Zainteresowanie aplikacją TikTok rośnie w imponującym tempie. Serwis społecznościowy, umożliwiający dodawanie krótkich materiałów wideo, ma już ok.1,5 mld użytkowników na całym świecie. Z tego względu warto uwzględnić tę aplikację w działaniach marketingowych. Jak ją wykorzystać? Jak założyć konto firmowe?
Popularność TikToka w Polsce i na świecie
Co ciekawe, TikTok ma najwięcej użytkowników w Stanach Zjednoczonych, gdzie wywołuje wiele kontrowersji. Od lat mówi się o możliwości blokady korzystania z tego serwisu, co jak na razie nie doszło do skutku. Ponad 140 mln użytkowników – to robi wrażenie!
Źródło: Oberlo
Według danych Gemius z TikToka korzysta już ponad 13 mln internautów w Polsce. Czy można zatem wykorzystać serwis w kontekście sprzedażowym i zwiększyć dzięki niemu przychody firmy? Tutaj mogą zainteresować Cię inne dane. Około 8% polskich internautów robi zakupy online przez TikToka. Może się to wydawać niewiele na tle innych serwisów społecznościowych, ale jednak istnieje tu potencjał sprzedażowy.
Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2022
Część właścicieli firm twierdzi, że prowadzenie konta firmowego na TikToku nie ma sensu, bo odbiorcami ich produktów nie są nastolatki. Tymczasem z raportu OpenMobi wynika, że najwięcej użytkowników serwisu ma od 18 do 24 lat.
Jak działają algorytmy TikToka?
Algorytm TikToka jest uważany przez część specjalistów za wielką tajemnicę. Działa niewiarygodnie skutecznie i jest strzeżoną tajemnicą, podobnie jak to wygląda w przypadku innych popularnych social mediów. Algorytmowi TikToka niewiele trzeba, aby poznać Twoje preferencje. Wystarczy, że obejrzysz kilkanaście filmów i wtedy system wie, co Cię interesuje.
Według różnych specjalistów algorytm TikToka bierze pod uwagę takie kwestie jak:
- Wyszukiwania – aplikacja sprawdza, czego szukasz i jakie pozycje klikasz, kiedy zobaczysz listę propozycji.
- Ustawienia konta – chodzi o podane zainteresowania, model telefonu, z którego korzystasz, ustawienia regionalne, język telefonu.
- Twoja aktywność – algorytm sprawdza, jakie obserwujesz konta, gdzie dodajesz komentarze, i które materiały lubisz. Bierze pod uwagę, jakie treści dodajesz i udostępniasz, czy dany film oglądasz do końca i ile średnio poświęcasz na to czasu. Istotne jest również, które materiały oceniasz jako mało interesujące.
TikTok a Instagram, YouTube, Facebook – najważniejsze różnice
Wydawać by się mogło, że w sieci nie ma miejsca dla wielu serwisów społecznościowych. Tymczasem Polacy chętnie korzystają z różnych tego typu witryn, utrzymując aktywność na różnych platformach. Według badania CBOS w 2022 roku 72% użytkowników internetu deklarowało, że mają konto w jakimś serwisie social media.
Poszczególne serwisy społecznościowe pod wieloma względami są podobne, ale jednak się różnią. Facebook jest dosyć uniwersalny. Korzystają z niego użytkownicy w różnym wieku. Internauci publikują teksty, zdjęcia, materiały wideo. Pojawiają się zarówno eksperckie treści marek, jak i prywatny content. Część firm nie ma własnej strony, a prowadzi wyłącznie fanpage na Facebooku. Serwis jest skierowany do zwykłych użytkowników, a także firm, które działają w branży B2C, jak i B2B.
Powstał głównie z myślą o korzystających ze smartfonów. Służy do dzielenia się filmami i zdjęciami. Konta w serwisie mają także znane osoby: celebryci, aktorzy czy sportowcy. Tradycyjne opisy materiałów są zastąpione na Instagramie #hashtagami. Możesz korzystać z różnych narzędzi do edycji zdjęć i filtrów. Jednym z kluczowych rozwiązań są tutaj InstaStory, czyli relacje, które działają na podobnej zasadzie jak na FB, ale cieszą się większą popularnością. Swoje profile na Instagramie prowadzą również firmy, niemniej nie jest to serwis dla marek z każdej branży.
