Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Linkowanie wewnętrzne i - wpływ na SEO
    Linkowanie wewnętrzne a strategia pozycjonowania
    21 grudnia 2023
    Google Ads i Google AdSense
    Google Ads a AdSense – czym się różnią?
    5 maja 2023
    Crawl budget – budżet indeksowania
    Crawl budget – sposoby na sprawdzenie i poprawę indeksowania
    21 lutego 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Czym jest mapa kliknięć?
    Mapa kliknięć – czym jest i jakie ma zastosowanie?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    allegro czy własny sklep internetowy
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
    rozszerzona rzeczywistość
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    sklep internetowy czy allegro
    Sklep internetowy czy Allegro – co się bardziej opłaca?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Rozpatrzenie reklamacji
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    edukacja-klienta
    Czy warto edukować klientów?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: User Flow, czyli jak ścieżka użytkownika wspiera UX?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Co to jest User Flow?
Responsywnie.pl > Marketing > User Flow, czyli jak ścieżka użytkownika wspiera UX?
Marketing

User Flow, czyli jak ścieżka użytkownika wspiera UX?

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2023/08/31 o 14:22
Aleksandra Stala Opublikowano 31 sierpnia 2023
7 min
Udostępnij

Użytkownik strony WWW czy aplikacji może podążać różnymi ścieżkami. Bez względu na to, jaką drogę pokona, w każdym przypadku jego doświadczenia powinny być pozytywne. Każde kliknięcie czy przyciągnięcie to część przepływu użytkownika. Unikatowych ścieżek jest wiele i ustalisz je za pomocą User Flow. Sprawdź, co to jest i jakie ma znaczenie dla UX.

Spis treści
User Flow – co to jest?Cele i rodzaje User FlowCele User FlowRodzaje User FlowZalety korzystania z User FlowUser Flow – jak je przeprowadzić? Najważniejsze informacje1. Sprawdź drogę, którą pokonuje użytkownik2. Określ swoje cele i dostosuj je do celów użytkownika3. Dowiedz się, jak użytkownicy Cię znajdują4. Określ, jakich informacji potrzebują użytkownicy5. Przeprowadź wizualizację przepływu6. Uzyskaj opinie innych członków zespołuJakich narzędzi użyć przy projektowaniu ścieżki użytkownika?User Flow – podsumowanie

User Flow – co to jest?

User Experience, czyli doświadczenie użytkownika, odgrywa ogromną rolę w podejmowanych przez niego decyzjach. Jedno negatywne może powodować, że użytkownik zrezygnuje z posiadania aplikacji czy dalszego przeglądania strony WWW. User Flow pomoże Ci zminimalizować takie ryzyko. To diagram blokowy, który pokazuje, jakie działania musi wykonać użytkownik, aby osiągnąć dany cel. Ścieżka jest przedstawiana graficznie. Pominięcie tego etapu może spowodować, że Twoja aplikacja czy strona WWW będą mało skuteczne pod względem sprzedaży lub nie osiągną celu. Ścieżka użytkownika powinna być pozbawiona utrudnień i niewygodnych rozwiązań. Oto jak może wyglądać taki diagram:

Ścieżka użytkownika
Źródło: Career foundry

Cele i rodzaje User Flow

Kwestia przepływu użytkowników powinna się pojawiać w przypadku aplikacji czy stron WWW realizowanych przez każdego projektanta UX. Jakie są cele takich działań i rodzaje User Flow?

Cele User Flow

Dzięki User Flow użytkownik uniknie Bad User Experience, czyli negatywnych wrażeń wynikających z użytkowania aplikacji. W efekcie przekłada się to na wyższy wskaźnik konwersji i wyższe przychody. Nieważne, jaka będzie ścieżka użytkownika, ma on nie natrafić na problemy.

Rodzaje User Flow

Metody prezentacji przepływu użytkowników, które można wykorzystać do wizualizacji interakcji, są różne. Pierwszą jest schemat blokowy. Wykorzystuje się w nim zestaw symboli do reprezentowania ścieżek użytkownika. Drugim rozwiązaniem jest wireflow, czyli kombinacja schematu blokowego i wireframes (schematyczny, wizualny zapis projektu). W tym przypadku ilustruje się ścieżki użytkownika na bazie istniejących projektów interfejsu graficznego.

Zalety korzystania z User Flow

Śledzenie przepływu użytkowników przybliża do stworzenia dopracowanych rozwiązań. Oto największe zalety UX flow:

  • pomaga poprawić ogólny UX – User Flow powinno zajmować ważne miejsce już na wczesnych etapach procesu UX. Oczywiście możesz przygotować diagram blokowy także dla istniejącego produktu. Przepływ użytkownika warto śledzić nie tylko na stronach WWW i w aplikacjach, ale również w obszernych raportach;
  • pozwala spojrzeć na zadania do wykonania z perspektywy użytkownika;
  • pomaga uzyskać informacje zwrotne i tym samym dopracować ścieżkę użytkownika;
  • tworząc diagram obrazujący przepływ użytkowników, możesz zidentyfikować, jakie informacje powinny być prezentowane na ekranie, aby ułatwić wykonanie zadania;
  • pomaga zaprezentować zespołowi swoje pomysły bez wykonywania dużej pracy projektowej;
  • ułatwia wytypowanie miejsc, w których interakcja z aplikacją nie była zgodna z oczekiwaniami;
  • pozwala łatwo mapować podróż użytkownika. Sprawdzisz, dlaczego korzystający utknęli w danym miejscu. Dowiesz się również, co robią, gdy do tego doszło.

