Wideo content marketing odgrywa coraz większą rolę w promocji działań firmy. Do tego celu najczęściej wykorzystywany jest YouTube, tymczasem warto zapoznać się z możliwościami alternatywnej platformy Vimeo. Czym się różnią oba serwisy, który jest lepszy? Sprawdzamy.
Filmy wideo – dlaczego są pomocne w biznesie?
Materiały wideo zaczynają natomiast odgrywać coraz większą rolę w marketingu, co jest spowodowane m.in. zmianą zachowań użytkowników, którzy wolą coś obejrzeć, niż o tym czytać. Taka forma jest z pewnością dużo bardziej atrakcyjna i budząca zaangażowanie.
Przewiduje się, że do 2022 r. content wideo będzie generował 82% całego ruchu w sieci – to 15 razy więcej niż jeszcze w 2017 r. Dlatego uwzględnienie takich działań w swojej strategii marketingowej wydaje się warte rozważenia. Jeśli już podejmiesz decyzję, że filmy wideo to jest to, czego potrzebuje Twoja firma, potrzebna okaże się odpowiednia platforma do ich hostowania. YouTube to bez wątpienia gigant, ale mający swoje wady. Vimeo jest mniejsze, ale pod niektórymi względami przewyższa swojego konkurenta.
Vimeo vs. YouTube – porównanie
Porównajmy zatem najważniejsze aspekty obu platform. Co sprawdzi się lepiej – YouTube czy Vimeo?
Limit przesyłania danych
Zarówno YouTube, jak i Vimeo mają swoje zasady dotyczące ilości treści wideo możliwej do przesłania. Ta pierwsza pozwala na przesyłanie nieograniczonej ilości filmów, ale nietrwających dłużej niż 15 minut. Dopiero po zweryfikowaniu konta Google mogą one liczyć więcej niż kwadrans. Maksymalny rozmiar przesyłanego wideo to maksymalnie 256 GB lub 12 godzin – o tym, co zostanie uwzględnione, decyduje, która wartość okaże się ostatecznie mniejsza. Na YouTubie można co prawda znaleźć dłuższe filmy, ale zostały one opublikowane w czasie, gdy obowiązywały inne zasady publikacji wideo.
Platforma Vimeo rządzi się innymi zasadami w zależności od wybranego planu cenowego, więc w tym przypadku „widełki” są bardziej odczuwalne dla użytkownika. Prezentują się one następująco:
- bezpłatnie można korzystać z Vimeo, gdy przesyłasz 500 MB tygodniowo, ale maksymalnie do 25 GB rocznie,
- wariant Vimeo Plus pozwala na publikację materiałów wideo wielkości 5 GB tygodniowo, ale nie więcej niż 250 GB rocznie,
- Vimeo Pro umożliwia wrzucanie filmów o wielkości 20 GB tygodniowo, ale nie więcej niż 1TB rocznie,
- wariant Biznes nie ma żadnych limitów tygodniowych, w skali roku nie może to być więcej niż 5 TB,
- niedawno pojawił się również wariant Vimeo Premium zapewniający 7 TB przestrzeni hostingującej.
Zasięg
Publikując filmy wideo, wszystkim zależy, aby dotarły one do jak największej liczby osób. Pod tym względem YouTube ma wyraźną przewagę. Korzysta z niego miliard użytkowników, czyli co trzeci internauta. Nie bez znaczenia jest również to, że stanowi własność Google’a, a niemal wszystkie telefony z Androidem mają już fabrycznie zainstalowaną aplikację YouTube.
Z Vimeo korzysta mniejsza liczba użytkowników, bo 170 milionów, ale społeczność ta cały czas rośnie. To miejsce zrzeszające kreatywnych twórców treści wideo. Atutem platformy jest również możliwość przyłączenia się do różnych grup, a jej zawartość w zależności od ustawień może być dostępna tylko dla jej członków. Vimeo pozwala wyszukiwać filmy, osoby, grupy i kanały, a powiązane treści wyświetlają się w pasku bocznym, ale nie są one tak widoczne jak w serwisie YouTube.
Edycja
YouTube i Vimeo na polu edycji są konkurencyjne – obie platformy oferują liczne rozwiązania. YouTube pozwala tworzyć filmy z wcześniej przesłanych filmów czy zdjęć. Proces edycji jest łatwy i intuicyjny. Bez problemu można dodać do wideo napisy, podpisy czy linki.
Z kolei możliwości edycji w Vimeo są bardziej ograniczone, ale wszystko, czego potrzebujesz do edycji, z pewnością znajdziesz – dodawanie tytułu, opisu, kategorii, tagu i oceny odbiorców. Nie dodasz natomiast klikalnych linków do swoich filmów. A sporym ułatwieniem okaże się zastąpienie starszego filmu nowszą wersją (na przykład gdy w wideo pojawił się błąd lub nieaktualne informacje) bez wpływu na statystyki czy strukturę adresu URL. Taka funkcja nie jest natomiast dostępna na stronie YouTube.
Koszty
YouTube jest bezpłatny, również dla firm, ponieważ dochód przynoszą mu wpływy z reklam wyświetlanych na pasku bocznym oraz w odtwarzaczu wideo. Dopiero płatna subskrypcja YouTube Premium pozwala oglądać filmy bez reklam. To koszt 23,99 zł miesięcznie. Z kolei Vimeo zarabia, udostępniając „hosting” dla filmów, dzięki czemu usługa ta jest wolna od reklam. Plany cenowe platformy wahają się od 23 do 245 zł miesięcznie przy rocznym abonamencie. Vimeo Basic (darmowa wariant) ma dość ograniczone funkcje, więc może okazać się niewystarczający.
