W marcu 2023 roku Bing udostępnił nową wersję wyszukiwarki opartej na AI. Google nie mogło przejść obok tego obojętnie, dlatego rozpoczęło pracę nad eksperymentalną wersją swojego rozwiązania, które również wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania kontekstowych odpowiedzi. Czym jest Google Search Generative Experience (SGE) i jak wpłynie na SERP-y (ang. Search Engine Results Page)?
Czym jest Google Search Generative Experience (SGE)?<
Search Generative Experience przekształca wyniki wyszukiwania w bardziej zrozumiałe i rozbudowane. Używanie wyszukiwarki ma przypominać konwersację z inteligentnym asystentem. Jest to eksperymentalne rozwiązanie. SGE wykorzystuje modele językowe, aby zapewnić użytkownikom szybki i przejrzysty przegląd wyszukiwanych tematów – bez konieczności zaglądania na poszczególne podstrony. Może to pomóc w znajdowaniu odpowiedzi, uzyskaniu instrukcji, jak coś wykonać, czy też odkrywaniu nowych tematów. Załóżmy, że zastanawiasz się, co robić w deszczowy dzień z dziećmi. Wcześniej wyszukiwarka kierowała Cię do witryn z pomysłami na zajęcia. Dzięki SGE Google wyświetli listę sugestii w górnej części wyników zebranych z wielu źródeł. Na poniższej grafice widać, jak to może wyglądać:
Jak działa Search Generative Experience?
SGE to krok w kierunku przekształcania doświadczeń towarzyszących wyszukiwaniu za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji. Użytkownicy zobaczą wyniki podobne do tych, które widzieli dotychczas, ale zorganizowane w nowy sposób. Dzięki temu będą mogli zadawać nowe rodzaje pytań, które są bardziej złożone i opisowe. Mogą szybko uzyskać więcej informacji, korzystając z linków do poszczególnych wyników oraz zadawać konwersacyjne pytania uzupełniające, aby uzyskać więcej danych.
Jak to działa? Oto co zapewnia SGE:
- przegląd oparty na sztucznej inteligencji – w odpowiednich przypadkach SGE pokaże migawkę opartą na AI, aby pomóc szybko uzyskać przegląd tematu, z czynnikami do rozważenia i pomocnymi informacjami. Z tej migawki możesz odkrywać szeroki zakres treści. SGE pokaże linki do zasobów, z których skorzystało,
- możliwość doprecyzowania, czego szuka użytkownik – SGE podpowie pytania użytkowników, które internauta mógłby zadać, aby uzyskać przydatne dla niego informacje. Po zadaniu pytania uzupełniającego, np. „dlaczego?”, użytkownik może zobaczyć nowy przegląd treści,
- pomoc w zakupach – generatywna sztuczna inteligencja pomoże odkryć kluczowe informacje o produkcie, dzięki czemu użytkownicy mogą szybciej i łatwiej podjąć decyzje zakupowe. SGE zapewni również opisy, które zawierają aktualne recenzje, oceny, ceny i zdjęcia,
- reklamy w wyszukiwarce – będą nadal wyświetlane w odpowiednich miejscach i oznaczone,
- generowanie obrazów – możesz, np. wysłać zapytanie „narysuj obraz kozy noszącej czapkę szefa kuchni i gotującej śniadanie”, a otrzymasz do czterech wygenerowanych grafik do wyboru.
Kiedy SGE będzie dostępne w Polsce?
Nie wiemy jeszcze, kiedy rozpocznie się testowanie SGE w Unii Europejskiej. Natomiast generowanie kontekstowych odpowiedzi nie będzie się pojawiać w przypadku każdego zapytania bez wyjątków. Testowanie SGE rozpoczęło się w maju 2023 roku. W listopadzie rozwiązanie udostępniono w ponad 120 państwach. Na początku kwietnia 2024 roku podsumowania AI zaczęły być prezentowane testowym użytkownikom w Wielkiej Brytanii. Na razie trudno spekulować, kiedy realnie nastąpi pełne wdrożenie Search Generative Experience w Polsce. Znaczenie będą mieć dostosowanie do regulacji prawnych Unii Europejskiej, a także oceny, czy jakość odpowiedzi w lokalnych językach jest wystarczająca.
Jakie zmiany wprowadza SGE w wyszukiwarce Google?
Search Generative spowoduje, że w wynikach pojawią się atrakcyjne snippety, które mogą stanowić wartość dodaną dla użytkowników. Dołączone linki do źródeł użytych do wygenerowania tych wyników czasami wymagają jednak kilku kliknięć. SGE daje odpowiedzi lepiej dopasowane do intencji wyszukiwania użytkownika niż inne, zwykłe rezultaty. W przypadku pytań o wydarzenie historyczne Google przedstawi wynik w formie artykułu. Jeżeli pytania będą dotyczyć zakupu, wyszukiwarka może wyświetlić porównanie produktów.
SGE oferuje wiele klikanych źródeł – zajmuje dużo miejsca, spychając niżej tradycyjny SERP. Możesz zadawać pytania uzupełniające, co sprawia, że pozostaniesz w wynikach wyszukiwania, zamiast przechodzić do witryny w celu uzyskania dodatkowych informacji.
Wyniki SGE są w wersji BETA wyświetlane na samej górze SERP-ów, przed rezultatami organicznymi (SEO). Reklamy mogą zostać zintegrowane z wynikami SGE i / lub umieszczone nad organicznymi. Wszystkie te czynniki prawdopodobnie spowodują, że standardowe rezultaty będą mniej widoczne. Docelowo może to wyglądać jak na poniższej grafice:
Jak SGE wpływa na SEO i widoczność stron w internecie?