User Flow – jak je przeprowadzić? Najważniejsze informacje

Architektura informacji aplikacji i serwisów powinna być dopracowana. Aby dobrze przeprowadzić User Flow, musisz odpowiedzieć na kilka pytań i ustalić pewne kwestie. To niezbędne, aby osiągnąć cel i zbudować odpowiedni diagram. Jakie kroki należy podjąć?

1. Sprawdź drogę, którą pokonuje użytkownik

Stwórz personę, czyli profil klienta. Dzięki temu łatwiej Ci będzie zrozumieć potrzeby, cele i motywacje użytkownika. Jeśli bliżej go poznasz, będziesz wiedzieć, jakie informacje warto umieścić na poszczególnych etapach ścieżki. Dopracujesz architekturę informacji. Pamiętaj, że innego User Flow wymaga użytkownik, który rozpoczyna drogę na początkowym etapie podróży po stronie WWW, a innego osoba, która od razu przejdzie do jednego z ostatecznych kroków.

2. Określ swoje cele i dostosuj je do celów użytkownika

Jedna strona ma doprowadzić do sprzedaży, a inna zapisania się do newslettera. Łatwiej możesz określić swoje cele, ale trudniej – oczekiwania internautów. Zbadaj, na jakich etapach drogi użytkowników mieli problemy, kończyli ją. Na tej podstawie dostosuj User Flow, aby jednocześnie realizować cele Twoje i użytkowników, zaspokajając ich oczekiwania.

3. Dowiedz się, jak użytkownicy Cię znajdują

Ustal wszystkie sposoby, dzięki którym użytkownicy trafiają do Twojej aplikacji lub na stronę WWW. W zależności od tego mogą mieć inne potrzeby, więcej lub mniej czasu zajmie im dotarcie do etapu końcowego. Przykładowo, jeśli trafiają na witrynę bezpośrednio, mogą już wiedzieć, czego chcą, np. kupić produkt. Inaczej w przypadku użytkowników pozyskanych z reklamy, którzy prawdopodobnie dopiero przeglądają różne oferty.

4. Określ, jakich informacji potrzebują użytkownicy

Musisz wiedzieć, jak zoptymalizować drogę odbiorcy – wypełnić miejsca między punktem początkowym a końcowym. Załóżmy, że interakcje z użytkownikami pokazują, że często odwiedzają oni stronę „O nas”, co oznacza, że chcą przed skorzystaniem z oferty dowiedzieć się więcej o Twojej firmie. Żeby poprawić doświadczenia użytkownika, możesz umieścić te informacje na stronie docelowej lub utworzyć wezwanie do działania ze strony docelowej do danych o właścicielach serwisu.

5. Przeprowadź wizualizację przepływu

Kiedy ustalisz oczekiwania, przejdź do graficznej prezentacji. Możesz do tego użyć zwyczajnej tablicy albo oprogramowania. Wykorzystaj odpowiednie kształty, żeby opracować User Flow. W przygotowaniu ścieżki najczęściej korzysta się z prostokątów, kwadratów, rombów, a strzałkami określa się procesy i kierunki przepływów.

User flow - mapowanie
Źródło: Adobe Business

6. Uzyskaj opinie innych członków zespołu

Na podstawie oceny pozostałych specjalistów, możesz dopracować User Flow. Warto skonsultować diagram z członkami działu marketingu, projektantami, programistami i innymi osobami, które pracują przy projekcie. Ich sugestie mogą być cenne.

Jakich narzędzi użyć przy projektowaniu ścieżki użytkownika?

Poza wspomnianą, standardową tablicą czy kartką papieru możesz wykorzystać oprogramowanie do User Flow. Oto przykładowe programy, na jakie warto postawić, aby opracować ścieżki użytkownika:

  • Adobe XD – znakomite narzędzie dla projektantów User Experience, od cenionej marki,
  • Axure – służy do tworzenia prototypów i specyfikacji. Umożliwia umieszczanie elementów metodą „przeciągnij i upuść”,
  • Figma – popularna wśród specjalistów aplikacja do projektowania interfejsów,
  • Miro – ciekawe narzędzie, które umożliwia współpracę wizualną,
  • Sketch – kolejne rozwiązanie do projektowania interfejsów użytkownika i prototypowania.

User Flow – podsumowanie

Analizowanie i optymalizowanie User Flow to niezbędne czynności, dzięki którym możesz dopracować architekturę informacji i osiągać wyższą konwersję. Badaj ścieżkę przepływu użytkowników i zapewnij im jak najlepsze doświadczenia. Przełoży się to na lepsze wyniki aplikacji czy strony WWW.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?