Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Kampania dsa w Google Ads
    Kampania DSA w Google Ads. Przygotowanie krok po kroku
    22 lutego 2024
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    fFltr algorytmiczny
    Filtr Google – czym jest i jak wyprowadzić z niego witrynę?
    23 lutego 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    Single page wady i zalety
    Strony one page – zalety i wady
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    branża retail
    Branża retail – czym jest? Opis i przykłady
    2 czerwca 2023
    Formularz na stronę internetową
    Formularz kontaktowy na stronę internetową – jak go stworzyć i dlaczego warto?
    5 maja 2023
    q-commerce
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Najpopularniejsze polskie firmy za granicą
    Najbardziej znane polskie marki na całym świecie
    20 października 2023
    influencer-jak-wybrac
    Jak wybrać influencera / blogera do współpracy?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: W jaki sposób renderować stronę internetową?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
W jaki sposób renderować stronę internetową?
Responsywnie.pl > Web Development > W jaki sposób renderować stronę internetową?
Web Development

W jaki sposób renderować stronę internetową?

Paweł Czarnuszewicz
Data ostatniej aktualizacji: 2024/02/12 o 11:53
Paweł Czarnuszewicz Opublikowano 9 lutego 2024
9 min
Udostępnij

Strona WWW składa się z wielu linijek kodu. Powstaje przy zastosowaniu różnych technologii. To, co zobaczy użytkownik przeglądarki, jest efektem renderowania, czyli przekształcania kodu i danych w wersję widoczną dla internauty. Uzyskuje się wówczas efekt wizualny, elementy graficzne. Co jeszcze warto o tym wiedzieć? Jakie znaczenie ma renderowanie strony WWW?

Spis treści
Czym jest renderowanie? DefinicjaDlaczego powinieneś zwrócić uwagę na poprawność renderowania?Rodzaje i proces renderowaniaRodzaje renderowaniaRenderowania po stronie klienta (Client-Side Rendering, CSR)Renderowanie po stronie serwera (Server-Side Rendering, SSR)Renderowanie dynamiczneNarzędzia przydatne do renderowaniaGoogle Search ConsolePageSpeed InsightsScreaming Frog SEO SpiderTechnical SEOJak optymalizować renderowanie?

Czym jest renderowanie? Definicja

Renderowanie ma na celu poprawne wyświetlanie się elementów HTML, CSS czy JavaScript końcowemu odbiorcy. Jak to się dzieje? Kiedy użytkownik próbuje otworzyć daną stronę WWW, serwer wysyła dane na jego urządzenie. Wówczas następuje tzw. renderowanie witryny, czyli proces, w wyniku którego użytkownikowi prezentuje się zawartość strony. Oczywiście dzieje się to ekspresowo, tak że odbiorca niemal natychmiast może zapoznać się z witryną.

Renderowanie strony internetowej przeprowadza również robot Google. Pobiera kod źródłowy, renderuje go, aby zrozumieć, jak wygląda i działa strona, kiedy korzysta z niej użytkownik. Google jest w stanie indeksować nie tylko zawartość opartą na statycznym HTML-u, ale również generowaną przez JavaScript.

Robot Google sprawdza, jak witryna wygląda przed i po renderowaniu. Zbiera przede wszystkim dane o układzie i strukturze. Googlebot bierze pod uwagę treści, obrazy, kody CSS i JavaScript. Wystarczy wykrycie przez niego kilku znaczących błędów czy opóźnień w ładowaniu, a witryna może spaść w wynikach wyszukiwania Google.

Dlaczego powinieneś zwrócić uwagę na poprawność renderowania?

Renderowanie strony ma znaczenie z wielu powodów. Warto na nie zwracać uwagę ze względu na:

  • user experience – jeśli witryna renderuje się bez błędów i ekspresowo, to oznacza szybkie ładowanie i pozytywne doświadczenia użytkowników,
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych – bez względu na przeglądarkę i sprzęt, z którego korzystają użytkownicy, witryna będzie się wyświetlać poprawnie,
  • pozycjonowanie – jednym w czynników wpływających na widoczność w wynikach wyszukiwania Google jest czas ładowania witryny. Im szybciej, tym lepiej.

