Szukasz różnych inspiracji? Zajrzyj na Pinterest. Ten serwis społecznościowy nie cieszy się tak dużym zainteresowaniem jak Facebook czy Instagram, ale drzemie w nim potencjał. Znajdziesz tam ciekawe pomysły na przekąski, inspiracje modowe, a także na aranżację domu. Czy ten portal możesz wykorzystać do promocji swojej działalności? Jak prowadzić sprzedaż na Pintereście? Od czego zacząć?
Czym jest Pinterest i jakich użytkowników ściąga?
Dzięki Pinterestowi możesz znaleźć ciekawe propozycje, m.in. modowe, wnętrzarskie czy kulinarne. To wyszukiwarka wizualna, za pomocą której do Twojej dyspozycji są miliardy pomysłów. Piny, czyli obrazy, filmy lub produkty możesz zapisywać. Umożliwiają Ci to zakładki. Zerknij do Aktualności, aby sprawdzić, jakie piny wybrał dla Ciebie Pinterest na podstawie Twojej ostatniej aktywności. Miesięcznie z tego serwisu korzysta około 445 mln użytkowników, a są nimi w szczególności:
Źródło: Business Pinterest
85% użytkowników serwisu przed rozpoczęciem nowego projektu odwiedza Pinterest. 80% korzystających cotygodniowo odkrywa na tej stronie nową markę lub produkt.
Jak podaje Datareportal, na początku 2023 r. Pinterest miał w Polsce 5,42 mln użytkowników. Oznacza to, że jego zasięg reklamowy odpowiadał 13,1% populacji kraju. Z serwisu mogą korzystać osoby w wieku od 13 lat. Zasięg reklam Pinteresta w Polsce odpowiadał 14,8% lokalnej bazy użytkowników internetu w tym czasie, bez względu na wiek. Na początku 2023 r. 79,7% odbiorców reklam Pinteresta w Polsce stanowiły kobiety, a 16% mężczyźni. Pinterest publikuje również dane dotyczące użytkowników o nieokreślonej płci, którzy na początku 2023 r. stanowili 4,4% całkowitej liczby odbiorców reklam Pinteresta w naszym kraju.
Celem serwisu jest m.in. inspirowanie użytkowników. Konto Pinterest dostarcza odbiorcom innego contentu niż Facebook czy Instagram. Piny produktowe i innego typu, wciągają. Obecność w serwisie stanowi szansę dla firm, które sprzedają m.in. za pomocą zdjęć. Korzystając z tego typu mediów społecznościowych, można dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców. Zastanów się, czy ta platforma jest odpowiednia dla Twojego biznesu. Czy zagląda do niej Twoja grupa docelowa? Jeśli tak, zacznij promować swój e-commerce na Pintereście.
Sprzedawanie na Pintereście – najważniejsze fakty i zalety
Masz stronę internetową, a dokładnie sklep WWW? Wykorzystywanie mediów społecznościowych w marketingu to standard, ale Pinterest nie jest pod tym względem tak popularny jak inne serwisy. Czy zatem piny mogą być sposobem na sprzedaż produktów? Jak najbardziej! Przede wszystkim serwis przeglądają osoby, które potrzebują inspiracji, a to oznacza, że są one często gotowe do zakupu. A jeśli dany produkt, którego wypatrują, znajduje się w Twojej ofercie?
W innych mediach społecznościowych są różne grupy odbiorców, na Pintereście większość czegoś szuka albo zajmuje się tworzeniem pinów, które mają być udostępniane innym użytkownikom. Co istotne, 97% wyszukiwań na Pintereście nie dotyczy marek. To oznacza, że mało znane firmy albo wręcz anonimowe również mogą osiągnąć znakomite efekty w tego rodzaju mediach społecznościowych.
Źródło: Business Pinterest
85% cotygodniowych użytkowników z USA dokonało kiedykolwiek zakupu na podstawie pinów marek.
Źródło: Business Pinterest
Jeśli chodzi o kategorie, w których Pinterest cieszy się dużym zainteresowaniem, należą do nich m.in. fotografia, design, DIY, jedzenie i napoje, moda damska, uroda, wesela i wystrój wnętrz, czyli takie działy, w których kluczową rolę odgrywają zdjęcia.
Reklamy na Pintereście zapewniają o 32% wyższy ROAS (zwrot z wydatków na reklamę) niż inne platformy cyfrowe. Dotyczy to zwłaszcza reklam w branży spożywczej, a także zdrowia i urody.
Jak zacząć sprzedawanie na Pintereście?
Żeby sprzedawać na Pintereście, trzeba założyć konto firmowe:
1. Wejdź na Pinterest.
2. W prawym rogu kliknij Zarejestruj się.
3. Przewiń formularz i wybierz Utwórz darmowe konto firmowe.
Jeśli już masz konto prywatne, możesz je przekształcić w biznesowe. Daje Ci to dostęp do Pinterest Ads Manager, Pinterest Analytics, a także zwiększa możliwości pod względem stosowanych formatów contentu.
