Responsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    12 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    5 maja 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencerzy i ich wpływ na rozwój marki
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
    15 września 2023
    Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
    6 września 2023
    Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
    5 września 2023
    Video marketing – jak robić to skutecznie?
    5 września 2023
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Sprzedaż na Pintereście – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?
    15 sierpnia 2023
    Grupa na Facebook – założenie i jej rozwój
    2 czerwca 2023
    Konto firmowe na TikToku – jak je założyć i co daje?
    5 maja 2023
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Rich snippets
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Popełniane błędy w kampanii Google Ads
    4 podstawowe błędy w kampanii Google Ads
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Dlaczego warto korzystać z plików webp?
    Pliki WebP – dlaczego warto je mieć na stronie internetowej?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
    30 sierpnia 2023
    Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
    6 kwietnia 2023
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Co to jest CRM?
    Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
    5 maja 2023
    Sposoby na spam
    SPAM. Czym jest i jak się przed nim uchronić?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    pomysł na biznes
    Skąd wziąć pomysł na biznes?
    5 maja 2023
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    Najnowsze
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
Szukaj
  • Materiały partnerskie
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: User Flow, czyli jak ścieżka użytkownika wspiera UX?
Aa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Aa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Co to jest User Flow?
Responsywnie.pl > Blog > Marketing > User Flow, czyli jak ścieżka użytkownika wspiera UX?
Marketing

User Flow, czyli jak ścieżka użytkownika wspiera UX?

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2023/08/31 o 14:22
Aleksandra Stala Opublikowano 31 sierpnia 2023
7 min
Udostępnij

Użytkownik strony WWW czy aplikacji może podążać różnymi ścieżkami. Bez względu na to, jaką drogę pokona, w każdym przypadku jego doświadczenia powinny być pozytywne. Każde kliknięcie czy przyciągnięcie to część przepływu użytkownika. Unikatowych ścieżek jest wiele i ustalisz je za pomocą User Flow. Sprawdź, co to jest i jakie ma znaczenie dla UX.

Spis treści
User Flow – co to jest?Cele i rodzaje User FlowCele User FlowRodzaje User FlowZalety korzystania z User FlowUser Flow – jak je przeprowadzić? Najważniejsze informacje1. Sprawdź drogę, którą pokonuje użytkownik2. Określ swoje cele i dostosuj je do celów użytkownika3. Dowiedz się, jak użytkownicy Cię znajdują4. Określ, jakich informacji potrzebują użytkownicy5. Przeprowadź wizualizację przepływu6. Uzyskaj opinie innych członków zespołuJakich narzędzi użyć przy projektowaniu ścieżki użytkownika?User Flow – podsumowanie

User Flow – co to jest?

User Experience, czyli doświadczenie użytkownika, odgrywa ogromną rolę w podejmowanych przez niego decyzjach. Jedno negatywne może powodować, że użytkownik zrezygnuje z posiadania aplikacji czy dalszego przeglądania strony WWW. User Flow pomoże Ci zminimalizować takie ryzyko. To diagram blokowy, który pokazuje, jakie działania musi wykonać użytkownik, aby osiągnąć dany cel. Ścieżka jest przedstawiana graficznie. Pominięcie tego etapu może spowodować, że Twoja aplikacja czy strona WWW będą mało skuteczne pod względem sprzedaży lub nie osiągną celu. Ścieżka użytkownika powinna być pozbawiona utrudnień i niewygodnych rozwiązań. Oto jak może wyglądać taki diagram:

Ścieżka użytkownika
Źródło: Career foundry

Cele i rodzaje User Flow

Kwestia przepływu użytkowników powinna się pojawiać w przypadku aplikacji czy stron WWW realizowanych przez każdego projektanta UX. Jakie są cele takich działań i rodzaje User Flow?

Cele User Flow

Dzięki User Flow użytkownik uniknie Bad User Experience, czyli negatywnych wrażeń wynikających z użytkowania aplikacji. W efekcie przekłada się to na wyższy wskaźnik konwersji i wyższe przychody. Nieważne, jaka będzie ścieżka użytkownika, ma on nie natrafić na problemy.

Rodzaje User Flow

Metody prezentacji przepływu użytkowników, które można wykorzystać do wizualizacji interakcji, są różne. Pierwszą jest schemat blokowy. Wykorzystuje się w nim zestaw symboli do reprezentowania ścieżek użytkownika. Drugim rozwiązaniem jest wireflow, czyli kombinacja schematu blokowego i wireframes (schematyczny, wizualny zapis projektu). W tym przypadku ilustruje się ścieżki użytkownika na bazie istniejących projektów interfejsu graficznego.

Zalety korzystania z User Flow

Śledzenie przepływu użytkowników przybliża do stworzenia dopracowanych rozwiązań. Oto największe zalety UX flow:

  • pomaga poprawić ogólny UX – User Flow powinno zajmować ważne miejsce już na wczesnych etapach procesu UX. Oczywiście możesz przygotować diagram blokowy także dla istniejącego produktu. Przepływ użytkownika warto śledzić nie tylko na stronach WWW i w aplikacjach, ale również w obszernych raportach;
  • pozwala spojrzeć na zadania do wykonania z perspektywy użytkownika;
  • pomaga uzyskać informacje zwrotne i tym samym dopracować ścieżkę użytkownika;
  • tworząc diagram obrazujący przepływ użytkowników, możesz zidentyfikować, jakie informacje powinny być prezentowane na ekranie, aby ułatwić wykonanie zadania;
  • pomaga zaprezentować zespołowi swoje pomysły bez wykonywania dużej pracy projektowej;
  • ułatwia wytypowanie miejsc, w których interakcja z aplikacją nie była zgodna z oczekiwaniami;
  • pozwala łatwo mapować podróż użytkownika. Sprawdzisz, dlaczego korzystający utknęli w danym miejscu. Dowiesz się również, co robią, gdy do tego doszło.

