Responsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    12 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    5 maja 2023
    Mikro influencerzy i ich wpływ na rozwój marki
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    16 czerwca 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
    15 września 2023
    Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
    6 września 2023
    Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
    5 września 2023
    Video marketing – jak robić to skutecznie?
    5 września 2023
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Sprzedaż na Pintereście – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?
    15 sierpnia 2023
    Grupa na Facebook – założenie i jej rozwój
    2 czerwca 2023
    Konto firmowe na TikToku – jak je założyć i co daje?
    5 maja 2023
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    Reklama w Google Ads - odrzucenie
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
    UTM link
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    Jak sprawdzić archiwum stron internetowych
    Archiwum stron internetowych – jak je sprawdzić?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
    30 sierpnia 2023
    Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
    6 kwietnia 2023
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Formularz na stronę internetową
    Formularz kontaktowy na stronę internetową – jak go stworzyć i dlaczego warto?
    5 maja 2023
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    USP produktu - unikalna propozycja sprzedaży
    USP produktu – czym jest unikalna propozycja sprzedaży?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    influencer-jak-wybrac
    Jak wybrać influencera / blogera do współpracy?
    5 maja 2023
    rekomendacje-biznes
    Rekomendacje w biznesie – jak je wykorzystać?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
Szukaj
  • Materiały partnerskie
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Fazy cyklu życia produktu – charakterystyka i przykłady
Aa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Aa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Responsywnie.pl > Blog > Marketing > Fazy cyklu życia produktu – charakterystyka i przykłady
Marketing

Fazy cyklu życia produktu – charakterystyka i przykłady

Łukasz Kuchta
Data ostatniej aktualizacji: 2023/05/05 o 12:25
Łukasz Kuchta Opublikowano 19 października 2022
11 min
Udostępnij

Z pewnością wielokrotnie Twoim uszom obiło się hasło, jakim jest cykl życia produktu. To termin powszechnie występujący w marketingu. Fazy życia produktu są różne – najpierw pojawia się idea. To ogólna wizja towaru, która przychodzi do głowy twórcy jako pomysł do realizacji. Dalej jest on przelewany na papier, by trafić do produkcji i ostatecznie sprzedaży. Cykl życia produktu ma różną długość – czasem proces trwa krótko, bo kilka tygodni, a czasami łańcuch jest realizowany przez wiele lat. Wszystko zależy od rozmaitych czynników – branży, nasycenia rynku, poziomu techniki czy samego sposobu na organizację pracy. Z racji tego, że pojęcie jest istotne, ale też dla wielu osób skomplikowane, wyjaśniamy dokładnie cały proces. Na czym polega cykl życia produktu i jakie są jego poszczególne fazy? Z pewnością ułatwi to działanie wielu osobom.

Spis treści
Czym jest cykl życia produktu?Faza wprowadzeniaStrategia szybkiego zbierania śmietankiStrategia wolnego zbierania śmietankiStrategia szybkiej penetracjiStrategia wolnej penetracjiFaza wzrostuFaza dojrzałościFaza spadkuCykl życia produktu – przykłady

Czym jest cykl życia produktu?

Fazy cyklu życia produktu to nic innego jak okres, kiedy dany towary jest dostępny na rynku. W końcu oczywisty jest fakt, że zapotrzebowanie na rozmaite produkty jest różne w zależności od czasu oraz poszczególnych faz. Cykl życia jest zatem momentem, gdy dane dobro jest dostępne dla wszystkich konsumentów – może być swobodnie nabywane i jest polecane ich uwadze. Co ciekawe, cykle życia produktu nie mają żadnych określonych z góry ram, dlatego nie ma reguły mówiącej, ile trwa dana faza. Wszystko zależy od czynników, które obecnie występują na rynku. To one decydują o tym, czy jest możliwość wprowadzenia produktu, czy już konieczność jego wycofania. Dlatego pod hasłem cykl życia produktu kryje się cały łańcuch, od momentu idei, przez pojawienie się w sprzedaży, aż po ściągnięcie go z rynku nabywców.

Nie da się ukryć, że aby towar mógł w ogóle zaistnieć, najpierw musi pojawić się na niego pomysł. Potem trzeba podjąć działania, które umożliwiają przelanie idei na papier bądź inne miejsce, dzięki czemu można realnie pracować nad procesem twórczym. Następnie produkt jest w fazie projektowania, udoskonalania, testowania, zyskuje opakowanie. Dopiero wtedy można go spotkać na półkach sklepowych i trafia on w ręce klientów. Aby towar był jak najbardziej pożądany przez konsumentów i nie musiał być wycofany z uwagi na brak zainteresowania, należy zadbać o odpowiednią strategię marketingową, jaka pozwoli na skuteczną i efektywną promocję.