Strategia sprzedaży na Pintereście – najważniejsze wskazówki
Jeśli chcesz sprzedawać za pośrednictwem mediów społecznościowych, musisz zadbać o jakość treści, które będziesz publikować. Piny powinny być atrakcyjne, przyciągać wzrok. Twoim celem są przekierowania z Pinteresta na Twój e-commerce. Stawiaj wyłącznie na wartościowe materiały wizualne, aby go osiągnąć.
Zgłoś się do Veryfied Merchant Program, czyli programu zweryfikowanych sprzedawców. W ten sposób zyskasz możliwość dystrybucji produktów na platformach Pinterest. Na Twoich pinach pojawi się niebieski znacznik.
Twoja strona internetowa może umożliwiać pinowanie, tzn. użytkownik, który przegląda Twoją ofertę, będzie mógł udostępnić produkty na Pintereście. Jeśli masz sklep oparty na WooCommerce (wtyczce do WordPressa), możesz skorzystać np. z pluginu Weblizar. To nie jedyne rozwiązanie – znajdziesz mnóstwo darmowych wtyczek, które się sprawdzą. Oczywiście są i takie, które będą pasować do innych popularnych oprogramowań sklepu.
Nie musisz być grafikiem, żeby zadbać o atrakcyjny content na Pintereście. Piny sprzedażowe możesz tworzyć za pomocą popularnych narzędzi, czego przykładem jest Canva. Skorzystaj z gotowych szablonów – oczywiście da się je spersonalizować.
Źródło: Canva
Zanim jednak zabierzesz się za pracę nad pinami, zapoznaj się z podstawowymi wskazówkami od serwisu Pinterest:
- twórz atrakcyjne wizualnie treści – wysoka rozdzielność, ciekawe efekty i kadrowanie to ważne elementy;
- zachęcaj odbiorców poprzez wezwania do działania, aby obserwowali Twoje treści i je zapisywali;
- do pinów dodawaj opis – dzięki temu możesz dotrzeć do większej liczby odbiorców;
- regularnie publikuj piny. Wykorzystuj takie narzędzia jak Buffer, za pomocą których możesz planować publikacje z wyprzedzeniem. Na Twojej tablicy musi się dziać! Poza tym reaguj na piny innych, staraj się utrzymywać aktywność. Dzięki temu możesz zwiększyć widoczność swoich wpisów;
- w treściach korzystaj z popularnych słów kluczowych związanych z Twoimi produktami.
Żeby zwiększyć sprzedaż, postaw również na piny rozszerzone. Dzięki nim przekażesz więcej informacji niż w standardowym wpisie. Jeśli dodasz pin produktowy, to może on uwzględniać cenę, wskazywać na dostępność produktu, a także adres Twojego e-commerce. W przypadku gdy ta kwota zmieni się w Twoim sklepie, automatycznie zostanie zmodyfikowana na Pintereście – na Twojej tablicy znajdzie się wpis z aktualnymi informacjami.
To są darmowe funkcje Pinterest, które mogą wspierać sprzedaż, ale są i takie, z których możesz korzystać odpłatnie. Jako użytkownik serwisu postaw na Pinterest Ads Manager. Masz do wyboru różne rodzaje reklam: standardowe, wideo, produktowe czy karuzelowe. Samo uruchomienie kampanii nie oznacza sukcesu dla Twojego e-commerce. Aby osiągnąć sprzedaż, obserwuj wyniki działań i optymalizuj je, a najlepiej postaw na usługi specjalisty, który doskonale zna ten serwis. System reklamowy Pinterest znajdziesz tutaj.
Sprzedawanie poprzez inspirowanie
Pinterest daje Twojemu e-commerce ogromne możliwości pod względem generowania sprzedaży. Żeby osiągnąć sukces:
- skorzystaj z funkcji w Pinterest Shop. Udostępnij serwisowi aktualne dane na temat oferty i cen. Pin może dotyczyć produktu, a nie usługi. Musisz mieć wysokiej jakości stronę WWW, a także określić zasady zwrotów i wysyłek. Muszą być one zapisane w dobrze widocznym miejscu;
- postaw na Piny Shop The Look, czyli piny sprzedażowe. Możesz na nich oznaczać produkty. Jeśli dodasz zdjęcie modelki, to opisz, jaką konkretnie odzież ma na sobie;
- udostępniaj materiały innych użytkowników, z których wynika, że ktoś korzysta z Twoich produktów. Buduj tablice, dodawaj infografiki – to ma wpływ na Twoją sprzedaż.
Działania mogą dotyczyć nie tylko nowych produktów, ale już takich, które od dawna masz w ofercie. Kluczowe, aby Twoja tablica była bogata w atrakcyjne wpisy.