Jakość wideo
Jeżeli chodzi o jakość zamieszczanych filmów, to bezkonkurencyjnym zwycięzcą jest Vimeo. Wideo publikowane na platformie jest wyraźne, niemal takiej samej jakości jak oryginał. Tymczasem filmy wrzucane na YouTube tracą wiele na jakości, są rozmazane, „rozpikselowane”. Przewaga Vimeo nie dotyczy wyłącznie obrazu, ale również dźwięku. Platforma obsługuje 320 kb/s. Jest jednak pewne „ale”. Wyższa jakość wiąże się z koniecznością subskrypcji płatnego planu.
Live streaming
Zasadniczo zarówno YouTube, jak i Vimeo pozwalają na prowadzenie transmisji na żywo. Jednak na pierwszej platformie zrobisz to bezpłatnie, gdy z kolei na Vimeo będzie to możliwe dopiero po wykupieniu odpowiedniego wariantu (Premium). Tutaj jednak możesz nagranie live streamingu otrzymać w wyższej jakości oraz z funkcją edycji przed publikacją.
Optymalizacja
Optymalizacja dotyczy nie tylko stron internetowych, ale również filmów wideo, więc jeżeli zależy Ci na materiałach, które będą się także dobrze pozycjonować, przewagę ma YouTube. Nic dziwnego, ponieważ należy do światowego giganta Google’a, dlatego tworzenie filmów poradnikowych, odpowiadających na zapytania użytkowników, np. „jak zrobić tartę”, sprawi, że pojawią się one nie tylko bezpośrednio w wynikach wyszukiwania YouTube, ale jest szansa, że trafią również na listę wyników w wyszukiwarce Google, ponieważ promuje ona treści pochodzące z YouTube’a.
Responsywność
Filmy, które trafiają na platformę YouTube czy Vimeo, są z automatu optymalizowane, tak aby wyświetlały się poprawnie na urządzeniach mobilnych. Jednak pod tym względem większe możliwości i zasięg oferuje YouTube – 70% jego wszystkich wyświetleń pochodzi właśnie z mobile’a. Co więcej, aplikacja mobilna jest lepsza nawet od tej należącej do serwisu Netflix. Zatem „pojedynek” na responsywność wygrywa YouTube.
Kampanie reklamowe
Jeżeli zależy Ci na płatnej promocji swoich filmów, nie masz raczej wyboru i musisz wybrać platformę YouTube, ponieważ Vimeo nie przewiduje płatnych kampanii reklamowych. Na YouTubie znajdziesz zaawansowane możliwości reklamowe przyjazne dla użytkownika oraz dedykowane wsparcie eksperta. Warunek? Należy wydawać dziennie 10 dolarów na reklamy.
Prywatność
Choć wrzucamy na ogół filmy po to, aby miały jak największy oddźwięk, to nie zawsze chcemy, aby wszystkie treści były dostępne dla wszystkich. Tak może być w przypadku sprzedaży kursów online, wówczas prawdopodobnie nie będziesz chciał dzielić się swoim know-how bez ograniczeń.
Na YouTubie można ustawić trzy tryby prywatności:
- publiczny – wideo jest dostępne dla każdego. Bez problemu można je wyszukać i obejrzeć.
- niepubliczny – filmy nie pojawią się w wyszukiwarce YouTube, może je obejrzeć tylko osoba posiadająca link.
- prywatny – wideo jest widoczne tylko dla wybranych użytkowników.
Poza tym YouTube umożliwia również wyłączenie funkcji dodawania komentarzy do filmów czy zamieszczania ich na innych stronach internetowych.
Tymczasem platforma Vimeo jest bardziej pomocna, jeżeli chodzi o prywatność. Oprócz tego, że filmy można ustawiać jako prywatne, publiczne czy niepubliczne, można je udostępniać tylko tym osobom, które są przez Ciebie obserwowane. Jeżeli korzystasz z płatnego planu, możesz także zezwolić na osadzanie filmów wyłącznie w obrębie własnej strony internetowej. Co więcej, Vimeo pozwala również na zabezpieczenie dostępu do materiałów hasłem. Wówczas ich obejrzenie będzie możliwe dopiero po jego wpisaniu.
Porównanie YouTube i Vimeo pod względem prywatności pozwala stwierdzić, że to ta druga platforma jest skuteczniejsza i daje większe pole do manewru.
Reklamy
To, co często irytuje przeciętnych użytkowników Internetu, to reklamy uniemożliwiające swobodne oglądanie filmów w serwisie. Jeżeli chcesz się pozbyć tego problemu, powinieneś wybrać Vimeo, które na razie nie zezwala na reklamy. Z kolei umieszczając wideo na stronie YouTubie, jest bardzo prawdopodobne, że przed jego odtworzeniem, wyświetli się reklama bądź reklamy.
YouTube i Vimeo – co wybrać?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, co jest lepsze – YouTube czy Vimeo. Każda platforma ma wady i zalety. Dlatego najlepiej określić swoje cele biznesowe. Jeżeli zależy Ci na kreatywnej społeczności lub nieskazitelnej jakości wideo, Vimeo będzie lepsze, natomiast w przypadku chęci sprzedaży poprzez wideo lub optymalizacji pod SEO, to skuteczniejszym rozwiązaniem okaże się YouTube.