pozwach przeciwko twórcom narzędzi AI. New York Times pod koniec 2023 roku złożył taki pozew przeciwko OpenAI i Microsoftowi. Doszło do tego w związku z roszczeniami dotyczącymi bezprawnego wykorzystania milionów artykułów chronionych prawem autorskim w celu trenowania generatywnych modeli sztucznej inteligencji. New York Times domaga się miliardowego odszkodowania i twierdzi, że narzędzia OpenAI i Microsoft używają tego samego stylu oraz ewidentnie parafrazują content. Przed nami zapewne wiele takich spraw, dlatego warto zachować ostrożność, a zasady używania materiałów wygenerowanych przez AI konsultować z prawnikiem.
Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba portali, które zamykają swoje serwisy przed narzędziami AI. Z 1000 topowych stron na świecie już ponad 30% blokuje crawlera Chatu GPT.
AI w optymalizacji i personalizacji treści
Sztuczna inteligencja może przetwarzać ogromne ilości treści i ustalać preferencje użytkowników, których ręczne odkrycie byłoby trudne. Dzięki temu możesz lepiej personalizować i optymalizować content. Algorytmy uczenia maszynowego mogą przewidywać, jakie treści prawdopodobnie zaangażują użytkownika. Może to obejmować rekomendowanie produktów, usług lub wpisów, które są istotne dla internauty, lub dostosowywanie układu i projektu strony do jego preferencji. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w optymalizacji i personalizacji treści umożliwiło firmom dostarczanie bardziej angażujących materiałów, co skutkuje większą aktywnością użytkowników, lojalnością i wyższymi przychodami.
Oto główne korzyści wykorzystania sztucznej inteligencji do prac nad contentem:
- ulepszona personalizacja – AI może analizować dane użytkowników i przewidywać, w jakie treści internauta najprawdopodobniej się zaangażuje,
- doświadczenie użytkownika – spersonalizowane treści zapewniają lepsze wrażenia internauty. Otrzymuje on content dopasowany do swoich zainteresowań,
- zwiększone zaangażowanie – spersonalizowane treści mogą skutkować dłuższym czasem spędzonym na stronie, niższym współczynnikiem odrzuceń i większą liczbą konwersji,
- wyższy zwrot z inwestycji – użytkownicy są bardziej skłonni do konwersji, gdy czują, że firma rozumie ich potrzeby i preferencje,
- przewaga konkurencyjna – wykorzystanie AI staje się już standardem. Firmy, które tego nie robią, pozostają w tyle i mogą tracić klientów, którzy trafili na lepiej dopasowany content konkurencji.
AI w analizie i planowaniu treści
Narzędzia sztucznej inteligencji ułatwiają działania z zakresu marketingu treści. AI może przeanalizować bardzo długi content i wyodrębnić z niego wyłącznie te fragmenty, które dotyczą interesujących Cię kwestii. Taka analiza jest dokładniejsza niż wykonana przez człowieka. Co więcej, AI potrafi zbadać ogromne ilości danych w ekspresowym tempie.
Sztuczna inteligencja jest w stanie analizować treści w czasie rzeczywistym, dzięki czemu masz wgląd w aktualne trendy i wiesz, o czym warto przygotować content. AI wykrywa także emocjonalne uwagi w recenzjach klientów i tym samym pomaga Ci identyfikować obszary działalności, które wymagają poprawy.
AI pozwala zoptymalizować content marketing poprzez zmianę podejścia do planowania. Analizuje wzorce danych i zachowań użytkowników, aby wybrać idealny moment publikacji, opierając się na danych historycznych i wskaźnikach zaangażowania. Pozwoli Ci to dopasować odpowiedni czas dodawania contentu na media społecznościowe, blog czy wysyłkę newslettera. Jednocześnie pomoże zaplanować tematykę publikacji na bazie wspomnianych trendów i analizy zainteresowań grupy odbiorców. Dzięki AI ekspresowo uzyskasz dostęp do takich danych.
Przyspieszenie produkcji treści z wykorzystaniem AI
82% ankietowanych twórców uważa, że treści tworzone przez sztuczną inteligencję są tak dobre, jak pisane przez ludzi. 86% marketerów stwierdza, że autorzy contentu będą używać narzędzi AI do ulepszania swoich tekstów. To jednak nie oznacza, że do użytkowników powinien trafiać content wygenerowany przez sztuczną inteligencję. Każda taka treść powinna przejść przez weryfikację merytoryczną i językową. W przypadku contentu przygotowywanego pod SEO niezbędna jest optymalizacja pod słowa kluczowe. Pamiętaj, że te treści bardzo często zawierają błędy, dlatego powinien je sprawdzać ktoś, kto dobrze się zna na danej tematyce.
Obecnie narzędzia AI zapewniają integrację z coraz większą liczbą rozwiązań SEO, dzięki czemu powstająca treść jest optymalizowana pod istotne frazy. To jednak nie zmienia faktu, że należy ręcznie przeanalizować content. Pamiętaj, że Google akceptuje generowanie treści i jej publikowanie na stronach, o ile są wartościowe. Jednocześnie stawia twórcom coraz wyższe wymagania, czego dowodem są aktualizacje z ostatnich miesięcy, z których część dotyczyła contentu.
