Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    12 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    5 maja 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Aromamarketing – czym jest i jak działa marketing zapachowy?
    20 listopada 2023
    Pozytywne opinie w Google – jak je pozyskiwać? 12 sposobów
    13 listopada 2023
    OKR – czym są i jak na nich pracować?
    27 października 2023
    Google Street View – czym jest, jak często jest aktualizowane?
    17 października 2023
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak prowadzić konto firmowe na Instagramie? Porady i przykłady
    18 października 2023
    Sprzedaż na Pintereście – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?
    15 sierpnia 2023
    Grupa na Facebook – założenie i jej rozwój
    2 czerwca 2023
    Konto firmowe na TikToku – jak je założyć i co daje?
    5 maja 2023
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Pozycjonowanie long tail
    Frazy long tail i ich wpływ na pozycjonowanie
    6 października 2023
    Popełniane błędy w kampanii Google Ads
    4 podstawowe błędy w kampanii Google Ads
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Voice search (wyszukiwanie głosowe) a SEO – co musisz wiedzieć?
    8 listopada 2023
    Google AdSense – jak działa, zasady, poradnik
    7 listopada 2023
    Frazy long tail i ich wpływ na pozycjonowanie
    6 października 2023
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Kod HTML strony www
    Kod HTML strony internetowej – wszystko, co powinieneś wiedzieć
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
    30 sierpnia 2023
    Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
    6 kwietnia 2023
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Co to jest CRM?
    Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
    5 maja 2023
    szablon czy layout
    Gotowy szablon czy dedykowany layout strony – co wybrać?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Idealna karta produktu – jak ją stworzyć? Przykłady i pomysły
    5 października 2023
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    modele rozliczeń działań reklamowych
    CPC, CPA, CPM i CPV, czyli rodzaje rozliczeń kampanii reklamowych
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
    17 listopada 2023
    Generator nazwy firmy – 11 sprawdzonych narzędzi
    7 listopada 2023
    Najbardziej znane polskie marki na całym świecie
    20 października 2023
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
Szukaj
  • Newsy
  • Baza wiedzy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Marketing relacji – czym jest i jak działa?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
  • Baza wiedzy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
marketing partnerski
Responsywnie.pl > Blog > Marketing > Marketing relacji – czym jest i jak działa?
Marketing

Marketing relacji – czym jest i jak działa?

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2023/10/27 o 13:35
Aleksandra Stala Opublikowano 23 października 2023
9 min
Udostępnij

Modele kontaktu z klientami z czasem się zmieniają. Kiedyś marketing kojarzył się z jednostronnym komunikatem kierowanym do klienta. Obecnie takie podejście jest nieskuteczne. Prowadzi się dialog. Jednym z celów jest podtrzymanie kontaktu z klientem, tak aby nie kończył się na jednym zamówieniu. Oczekiwane efekty może przynieść marketing relacji. Na czym polega? Jakie może przynieść korzyści?

Spis treści
Marketing relacji – definicjaMarketing relacji a marketing transakcyjnyZalety marketingu partnerskiegoJak utrzymać dobre relacje z klientami?Programy lojalnościoweJakościowy content marketingSocial mediaWysoka jakość obsługi klientaJakie narzędzia do personalizacji marketingu wybrać?

Marketing relacji – definicja

Marketing relacji, nazywany także partnerskim, polega na budowaniu trwałych relacji opartych na zaufaniu. Kluczowe znaczenie ma tutaj mocna więź z klientem – lojalność. Wszystko opiera się na dialogu. Koncepcja marketingu relacji zakłada włączenie odbiorców w cały proces sprzedażowy, lepsze poznanie i zrozumienie klienta. Osiąga się to dzięki spersonalizowanym ofertom, komunikacji dostosowanej do adresata i skupieniu się na jego potrzebach. Nie ma miejsca na masowe wysyłanie takich samych komunikatów do wszystkich odbiorców. Marketing partnerski ma na celu utrzymanie klienta, który wielokrotnie korzysta z oferty, wraca do niej, a w wielu przypadkach prowadzi do tego, że klient staje się ambasadorem marki.

Marketing relacji a marketing transakcyjny

Te podejścia do działań marketingowych zdecydowanie się różnią. Marketing transakcyjny za cel obierał pozyskanie nowego klienta, skupiał się na pojedynczej sprzedaży. Marketing relacji koncentruje się natomiast na utrzymaniu odbiorcy – nawiązaniu z nim relacji i doprowadzeniu do tego, że będzie ponownie wracać do oferty. Marketing transakcyjny stanowił jednostronny model komunikacji. Firmy nie zwracały uwagi, jakie są oczekiwania konsumentów i co sądzą o produktach.

