Według badania przeprowadzonego przez BrightLocal 90% konsumentów czyta opinie o marce, produktach i usługach, zanim odwiedzi daną firmę. Robi to również aż 93% klientów przed skorzystaniem z oferty danej firmy lokalnej. Jeśli internauta sprawdzi informacje na temat Twojej marki i trafi głównie na negatywne komentarze albo nie znajdzie żadnej recenzji, bardzo prawdopodobne, że nie weźmie tej oferty pod uwagę. Zadbaj, aby w wynikach wyszukiwania Google łatwo dało się znaleźć pozytywne opinie. Co zrobić, aby zapewnić ich stały napływ Twojej firmie? Skorzystaj z naszych rad.
Opinie w Google – czym są?
Recenzje na temat firm, produktów czy usług są gromadzone przez wiele serwisów. Szczególnie powinny zainteresować Cię opinie publikowane w Profilu Firmy w Google, gdyż to one najbardziej rzucają się w oczy, kiedy wyszukasz informacje na temat danej marki. Po wysłaniu zapytania „Media Markt” wyświetli się panel z danymi dotyczącymi firmy. W wynikach wyszukiwania Google na komputerze wygląda to tak:
Liczba gwiazdek i średnia opinia rzucają się w oczy. To dotyczy komentarzy z Profilu Firmy w Google. Dlatego powinno Ci zależeć, aby były jak najlepsze, a średnia – wysoka. Żeby jednak w ogóle mieć taki profil, najpierw musisz go założyć. Mając go, zwiększasz szanse na zdobycie klientów z wyszukiwarki. Internauta może trafić na wizytówkę Twojej marki w Google Maps lub trzypaku, który wyświetla się w standardowych wynikach wyszukiwania na zapytania lokalne. W każdym przypadku użytkownicy zobaczą, jak oceniana jest marka. Dlatego załóż Profil Firmy w Google i zdobywaj pozytywne opinie.
W wynikach wyszukiwania Google wyświetlają się nie tylko opinie z wizytówki Google Maps. Poniżej często pojawia się średnia ocena w innych serwisach, a także mogą być zacytowane komentarze z sieci.
Dlatego warto pozyskiwać pozytywne opinie nie tylko w Profilu Firmy w Google, ale także w innych serwisach. Gdzie jest ich wystawianych najwięcej? Zdecydowanie w wizytówkach Google Maps. Według ReviewTrackers aż 73% znajduje się właśnie tam.
Zerknij poniżej, jak wygląda negatywna opinia w wizytówce Google Maps. Przeważnie internauta wystawia wtedy jedną gwiazdkę i informuje, jaka jest przyczyna takiej recenzji. Może także przyznać Twojej firmie negatywne opinie bez uzasadnienia – wtedy pojawi się wyłącznie liczba gwiazdek.
Natomiast przykładowa pozytywna opinia od zadowolonych klientów wygląda jak poniżej:
Pozytywne recenzje również nie muszą być uzasadnione. Internauta może wystawić Twojej firmie same gwiazdki. Czy jednak potencjalnych klientów w ogóle interesują recenzje wystawiane przez anonimowych internautów?
Dlaczego warto pozyskiwać pozytywne opinie w Google?
Za pozyskiwaniem pozytywnych recenzji przemawia mnóstwo czynników. Wspomnieliśmy już, jak wielu internautów czyta opinie w sieci. Przeprowadzono wiele badań, które dotyczą tej kwestii – ich wyniki się różnią, ale wnioski pozostają takie same. Według Trustpilot 9 na 10 potencjalnych klientów sprawdza opinie online, zanim złożą zamówienie.
Z badania przeprowadzonego przez Podium wynika, że 93% internautów podjęło kiedykolwiek decyzję o zakupie na podstawie opinii w sieci.
