Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    fFltr algorytmiczny
    Filtr Google – czym jest i jak wyprowadzić z niego witrynę?
    23 lutego 2024
    Reklama w Google Ads - odrzucenie
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    Jak sprawdzić archiwum stron internetowych
    Archiwum stron internetowych – jak je sprawdzić?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Formularz na stronę internetową
    Formularz kontaktowy na stronę internetową – jak go stworzyć i dlaczego warto?
    5 maja 2023
    q-commerce
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    USP produktu - unikalna propozycja sprzedaży
    USP produktu – czym jest unikalna propozycja sprzedaży?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    influencer-jak-wybrac
    Jak wybrać influencera / blogera do współpracy?
    5 maja 2023
    Unikalna nazwa firmy
    Generator nazwy firmy – 11 sprawdzonych narzędzi
    7 listopada 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Marketing relacji – czym jest i jak działa?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
marketing partnerski
Responsywnie.pl > Marketing > Marketing relacji – czym jest i jak działa?
Marketing

Marketing relacji – czym jest i jak działa?

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2023/10/27 o 13:35
Aleksandra Stala Opublikowano 23 października 2023
9 min
Udostępnij

Modele kontaktu z klientami z czasem się zmieniają. Kiedyś marketing kojarzył się z jednostronnym komunikatem kierowanym do klienta. Obecnie takie podejście jest nieskuteczne. Prowadzi się dialog. Jednym z celów jest podtrzymanie kontaktu z klientem, tak aby nie kończył się na jednym zamówieniu. Oczekiwane efekty może przynieść marketing relacji. Na czym polega? Jakie może przynieść korzyści?

Spis treści
Marketing relacji – definicjaMarketing relacji a marketing transakcyjnyZalety marketingu partnerskiegoJak utrzymać dobre relacje z klientami?Programy lojalnościoweJakościowy content marketingSocial mediaWysoka jakość obsługi klientaJakie narzędzia do personalizacji marketingu wybrać?

Marketing relacji – definicja

Marketing relacji, nazywany także partnerskim, polega na budowaniu trwałych relacji opartych na zaufaniu. Kluczowe znaczenie ma tutaj mocna więź z klientem – lojalność. Wszystko opiera się na dialogu. Koncepcja marketingu relacji zakłada włączenie odbiorców w cały proces sprzedażowy, lepsze poznanie i zrozumienie klienta. Osiąga się to dzięki spersonalizowanym ofertom, komunikacji dostosowanej do adresata i skupieniu się na jego potrzebach. Nie ma miejsca na masowe wysyłanie takich samych komunikatów do wszystkich odbiorców. Marketing partnerski ma na celu utrzymanie klienta, który wielokrotnie korzysta z oferty, wraca do niej, a w wielu przypadkach prowadzi do tego, że klient staje się ambasadorem marki.

Marketing relacji a marketing transakcyjny

Te podejścia do działań marketingowych zdecydowanie się różnią. Marketing transakcyjny za cel obierał pozyskanie nowego klienta, skupiał się na pojedynczej sprzedaży. Marketing relacji koncentruje się natomiast na utrzymaniu odbiorcy – nawiązaniu z nim relacji i doprowadzeniu do tego, że będzie ponownie wracać do oferty. Marketing transakcyjny stanowił jednostronny model komunikacji. Firmy nie zwracały uwagi, jakie są oczekiwania konsumentów i co sądzą o produktach.

Obecnie takie podejście nie ma szans na sukces. Możesz inwestować ogromne pieniądze w działania marketingowe, ale to przepalony budżet. Zmiany w oczekiwaniach konsumentów i rozwój internetu spowodowały, że przedsiębiorcy musieli zmienić strategię. Marketing relacji celuje w bliski kontakt z klientami. W tym przypadku zdanie odbiorcy ma duże znaczenie, a produkty dostosowuje się do niego. Firma reaguje na uwagi i dba o regularną komunikację. Jeśli wszystko działa dobrze, budowana jest lojalność, a klient sam może promować Twoją ofertę.

Marketing relacji a marketing transakcyjny

Źródło: Super Office

Zalety marketingu partnerskiego

Zmiany zachodzące na rynku spowodowały, że przedsiębiorcy musieli zmienić podejście do prowadzonej działalności. Z tego względu marketing partnerski znajduje się w centrum zainteresowania firm. Dzięki niemu:

  • zyskujesz lojalność klientów – nie musisz za każdym razem przekonywać ich, że Twoja oferta jest lepsza od konkurencji. Zrobią zakupy, o ile utrzymasz z nimi dobre relacje. Według Workspace lojalni klienci wydają o 23% więcej na ofertę danej firmy niż średnio pozostali. Dlatego marketing relacji ma tak duże znaczenie;
  • zwiększasz przychód osiągnięty z zakupów jednego klienta – ich wartość rośnie z czasem;
  • klient może promować Twoją markę – efektem marketingu relacji mogą być polecenia oferty. Zadowolony konsument będzie się dzielić odczuciami i pomagać zdobywać nowych odbiorców, a wszystko to bez płacenia za reklamę;
  • klient będzie Cię bronić – zaliczysz wpadkę wizerunkową? W mediach społecznościowych nastąpi wysyp negatywnych komentarzy? Klient, z którym masz dobre relacje, może Cię bronić, tłumaczyć i usprawiedliwiać. Oczywiście priorytetem powinno być niedopuszczenie do wpadek. Według Zendesk 39% konsumentów unika sprzedawców przez ponad dwa lata po negatywnych doświadczeniach. Dlatego dbaj o marketing relacji.
  • Dbaj o marketing relacji

    Źródło: Referral Rock

  • wiesz, jak optymalizować ofertę – poprzez marketing partnerski uzyskujesz informacje o preferencjach klientów. Wiesz, co i jak zmienić, aby zyskać ich pozytywną ocenę.

