Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Kampania dsa w Google Ads
    Kampania DSA w Google Ads. Przygotowanie krok po kroku
    22 lutego 2024
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    fFltr algorytmiczny
    Filtr Google – czym jest i jak wyprowadzić z niego witrynę?
    23 lutego 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    Single page wady i zalety
    Strony one page – zalety i wady
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    branża retail
    Branża retail – czym jest? Opis i przykłady
    2 czerwca 2023
    Formularz na stronę internetową
    Formularz kontaktowy na stronę internetową – jak go stworzyć i dlaczego warto?
    5 maja 2023
    q-commerce
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Najpopularniejsze polskie firmy za granicą
    Najbardziej znane polskie marki na całym świecie
    20 października 2023
    influencer-jak-wybrac
    Jak wybrać influencera / blogera do współpracy?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Czym jest wireframe w UI/UX?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Czym jest wireframe w UX?
Responsywnie.pl > Web Development > Czym jest wireframe w UI/UX?
Web Development

Czym jest wireframe w UI/UX?

Paweł Czarnuszewicz
Data ostatniej aktualizacji: 2024/01/30 o 10:56
Paweł Czarnuszewicz Opublikowano 30 stycznia 2024
8 min
Udostępnij

Makieta, mockup czy wireframe to terminy, które bywają używane zamiennie, mimo że nie są synonimami. W projektowaniu można wyróżnić pewne etapy, bez których trudno, aby realizacja zakończyła się sukcesem. Wspomniane pojęcia dotyczą różnych części tego procesu. Co warto wiedzieć o wireframe? Jaką odgrywa rolę i co się dzieje na tym etapie?

Spis treści
Wireframe – definicja i celWireframe, mockup, prototyp – różniceRodzaje wireframesWireframe low-fidelityWireframe high-fidelityEtapy projektowania wireframe1. Przeprowadź research2. Upewnij się, że masz zmapowany flow użytkownika3. Zacznij szkicować4. Używaj kształtów zamiast obrazówBłędy przy tworzeniu wireframes – uważaj na nie!

Wireframe – definicja i cel

Wireframe, czyli model szkieletowy, jest zarysem struktury. To pewien schemat, dzięki któremu uzyskuje się obrys struktury, szkic interfejsu użytkownika witryny lub aplikacji. To etap, na którym przydziela się miejsce dla poszczególnych funkcji i przedstawia relację między poszczególnymi widokami, np. co się stanie, jeśli użytkownik naciśnie dany przycisk. Wireframe nie pokazuje, jak finalnie będzie wyglądać produkt, ale przedstawia interfejs konturowo. Przeważnie nie zawiera stylów ani kolorów – to nie moment na szukanie rozwiązań atrakcyjnych wizualnie. Więcej o wyglądzie wireframes powie Ci poniższa grafika.

Czym jest wireframe?

Źródło

Tworzenie projektów za pomocą wireframe polega na wykorzystywaniu elementów w skali szarości. Nie ma tekstu, wideo czy zdjęć. Są linie, pola i symbole zastępcze. Dzięki wireframe wizualizuje się pomysł i nadaje mu kształt. Jego plusem jest to, że nie wymaga wiele pracy. To projekt wizualny, konturowe przedstawienie układu interfejsu, a nie ostateczny wygląd produktu. Można go porównać do planu architektonicznego, na którym widzisz, jakie będzie rozmieszczenie pomieszczeń w budynku, gdzie będą znajdować się okna. Jeśli chodzi o główne cele tworzenia wireframe, to należą do nich:

  • objaśnienie, jak będą wyświetlane poszczególne informacje w interfejsie użytkownika,
  • mapowanie funkcji, dzięki czemu można wcześniej wykryć problemy i co za tym idzie – ponieść niższe koszty ewentualnych poprawek,
  • ustalenie ograniczeń struktury i identyfikacja priorytetów,
  • ustalenie, ile miejsca jest potrzebne na dany element, aby była zachowana estetyka projektu, i gdzie ma się znaleźć,
  • oszczędność czasu i pieniędzy, gdyż lepiej nanosić zmiany na wczesnym etapie projektu niż edytować prototyp.

Wireframe, mockup, prototyp – różnice

Jak już wiesz, wireframe, mockup i prototyp nie oznaczają tego samego. Czym się różnią? Mockup to makieta strony internetowej, aplikacji czy produktu. Wykorzystuje się ją do wizualizacji tego, co chcesz udostępnić na rynku. Taka makieta pozwala klientowi ocenić, czy odpowiada mu propozycja wykonawcy. Natomiast prototyp produktu to coś więcej niż wireframes czy makieta strony WWW. To wierna prezentacja projektu, np. z animacjami i prawdziwymi danymi. Nie jest to już tylko szkic, ale wiele pokazujący efekt procesu projektowania, który przejdzie jeszcze przez kolejne fazy. Wkrótce kończy się ścieżka do uzyskania finalnego produktu.

WireframesMockupPrototyp
Co to jest?szkic, model szkieletowy, zarys strukturymakieta, wizualna prezentacja produktu, pokazuje wyglądsymulacja gotowego produktu
Z czego się składa?linie, pola i symbole zastępczeprezentuje projekt bardziej obrazowo – jakiś styl, kolory, planowany krój pismaoddaje ostateczny wygląd i funkcje
Czy jest klikalny?nienietak
Zastosowanieumożliwia mapowanie funkcji i wychwycenie problemów na wczesnym etapiepomaga w podejmowaniu decyzji co do ostatecznego wyglądu projektuumożliwia zaprojektowanie ostatecznego wyglądu i funkcji
Jak powstaje?prezentuje się go na kartce lub ekranieza pomocą narzędzi graficznych, takich jak Figma czy Sketchw takich programach jak m.in. Axure RP, Invision czy UXPin

Jeszcze więcej pokazuje poniższa grafika. Jak widzisz, prototyp to coś więcej niż uzyskuje się w ramach modelu szkieletowego (wireframe) oraz makiety. Prototypowanie powoduje, że unikniesz naprawiania błędów, kiedy projekt jest gotowy. Wykorzystasz do tego początkowy etap realizacji, szkic i makietę – tym samym koszty poprawek będą niższe niż w przypadku ich wprowadzania, kiedy projekt jest już zrealizowany.

