Influencer marketing to ostatnio bardzo modne słowo w mediach i to nie tylko tych społecznościowych. Kim są Ci legendarni influencerzy i dlaczego warto uwzględnić ich w swoich marketingowych planach?
Influencer – kto to jest?
Influencer to osoba, która ma realny wpływ na decyzje (w tym zakupowe, co często przedsiębiorców interesuje najbardziej) innych ludzi. Im większe grono jest pod jego wpływem, tym większa jest siła influencera i tym bardziej cenny jest dla marek. To właśnie ta siła oddziaływania jest kluczowym wyznacznikiem influencerów – jeśli nie cieszą się oni zaufaniem grupy odbiorców, to ich znaczenie jako wpływowych np. blogerów znacząco maleje. Same wyświetlenia strony to w tym wypadku tylko marginalny czynnik.
Czy każdy celebryta to influencer?
Taka ciekawostka – wcale nie każdy. Celebryta może być influencerem, ale nie musi nim być. To z reguły osoby rozpoznawalne przez rzesze ludzi, ale nie zawsze przekłada się to na moc wpływów. Podsumowując – każdy celebryta jest rozpoznawalny i uznawany za osobę powszechnie znaną, ale nie każdy celebryta jest na tyle wpływowy, by móc oddziaływać na swoich odbiorców. Nawet jeśli jest ich wielu. Dlatego też choć marki ze względów często głównie wizerunkowych dalej chętnie korzystają ze współpracy z celebrytami, to coraz rzadziej jest to rentowne w przeliczeniu wydatków na zyski z kampanii. Z reguły im większy zasięg tym większa kwota za współpracę, nawet jeśli nie ma to realnego przełożenia na wynik biznesowy,
Jak wybrać influencera do kampanii?
Jeśli pierwszy raz zaczynacie współpracę w ramach influencer marketingu, to może to być bardzo czasochłonny proces. Najpierw kluczowe jest przemyślenie, co chce się w ogóle osiągnąć i co promować. Inny bloger będzie odpowiedni dla reklamowania inteligentnych domów, a inny okaże się wsparciem przy wprowadzaniu na rynek nowego produktu dla dzieci. To dość naturalne, że w pierwszym przypadku szukamy odpowiedniego influencera w branży technologicznej, a przy opcji drugiej przychylniej patrzymy na blogi i vlogi parentingowe.
Koszt influencer marketingu
Gdy już wyselekcjonujemy odpowiednie grono influencerów, to dochodzi moment sprawdzenia ich ceny. Im bardziej wpływowy influencer, tym jest drożej. Ceny wahają się od kilkuset złotych aż do milionów złotych przy tych największych blogerach, prawdziwych hegemonach. Niektórzy zgodzą się na współpracę barterową, dla innych akceptowalna będzie tylko odpowiednio godziwa wypłata. Możliwości finansowe firmy szukającej influencera to także ważny aspekt – wielu blogerów cennik zamieszcza już na stronie, inni wymagają jednak indywidualnego kontaktu. Często swoje marzenia i naturalne wybory trzeba ograniczyć po ustaleniu budżetu na współpracę.
Z kim współpracował influencer?
Jeszcze przed pierwszym kontaktem warto sprawdzić dotychczasowe współprace influencerów. Głupio wybrać kogoś, kto już współpracował z konkurencyjną marką. Również nie zawsze warto porywać się na kogoś, kto ma za sobą już wiele kontraktów reklamowych – tacy influencerzy często mają ograniczony wpływ i traktowani są jako banery reklamowe. Historia dotychczasowych kampanii to także możliwość sprawdzenia kreatywności danego np. vlogera – w jaki sposób promował wcześniej produkty i usługi różnych firm. Im lepiej to robił, tym większa szansa, że zaproponuje coś kreatywnego także i w naszym przypadku.
Jak współpracować z influencerem?
Influencer często utożsamiany jest także z ambasadorem marki, więc warto rozważyć w tym wypadku współpracę długofalową. Szczególnie, jeśli za pierwszym razem okazała się sukcesem, a usługa/produkt jest skalowalna i może zostać ponownie sprzedana tej samej grupie odbiorców. Wówczas influencer staje się w zasadzie twarzą marki, jest z nią jednoznacznie kojarzony. Tutaj pojawia się także aspekt takiego doboru osoby, by nie była ona zbyt kontrowersyjna i utożsamiała swoim wizerunkiem wartości marki.
Decydując się na współpracę z blogerem czy vlogerem, nie należy w żaden sposób zabijać jego kreatywności. Skoro przeprowadziliśmy dogłębny research, to wiemy, czego możemy się spodziewać i jakie pomysły do tej pory realizował dany influencer. Pozwólmy mu wykazać się pomysłowością i ideami zgodnymi z dotychczasowymi działaniami na blogu. Im mniej widać, że dany film to sucha promocja produktu zaplanowana przez markę, tym większe szanse na jego sukces. Influencer, nawet nawiązując płatną współpracę, powinien zachować charakter swojego bloga i działać zgodnie ze swoimi wartościami.
Jak mierzyć wyniki influencer marketingu?
Warto jeszcze przed współpracą założyć określone wskaźniki, jakie chce się osiągnąć. Bez względu na to, czy chodzi o ruch na stronie czy docelowo sprzedaż produktu, warto dokładnie śledzić wyniki, by poznać stopień rentowności współpracy. Nie mając oczekiwań i konkretnych celów minimum, trudno jest później na gorąco stwierdzić, co dało nam współpraca i co zrobić, by poprawić jej efekty jeszcze w trakcie jej trwania.
Ważne jest, by wiedzieć, co chce się mierzyć i wykorzystać do tego własne narzędzia, a nie w pełni opierać się na danych podawanych przez influencerów. Influencer może wybrać sobie statystyki, które chce pokazać – to nasza broszka, byśmy wiedzieli, jakie dane statystyczne chcemy zobaczyć i jakie rzeczywiście mają znaczenie. Dla przykładu zasięg i wyświetlenia to dwie różne kwestie. Jednosekundowe wyświetlenia filmików mają znikome znaczenie – kluczowe jest, kto obejrzał dane wideo do samego końca. I właśnie o takie niuanse chodzi.
Czy warto prowadzić influencer marketing?
Jak najbardziej. Jeśli są odpowiednio dobrani do marki i jej wartości, a dodatkowo ich grupa docelowa pokrywa się z grupą odbiorców danej firmy, to taka współpraca, w oparciu o kreatywny koncept, skazana jest na sukces. Czemu jej nie wykorzystać i nie wprowadzić influencer marketingu do swoich działań?
Nowym trendem, w kwestii współpracy w ramach influencer marketingu, jest wykorzystanie mikro influencerów. O tym, czy warto z nimi współpracować, przeczytacie w następnym artykule!