Youtube
Serwis daje oczywiście możliwość dodawania filmów, ale o innym charakterze niż na TikToku. Jest wiele śmiesznych materiałów, ale przede wszystkim takie, które przekazują wiedzę. To także skróty rozgrywek sportowych i transmisje na żywo. Swoje kanały prowadzą znane osoby, ale także twórcy, którzy stali się popularni dzięki aktywności na Youtube.
TikTok
TikTok skupia się na krótkich filmikach, opisujących śmieszne sytuacje czy prezentujące jakiś taniec. Jak już wiesz, algorytm dopasowuje materiały do Twoich preferencji, dlatego po pewnym czasie widzisz materiały analogiczne do dotychczas przeglądanych filmów. TikTok nie koncentruje się na zdjęciach ani treści – kluczowe są filmy, trwające przeważnie kilkadziesiąt sekund. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest stworzenie duetu ze znanym twórcą. Serwis umożliwia uzyskanie znakomitych zasięgów.
Na czym polegają kluczowe różnice? Na materiałach, które są udostępniane, oraz formatach, z których można korzystać, ale nie tylko. TikTok skupia się na krótkich filmach. Ponadto serwisy różnią się grupą odbiorców. Na FB konto biznesowe ma sens w przypadku większości działalności, ale na TikToku czy Instagramie już nie do końca. Poszczególne serwisy skupiają się na różnych celach. Na pewno TikTok jest bardziej humorystyczny i luźniejszy od pozostałych serwisów.
Czym jest konto biznesowe na TikToku?
Na TikToku możesz założyć konto prywatne i firmowe. Co ciekawe, materiały w serwisie możesz przeglądać nawet bez logowania. Masz do wyboru dwa rodzaje kont – osobiste/twórcy oraz konto biznesowe. Ostatnie przeznaczone jest oczywiście dla marek. Jest bezpłatne, a Ty zyskujesz dostęp do analityki, którą możesz pobierać, oraz bardziej zaawansowanych funkcji niż na koncie osobistym.
Uwaga: możesz zmienić konto biznesowe i bez problemów wrócić później do osobistego. Opcję zmiany znajdziesz w Ustawieniach.
Kiedy zdecydować się na konto firmowe?
Chcesz promować markę? Konto biznesowe na TikToku to dobry wybór dla firm z różnych branż. Widzisz w tym serwisie potencjał, by dotrzeć do odbiorców Twoich produktów? Sprawdź, czy działa już na nim konkurencja. Jakie odnosi wyniki? Czy jej materiały cieszą się zainteresowaniem?
Oczywiście złe rezultaty nie oznaczają, że Tobie się nie powiedzie. Załóż konto firmowe, ustaw zdjęcie profilowe, zacznij dodawać materiały. Przeglądaj dane analityczne i analizuj wyniki. Udoskonalaj dodawany content, obserwuj skuteczność różnego typu materiałów. Docieraj do użytkowników z takimi treściami, które ich interesują. Wnioski z czasem przyjdą same.
Zalety posiadania profilu firmowego na TikToku
Wybierz konto biznesowe – ma ono wiele zalet. Zaliczamy do nich:
- Możliwość połączenia z zewnętrznymi platformami zarządzania mediami społecznościowymi, takimi jak Moyens I/O. Dzięki nim możesz np. planować treści.
- Opcję zweryfikowania konta – czego efektem jest otrzymanie plakietki, większe zaufanie użytkowników TikToka i lepsza widoczność na platformie.
- Dostęp do narzędzi reklamowych – dzięki nim możesz przede wszystkim zwiększyć liczbę obserwujących.
- Więcej analityki – pozyskasz kluczowe informacje np. o tym, jak na Twój profil trafili użytkownicy.
Jak założyć konto firmowe na TikToku?
Wiesz już, co daje konto biznesowe na TikToku, zatem przejdź do jego założenia. Profil jest bezpłatny, tak samo jak osobisty. Żeby założyć konto firmowe:
1. Wejdź na stronę TikToka lub zaloguj się do aplikacji TikTok. Wybierz opcję „Zaloguj”. TikTok daje Ci kilka możliwości rejestracji. Możesz skorzystać z profilu założonego w innym serwisie lub założyć konto firmowe na podstawie adresu e-mail lub numeru telefonu.