Niepoprawne renderowanie strony może pośrednio przekładać się na gorsze wyniki sprzedażowe sklepu WWW czy mniejszą liczbę zapytań. Warto sprawdzić, czy w witrynie znajdują się zasoby blokowane lub nieudostępniane dla robotów Google – pliki CSS, JavaScript czy graficzne. To one mogą być przyczyną ewentualnych problemów z renderowaniem.

Rodzaje i proces renderowania

Proces renderowania składa się z kilku etapów. Całość przebiega jak na poniższej grafice. Serwer dostarcza fragment kodu HTML analizowanego przez przeglądarkę, a następnie generuje się drzewo. Drzewo to nazywane jest DOM (Document Object Model). To reprezentacja obiektu dokumentu HTML i interfejsu elementów HTML dla silnika JavaScript. Ponadto przeglądarka otrzymuje instrukcje CSS, które są analizowane, co generuje kolejne drzewo – zwane CSSOM (CSS Object Model). Powstaje ono po sparsowaniu arkuszy stylów i nałożeniu stylów na drzewko DOM.

Schemat drzewa DOM

Źródło

Renderowanie strony składa się z kilku etapów:

  1. Pobieranie danych, które mają być wyrenderowane. Chodzi tutaj m.in. o bazy danych.
  2. Kompilacja – dane są kompilowane na określony format. W przypadku witryn to wspomniane HTML, CSS i JavaScript.
  3. Prezentacja rezultatów – wyświetlenie zrenderowanych danych.

Rodzaje renderowania

Renderowanie może być wykonane po stronie serwera lub klienta. Występują między nimi istotne różnice. Jakie?

Renderowania po stronie klienta (Client-Side Rendering, CSR)

Przeglądarka, z której korzysta użytkownik, pobiera dane, przetwarza je i tworzy interfejs. Generuje ona kod HTML – renderuje przy użyciu JavaScript. Przeglądarka w pełni przetwarza kod JS, zanim zawartość strony internetowej będzie widoczna dla użytkownika. JavaScript pomaga dynamicznie definiować architekturę strony internetowej zaraz po jej pobraniu. Ten typ renderingu zyskał na popularności po pojawieniu się frameworków i bibliotek JavaScript, takich jak React, Vue i Angular.

Schemat renderowania po stronie klienta

Źródło

Do przykładowych aplikacji wykorzystujących CSR zalicza się m.in. Spotify, Figma i Google Drive.

Renderowanie po stronie serwera (Server-Side Rendering, SSR)

W tym przypadku odbywa się renderowanie po stronie serwera. Do przeglądarki trafia już wyrenderowany kod HTML. Serwer pobiera dane, przekształca i zwraca gotowy kod HTML, który jest prezentowany internaucie. Ta metoda sprawdza się w przypadku treści statycznych lub kiedy chodzi o zoptymalizowanie czasu ładowania witryny.

Renderowanie po stronie klienta było przełomem, ale bliższe spojrzenie na wydajność CSR pokazało, że im więcej funkcji miała strona internetowa, tym towarzyszyło temu więcej kodu JS, co oznacza dłuższy czas pobierania. Intensywne pobieranie podczas początkowego ładowania, aby zapewnić szybki dostęp do witryny, nie było kompromisem, na który wszyscy byli w stanie przystać. Dało to początek renderowaniu po stronie serwera.

SSR rozwiązał wiele problemów, z którymi borykał się CSR – udało się uzyskać szybsze czasy ładowania przy pierwszej wizycie. Dzięki SSR serwer renderuje pełny kod HTML, CSS i JavaScript wymagane dla żądanego zasobu i wysyła go z powrotem do przeglądarki. Zawsze zawartość witryny zawiera najnowsze informacje z serwera.

SSR ma jednak sporo wad. Konieczność wykonywania żądań sieciowych do serwera w celu załadowania strony internetowej może być problemem w przypadku użytkowników, którzy mają wolne łącze. SSR wymaga również większej mocy obliczeniowej.

