Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Kampania dsa w Google Ads
    Kampania DSA w Google Ads. Przygotowanie krok po kroku
    22 lutego 2024
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    fFltr algorytmiczny
    Filtr Google – czym jest i jak wyprowadzić z niego witrynę?
    23 lutego 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    Single page wady i zalety
    Strony one page – zalety i wady
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    branża retail
    Branża retail – czym jest? Opis i przykłady
    2 czerwca 2023
    Formularz na stronę internetową
    Formularz kontaktowy na stronę internetową – jak go stworzyć i dlaczego warto?
    5 maja 2023
    q-commerce
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Najpopularniejsze polskie firmy za granicą
    Najbardziej znane polskie marki na całym świecie
    20 października 2023
    influencer-jak-wybrac
    Jak wybrać influencera / blogera do współpracy?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Co to jest CRM?
Responsywnie.pl > E-commerce > Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
E-commerce

Co to jest system CRM? Definicja i przykłady

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/05/05 o 12:30
Paulina Szewczyk Opublikowano 10 sierpnia 2022
13 min
Udostępnij

Relacje – to one obecnie stanowią jedne z najważniejszych wartości w biznesie, o które zabiegają firmy działające w różnych branżach. Jak dbać o nie i skutecznie nimi zarządzać? Z pewnością przydatny okaże się wysokiej jakości system CRM, którego definicję, zalety, przykłady czy możliwości wykorzystania bierzemy pod lupę w tym artykule.

Spis treści
Co to jest CRM?Czym jest system CRM?Do czego służy system CRM?Dlaczego warto korzystać z oprogramowania CRM?Ulepszenie obsługi klientaPoprawa organizacji działu sprzedażyWzrost sprzedażyWzrost LifeTime Customer ValueGromadzenie danych analitycznychPoprawa wydajności3 rodzaje systemów CRMCloud-based CRMOn-premises CRMOpen Source CRMZ czego składają się systemy CRM?Panel zarządzania kontaktamiProfil klientaNarzędzia do marketing automationNarzędzia do sales automationFunkcje analityczneJak system CRM pomaga w praktyce?W jakiej branży sprawdzi się CRM?Popularne systemy CRMSystemy CRM – podsumowanie

Co to jest CRM?

CRM to angielski skrót od Customer Relationship Management, czyli zarządzania relacjami z klientami. CRM można interpretować na dwa sposoby. Po pierwsze jako zestaw technik i narzędzi, które służą do efektywnego zarządzania kontaktami z klientami. Z drugiej strony mianem CRM można określić całą strategię działania, w której klienta stawia się na pierwszym miejscu. Jest on głównym punktem zainteresowania firmy i jej działania powinny dążyć do tego, aby utrzymywać jak najlepsze, długofalowe relacje z klientami.

Czym jest system CRM?

Jak sama nazwa wskazuje, system CRM jest oprogramowaniem, które pozwala efektywnie zarządzać wszelkimi relacjami i interakcjami z obecnymi i potencjalnymi klientami, które zachodzą w Twojej firmie. Początków CRM można szukać już na początku lat 80. XX wieku, kiedy zauważono znaczny wzrost zainteresowania zarządzaniem danymi o kontrahentach. Jednakże popularność na skalę światową zyskały one w ostatnich latach i aktualnie są podstawą funkcjonowania większości działów sprzedaży w firmach różnej wielkości.

Do czego służy system CRM?

Aby lepiej zrozumieć zastosowanie systemu CRM, postaramy się w skrócie przybliżyć jego działanie. Zazwyczaj klient trafia do CRM w momencie, gdy zostawia swoje dane kontaktowe np. poprzez wypełnienie formularza na Twojej stronie internetowej. Oczywiście możesz dodać też informacje o kliencie samodzielnie, np. gdy wyśle on wiadomość na adres e-mail, który nie jest zintegrowany z systemem.

W CRM tworzony jest „kontakt”, czyli profil klienta, który zawiera podstawowe dane kontaktowe, ale nie tylko. Dobry system zarządzania CRM zbiera informacje o ścieżce, którą przeszedł klient, aby wypełnić formularz. Pokazuje, jakie podstrony odwiedził użytkownik oraz czas, który na nich spędził. Zbiera on także informacje o firmie, z którą powiązany jest użytkownik.