Jak utrzymać dobre relacje z klientami?

Marketing relacji pomoże Ci w utrzymaniu odpowiedniej komunikacji z odbiorcami. Będziesz budować lojalność, ale to wszystko wymaga odpowiednich działań. Wybierz właściwe narzędzia i zapewnij doskonały kontakt z klientami. Na co warto postawić?

Programy lojalnościowe

Konsumenci je uwielbiają. Według badania przeprowadzonego przez Bond Brand Loyalty, każdy dorosły Amerykanin należy przeciętnie do blisko 17 programów lojalnościowych. Coraz trudniej wskazać znaną markę, w której działalności mają zastosowania takie działania i z nich nie korzysta. Po prostu marketing relacji powinien je obejmować.

Popularność programów lojalnościowych

Źródło: Exploding Topics

Opłacalność programów lojalnościowych potwierdzają badania. Jak wynika z raportu GCLR 2023, przygotowanego przez firmę Antavo, 80,2% respondentów mierzy zwrot z inwestycji dla swojego programu. 80% podmiotów, które to robią, odnotowało zwrot z inwestycji. Przychody były średnio 4,9 razy wyższe od kosztów

Statystyki ROI

Źródło: Antavo

Jakościowy content marketing

W marketingu relacji pomogą Ci wartościowe treści, które nie są typowo sprzedażowe. Postaw na content marketing. Twórz materiały, które angażują internautów, interesują ich, zachęcają do przekazywania treści, komentowania, udostępniania w mediach społecznościowych. Możesz stać się dla klienta dostarczycielem wartościowych porad, a także rozrywki. W ten sposób również budujesz lojalność. To kolejne działania, które mają wysoki zwrot z inwestycji. Z badania przeprowadzonego przez Databox wynika, że to content marketing/SEO został wskazany jako metoda dająca najwyższe ROI. Czy marketing relacji wymaga takich działań? Na pewno pomogą Ci w prowadzeniu komunikacji.

Który kanał marketingu wybrać?

Źródło: SEO for the rest of us

Social media

Media społecznościowe opierają się na rozmowie, dzięki której możesz budować relacje. Zapewniaj odbiorcom wartościowe, angażujące treści. Social media pozwalają prowadzić marketing relacji, ale miej na uwadze, że odbiór nie zawsze musi być pozytywny. Negatywne komentarze traktuj jako cenną wiedzę, która pozwoli Ci doskonalić ofertę. Media społecznościowe pozwalają internautom wypowiedzieć się, rozmawiać z firmą, a to jest dla nich cenne. Z tego względu marketing relacji powinien obejmować media społecznościowe.

Wysoka jakość obsługi klienta

Marketing relacji to m.in. podstawowe działania, które polegają na dbaniu o znakomity kontakt z odbiorcami. Musisz im zagwarantować doskonałą obsługę klienta. Ważne, aby firma zapewniała wsparcie klienta w jak najszerszym zakresie godzinowym. Pracownicy powinni być doskonale przeszkoleni, znać ofertę, umieć pomóc w zależności od problemów, które się przytrafią. Inwestycja w marketing relacji i przeróżne działania nie dadzą efektu, jeśli nie dopilnujesz podstaw. Zapewnij klientom różne możliwości kontaktu – e-mail, telefon, czat. Odbiorcy powinni mieć wybór. Jeśli zagwarantujesz im pomoc i zawsze uzyskają wsparcie, to wpłynie wyłącznie pozytywnie na Wasze relacje.

Jakie narzędzia do personalizacji marketingu wybrać?

Aby zobaczyć efekty marketingu relacji, potrzebujesz danych, na podstawie których będziesz wyciągać wnioski. Skąd masz wiedzieć, do jakiej grupy rozesłać mailing reklamowy? Jaką przygotować treść? Na jakiej podstawie możesz tworzyć spersonalizowane kampanie reklamowe? W marketingu relacji potrzebujesz danych. To na ich podstawie możesz wyciągać wnioski, podejmować decyzje, jakie prowadzić działania, do kogo je kierować i jakimi kanałami.

Cennym i darmowym narzędziem jest Google Analytics. Dzięki niemu zbierzesz szczegółowe dane na temat odwiedzających serwis i dowiesz się, jaka jest ich lokalizacja. Możesz zweryfikować ścieżkę, jaką przebyli, zanim skorzystali z Twojej oferty. Ocenisz, która podstrona serwisu ma wysoki wskaźnik odrzuceń. Ustalisz strony, na których przeważnie internauci kończą wizytę i ją udoskonalisz. Marketing relacji wymaga ciągłej analizy oraz optymalizowania treści i innych elementów.

Kolejnym narzędziem do testowania skuteczności różnych wersji serwisu jest Optimizely. Jak je wykorzystać w marketingu relacji? Załóżmy, że masz dwie witryny z różnymi treściami. Optimizely pozwoli Ci ustalić, która lepiej realizuje zakładane cele. Marketing relacji powinien obejmować dążenie do szukania lepszych rozwiązań i dostosowania komunikatów do odbiorców.

Kolejnym narzędziem jest Adobe Target. Umożliwia ono personalizację doświadczeń. Pomoże Ci wybrać najlepiej przygotowaną treść, dopasować ofertę do różnych segmentów klientów. Oczywiście marketing relacji może obejmować zastosowanie wielu różnych rozwiązań. Nigdy nie wolno spoczywać na laurach. Komunikację należy wciąż doskonalić.

Translate

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?