Z danych Podium wynika również, że tylko 9% konsumentów rozważyłoby nawiązanie współpracy z firmą, której średnia ocena wynosi 1 lub 2 gwiazdki. Poza tym regularne pozyskiwanie opinii ma wpływ na widoczność Profilu Firmy w Google. Najlepiej, aby komentarze były długie i zawierały słowa kluczowe.
Jak widzisz, pozytywne recenzje mają ogromne znaczenie. Co zrobić, aby zachęcić klientów do ich wystawiania? Możliwe, że realizujesz mnóstwo zamówień, ale i tak Twój Profil Firmy w Google nie wzbogaca się o kolejne opinie. Co zrobić, aby to zmienić?
Jak zdobyć pozytywne opinie w Google?
Realizacja usług na wysokim poziomie czy perfekcyjny proces sprzedaży to zbyt mało, aby zachęcić do wystawiania recenzji. Klienci sami z siebie chętniej wystawiają negatywne opinie niż pozytywne. Co zrobić, aby na Profilu Firmy w Google regularnie pojawiały się nowe komentarze? Masz wiele możliwości!
1. Dbaj o perfekcję
To oczywiście podstawa, na którą składa się wiele elementów. Dopracowany sklep, znakomity kontakt, terminowe dostawy i realizacja usług, doskonałe produkty i obsługa posprzedażowa – długo można wymieniać. Każdy popełnia błędy – staraj się monitorować wszystkie problemy, uwagi i wątpliwości konsumentów, a następnie jak najszybciej je eliminuj. Jeśli klient nie jest zadowolony ze współpracy z Tobą, trudno oczekiwać, że przekonają go jakiekolwiek zachęty do wystawienia pozytywnej opinii. Efekt może być odwrotny do oczekiwanego.
2. Poproś o wystawienie opinii po zakupie
Kiedy klient kupi produkt lub skorzysta z usługi, poproś go o wystawienie recenzji, np. w wizytówce Google Maps. Jak to zrobić? Wyślij e-mail, SMS, zadzwoń albo wręcz kartę z kodem QR. Co, jeśli efektem będą negatywne opinie? One również są cenne dla Twojego biznesu, gdyż na ich podstawie możesz doskonalić ofertę. Wystarczy, że udzielisz profesjonalnej odpowiedzi. Możesz, np. poinformować, że problem został rozwiązany i zaoferować autorowi opinii zniżkę na kolejne zakupy. Według Podium 60% klientów chętniej wystawi recenzję, jeśli o nią poprosisz.
3. Zachęć do wystawienia recenzji w social mediach
Prowadzisz fanpage na Facebooku albo profil w innym serwisie społecznościowym? Poproś obserwujących o wystawienie opinii. Napisz, gdzie chcesz je uzyskać. Nie musi to być tylko Profil Firmy w Google, ale też, np. opinie na Facebooku czy w innych serwisach.
4. Zorganizuj konkurs na najlepszą opinię
To sposób nie tylko na zwiększenie liczby pozytywnych opinii wystawianych przez klientów, ale także na poprawienie ich jakości. Internaucie będzie zależeć na zwycięstwie, a sposobem na to może być długa, merytoryczna opinia. Ten model jest praktykowany przez wiele serwisów. Zdobywają dzięki temu pozytywne opinie w Google, ale także recenzje produktów, które mają ofercie. Na poniższej grafice możesz zobaczyć, jak sklep Media Expert zachęca do wystawiania komentarzy.
5. Tabliczka z kodem QR w oddziale firmy
To rozwiązanie coraz częściej praktykowane w stacjonarnych placówkach przedsiębiorstw. Ustaw tabliczkę z kodem QR i zachętą do wystawiania opinii. Kiedy klient będzie chciał to zrobić, wystarczy, że zeskanuje ten kod i automatycznie przeniesie się do Profilu Firmy w Google. W przypadku marek z branży turystycznej często przekierowuje się na popularne strony branżowe. Tabliczka może wyglądać jak poniżej.
