W listopadzie 2023 roku liczba użytkowników Facebooka w Polsce wynosiła ponad 20 mln. Nic dziwnego, że firmy angażują się w działania marketingowe w serwisie, upatrując w tym szansy na zbudowanie zasięgów i pozyskanie nowych odbiorców. Jednym ze sposobów zdobywania klientów na Facebooku jest prowadzenie fanpage’a. Jak to robić, aby osiągnąć oczekiwane efekty?
Dlaczego warto prowadzić fanpage na Facebooku?
Aż 70% internautów jest aktywnych na przynajmniej jednym serwisie społecznościowym należącym do Meta. Najpopularniejszym jest Facebook, a po nim są Instagram, Messenger czy WhatsApp. Na temat popularności FB w Polsce możesz znaleźć różne dane. Według Statista to między 25 a 26 mln użytkowników. Nie zmienia to faktu, że zainteresowanie korzystaniem z niego jest ogromne.
Według Hootsuite użytkownicy spędzają na FB przeciętnie blisko 20 godzin miesięcznie. A jak to wygląda, jeśli weźmiemy pod uwagę firmowy fanpage na Facebooku? Jakie jest zaangażowanie prowadzących takie strony?
Na takich profilach publikowanych jest przeciętnie 1,68 wpisów dziennie, z czego ponad połowa zawiera link. W blisko 30% znajduje się zdjęcie, a w prawie 20% – film. Największe zaangażowanie osiągają posty, które zawierają grafikę.
54,9% użytkowników Facebooka używa serwisu w celu poszukiwania marek i produktów. Bez aktywnego prowadzenia profilu na platformie przegapisz potencjalnych klientów.
Jak z powodzeniem prowadzić fanpage firmowy? Wskazówki
Wiesz już, dlaczego warto prowadzić firmowy fanpage. Nie ma większego znaczenia, w jakiej działasz branży. Bardzo mało prawdopodobne, aby Twoja konkurencja nie była aktywna na Facebooku. Co istotniejsze, na pewno znajdziesz na nim Twoją grupę odbiorców. Dlatego jeśli jeszcze nie masz fanpage’a, załóż taki profil. Jest oczywiście bezpłatny, ale samo jego posiadanie to dopiero pierwszy krok. Musisz wiedzieć, jak budować zaangażowanie, prowadzić komunikację, publikować treści dopasowane od odbiorców. W jaki sposób z powodzeniem prowadzić fanpage firmowy? Skorzystaj z naszych porad!
Stawiaj na jakość publikacji, a nie na jak największą liczbę
Jak wspomnieliśmy, średnia liczba publikacji na fanpage na dzień wynosi 1,68. Natomiast to nie oznacza, że w każdym przypadku właśnie taka będzie trafionym rozwiązaniem. W dodawaniu wpisów nie chodzi o jak największą liczbę, tylko umieszczanie takiego contentu, który wzbudzi zainteresowanie i spowoduje zaangażowanie odbiorców. Najlepiej przygotuj kalendarz publikacji na tydzień lub dłuższy okres. Warto zapisywać pomysły na wpisy od razu, kiedy na nie wpadniesz, ponieważ później możesz o nich zapomnieć.
W styczniu 2023 r. typowe zaangażowanie fanów stron na Facebooku w postach wynosiło 0,07%. Taki procent użytkowników podjął aktywności związane ze wpisem, np. dodali komentarz albo polajkowali. Spośród różnych typów postów największą uwagę uzyskiwały te z grafiką, które osiągają wskaźnik interakcji wynoszący 0,12%. Z drugiej strony, posty z linkami cieszyły się najniższym zaangażowaniem (ze wskaźnikiem 0,03%).
Twórz posty, które angażują
Wiesz już, że odbiorcy zwracają większą uwagę na wpisy, które zawierają zdjęcia. Warto również dodawać zachętę do podzielenia się zdaniem na konkretny temat. Wielu użytkowników w takich przypadkach odruchowo odpowiada, a to ma ogromną wartość dla Twojego fanpage’a. Dzięki temu treść może dotrzeć do większej liczby odbiorców. Poza tym możesz dowiedzieć się, jakie są opinie internautów, wykorzystać je do doskonalenia oferty i budować relacje. Wpisy typowo produktowe raczej nie pobudzają większej aktywności. Znakomite efekty osiąga natomiast śmieszny content. Bardzo dobre wyniki możesz również osiągnąć, wywołując dyskusję na dany temat.