Po utworzeniu wspomnianego kontaktu, w CRM gromadzona jest cała komunikacja, którą Ty lub Twój zespół prowadzicie z potencjalnym lub obecnym klientem – mail powitalny, wysłane oferty, follow upy, szczegóły zamówień, umowy. Ponadto w systemie możesz na bieżąco uzupełniać informacje o klientach, które zdobyłeś podczas współpracy.

Można więc śmiało stwierdzić, że system CRM to istna baza wiedzy o kontrahentach – zarówno potencjalnych, jak i obecnych, którą można wykorzystać m.in. do:

  • gromadzenia i organizacji danych o kontaktach,
  • zarządzania codzienną komunikacją z poszczególnymi klientami,
  • śledzenia zachowań klientów,
  • organizacji procesów sprzedażowych w firmie,
  • monitorowania statusu sprzedaży/realizacji zamówień.

Dlaczego warto korzystać z oprogramowania CRM?

Systemy klasy CRM mogą wnieść do Twojej firmy mnóstwo ulepszeń. I nie mamy na myśli jedynie gromadzenia danych o klientach. Oto kilka argumentów, które zdecydowanie potwierdzają istotność wprowadzenia systemu zarządzania relacjami z klientami.

Ulepszenie obsługi klienta

CRM zbiera dane o kontrahentach i organizuje je w czytelną strukturę. Do profilu klienta dostęp może mieć każda osoba, której nadasz takie uprawnienia. Dzięki temu masz do dyspozycji jedno narzędzie, które może wykorzystać zarówno zespół sprzedaży, marketingu, jak i customer service czy customer support. Takie rozwiązanie umożliwia efektywniejszą obsługę klienta, dzięki posiadaniu pełnej wiedzy o jego dotychczasowych kontaktach z firmą, ścieżce, jaką przeszedł, produktach, które otrzymał czy usługach, z których korzysta.

Poprawa organizacji działu sprzedaży

Systemy zarządzania CRM są podstawą dobrze działających działów sprzedaży w firmach różnej wielkości. Dzięki nim możesz z łatwością nadzorować wszystkie procesy sprzedażowe, monitorować, na jakim etapie lejka jest dany klient, lub ile sprzedaży wygenerował zespół w danym okresie. Ponadto z wykorzystaniem CRM możesz przypisywać poszczególnych klientów do sprzedawców z Twojego zespołu, co m.in. pokazuje obłożenie obowiązkami konkretnego pracownika.

Wzrost sprzedaży

Poprawa organizacji sprzedaży wpływa również na wzrost jej skuteczności. Wdrożenie systemu CRM znacznie automatyzuje pracę zespołu sprzedażowego, m.in. tworząc profile klientów czy lejki sprzedażowe. Tym samym łatwiej zbudujesz zestandaryzowane, powtarzalne procesy, które z czasem będą coraz bardziej efektywne, przekładając się na wzrost liczby szans sprzedażowych zakończonych sukcesem.

Wzrost LifeTime Customer Value

Posiadając ogromną wiedzę o klientach pochodzącą z CRM, możesz łatwo zidentyfikować możliwości cross czy up-sellingu obecnym klientom. Lojalny klient to największy skarb dla Twojego biznesu. Dlatego z pomocą CRM możesz stale monitorować potrzeby Klienta i wychodzić naprzeciw jego oczekiwaniom, tym samym zwiększając jego CLV.

Gromadzenie danych analitycznych

CRM to istna skarbnica wiedzy nie tylko na temat użytkowników, ich preferencji i zachowań. Dzięki systemowi zarządzania relacjami z klientami masz dostęp do ogromnej ilości danych finansowych, sprzedażowych i marketingowych przedstawionych w czytelny, uporządkowany sposób.

Poprawa wydajności

System informatyczny CRM znacznie organiczna manualną, czasochłonną pracę związaną z wprowadzaniem i organizacją danych. Ponadto ułatwia efektywne zarządzanie projektami, usprawnia komunikację międzydziałową, tym samym oszczędzając mnóstwo czasu, który może zostać lepiej wykorzystany w innych obszarach.

