Instagram to aplikacja z ogromnym potencjałem, która pozwala dotrzeć do klientów i zbudować wizerunek rzetelnej marki. Z badania Mediapanel, przeprowadzonego we wrześniu 2024 roku, wynika, że liczba użytkowników tej aplikacji wynosiła w Polsce ponad 11 mln. Jeśli chcesz, aby Twój profil przyciągał uwagę, dopracuj go. Jednym z ważnych elementów jest biogram. Jak stworzyć skuteczne bio? Co powinno zawierać?
Czym jest biogram na Instagramie i dlaczego jest ważny?
Biogram na Instagramie to nie tylko miejsce na krótki opis wyświetlany pod nazwą użytkownika, ale również pozostałe elementy widoczne na poniższej grafice, czyli np. dodatkowa nazwa. Przeważnie zawiera nazwę firmy, dane kontaktowe czy wezwanie do działania. Do wykorzystania na sam opis masz zaledwie 150 zzs. Widoczność tej treści powoduje jednak, że zdecydowanie warto poświęcić czas na jej dopracowanie i optymalnie wykorzystać każdy znak.
Zatem masz 150 zzs, aby przedstawić swoją firmę. Jeżeli chcesz edytować te informacje, kliknij Edit profile/Edytuj profil.
Następnie zobaczysz pole, w którym możesz edytować bio.
Poza opisem biogram to również: nazwa konta, zdjęcie, nazwa kategorii, lokalizacja firmy (opcjonalnie), dane kontaktowe i jeden aktywny link.
Jakie elementy powinno zawierać skuteczne bio na Instagramie?
Spróbuj jak najlepiej wykorzystać bio. Zwróć także uwagę na wszystkie elementy. Poniżej prezentujemy garść wskazówek, które pomogą Ci opracować skuteczne bio:
- użyj takiej samej nazwy użytkownika, z jakiej korzystasz w innych miejscach w sieci. Chyba że ktoś już korzysta z takiego samego – wtedy wprowadź drobne zmiany;
- daj dodatkową nazwę lub imię i nazwisko – może to być np. Twój nick połączony z hasłem reklamowym;
- zaznacz kategorię – wskaż odpowiednią branżę;
- podaj dane kontaktowe – adres firmy, e-mail czy numer kontaktowy. Jeśli prowadzisz sprzedaż wyłącznie online, zastanów się, czy podawanie danych adresowych będzie dobrym pomysłem. Odbiorcy mogą mylnie zinterpretować, że masz sklep stacjonarny;
- dołącz aktywny link – to bardzo istotny element, o którym więcej przeczytasz w dalszej części artykułu.
Oczywiście ważna jest również treść, na którą masz wspomniane 150 zzs. Co powinno się w niej znaleźć?
Co warto uwzględnić w opisie, aby przyciągnąć odpowiednią grupę odbiorców?
Instagram umożliwia Ci dodanie w bio dosłownie 2 zdania. Jak przekazać w tak krótkiej treści wszystko, na czym Ci zależy? Przede wszystkim spróbuj pokazać, czym się zajmujesz i jaki jest Twój asortyment. Używaj krótkich haseł. Na pewno warto zwrócić uwagę internautów na to, czym odróżnia się Twoja marka od konkurencji. Oczywiście bio możesz zmieniać, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby umieszczać w nim informacje o aktualnych promocjach. Praktyka pokazuje, że w biogramie da się zawrzeć wiele kluczowych informacji. Zerknij na poniższy przykład:
Aby jeszcze lepiej wykorzystać dostępne znaki, możesz zastosować emotikony, zastępując nimi konkretne słowa. Ich znaczenie musi być oczywiste – internauta nie powinien się zastanawiać, o co Ci chodzi. Dobre bio może również zawierać hashtag, dzięki któremu dotrzesz do znacznie większej liczby odbiorców.
Bio Instagram w 5 krokach
Biogram powinien zawierać pewne kluczowe elementy, dzięki którym będzie skuteczniejszy. Jakie? Oto 5, na które szczególnie warto zwrócić uwagę.
1. Zdjęcie profilowe
Zdjęcie jest kluczowym elementem, jeśli chodzi o przyciąganie uwagi. Powinno przyciągać wzrok. Jeśli nie masz ustawionego zdjęcia profilowego, nie wzbudzisz zaufania, a internauta może w ogóle nie spojrzeć na Twoje posty.
W tym miejscu najczęściej znajduje się logo. Jeżeli prowadzisz indywidualną działalność, np. gabinet kosmetyczny, możesz wstawić swoją fotografię.
2. Lokalizacja
To szczególnie ważne w przypadku biznesów lokalnych. Skuteczne bio powinno wtedy obowiązkowo zawierać lokalizację. Dzięki temu zainteresowani Twoją ofertą będą mogli łatwiej ją odnaleźć. Jeśli umieścisz tę lokalizację również w postach, bardzo prawdopodobne, że Instagram wyświetli je użytkownikom z Twojej okolicy. Jeśli prowadzisz np. salon kosmetyczny w Częstochowie, to nie potrzebujesz docierać do klientów z Gdańska.
