Jak wybrać influencera do współpracy?

372

Współpraca z influencerami jest uwzględniona w marketingowej strategii wielu marek. Celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki czy też natychmiastowy wzrost sprzedaży. W jaki sposób wybrać influencera, żeby współpraca rzeczywiście zaowocowała dobrymi wynikami?

Rynek influencerów nieustannie rośnie i w każdej branży można znaleźć wpływowe jednostki, które prowadzą bloga czy też vloga. Przed zawarciem współpracy warto jednak zweryfikować poszczególnych influencerów, czy aby swoją kampanią przełożą się na sukces marki.

Statystyki – pokażą, co możesz osiągnąć

Pakiet statystyki powinniśmy otrzymać już po pierwszym kontakcie. Zazwyczaj ci bardziej znani blogerzy, przyzwyczajeni do comiesięcznych ofert, mają przygotowaną paczkę, którą regularnie aktualizują. Jakie statystyki powinny się w niej znaleźć?

Jeśli ktoś prowadzi bloga, to na pewno podstawowe statystyki z Google Analytics – liczba unikalnych użytkowników, współczynnik odrzuceń czy czas spędzony na stronie. W przypadku Facebooka średni zasięg postów, miesięczny przyrost fanów i średni stopień zaangażowania na fanpage. Podobne statystyki da się wyciągnąć także z Instagrama. To powinien być jeden z podstawowych czynników późniejszej wyceny współpracy.

W razie potrzeby, bloger powinien zgodzić się na dosłanie konkretnej statystyki, na której nam zależy, jak np. liczba wejść na bloga z mediów społecznościowych.

Tematyka – jak blisko naszej grupy docelowej?

To kluczowy czynnik – czy tematyka, w której działa bloger, zgadza się z naszą grupą docelową? Jeśli chcemy wypromować odżywkę na siłownię, to raczej nie skontaktujemy się z blogerem, który pisze o wędkarstwie. Tematyka powinna być bliższa działaniom firmy.

Czasami jednak można pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa i odejścia od normy. Szczególnie, jeśli nasza grupa odbiorców jest zróżnicowana i staramy się działać szerzej. Dla przykładu – promujemy nowe technologie, np. smart home. Prostym wyborem wydają się majsterkowicze, blogi technologiczne czy też testerzy gadżetów. A może lepiej spróbować z blogerką parentingową, która ogłosiła, że zamierza w niedługim czasie przeprowadzić się do swojego domu? Jeśli ona pokaże takie rozwiązanie, to dotrzemy do innych matek, które ją śledzą i mogą chcieć wykorzystać technologię w swoich domach.

Komentarze – czy są i jakie są?

Statystyki to jedno, druga sprawa to komentarze i realne zaangażowanie użytkowników. Co z tego, że ktoś ma 30 tysięcy fanów, skoro przekłada się to na ledwo dwa komentarze pod zdjęciem? To przecież aktywność i moc rekomendacji wpływ na siłę oddziaływania influencera.

Jeśli komentarzy jest wiele i są to komentarze pozytywne, to dobrze dla blogera i potencjalnie dobrze także dla nas. Możemy spodziewać się wówczas, że nasze sponsorowane treści także będą komentowane i spotkają się z dużym zainteresowaniem ze strony odbiorców. A to przecież chodzi!

influencer-jak-wybrac

A ile to kosztuje?

Nie da się ukryć, że ważnym czynnikiem przy podjęciu współpracy będzie cena. Szczególnie, że w blogosferze cennik jest bardzo rozpięty, a czasami nawet mniejsze vlogi/blogi bardzo się cenią i oczekują kilku tysięcy złotych za jednego posta w social media.

Cenę powinniśmy poznać wtedy, gdy przedstawimy swoje oczekiwania co do współpracy. Niektórzy mają na swojej stronie widełki cenowe dla poszczególnych działań sponsorowanych, ale większość dużych blogerów wycenia współpracę indywidualnie – w zależności od jej zakresu, ale także rozpoznawalności marki.

W przypadku dużych i wpływowych blogerów, o ile nie odpowiadamy za marketing luksusowej marki, barter nie wchodzi w grę. Zazwyczaj jedną interesującą formą rozliczenia są pieniądze i nie ma w tym nic dziwnego – przecież wielu z influencerów zakłada działalność, a chociażby ZUS należy opłacić.

Z kim wcześniej współpracował influencer?

To bardzo ważne pytanie, szczególnie gdy chcemy uczynić z niego ambasadora marki i zainwestować we współpracę dużą część marketingowego budżetu. W większości przypadków, jeśli influencer już współpracował z konkurencyjną dla nas marką, to powinniśmy natychmiast zrezygnować. On też powinien się nie zgodzić, jeśli zależy mu na wiarygodności przed grupą docelową, czyli jego największej wartości.

Na przykładzie wcześniejszych postów sponsorowanych możemy jednak sprawdzić, jak pod kątem kreatywności sprawdzał się dany influencer. Czy publikowany content cieszył się dużą popularnością? Czy Twoim zdaniem sponsorująca marka zyskała na tej współpracy? To może być solidna podpowiedź w kontekście potencjalnej umowy o wsparcie Twojej marki.

Wizerunek – czy pasuje do Twojej marki?

influencer-jak-wybrac2

Twoja marka na pewno pozycjonuje się na rynku i obrała określoną strategię komunikacji. Celuje w pewien segment odbiorców i do niego dostosowuje wszelkie swoje działania. Poszukując odpowiedniego influencera zastanów się, czy odpowiada on wartości marki i czy jest zgodny z jej wizerunkiem?

To oczywiste, że jeśli firma stawia na bezpieczną, niekontrowersyjną komunikację, to nie powinna wybierać kogoś, kto ma już niejeden kryzys w social media za sobą. Powinna raczej postawić na kogoś, kto wyróżnia się dużym zaufaniem ze strony odbiorców i wyważonym językiem w social media. Takie elementy to także ważne czynniki dla odpowiedniego wyboru influencera do współpracy.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.