Wprowadzenie SGE w SERP-ach zmieni nie tylko wygląd wyników wyszukiwania, ale również prawdopodobnie wpłynie na liczbę odwiedzin, które uzyskują strony internetowe z Google. Na podstawie innych krajów mamy już sporo danych, które pokazują, jak SGE wpłynęło na SEPR-y. Na pewno warto zwrócić uwagę na analizę Laurence’a O’Toole’a z Authoritas, która obejmowała wyniki w USA. Przeprowadził ją w grudniu 2023 roku dla tysiąca sprzedażowych fraz. Oto wnioski:
- wyniki generowane przez AI pojawiły się w przypadku 86,8% zapytań,
- w 65,9% przypadków pojawia się przycisk Generate, ale w 34,1% wstępnie wypełniony element SGE z linkiem „Show more”,
- jeśli użytkownik kliknie Generate lub Show more, wynik z pierwszej pozycji znacząco przesuwa się w dół,
- średnio liczba linków w SGE wynosi 10,2 (z 4 unikatowych domen),
- 93,8% linków pochodziło spoza domen o najwyższym rankingu organicznym.
Dużo wartościowych danych dostarcza również badanie SE Ranking przeprowadzone na grupie 100 tys. słów kluczowych. Oto, jakie płyną z niego wnioski:
- 64% analizowanych zapytań zawierało odpowiedź SGE lub przycisk Generuj,
- przeciętnie snippet SGE zawierał 3485 znaków,
- najczęściej w odpowiedzi SGE po rozwinięciu znajdowało się 8 linków,
- 85,5% snippetów SGE linkuje do jednej lub więcej domen z top 10 wyników organicznych,
- Najczęściej linkowane domeny to quora.com, local.google.com (Google Maps) i en.wikipedia.org,
- słowa kluczowe z długiego ogona częściej wywołują odpowiedzi oparte na sztucznej inteligencji,
- W 27% przypadków SGE nie towarzyszyły żadne reklamy.
Jak SGE wpłynie na ruch z wyników organicznych? Z analizy Insights Partners wynika, że w niektórych serwisach spadł nawet o 25%. W praktyce jednak wszystko zależy od tematyki serwisu i oczekiwań internautów co do odpowiedzi. Jeśli problemem dla Twojego serwisu były zero-click searches, gdzie internauta otrzymywał odpowiedź w SERP-ach bez konieczności odwiedzenia strony, Generative Experience może jeszcze pogorszyć sytuację. W przypadku gdy jednak odbiorcami Twoich treści są szukający dogłębnej wiedzy, bardzo prawdopodobne, że będziesz pozyskiwać ruch wyższej jakości, dający większe możliwości monetyzacji. Inną kwestią pozostaje to, jak Polacy podejdą do kwestii generowania odpowiedzi AI.
Jakie korzyści niesie za sobą SGE dla użytkowników i firm?
Search Generative Experience z punktu widzenia użytkowników Google ma wiele zalet, takich jak:
- szybsze znajdowanie odpowiedzi na pytania,
- możliwość zadawania dalszych pytań i sugestie co do ich treści,
- generowanie obrazów.
Natomiast dla firm prowadzących serwisy cenna wydaje się możliwość dotarcia z materiałem do większej liczby odbiorców niż wcześniej, zajmując niższą pozycję w SERP-ach.
Jak przygotować się na wprowadzenie SGE?
Przede wszystkim zwróć uwagę na tworzenie treści. Od dawna mają kluczowe znaczenie – powinny być wartościowe, odpowiadać na zapytania użytkowników. Oto jak przygotować się na zmiany:
- dostarczaj użytkownikom rzeczowych, wiarygodnych i pomocnych odpowiedzi,
- treści powinny być ustrukturyzowane i prezentowane w sposób umożliwiający sztucznej inteligencji skuteczne zrozumienie zawiłości kontekstu. W tym celu używaj jasnego i zwięzłego języka. Przewiduj, w jaki sposób użytkownicy mogą formułować swoje zapytania,
- zwróć uwagę na optymalizację treści pod kątem modeli językowych AI. Dowiedz się, jak interpretują i przetwarzają informacje,
- wprowadź dynamiczne i interaktywne formaty treści – badaj, które angażują użytkowników do konwersacji czy zadawania dalszych pytań. Takie efekt mogą dawać m.in. zwięzłe podsumowania,
- twórz treści zorientowane na użytkownika – pamiętaj, że Search Generative Experience ma na celu poprawę doświadczeń internautów,
- używaj danych strukturalnych, aby pomóc Google zrozumieć treść Twojej witryny.
Poza tym weź pod uwagę dywersyfikację źródeł ruchu – nie bazuj wyłączne na wynikach organicznych Google. Najlepiej skupiaj się na jak największej ich liczbie.
Przyszłość wyszukiwania: co dalej z SGE?
Prawdopodobnie w najbliższym czasie zmieni się prezentacja wyników wyszukiwania również dla zapytań w języku polskim. Kiedy to jednak nastąpi? Nie wiadomo. W połowie marca Google ogłosiło Elizabeth Reid nowym szefem działu wyszukiwania – ściśle współpracowała ona z zespołem SGE. Dużą część swojego wpisu o zajęciu nowego stanowiska poświęciła właśnie SGE, wraz z informacją, że więcej dowiemy się wkrótce.
W branży pojawiły się plotki, że jakaś forma SGE zostanie udostępniona w publicznym wyszukiwaniu już w maju 2024 roku. Czy tak będzie? Dowiemy się wkrótce. Na razie nie znamy żadnych oficjalnych dat.