Niezależne od tego, z jakim towarem mamy do czynienia, można wyróżnić cztery główne fazy, które przedstawia krzywa życia produktu. To w pewien sposób powtarzalny schemat, który odpowiada cyklowi życia człowieka. W tym przypadku jednak mamy możliwość zrobienia wszystkiego, by jak najpóźniej uśmiercić produkt i jednocześnie podtrzymać jego żywotność i zainteresowanie nim w oczach konsumentów. Przejdźmy do omówienia wszystkich faz.

Cykl życia produktu

Faza wprowadzenia

Krzywa życia produktu rozpoczyna się od samego wprowadzenia produktu. To pierwsza faza cyklu, która bez dwóch zdań jest najtrudniejsza dla większości przedsiębiorców. Składa się na to wiele czynników. Przede wszystkim w tym okresie ponosimy największe wydatki, a jednocześnie nie mamy żadnych zysków. Pracujemy nad produktem, który wcale nie jest znany, a rozpowszechnienie jego dystrybucji wymaga sporo czasu i cierpliwości. To także moment, gdy trzeba bardzo zaangażować się w promocję, która pozwoli na zyskanie rozgłosu.

Faza wprowadzenia wymaga również wnikliwej obserwacji przez cały czas. Trzeba obserwować rynek i to, jak reaguje na proponowane produkty. Być może, aby pozyskać uwagę i zaufanie klientów, będziemy musieli poświęcić więcej czasu, co będzie także dobrą wskazówką na przyszłość. Podczas tego cyklu bardzo pomocne jest czekanie na reakcje i zbieranie feedbacku. Otwartość na niego może być pomocna do usprawnienia działań i ulepszenia samego produktu. Cykl życia produktu na samym starcie może być oparty o jedną z kilku strategii.

Strategia szybkiego zbierania śmietanki

To strategia, która cechuje się tym, że na początku ustalamy wysoką cenę produktu i planujemy bardzo intensywną promocję. Stanowi to dobre rozwiązanie w momencie, gdy nie mamy na rynku konkurencji, a jako firma istniejemy już w świadomości odbiorców i cieszymy się dobrą opinią. W efekcie możemy szybko osiągnąć zysk.

Strategia wolnego zbierania śmietanki

O takim przypadku mówimy, gdy cena wyjściowa towaru jest wysoka i wydatki dotyczące reklamowania go są niskie. Nie poświęcamy zbyt wysokich środków na promocję. Takie rozwiązanie sprawdza się dobrze, gdy mamy ugruntowaną pozycję na rynku, a popyt jest ograniczony.

Strategia szybkiej penetracji

Ta strategia działa nieco inaczej. Utrzymujemy niską cenę towaru, a jednocześnie wysokie koszty promocji. Taki wariant jest idealny, gdy mamy dużą konkurencję, a rynek jest rozległy. Warto jednak mieć na uwadze, że działania te są dość kosztowne.

Strategia wolnej penetracji

W tym przypadku strategia opiera się o niskiej cenie produktu i ograniczonych wydatkach na promocję. To bardzo dobry pomysł, gdy mamy szerszą perspektywę działania, ponieważ na efekty i realny zysk będziemy musieli nieco poczekać. Jednocześnie to strzał w dziesiątkę, kiedy chcemy dotrzeć do dużego grona odbiorców.

Faza wzrostu

Cykl życia produktu to nie tylko niekończące się wydatki. W drugiej fazie mamy szansę na odbicie się od wysokich kosztów, trudów i wysiłku włożonego we wdrożenie produktu. W tym momencie przychodzi czas na to, by słupki sprzedażowe drgnęły, a ostatecznie osiągnięty swój szczyt. W drugim etapie mowa o wzroście – systematycznie zwiększa się zysk i rośnie nasz sukces. Jednak nie przychodzi to samoistnie. Klienci muszą nie tylko dostrzec towar, ale także zaakceptować go, zaufać mu i uwierzyć w to, co chcemy rzeczywiście przekazać. W tej fazie nie warto spocząć na laurach – ważne jest, aby utrzymać wysoki poziom i jakość, a jednocześnie słuchać wiadomości zwrotnych. Być może to będzie właśnie sposób na ulepszenie produktu?

Faza dojrzałości

Fazy cyklu życia produktu znajdują swoje odbicie w codziennym życiu i tym, jak funkcjonuje organizm ludzki. Dlatego po wzroście przychodzi moment osiągnięcia pełnej dojrzałości. To trzeci etap cyklu życia, który cechuje się najwyższym poziomem zarówno sprzedaży, jak i zysku. Konsumenci wybierają nasz produkt bez dodatkowych działań promocyjnych i wspomagających ich decyzję. W tym momencie bez zbędnych zachęt i bodźców sięgają po to, co mamy im do zaoferowania. Oznacza to, że produkt został w pełni doceniony i jest wrzucany do koszyka ze świadomością. Na takim etapie cyklu życia produktu warto postawić na akcje promocyjne, które pozwalają na wzmocnienie decyzji zakupowych – klient poczuje się zadbany i dostrzeżony, dzięki czemu jeszcze chętniej będzie do nas wracać.