Schemat renderowania po stronie serwera

Źródło

Renderowanie dynamiczne

Ta metoda jest połączeniem dwóch poprzednich. W tym przypadku może być wybrana jedna z dwóch ścieżek. Jeśli zapytanie zostało wywołane przez użytkownika w przeglądarce, witryna jest ładowana tradycyjnie z renderowaniem po stronie klienta. Serwis przekazywany jest z dynamicznymi elementami opartymi na JavaScript. W przypadku gdy za wywołanie odpowiada Googlebot, ma miejsce renderowanie po stronie serwera. Boty uzyskują stronę statyczną w HTML-u. To rozwiązanie zalecane przez Google, gdyż dzięki temu Googlebot może łatwiej zrozumieć serwis. Przekazywane są te same treści, ale różnymi sposobami.

Schemat renderowanie dynamiczne

Źródło

Narzędzia przydatne do renderowania

Google przywiązuje wiele uwagi do kwestii renderowania. Dopracowanie strony pod tym kątem ma znaczenie także dla użytkowników. Dzięki temu treści w witrynie są prezentowane w sposób przystępny dla korzystających. Aby kontrolować kwestię poprawnego renderowania, warto skorzystać z narzędzi.

Google Search Console

To narzędzie jest skarbnicą wiedzy dla pozycjonujących w Google. Wystarczy zweryfikować witrynę, aby uzyskać dane dotyczące indeksowania i wielu innych aspektów. Z menu Indeksowanie wybierz Strony. Możesz tam dowiedzieć się, który adres URL nie został zindeksowany i z jakiego powodu. Dowiesz się, jak Googlebot widzi witrynę i ją renderuje. Możesz również wychwycić ewentualne błędy. Google Search Console wskazuje na źródła problemów.

Przykład wyników w Google Search Console

PageSpeed Insights

To popularne narzędzie analizuje wydajność serwisu na komputerach i urządzeniach mobilnych. Nie tylko ocenia witrynę, ale również konkretnie wskazuje, co należy zmienić, aby poprawić działanie strony, zoptymalizować renderowanie. Warto regularnie sprawdzać serwis w tym narzędziu, gdyż wyniki mają wpływ na widoczność w Google.

Przykład wyników w PageSpeed Insights

Źródło

Screaming Frog SEO Spider

To narzędzie zapewnia mnóstwo funkcji, które przydają się przy optymalizacji witryny pod SEO. W wersji płatnej da się wprowadzić zmiany w Configuration > Spider > Rendering tzn. wybrać schemat indeksowania JavaScript. Dzięki temu można przeanalizować, jak poszczególne podstrony są renderowane z JS.

Wprowadzanie zmian w Screaming Frog SEO Spider

Technical SEO

Można również skorzystać z darmowego narzędzia, które znajduje się tutaj – technicalseo.com/tools/fetch-render/. Do wyboru jest wiele opcji, dzięki którym można przekonać się, jak dany Googlebot widzi serwis. Warto zwrócić uwagę na wybór w User Agent, gdzie można wskazać m.in. Googlebot News, Images, Video i nie tylko. Po wyrenderowaniu strony pojawia się kod HTML i podgląd witryny.

Narzędzie Technical SEO

Źródło

Jak optymalizować renderowanie?

Wiadomo już, jak wyrenderować witrynę, sprawdzić dany adres URL i znaleźć dane w Google Search Console. Warto zoptymalizować renderowanie poprzez:

  • lazy loading – polega na opóźnianiu ładowania części elementów interfejsu. Przeważnie ładuje się wyłącznie ten content, który jest widoczny na ekranie użytkownika, a wraz z przewijaniem strony pojawia się pozostała część witryny,
  • kompresję plików – dotyczy zdjęć, plików CSS i JavaScript.
  • ograniczenie liczby renderowanych elementów – obejmuje unikanie ponownego renderowania elementów interfejsu, których nie widać albo nie zostały zaktualizowane. Im więcej zasobów, tym większe ryzyko, że dojdzie do błędu.

Poza wdrożeniem rozwiązań, warto monitorować, czy w przyszłości nie pojawią się komplikacje. Należy regularnie zaglądać do Google Search Console, sprawdzać renderowanie, aby zmniejszyć ryzyko problemów. Każdy adres URL powinien działać prawidłowo – zarówno dla użytkownika, jak i robota wyszukiwarki.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Czym jest wireframe w UI/UX?
Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paweł Czarnuszewicz
Paweł Czarnuszewicz
Programista ze specjalizacją w tworzeniu stron internetowych, z pasją do optymalizacji kodu i dbałością o szczegóły. W branży IT od wielu lat.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?