Obecnie takie podejście nie ma szans na sukces. Możesz inwestować ogromne pieniądze w działania marketingowe, ale to przepalony budżet. Zmiany w oczekiwaniach konsumentów i rozwój internetu spowodowały, że przedsiębiorcy musieli zmienić strategię. Marketing relacji celuje w bliski kontakt z klientami. W tym przypadku zdanie odbiorcy ma duże znaczenie, a produkty dostosowuje się do niego. Firma reaguje na uwagi i dba o regularną komunikację. Jeśli wszystko działa dobrze, budowana jest lojalność, a klient sam może promować Twoją ofertę.

Marketing relacji a marketing transakcyjny

Źródło: Super Office

Zalety marketingu partnerskiego

Zmiany zachodzące na rynku spowodowały, że przedsiębiorcy musieli zmienić podejście do prowadzonej działalności. Z tego względu marketing partnerski znajduje się w centrum zainteresowania firm. Dzięki niemu:

  • zyskujesz lojalność klientów – nie musisz za każdym razem przekonywać ich, że Twoja oferta jest lepsza od konkurencji. Zrobią zakupy, o ile utrzymasz z nimi dobre relacje. Według Workspace lojalni klienci wydają o 23% więcej na ofertę danej firmy niż średnio pozostali. Dlatego marketing relacji ma tak duże znaczenie;
  • zwiększasz przychód osiągnięty z zakupów jednego klienta – ich wartość rośnie z czasem;
  • klient może promować Twoją markę – efektem marketingu relacji mogą być polecenia oferty. Zadowolony konsument będzie się dzielić odczuciami i pomagać zdobywać nowych odbiorców, a wszystko to bez płacenia za reklamę;
  • klient będzie Cię bronić – zaliczysz wpadkę wizerunkową? W mediach społecznościowych nastąpi wysyp negatywnych komentarzy? Klient, z którym masz dobre relacje, może Cię bronić, tłumaczyć i usprawiedliwiać. Oczywiście priorytetem powinno być niedopuszczenie do wpadek. Według Zendesk 39% konsumentów unika sprzedawców przez ponad dwa lata po negatywnych doświadczeniach. Dlatego dbaj o marketing relacji.
  • Dbaj o marketing relacji

    Źródło: Referral Rock

  • wiesz, jak optymalizować ofertę – poprzez marketing partnerski uzyskujesz informacje o preferencjach klientów. Wiesz, co i jak zmienić, aby zyskać ich pozytywną ocenę.

Jak utrzymać dobre relacje z klientami?

Marketing relacji pomoże Ci w utrzymaniu odpowiedniej komunikacji z odbiorcami. Będziesz budować lojalność, ale to wszystko wymaga odpowiednich działań. Wybierz właściwe narzędzia i zapewnij doskonały kontakt z klientami. Na co warto postawić?

Programy lojalnościowe

Konsumenci je uwielbiają. Według badania przeprowadzonego przez Bond Brand Loyalty, każdy dorosły Amerykanin należy przeciętnie do blisko 17 programów lojalnościowych. Coraz trudniej wskazać znaną markę, w której działalności mają zastosowania takie działania i z nich nie korzysta. Po prostu marketing relacji powinien je obejmować.

Popularność programów lojalnościowych

Źródło: Exploding Topics

Opłacalność programów lojalnościowych potwierdzają badania. Jak wynika z raportu GCLR 2023, przygotowanego przez firmę Antavo, 80,2% respondentów mierzy zwrot z inwestycji dla swojego programu. 80% podmiotów, które to robią, odnotowało zwrot z inwestycji. Przychody były średnio 4,9 razy wyższe od kosztów

Statystyki ROI

Źródło: Antavo

Jakościowy content marketing

W marketingu relacji pomogą Ci wartościowe treści, które nie są typowo sprzedażowe. Postaw na content marketing. Twórz materiały, które angażują internautów, interesują ich, zachęcają do przekazywania treści, komentowania, udostępniania w mediach społecznościowych. Możesz stać się dla klienta dostarczycielem wartościowych porad, a także rozrywki. W ten sposób również budujesz lojalność. To kolejne działania, które mają wysoki zwrot z inwestycji. Z badania przeprowadzonego przez Databox wynika, że to content marketing/SEO został wskazany jako metoda dająca najwyższe ROI. Czy marketing relacji wymaga takich działań? Na pewno pomogą Ci w prowadzeniu komunikacji.