3. Hashtagi związane z Twoją marką
Masz swój ulubiony hashtag, który dobrze oddaje zakres działalności lub ideę przyświecającą Twojemu biznesowi? W takim razie umieść go w BIO. W ten sposób możesz zachęcić użytkowników do korzystania z niego w postach czy relacjach. Zwiększa to szanse na dotarcie do większej liczby odbiorców. Hashtagu w bio używa wiele marek.
4. Aktywne linki
Biogram jest jedynym miejscem w tym serwisie społecznościowym, gdzie możesz dodać klikalny odnośnik prowadzący np. do Twojej strony firmowej. Nie musi to być akurat taki adres. Wszystko zależy od potrzeb. Możesz linkować np. do określonej kategorii w sklepie. Link edytujesz nad polem, w którym wypełniasz bio. Tam masz miejsce na pozostawienie adresu URL.
Uwaga: edycja linku jest możliwa wyłącznie w aplikacji Instagrama. Na stronie WWW widzisz tylko takie pole, ale nie możesz zmienić jego zawartości.
Czy jednak na pewno nie da się udostępnić internautom więcej niż jednego linku? Możesz to zrobić, a wszystko dzięki drzewku linków. To taka mini strona WWW, na której umieszcza się tekst i odnośniki. Przykładowymi narzędziami, które to umożliwiają, są Milkshake i Linktr.ee.
Jak uzyskać taki efekt? Załóż konto na Linktr.ee, dodaj tytuły odnośników, które będą odsyłać internautów do poszczególnych adresów URL na stronie. Narzędzie wyświetli Ci spersonalizowany link, który musisz umieścić na miejscu adresu Twojej witryny na Instagramie. Efekt wygląda następująco:
5. Emotikony
Dzięki kolorowym ikonom Twoje bio na Instagramie może być skuteczniejsze. Zwrócisz uwagę odbiorców, a także podkreślisz, czym się zajmujesz. Niektórymi jesteś w stanie zastąpić słowa, a dzięki nim zaoszczędzić znaki. Używaj jednak takich emotikon, które są powszechnie znane. Poza tym nie przesadź z ich liczbą.
Jakie słowa kluczowe powinny znaleźć się w bio na Instagramie?
Bio na Instagramie powinno zawierać frazy, które są związane z Twoją działalnością. Najlepiej, jeśli umieścisz je w pierwszym zdaniu. Dobrze zoptymalizowana pod tym kątem treść zwiększa szanse na dobrą widoczność profilu w wynikach wyszukiwania Instagrama. Oczywiście, powinny być one naturalnie wplecione treść – nie chodzi o umieszczanie fraz typu „salon fryzjerski Katowice”.
Jak ustalić, które słowa kluczowe są ważne? Choćby na podstawie konkurencji, ale też raczej nie będziesz mieć wątpliwości, co do tego, które są najważniejsze dla Twojej działalności. Możesz również zajrzeć do Planera słów kluczowych Google Ads.
Przykłady kreatywnych bio na Instagramie
Nie trudno znaleźć fajne bio na Instagramie. Zwróć uwagę na najbardziej znane marki, które dopracowują ten element. Oczywiście, każda firma może mieć inną strategię, wprowadzać zmiany w bio z różną częstotliwością. Natomiast zdecydowanie warto inspirować się tymi firmami.
W poniższym, już pokazanym przykładzie, marka Semilac wykorzystała emotikony. Zobacz, jak za ich pomocą podkreśla odnośnik do promocji.
Nieco inaczej bio wykorzystało biuro podróży Exim Tours, które zastosowało emotikony i hasła promujące ofertę.
Marka Goliard wykorzystuje bio do promowania loterii.
Jak często aktualizować bio, aby było zawsze świeże i odpowiednie?
Nie ma tutaj jednej, uniwersalnej odpowiedzi. Oceń, jak będzie optymalnie w przypadku Twojej działalności. Niektóre marki zmieniają bio w zależności od pory roku, inne – za każdym razem, kiedy organizują nową promocję czy konkurs.
Bez względu na to jak często chcesz wprowadzać zmiany, zawsze konsultuj je z co najmniej kilkoma osobami – szczególnie jeśli korzystasz z różnych skrótów, zastępujesz słowa emotikonami. Zapytaj, czy rozumieją przekaz, jest dla nich jasny i czy w ogóle bio zwraca uwagę. Możesz również poprosić o ocenę dotychczasowego biogramu. Być może z pomocą znajomych zrobisz jeszcze skuteczniejsze bio.
Jakich błędów unikać przy pisaniu biogramu na Instagramie?
Fajne bio musi spełniać pewne podstawowe oczekiwania odbiorców. Oto błędy, które możesz popełnić, tworząc tę treść:
- Przesadzasz z liczbą emotikon.
- Nie masz ustawionego zdjęcia profilowego.
- Nie masz dodanego aktywnego linku albo prowadzi on do nieaktywnej strony.
- Nie korzystasz z hashtagów.
- Nie aktualizujesz treści np. dotyczącej zakończonej promocji.
- Nie podajesz danych adresowych ani informacji o firmie.
Oczywiście, każdy przypadek może wymagać zastosowania innych elementów. Nie jest powiedziane, że brak lokalizacji w Twoim przypadku jest błędem. Wystarczy, że prowadzisz sprzedaż wyłącznie online. Zwracaj uwagę na profile znanych marek i konkurencję. Na tej podstawie możesz łatwo ustalić, jakie powinno być dobre bio.