2. Platforma przy rejestracji nie pyta, czy chcesz założyć konto firmowe, czy prywatne. Udało się zalogować? Jeśli tak, przejdźmy do tego, jak założyć konto biznesowe na TikToku? Kliknij ikonę Twojego profilu w prawym, górnym rogu.
3. Z wyświetlonych opcji wybierz „Ustawienia”.
4. Przewiń wyświetlone opcje do samego dołu, gdzie znajdziesz możliwość włączenia „Konta biznesowego”.
5. Na kolejnej stronie aplikacja TikTok wyświetli Ci spis zalet, jakie ma konto PRO. Wybierz kategorię dla Twojej marki i gotowe! Kliknij „Zostań firmą”, a dzięki temu włączysz konto PRO.
Konfiguracja konta biznesowego na TikToku – o tych elementach pamiętaj!
Masz już konto PRO? Wprowadź zatem najważniejsze informacje i skonfiguruj profil. Jak to zrobić? To zależy, jakie zmiany chcesz wprowadzić:
- Zmiana nazwy konta – w takim przypadku wybierz „Edytuj profil” obok zdjęcia profilowego. Pamiętaj, że możesz ją zmienić tylko raz na 30 dni.
- Zmień zdjęcie profilowe – również wybierz „Edytuj profil”. Kliknij ikonę ołówka, która znajduje się na zdjęciu profilowym. Wybierz odpowiednią grafikę, a następnie kliknij „Zapisz”.
- Wypełnij biografię – to kolejna opcja, którą zobaczysz w edycji profilu. Masz do wykorzystania 80 zzs. Komunikat pojawi się w profilu pod informacją o liczbie obserwujących.
- Dodaj link do Twojego sklepu/bloga/strony – ta opcja jest dostępna, jeśli masz powyżej 1000 obserwujących. Kiedyś wystarczyło posiadać konto firmowe, ale ze względu na dużą ilość spamu aplikacja TikTok zmieniła zasady. Wróć do umieszczenia linka, kiedy będziesz mieć odpowiednią liczbę obserwujących.
Jak dobrać hasztagi do swojej działalności?
Media społecznościowe często dają możliwość korzystania z hasztagów i tak samo jest w przypadku aplikacji TikTok. Kiedy dodajesz film, masz pole na opis – 150 zzs do wykorzystania.
W tym polu możesz dodać opis albo właśnie hasztagi. Hasztagi nie są w aplikacji TikTok tak popularne jak na Instagramie. Jak je dobrze dobierać?
Zwróć uwagę, jak TikTok porządkuje wyświetlane filmy. Na górze wyników pojawiają się najpopularniejsze materiały, które mają największą liczbę polubień i są angażujące dla użytkowników. Jeśli umieścisz nowy film i postawisz na bardzo popularny hasztag, to możliwe, że materiał pojawi się bardzo nisko w wynikach i mało kto do niego dotrze. Dlatego lepiej wybieraj mniej popularne. Jak je wybrać?
Sprawdź, z jakich hasztagów korzystają inne filmy z Twojej niszy. Porównaj ich popularność – nie wybieraj najczęściej wykorzystywanych, tylko te rzadziej używane. Wtedy zwiększysz szanse na duże zainteresowanie materiałem. W przyszłości pomyśl natomiast o własnym hasztagu – być może uda się go wypromować?
Wykorzystaj również narzędzia do śledzenia i wyszukiwania najlepszych hashtagów. Chodzi o takie jak: Brand24, RiteTag, Keyhole, Hashtagify, Twubs.
Prowadzenie konta PRO na TikToku – czy to się opłaca? Podsumowanie
Nie wszystkie serwisy społecznościowe przynoszą korzyści każdemu biznesowi. Oceń, czy konto PRO na TikToku może Ci pomóc w komunikacji z klientami i znajdowaniu nowych. Popularność tego serwisu będzie zapewne rosła. Jeśli widzisz na nim swoją grupę docelową, nie pomijaj aplikacji w działaniach marketingowych.