Który kanał marketingu wybrać?

Źródło: SEO for the rest of us

Social media

Media społecznościowe opierają się na rozmowie, dzięki której możesz budować relacje. Zapewniaj odbiorcom wartościowe, angażujące treści. Social media pozwalają prowadzić marketing relacji, ale miej na uwadze, że odbiór nie zawsze musi być pozytywny. Negatywne komentarze traktuj jako cenną wiedzę, która pozwoli Ci doskonalić ofertę. Media społecznościowe pozwalają internautom wypowiedzieć się, rozmawiać z firmą, a to jest dla nich cenne. Z tego względu marketing relacji powinien obejmować media społecznościowe.

Wysoka jakość obsługi klienta

Marketing relacji to m.in. podstawowe działania, które polegają na dbaniu o znakomity kontakt z odbiorcami. Musisz im zagwarantować doskonałą obsługę klienta. Ważne, aby firma zapewniała wsparcie klienta w jak najszerszym zakresie godzinowym. Pracownicy powinni być doskonale przeszkoleni, znać ofertę, umieć pomóc w zależności od problemów, które się przytrafią. Inwestycja w marketing relacji i przeróżne działania nie dadzą efektu, jeśli nie dopilnujesz podstaw. Zapewnij klientom różne możliwości kontaktu – e-mail, telefon, czat. Odbiorcy powinni mieć wybór. Jeśli zagwarantujesz im pomoc i zawsze uzyskają wsparcie, to wpłynie wyłącznie pozytywnie na Wasze relacje.

Jakie narzędzia do personalizacji marketingu wybrać?

Aby zobaczyć efekty marketingu relacji, potrzebujesz danych, na podstawie których będziesz wyciągać wnioski. Skąd masz wiedzieć, do jakiej grupy rozesłać mailing reklamowy? Jaką przygotować treść? Na jakiej podstawie możesz tworzyć spersonalizowane kampanie reklamowe? W marketingu relacji potrzebujesz danych. To na ich podstawie możesz wyciągać wnioski, podejmować decyzje, jakie prowadzić działania, do kogo je kierować i jakimi kanałami.

Cennym i darmowym narzędziem jest Google Analytics. Dzięki niemu zbierzesz szczegółowe dane na temat odwiedzających serwis i dowiesz się, jaka jest ich lokalizacja. Możesz zweryfikować ścieżkę, jaką przebyli, zanim skorzystali z Twojej oferty. Ocenisz, która podstrona serwisu ma wysoki wskaźnik odrzuceń. Ustalisz strony, na których przeważnie internauci kończą wizytę i ją udoskonalisz. Marketing relacji wymaga ciągłej analizy oraz optymalizowania treści i innych elementów.

Kolejnym narzędziem do testowania skuteczności różnych wersji serwisu jest Optimizely. Jak je wykorzystać w marketingu relacji? Załóżmy, że masz dwie witryny z różnymi treściami. Optimizely pozwoli Ci ustalić, która lepiej realizuje zakładane cele. Marketing relacji powinien obejmować dążenie do szukania lepszych rozwiązań i dostosowania komunikatów do odbiorców.

Kolejnym narzędziem jest Adobe Target. Umożliwia ono personalizację doświadczeń. Pomoże Ci wybrać najlepiej przygotowaną treść, dopasować ofertę do różnych segmentów klientów. Oczywiście marketing relacji może obejmować zastosowanie wielu różnych rozwiązań. Nigdy nie wolno spoczywać na laurach. Komunikację należy wciąż doskonalić.

Translate

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Aromamarketing – czym jest i jak działa marketing zapachowy?
Pozytywne opinie w Google – jak je pozyskiwać? 12 sposobów
OKR – czym są i jak na nich pracować?
Google Street View – czym jest, jak często jest aktualizowane?
Jak mądrze wykorzystywać Google Trends?
Aleksandra Stala 27 października 2023 23 października 2023
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Społeczny dowód słuszności w internecie
Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
E-commerce 1 grudnia 2023
Marketing zapachowy
Aromamarketing – czym jest i jak działa marketing zapachowy?
Marketing 20 listopada 2023
Research and development
Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
Biznes 17 listopada 2023
Jak pozyskiwać pozytywne opinie w Google?
Pozytywne opinie w Google – jak je pozyskiwać? 12 sposobów
Marketing 13 listopada 2023
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?