Faza spadku

Każda strategia marketingowa w pewnym momencie ma swój koniec. Czwartą fazą cyklu życia produktu jest spadek – wycofanie produktu ze sprzedaży, co jest oczywiście naturalną konsekwencją i dotyczy każdego towaru (prędzej czy później). Najczęściej osiąga się ten moment, gdy dochodzi do nasycenia rynku i wzmocnienia działań konkurencji. Niekiedy też wynika to z faktu, że nasz produkt nie odpowiada na postęp czy zmieniające się preferencje klientów. W tej fazie niektóre osoby decydują się na „uśmiercenie” towaru i całkowite usunięcie go z rynku, a inne z kolei próbują przedłużyć cykl jego życia. Można to robić poprzez zmianę jego wyglądu, usprawnienie go o inne funkcje czy poszerzenie zastosowania. Warto jednak mieć na uwadze, że nie jest to gwarancja sukcesu – być może okaże się, że poświęcimy budżet i nie przyniesie to żadnego efektu.

Cykl życia produktu to naturalny proces, dlatego należy być otwartym i świadomym tego, że wiążą się z nim nieustanne zmiany, na które trzeba stosunkowo szybko odpowiadać.

Cykl życia produktu – przykłady

Fazy życia produktu brzmią nadal dość enigmatycznie? Omówimy zatem to zagadnienie na podstawie konkretnego produktu – aparatu cyfrowego. Cykl życia produktu na przykładzie powinien być dla Ciebie pomocnym zobrazowaniem tego, jak rzeczywiście wygląda ten łańcuch w praktyce.

Zacznijmy zatem od fazy wprowadzenia. Aparat cyfrowy, jaki chcemy wprowadzić na rynek, musi być innowacyjny, w przeciwnym razie na starcie stracimy szansę na powodzenie. W reklamach i działaniach promocyjnych należy zwrócić uwagę na to, czym różni się nasz produkt od tych oferowanych przez konkurencję. Być może będzie to niewielki rozmiar i waga, kilka wejść na akumulator czy karty pamięci, wygodne połączenie z telefonem, obrotowy ekran, niezawodna bateria czy wytrzymałość, dzięki której produkt zniesie wszelkie upadki. Możliwości jest sporo. Warto podkreślać wszystkie te cechy, które wskazują na niepowtarzalność towaru. W tej fazie cyklu życia produktu jest to szczególnie ważne.

W kolejnej fazie, jaką jest etap wzrostu, mamy już pierwszych konsumentów, którzy polubili produkt, i chętnie wybierają nasze rozwiązanie. Pozycja aparatu jest ugruntowana – na rynku i w świadomości odbiorców. Dlatego to moment, na chwalenie się tym i podkreślanie zaufania, jakim obdarzona jest marka. Można dzielić się wynikami badań, komentarzami konsumentów, opiniami.

Faza dojrzałości to moment, gdy znane są wszystkie funkcjonalności produktu i jego mocne strony. To idealna okazja, aby zdecydować się na jakąś akcję promocyjną. Cykl życia produktu możesz w ten sposób znacząco przedłużyć i nadal zyskiwać wiele. Zaskocz konsumentów i pokaż, że o nich myślisz.

Ostatnim momentem jest faza spadku. W przypadku fazy cyklu życia produktu, gdzie dochodzi do „uśmiercenia” towaru, musimy postawić wszystko na jedną kartę, ponieważ lada chwila nasz towar przestanie w ogóle istnieć. Dlatego to ostatni dzwonek, zanim konkurencja wyprze go z rynku. Możesz skupić się w tym momencie na różnych akcjach, dzięki którym pozbędziesz się ostatnich produktów z magazynu, nie będziesz stratny i przejdziesz do działania z czystą głową.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
Video marketing – jak robić to skutecznie?
User Flow, czyli jak ścieżka użytkownika wspiera UX?
Łukasz Kuchta 5 maja 2023 19 października 2022
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Koszt wysyłki za pobraniem
Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
Biznes 26 września 2023
Wyszukiwarka Google Grafika
Jak pozycjonować grafikę w Google?
SEO/SEM 21 września 2023
Stworzenie bohatera marki
Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
Marketing 15 września 2023
Framework Bootstrap
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Web Development 14 września 2023
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas

© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?