Na poniższej grafice znajdziesz przykładowe narzędzia AI, które mogą Ci pomóc w generowaniu contentu. Sprawdzisz ich koszt, a także przeznaczenie.
Zmiana przeznaczenia treści z wykorzystaniem AI
Automatyczne generowanie treści to niejedyna przydatna funkcja sztucznej inteligencji. Możesz wykorzystać istniejącą treść w różny sposób. Rozwiązaniem, które znakomicie sprawdzi się w content marketingu, jest zmiana przeznaczenia treści. Dzięki sztucznej inteligencji z postów na blogu możesz wygenerować podcast albo nawet przekonwertować je na filmy. Wpis może być również przekształcony w infografikę lub treść odpowiednią do serwisów społecznościowych.
Dzięki temu możesz wydłużyć czas życia starego contentu i promować go w inny sposób. Będziesz docierać do odbiorców preferujących zarówno czytanie, jak i słuchanie i oglądanie. Narzędziem, które daje takie możliwości, jest m.in. Getgenie.
Wyzwania i ograniczenia AI w content marketingu
Jednym z głównych wyzwań i ograniczeniem związanym z AI jest zgodność z prawem. Jeśli chodzi o przepisy, to wykorzystywanie sztucznej inteligencji do tworzenia treści, generowania obrazów i innych działań, budzi kontrowersje.
Problemem jest również wiarygodność generowanego contentu, która zawsze powinna być weryfikowana przez człowieka – w przeciwnym wypadku treści mogą być przyczyną problemów. Jeden z użytkowników Facebooka zgłaszał na grupie sprzedawców Allegro, że wykorzystywał opisy produktów generowane przez AI. Efektem były liczne zwroty ze względu na niepoprawność z faktycznymi możliwości produktu.
Integracja AI z istniejącymi narzędziami marketingowymi
Bardzo prawdopodobne, że Twoje ulubione narzędzia marketingowe już korzystają ze sztucznej inteligencji. Wciąż dowiadujemy się o nowych integracjach. Ostatnio ciekawe rozwiązania wprowadziło rozwiązanie do tworzenia treści – Copymate. Wystarczy skopiować zalecenia z narzędzi NeuronWriter lub Contadu, aby powstała zgodna z nimi treść, czyli zoptymalizowana pod SEO. Z drugiej strony te rozwiązania same w sobie dają możliwość automatycznego generowania contentu.
Poza tym Copymate pozwala zautomatyzować publikowanie w systemie WordPress. Nie wszystkie generatory treści oparte na sztucznej inteligencji dają taką możliwość, dlatego warto zwrócić uwagę na dostępne w danym przypadku integracje.
Rola AI w SEO i pozycjonowaniu treści
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe pomagają w tworzeniu contentu zoptymalizowanego pod SEO. Przyspieszają proces i automatyzują wiele działań. Algorytmy uczenia maszynowego pozwalają szybko znaleźć odpowiedzi na pytania i tym samym przygotować wartościowe treści. Jednak AI w SEO to nie tylko content. Dzięki sztucznej inteligencji możesz zoptymalizować doświadczenia użytkownika – oczekiwania Google w wielu aspektach są spójne z zaleceniami dotyczącymi UX. Narzędzia SEO oparte na sztucznej inteligencji, takie jak Market Brew, mogą naśladować wyszukiwarki i dawać zalecenia dotyczące tego, co można zrobić, aby poprawić UX witryny. Poniższy film pokazuje, jak działa to narzędzie.
AI ułatwi również audyty stron – narzędzia takie jak Alli AI pomagają w technicznym SEO. Przeprowadzą audyt, ale także zoptymalizują treść. Na alliai.com/demo możesz sprawdzić demo narzędzia.
AI i etyka w content marketingu
Korzystanie z AI w content marketingu wiąże się z ryzykiem przekazywania nieprawdziwych informacji, dlatego, jak wspomnieliśmy, wszystkie treści z tego źródła powinny być weryfikowane. Szczególnie dotyczy to tematów związanych z prawem lub zdrowiem. Chat GPT jest rozwijany i nie udziela odpowiedzi na każde pytanie, czego przykład znajduje się na poniższej grafice. Jeśli zapytasz o problem zdrowotny, odpowiedź będzie z pewnością podobna.
W czerwcu 2023 roku Reuters informował, że amerykański sędzia nałożył sankcje na dwóch nowojorskich prawników, którzy złożyli opinię prawną zawierającą sześć fikcyjnych cytatów wygenerowanych przez ChatGPT. Sędzia okręgowy P. Kevin Castel na Manhattanie nakazał prawnikom Stevenowi Schwartzowi, Peterowi LoDuca i ich kancelarii Levidow, Levidow & Oberman zapłacić łącznie 5000 dolarów grzywny. Informacji przekazywanych przez tego typu narzędzia AI nigdy nie traktuj jako pewnych.