Pracując w dziale marketingu lub też prowadząc własną firmę masz przed sobą mnóstwo zadań i obowiązków. Kwestie finansowe, dystrybucji czy zarządzania zespołem spędzają Ci sen z powiek. Tymczasem wraz z rozwojem przedsiębiorstwa coraz ważniejsza jest obecność firmy w mediach społecznościowych. Jak wybrać agencję social media, by współpraca zakończyła się sukcesem, rosnącym zasięgiem postów i większym zaangażowaniem fanów?
Wybór agencji social media #1 Specjalizacja
W myśl zasady „jeśli ktoś zajmuje się wszystkim, to w niczym nie jest dobry” należy szukać także agencji do obsługi social media. Dywersyfikacja oferty jest całkiem naturalna w tej branży, ale sęk w tym, by znaleźć kogoś, kto specjalizuje się w konkretnym obszarze, np. w kreowaniu strategii na Facebooku.
By ocenić specjalizację warto sprawdzić, jak pozycjonuje się agencja. Agencja social media czy agencja interaktywna to jednak bardziej konkretne określenia dla działań digitalowych niż agencja marketingowa.
Jednocześnie są agencje social media, które specjalizują się tylko w działaniach dla konkretnych branż np. FMCG czy beauty. Wówczas warto zaufać komuś, kto rzeczywiście pracował już z podobnymi firmami i zna tę grupę odbiorców oraz najlepszy sposób dotarcia do nich.
Wybór agencji social media #2 Portfolio
To, z kim pracowała agencja, również może być dobrym wyznacznikiem dla startu współpracy. W tym wypadku są dwa podejścia – jeśli jest ktoś z Twojej bezpośredniej konkurencji to znak, że agencja ma rozeznanie w Twojej branży. Z drugiej strony to znak, że zaangażowanie nie musi być stuprocentowe, a pojawia się także strach przed powielaniem pomysłów. W tym wypadku od Ciebie zależy, co jest dla Ciebie ważniejsze.
Warto sprawdzić także case study, jakie agencja ma na swojej stronie internetowej np. w sekcji blogowej. Historie sukcesu często pokazują sposób myślenia i mogą być konkretną podpowiedzią co do tego, jak finalnie będzie wyglądała współpraca, a także jakimi wartościami dana agencja kieruje się przy tworzeniu strategii czy też wprowadzaniu zmian.
Wybór agencji social media #3 Budżet
To aspekt, który jest już ważny na etapie researchu. Im większy budżet tym bardziej rozpoznawalne agencje będą zainteresowane współpracą. W innym przypadku trzeba rozejrzeć się raczej za kimś mniejszym i mniej rozpoznawalnym, ale niekoniecznie mniej jakościowym czy gorszym. Rynek agencji od social media cały czas rośnie i wśród tych mniejszych także można znaleźć prawdziwe perełki, jeszcze niedocenione przez rynek.
Co ważne, jeśli nie dysponujesz dużym budżetem, a i tak zdecydujesz się na dużą agencję, to powinieneś liczyć się z tym, że będziesz tylko małym elementem układanki. Nie będziesz traktowany priorytetowo, a najlepsi pracownicy nie będą zajmować się Twoim projektem, tylko tymi ważniejszymi i bardziej kasowymi. Zwróć na to uwagę jeszcze przed wysłaniem briefa lub w trakcie negocjacji dokonaj eliminacji.
Wybór agencji social media #4 Ludzie
Bez względu na to, jakie doświadczenie ma agencja, to przede wszystkim ludzie decydują o sukcesie współpracy. Dlatego nie omijają tego aspektu, tylko zrób z niego jeden z kluczy wyboru. Na ostateczną decyzję wpływ powinien mieć chociażby czas odpowiedzi na zgłoszenie, obsługa Ciebie, jako klienta czy merytoryka podczas rozmowy telefonicznej. Te wszystkie elementy mogą mieć ostatecznie odbicie także w fazie kontraktowej współpracy, a nie tylko negocjacji czy dogadywania umowy.
Przed ostateczną decyzją, spotykaj się z agencją/agencjami, które Cię interesuję i przedstawiły najlepsze warunki. Bezpośrednie spotkanie to najlepszy sposób, by poznać specyfikę działania agencji i sprawdzić, jak rozumie Twoją branże oraz ten konkretny przypadek. Dobrze byłoby poznać także ludzi, którzy będą prowadzili Twój projekt – project managera, social media specjalistę czy też account managera. W tym przypadku im więcej wiesz, tym mniejsze są szanse na niepowodzenie.
Wybór agencji social media #5 Umowa
Negocjuj przy ustalaniu umowy poszczególne kluczowe dla Ciebie kwestie takie jak chociażby jej długość. Warto pierwszą umowę podpisać krótszą (np. pół roku), a dopiero potem przedłużyć ją o dwa lata czy też na czas nieokreślony. Te pierwsze miesiące to jeszcze powinien być ten moment na dogranie się i dopracowanie modelu współpracy. Dopiero po wstępnym sprawdzeniu warto nawiązać długofalową współpracę.
Nie bój się proponować KPI lub też poproś o nie agencję. Może to być podstawa premii czy też bonusu wypłacanego agencji, jak i wyznacznik udanej współpracy i dobrego kierunku działań. KPI to dobry sposób, by co miesiąc czy też co okres rozliczeniowy mierzyć wyniki i porównywać je ze wstępnymi założeniami.
Jeśli warunki są niekorzystne, a agencja nie jest chętna, by zmienić kontrowersyjne punkty, nie bój się wycofać z umowy. Lepiej dla obu stron będzie, jeśli stanie się to jeszcze przed podpisaniem umowy, a nie już w trakcie jej realizacji.
Wykorzystaj powyższe porady, aby wybór odpowiedniej agencji social media nie przysporzył Ci problemu. Jeśli od razu dobrze trafisz, to poleć tę agencję także swoim znajomym! Biznesowe rekomendacje prędzej czy później opłacą się obu stronom, np. poprzez cross-selling Twoich usług czy dodatkowy rabat od agencji za polecenie.