3 rodzaje systemów CRM

Systemy CRM możemy klasyfikować na różne sposoby. Biorąc pod uwagę typy licencji, istnieją trzy podstawowe rodzaje CRM.

Cloud-based CRM

CRM oparty o rozwiązania chmurowe działa w modelu SaaS (Software as a Service). Oznacza to, że wykupujesz do niego dostęp na zasadzie subskrypcji, a wszystkie dane przechowywane są na zewnętrznym serwerze. Z jednej strony zapewnia to wygodę, zaoszczędza czas i nie wymaga wiedzy technicznej. Z drugiej wybierając chmurowy CRM, nie masz wpływu na bezpieczeństwo danych. Na przykład w sytuacji, gdy dojdzie do upadku producenta czy włamania na jego serwery, nie możesz być w 100% pewny, że odzyskasz wszystkie dane. Wybierając system CRM dla małej firmy, z pewnością warto rozważyć rozwiązanie chmurowe.

On-premises CRM

W przypadku tego rodzaju CRM, zamiast opłacać miesięczną/roczną subskrypcję, wykupujesz od producenta licencję na wykorzystanie oprogramowania. Dzięki temu, CRM możesz zainstalować na własnym serwerze. Umożliwia to samodzielną konfigurację i administrację systemu, tym samym zapewniając większą elastyczność, a co najważniejsze – większe bezpieczeństwo niż w przypadku rozwiązania chmurowego. CRM na własnym serwerze rekomendowany jest średniej i dużej wielkości firmom, które są w stanie zapewnić stałe wsparcie związane z utrzymaniem CRM na swoim serwerze.

Open Source CRM

Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj CRM oparty jest o licencję Open Source. Oznacza to brak kosztów licencyjnych. Instalując CRM typu Open Source na serwerze, zyskujesz dostęp do jego kodu źródłowego. Tym samym masz możliwość wprowadzania zmian i customizowania rozwiązania względem potrzeb Twojego biznesu. Zastosowanie tego rodzaju CRM wymaga odpowiedniej wiedzy i zaplecza programistycznego, dlatego nie rekomendujemy tego rozwiązania małym firmom, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z CRM.

Z czego składają się systemy CRM?

Każde narzędzie jest inne, dlatego funkcje systemu CRM mogą znacznie różnić się w zależności od wybranego dostawcy lub pakietu, który wykupiłeś (dotyczy to usług SaaS). Można jednak wyróżnić elementy, które stanowią pewnego rodzaju standard w przypadku wszystkich CRM-ów. Oto kilka z nich.

Panel zarządzania kontaktami

Serce każdego CRM. W tym miejscu masz dostęp do wszystkich kontaktów, czyli profilów klientów, które zostały utworzone w systemie. Z tego poziomu możesz filtrować, sortować, grupować kontakty, eksportować listy czy przechodzić do profilów konkretnych osób.

Profil klienta

Miejsce, w którym gromadzone są wszystkie dane dotyczące danej osoby i firmy, z którą jest powiązana. W profilu klienta widoczna jest również dotychczasowa korespondencja z klientem, wysłane do niego pliki, zamówienia, które złożył i wiele innych. Tutaj możesz także sprawdzić aktywność kontaktu, jego ścieżkę po stronie i inne interakcje, które sczytuje CRM.

Narzędzia do marketing automation

Praktycznie każdy CRM udostępnia szereg opcji, które znacznie automatyzują działania marketingowe. Można do nich zaliczyć m.in. możliwość tworzenia kampanii, ustawianie testów A/B czy automatyczną wysyłkę wiadomości po utworzeniu kontaktu.

Narzędzia do sales automation

Jednym z głównych celów systemów CRM jest uproszczenie procesów sprzedażowych. Dzięki zastosowanej automatyzacji tworzone są lejki czy cykle sprzedażowe. Doradcy klienta mogą ustawiać automatyczne follow upy czy śledzić status wysłanych wiadomości lub ofert, co znacznie ułatwia i przyspiesza ich pracę.