User Flow – jak je przeprowadzić? Najważniejsze informacje

Architektura informacji aplikacji i serwisów powinna być dopracowana. Aby dobrze przeprowadzić User Flow, musisz odpowiedzieć na kilka pytań i ustalić pewne kwestie. To niezbędne, aby osiągnąć cel i zbudować odpowiedni diagram. Jakie kroki należy podjąć?

1. Sprawdź drogę, którą pokonuje użytkownik

Stwórz personę, czyli profil klienta. Dzięki temu łatwiej Ci będzie zrozumieć potrzeby, cele i motywacje użytkownika. Jeśli bliżej go poznasz, będziesz wiedzieć, jakie informacje warto umieścić na poszczególnych etapach ścieżki. Dopracujesz architekturę informacji. Pamiętaj, że innego User Flow wymaga użytkownik, który rozpoczyna drogę na początkowym etapie podróży po stronie WWW, a innego osoba, która od razu przejdzie do jednego z ostatecznych kroków.

2. Określ swoje cele i dostosuj je do celów użytkownika

Jedna strona ma doprowadzić do sprzedaży, a inna zapisania się do newslettera. Łatwiej możesz określić swoje cele, ale trudniej – oczekiwania internautów. Zbadaj, na jakich etapach drogi użytkowników mieli problemy, kończyli ją. Na tej podstawie dostosuj User Flow, aby jednocześnie realizować cele Twoje i użytkowników, zaspokajając ich oczekiwania.

3. Dowiedz się, jak użytkownicy Cię znajdują

Ustal wszystkie sposoby, dzięki którym użytkownicy trafiają do Twojej aplikacji lub na stronę WWW. W zależności od tego mogą mieć inne potrzeby, więcej lub mniej czasu zajmie im dotarcie do etapu końcowego. Przykładowo, jeśli trafiają na witrynę bezpośrednio, mogą już wiedzieć, czego chcą, np. kupić produkt. Inaczej w przypadku użytkowników pozyskanych z reklamy, którzy prawdopodobnie dopiero przeglądają różne oferty.

4. Określ, jakich informacji potrzebują użytkownicy

Musisz wiedzieć, jak zoptymalizować drogę odbiorcy – wypełnić miejsca między punktem początkowym a końcowym. Załóżmy, że interakcje z użytkownikami pokazują, że często odwiedzają oni stronę „O nas”, co oznacza, że chcą przed skorzystaniem z oferty dowiedzieć się więcej o Twojej firmie. Żeby poprawić doświadczenia użytkownika, możesz umieścić te informacje na stronie docelowej lub utworzyć wezwanie do działania ze strony docelowej do danych o właścicielach serwisu.

5. Przeprowadź wizualizację przepływu

Kiedy ustalisz oczekiwania, przejdź do graficznej prezentacji. Możesz do tego użyć zwyczajnej tablicy albo oprogramowania. Wykorzystaj odpowiednie kształty, żeby opracować User Flow. W przygotowaniu ścieżki najczęściej korzysta się z prostokątów, kwadratów, rombów, a strzałkami określa się procesy i kierunki przepływów.

User flow - mapowanie
Źródło: Adobe Business

6. Uzyskaj opinie innych członków zespołu

Na podstawie oceny pozostałych specjalistów, możesz dopracować User Flow. Warto skonsultować diagram z członkami działu marketingu, projektantami, programistami i innymi osobami, które pracują przy projekcie. Ich sugestie mogą być cenne.

Jakich narzędzi użyć przy projektowaniu ścieżki użytkownika?

Poza wspomnianą, standardową tablicą czy kartką papieru możesz wykorzystać oprogramowanie do User Flow. Oto przykładowe programy, na jakie warto postawić, aby opracować ścieżki użytkownika:

  • Adobe XD – znakomite narzędzie dla projektantów User Experience, od cenionej marki,
  • Axure – służy do tworzenia prototypów i specyfikacji. Umożliwia umieszczanie elementów metodą „przeciągnij i upuść”,
  • Figma – popularna wśród specjalistów aplikacja do projektowania interfejsów,
  • Miro – ciekawe narzędzie, które umożliwia współpracę wizualną,
  • Sketch – kolejne rozwiązanie do projektowania interfejsów użytkownika i prototypowania.

User Flow – podsumowanie

Analizowanie i optymalizowanie User Flow to niezbędne czynności, dzięki którym możesz dopracować architekturę informacji i osiągać wyższą konwersję. Badaj ścieżkę przepływu użytkowników i zapewnij im jak najlepsze doświadczenia. Przełoży się to na lepsze wyniki aplikacji czy strony WWW.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
Video marketing – jak robić to skutecznie?
Zaangażowanie pracowników i grywalizacja – jak to połączyć?
Aleksandra Stala 31 sierpnia 2023 31 sierpnia 2023
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Koszt wysyłki za pobraniem
Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
Biznes 26 września 2023
Wyszukiwarka Google Grafika
Jak pozycjonować grafikę w Google?
SEO/SEM 21 września 2023
Stworzenie bohatera marki
Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
Marketing 15 września 2023
Framework Bootstrap
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Web Development 14 września 2023
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas

© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?