6. Naklejka z kodem QR
Możesz ją umieścić na drzwiach wejściowych do oddziału firmy, na ulotkach, plakatach, a także przesyłanych paczkach. Oceń, które miejsce będzie optymalne. Jeśli prowadzisz restaurację, kod QR możesz nadrukować w menu. Oczywiście po jego zeskanowaniu klient powinien się przenieść do profilu w Google Maps.
Źródło
7. Korzystaj z narzędzia Google do proszenia o opinię
Taką możliwość daje Ci wizytówka w Google Maps. Możesz zaprosić klientów do wystawiania opinii e-mailem, przez Facebooka lub za pomocą komunikatora. W wiadomości znajdzie się skrócony link do strony, na której da się wystawić komentarz.
8. Uzyskaj opinie od partnerów i dostawców
Możesz prosić o pozytywne komentarze nie tylko klientów. Opinie od dostawców i partnerów pokazują, jak wygląda współpraca z Tobą. Jeśli nie chcesz się bezpośrednio zwracać z prośbą o recenzję, wystaw ją jako pierwszy. Być może partner odpowie pozytywnym komentarzem.
9. Umieść odnośnik do opinii w Google Maps w sygnaturze maila
Może to być świetny i skuteczny sposób, dzięki któremu pozyskasz pozytywne recenzje od klientów bez proszenia o nie. Dodaj w sygnaturze odnośnik do Profilu Firmy w Google, ale też CTA (wezwanie do działania). Może to być na przykład:
Czy pomogliśmy Ci? Jeśli tak, pomóż innym nas znaleźć. Wystaw nam recenzję w Google!
Zadowolony z [Nazwa firmy]? Zostaw recenzję tutaj.
Poinformuj innych o [Nazwa firmy].
Często komunikujesz się z klientami e-mailem? Dzięki odpowiedniej sygnaturze możesz pozyskać wiele opinii!
10. Dodaj link do recenzji Google na Twojej stronie
Internauci, którzy chcą wystawić opinię, mogą rozpocząć poszukiwania od Twojej witryny. Umieść na niej odnośnik do recenzji Google, pamiętaj o jasnym wezwaniu do działania, aby klient miał pewność, gdzie zostanie przekierowany. Często taki odnośnik pojawia się w zakładce o firmie albo z danymi kontaktowymi, a niektóre firmy wstawiają go nawet na każdej podstronie. Przykład zastosowania takiego rozwiązania znajduje się na poniższej grafice:
11. Poświęć całą podstronę na opinie Google
Możesz skorzystać z wtyczki, np. do systemu WordPress, dzięki której wyświetlisz opinie na stronie. Podobne znajdziesz w przypadku innych popularnych systemów CMS. Z jednej strony ich dostępność może motywować internautów do zakupu, a z drugiej – inspirować do wystawienia opinii.
12. Dodaj wezwanie do wystawienia opinii na stopce strony
Być może znajdują się tam już ikony social media, którymi zachęcasz do obserwowania Twoich profili. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby trafił tam także odnośnik zachęcający do wystawienia opinii w Google. Koniecznie umieść na grafice wezwanie do działania, z którego musi jasno wynikać, jaki efekt spowoduje jego kliknięcie. Przykład takiego rozwiązania znajduje się na poniższej grafice:
Pozytywne opinie w Google – która metoda jest najskuteczniejsza?
Z badania przeprowadzonego przez BrightLocal wynika, że najbardziej zachęca prośba o wystawienie recenzji wysłana e-mailem, ale niewiele gorszy wynik ma m.in. osobista prośba. Oczywiście możesz korzystać z wielu metod i analizować, która daje Ci najlepsze wyniki.
Czy warto zdobywać opinie od klientów? Zdecydowanie tak. Pozytywne recenzje w sieci pomogą Ci rozwinąć biznes i jeszcze lepiej spełniać oczekiwania odbiorców.