Wireframe, mockup czy prototyp?

Źródło

Rodzaje wireframes

Modele szkieletowe są klasyfikowane pod względem jakości lub funkcji. Chodzi tutaj o ich zaawansowanie i szczegółowość. Wyróżniamy dwa główne rodzaje wireframes.

Wireframe low-fidelity

Są proste, można je szybko opracować. Przeważnie pokazują układ elementów na stronie. To tylko koncepcja danego projektu, która stanowi zamysł realizacji. Pozwala sprawdzić, czy wszystkie elementy znajdują się w odpowiednim miejscu. Jako wypełniacza treści często używa się lorem ipsum. Nie ma tutaj konkretnych informacji o wielkości czy wyglądzie poszczególnych elementów.

Wireframe high-fidelity

Czasami mówi się również o mid-fidelity, gdzie pojawiają się dodatkowo informacje o wielkości i proporcjach elementów. Stosuje się różne odcienie szarości. Najczęściej jednak wyróżnia się dwa rodzaje wireframes, z których drugi to high-fidelity, czyli bardziej szczegółowy. Zawiera informacje o kolorystyce i topografii. Często pojawiają się również dane o wymiarach czy działaniach, które wiążą się z danym elementem w projekcie. Tego typu wireframe nie powstaje jako szkic przygotowany na kartkach papieru, tylko w specjalistycznym oprogramowaniu.

Etapy projektowania wireframe

Budowanie wireframe UX powinno się składać z co najmniej kilku etapów. Twoim celem jest uzyskanie szkicu – trzymaj się prostoty. Sprawdź, o czym warto pamiętać:

1. Przeprowadź research

Zanim weźmiesz do ręki długopis i kartkę, musisz zrozumieć, kim są Twoi odbiorcy. Oznacza to przeprowadzenie analizy linii produktów podobnych do własnych, zagłębienie się w dominujące trendy UX, najlepsze praktyki oraz przegląd wewnętrznych wytycznych projektowych. Zanotuj wnioski i przejdź do kolejnego kroku.

2. Upewnij się, że masz zmapowany flow użytkownika

Musisz ustalić, ile ekranów będziesz tworzyć i jakiego oczekujesz flow użytkownika. Z którego kanału marketingowego będą pochodzić odbiorcy i gdzie mają trafić? Musisz trzymać się architektury informacji dostosowanej do oczekiwań odbiorców. Dzięki temu użytkownicy nie będą podirytowani, wyślą mniej wiadomości do obsługi klienta z pytaniem, jak zrobić coś bardzo prostego.

3. Zacznij szkicować

W kolejnym etapie budowania wireframe UX możesz zacząć szkic. Nakreślasz funkcje i formaty, a nie ilustrujesz w najdrobniejszych szczegółach. Nie myśl o estetyce czy o kolorach. Na tym etapie warto korzystać z grubego markera, gdyż dzięki temu nie utoniesz w szczegółach – skoncentrujesz się na określeniu funkcjonalnych bloków. Możesz też skorzystać z gotowych szablonów.

4. Używaj kształtów zamiast obrazów

Korzystaj z prostych kształtów. Jeśli zastąpisz je atrakcyjnymi obrazami, to mogą one odwracać uwagę od zadania, które masz do wykonania. Jeśli chcesz skorzystać z narzędzi, to weź pod uwagę następujące: Sketch, Moqups (dla początkujących), Figma (darmowa aplikacja do tworzenia szkieletów), Justinmind (do budowania interaktywnych makiet), Uizard (do tworzenia szkieletów wspomaganych przez AI).

Błędy przy tworzeniu wireframes – uważaj na nie!

Możesz ich popełnić wiele. Przede wszystkim skup się na zadaniu, które masz do wykonania. Nie zapominaj, co tworzysz i jakie ma to mieć zastosowanie. Do najczęstszych błędów należą:

  • zbyt duża lub zbyt mała szczegółowość – musisz znaleźć równowagę. Zbyt wiele szczegółów rozprasza, a zbyt mało powoduje, że szkic jest niejasny,
  • nietestowanie szkieletów – Twoje założenia powinny być zweryfikowane z prawdziwymi użytkownikami. Uzyskane spostrzeżenia pomogą Ci poprawić projekt,
  • brak dokumentacji szkieletów – dodawaj jasne i zwięzłe adnotacje, unikaj mylących nazw. Dokumentowanie pomoże Ci w komunikowaniu decyzji projektowych,
  • brak współpracy z zespołem – trzeba współdziałać, brać pod uwagę zdanie innych osób, które współtworzą projekt.

Nie warto się śpieszyć. Dobrym wyborem jest konsultowanie się, testowanie. To zwiększa szansę na realizację, która odniesie sukces.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
W jaki sposób renderować stronę internetową?
Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paweł Czarnuszewicz
Paweł Czarnuszewicz
Programista ze specjalizacją w tworzeniu stron internetowych, z pasją do optymalizacji kodu i dbałością o szczegóły. W branży IT od wielu lat.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?