Pozwól użytkownikom wysyłać wiadomości do fanpage
Internauci są o 53% bardziej skłonni do zakupu od firmy, do której mogą wysłać wiadomość. FB umożliwia dodawanie czatu Facebook Messenger do swoich fanpage. Sprawdź, czy masz włączoną opcję wysyłania wiadomości przez użytkowników do Twojej strony. Znajdziesz ją w Ustawieniach prywatności fanpage.
Możliwość wysyłania wiadomości to raczej standard na Facebooku. Włącz taką opcję na Twojej stronie i przede wszystkim odpowiadaj na pytania. Jeśli internauta będzie bardzo długo czekać na reakcję, to nie zrobisz na nim dobrego wrażenia. Szybkie i merytoryczne odpowiedzi są kluczowe.
Dodawaj zdjęcia zgodnie z zaleceniami Facebooka
Nie korzystaj na FB ze zdjęć o przypadkowych wymiarach. Posty powinny atrakcyjnie wyglądać i być dobrze widoczne. Nie może być tak, że użytkownik na urządzeniu mobilnym przegląda Twój fanpage, ale nie wyświetla mu się logo czy hasło reklamowe, bo grafika ma nieodpowiednie wymiary. Te się zmieniają, dlatego warto co jakiś czas sprawdzić, jakie są aktualne, sugerowane wymiary plików dodawanych w poszczególnych częściach Facebooka. Przykładowo, zdjęcie profilowe strony na komputerach wyświetla się jako obraz o wymiarach 176 × 176 pikseli, a na smartfonach – 196 × 196 pikseli. Kiedy dodasz zdjęcie, sprawdź, czy na pewno jest dobrze widoczne na różnych urządzeniach. Przy tworzeniu grafiki na media społecznościowe przydać Ci się mogą takie narzędzia jak Canva, gdzie masz do dyspozycji szablony dostosowane pod względem wymiarów do używania w różnych częściach Facebooka i innych serwisów. Dzięki temu możesz przygotować atrakcyjną grafikę w dosłownie kilka minut.
Postaw na real time marketing
Tworzenie materiałów związanych z wydarzeniem, o którym aktualnie się mówi, może przynieść Twojej stronie duży wzrost zainteresowania. Kluczową rolę odgrywa tutaj kreatywność. Powiąż temat, który jest na czasie, z Twoim produktem. Wykorzystuje to mnóstwo marek. Przykładowo, podczas rozdania Oscarów 2015 oficjalne konto Lego opublikowało na Twitterze zdjęcie statuetki zbudowanej z klocków. Real time marketing to norma w przypadku takich marek jak Ikea czy Coca-Cola, ale oczywiście wymaga pomysłowości i szybkiego działania.
#EverythingIsAwesome at the #Oscars! pic.twitter.com/A7HzK7FOGG
— LEGO (@LEGO_Group) February 23, 2015
Szanuj opinie użytkowników
Fani mogą dodawać komentarze, recenzje i nie zawsze będą one pozytywne. Jeśli ktoś wystawi Ci negatywny komentarz, zachowaj spokój, nie odpowiadaj na niego pod wpływem emocji, ale też nie pozostawiaj bez reakcji. Złym rozwiązaniem jest prowadzenie długiej dyskusji publicznej, której towarzyszą negatywne emocje. Napisz wiadomość prywatną do niezadowolonego albo poproś, aby sam to zrobił. Znajdź rozwiązanie problemu – w prawie każdym przypadku jesteś w stanie dogadać się z klientem. Idealnie, jeśli po wszystkim użytkownik napisze w komentarzu, że udało się osiągnąć kompromis. W przypadku gdy wina leży po Twojej stronie, zaproponuj jakąś formę rekompensaty. Może to być rabat na kolejne zakupy, darmowy produkt, voucher i inne. To już musisz dopasować adekwatnie do sytuacji.