Funkcje analityczne

CRM to skarbnica wiedzy o Twoim biznesie i jego klientach. Dzięki narzędziom do analityki możesz m.in. śledzić działania użytkowników na stronie, generować raporty dotyczące sprzedaży, przychodów i innych obszarów związanych z Twoją działalnością.

Jak system CRM pomaga w praktyce?

65% sprzedawców wykorzystuje system CRM dla firm w swojej codziennej pracy, a aż 97% uważa oprogramowanie wspomagające sprzedaż za ważne lub bardzo ważne. Liczby mówią same za siebie – CRM jest istotnym narzędziem pracy dla każdego działu sprzedaży, któremu zależy na standaryzacji procesów, automatyzacji i większej efektywności. Praca w systemie CRM ułatwia skalowanie firmy i rozwiązuje wiele problemów, które pojawiają się w organizacjach w czasie intensywnego wzrostu. W praktyce CRM pomaga m.in. w:

  • automatyzacji wprowadzania danych o klientach,
  • prawidłowym przepływie informacji między działami sprzedaży, marketingu i customer service w firmie,
  • monitorowaniu procesów sprzedażowych i pilnowaniu terminów umów/faktur/zamówień,
  • poprawie jakości komunikacji z klientem, tym samym przyczyniając się do wzrostu jego zadowolenia.

W jakiej branży sprawdzi się CRM?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – w każdej, w której prowadzi się aktywną sprzedaż, zarządza klientami, społecznością czy dużą liczbą partnerów. Mitem jest stwierdzenie, że CRM jest przydatny jedynie w dużych organizacjach. Sprawdzi się on zarówno w przypadku korporacji, jak i małych i średnich firm. Korzyści z niego mogą czerpać także startupy, organizacje pozarządowe czy freelancerzy. Ogrom opcji dostępnych na rynku pozwoli wybrać rozwiązanie dostosowane do profilu działalności organizacji, jej wielkości i możliwości finansowych.

Popularne systemy CRM

Wybierając CRM dla swojej firmy, możesz przyprawić się o ból głowy z powodu bardzo dużej liczby narzędzi dostępnych na rynku. Poniżej przedstawiamy kilka popularnych opcji, na które warto zwrócić uwagę:

  • Salesforce – jeden z najpopularniejszych systemów CRM na świecie. Działa na zasadzie oprogramowania chmurowego (SaaS). Zapewnia 24/7 infolinię i 30-dniowy okres próbny. Ceny rozpoczynają się od 25 euro/miesięcznie.
  • Hubspot – częsty wybór wśród małych i średnich firm. Jego największą zaletą jest dostępność darmowego planu, który można rozszerzyć w dowolnym momencie, gdy będziesz potrzebował bardziej zaawansowanych funkcji.
  • Pipedrive – dostępny w polskiej wersji językowej CRM, który skupia się na funkcjach sprzedażowych. Koszty Pipedrive rozpoczynają się od 12,50 dolarów miesięcznie za użytkownika.
  • Sugar CRM – oprogramowanie dostępne w 3 wariantach – cloud-based, on-premises i open source (które nie jest już aktywnie rozwijane). Oferuje polską wersję językową.
  • Odoo CRM – jeden z najpopularniejszych CRM typu Open Source na świecie. Poza rozbudowanymi funkcjami sprzedażowymi, świetnie nadaje się do zarządzania księgowością czy stanami magazynowymi, dzięki połączeniu funkcji systemu CRM i ERP.

Duże firmy lub korporacje często decydują się również na indywidualnie stworzony system CRM, który jest w pełni dostosowany do potrzeb organizacji. Wymaga to jednak dużych nakładów finansowych i doświadczonego zespołu developerskiego.

Systemy CRM – podsumowanie

CRM to wszechstronne narzędzie, które znacznie automatyzuje procesy sprzedażowe w firmie, ale nie tylko. Z jego funkcji mogą także efektywnie korzystać zespoły marketingu czy customer service, dzięki czemu za pomocą jednego systemu umożliwiasz synergię kilku działów w firmie. Jeżeli jeszcze nie wdrożyłeś CRM w swojej organizacji, poważnie rozważ tę opcję.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen. 1

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?