Unikaj drażliwych tematów
Teoretycznie wypowiedź dotycząca kontrowersyjnego tematu może przysporzyć marce zainteresowania i doprowadzić do dużego zaangażowania użytkowników. To może mieć sens, jeśli będzie to wypowiedź przemyślana, dopracowana, merytoryczna i uzasadniona. Natomiast nawet taka wiąże się z ryzykiem negatywnych reakcji. Nie warto opowiadać się po określonej stronie politycznej, gdyż niemal zawsze będzie się to wiązać z nieoczekiwanymi reakcjami. Takie emocje wywoływał również temat szczepień. Przykładową reakcję było widać po wpisie Galerii Jurajskiej z Częstochowy, dotyczącym otwarcia w niej punktu szczepień. Negatywne opinie spowodowały, że wyłączono komentarze do wpisu.
Uzupełnij profil marki
Twój firmowy profil powinien być wypełniony od A do Z. Podaj dane kontaktowe, adres, dodaj stronę WWW. W przypadku gdy prowadzisz sprzedaż online, wypełnij zakładkę Sklep. Sprawdź wszystkie funkcje, które możesz włączyć na fanpage i oceń, które z nich będą przydatne dla użytkowników. Możesz połączyć Twoją grupę na FB ze stroną fanów i dzięki temu zapewnić im przepływ użytkowników.
Analizuj statystyki wpisów
Nie od razu będziesz wiedzieć, jak prowadzić fanpage, aby osiągnąć oczekiwane efekty. Początkowo Twoja aktywność skupi się na ustalaniu, co działa. Facebook dostarcza Ci statystyki dotyczące zainteresowania wywołanego przez poszczególne wpisy. Sprawdzisz, do ilu odbiorców dotarły i jaką uzyskały aktywność. Na tej podstawie możesz ustalić, jakiego typu treści będziesz publikować w przyszłości. Jeśli dany rodzaj contentu nie wywołał żadnego zainteresowania, ogranicz takie wpisy. Skup się na tych, które powodują wzmianki na temat Twojej firmy, są komentowane, lajkowane, docierają do dużej grupy odbiorców. To one pozwalają Ci zwiększać zasięg, rozwijać firmowy profil i zdobywać klientów.
Pamiętaj o spójnej identyfikacji wizualnej
Każdy element graficzny na fanpage powinien być spójny z pozostałymi – awatar, zdjęcie w tle, grafiki dodawane w postach. Pamiętaj o estetyce. Na początku warto skorzystać z usług grafika, który przygotuje szablony dla materiałów, a w przyszłości będziesz w nich podmieniać tylko zdjęcia i napisy. Możesz również spróbować zrobić to bez pomocy, np. w narzędziach typu Canva.
Trzymaj się zasad obowiązujących na Facebooku
Facebook, tak jak wszystkie media społecznościowe, ma przygotowany regulamin, zgodnie z którym należy korzystać z serwisu. Dotyczy to m.in. promowania postów. Dzięki takim działaniom marketingowym możesz dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów. Pamiętaj jednak, że promowanie niektórych produktów na FB jest zakazane. Nie możesz tego robić w przypadku wpisów zawierających nagość lub sugerujących ją. Nie można promować także postów wulgarnych, obraźliwych, drastycznych, suplementów diety, broni, fajerwerków, petard, podróbek lub imitacji znanych produktów innych marek i nie tylko. Facebook szczegółowo opisał też zasady m.in. dotyczące zdrowia osobistego i wyglądu. Warto dokładnie się z nimi zapoznać, gdyż nie są one oczywiste.
Prowadzenie firmowego fanpage – podsumowanie
Profil na Facebooku pozwala dotrzeć do swoich odbiorców w niemal każdej branży. Jeśli chcesz, aby fanpage miał jak najwięcej użytkowników i przynosił Ci klientów, weź pod uwagę standardy społeczności Facebooka, dostosuj przekaz do grupy docelowej i pamiętaj, że media społecznościowe mają określone wymagania co do publikowanych treści. Jeśli będziesz się tego trzymać, zwiększysz szansę na odniesienie sukcesu.