Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Dobry tytuł SEO
    Znaczenie tytułu a SEO strony internetowej
    20 marca 2024
    UTM link
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Jak uniknąć duplikacji treści?
    Czym jest duplikacja treści – czy należy z nią walczyć?
    25 marca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Atak hakera na stronę
    Atak hakerów. Jak zabezpieczyć swoją stronę internetową?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    sklep na shopware
    Shopware – co to jest i jak zacząć?
    31 października 2023
    Karty produktów
    Idealna karta produktu – jak ją stworzyć? Przykłady i pomysły
    5 października 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Research and development
    Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
    17 listopada 2023
    podpisanie umowy z aniołem biznesu
    Anioł biznesu – kim jest i jak go pozyskać?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Jak za pomocą neuromarketingu udoskonalać swój biznes?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Jak udoskonalić swój biznes za pomocą neuromarketingu?
Responsywnie.pl > Marketing > Jak za pomocą neuromarketingu udoskonalać swój biznes?
Marketing

Jak za pomocą neuromarketingu udoskonalać swój biznes?

Natalia Szczur
Data ostatniej aktualizacji: 2023/12/21 o 15:22
Natalia Szczur Opublikowano 21 grudnia 2023
12 min
Udostępnij

Celem specjalistów odpowiedzialnych za działania marketingowe jest jak najlepsze poznanie grup odbiorców, dotarcie do klienta z ofertą i takie zrozumienie jego zachowań, aby zrealizować cele. Dzięki temu możliwe jest tworzenie strategii marketingowych, dzięki którym uda się osiągnąć sukces. W ostatnim czasie coraz więcej firm stawia na badania neuromarketingowe. Co to jest? Jak wpływają na decyzje zakupowe? Czy pozwalają udoskonalić biznes?

Spis treści
Neuromarketing – co to?Neuromarketing w badaniachMetody badawcze w neuromarketinguNeuromarketing obecnie i w przyszłościPrzykłady neuromarketingu wykorzystywane przez wielkie markiHPPayPalYahooFrito-LayCokeDisneyAirbnbVictoria’s SecretNeuromarketing a etyka

Neuromarketing – co to?

W ramach neuromarketingu bada się wpływ zmysłów na decyzje zakupowe. Analizuje się reakcje poszczególnych części mózgu na reklamę. Wykorzystuje się wiedzę z zakresu kognitywistyki i neuronauki, aby określić preferencje klientów, ustalić ich pragnienia i oczekiwania. Poprzez techniki neuronaukowe gromadzi się dane empiryczne dotyczące zachowań konsumentów. Na ich podstawie można opracować skuteczniejsze kampanie marketingowe, a także produkty, które wywołają pozytywne reakcje i spełnią oczekiwania odbiorców. Stosuje się różne techniki badawcze, takie jak:

  • neuroobrazowanie,
  • elektroencefalografia (EEG),
  • pomiar reakcji skórnych,
  • eyetracking.

Neuromarketing łączy nauki z zakresu psychologii, marketingu i neurologii.

Co łączy w sobie neuromarketing?

Źródło

Neuromarketing w badaniach

Oczywiście zastosowanie narzędzi pomiarowych znanych z analiz psychofizjologicznych nie jest kwestią przypadku. Badania z zakresu psychologii i psychofizjologii, marketingu i inne, pokazują, że warto na to stawiać. Decyzje zakupowe zależą od wielu czynników – reakcja mózgu na reklamę czy produkt jest jedynym z takich, które mają duże znaczenie. Co pokazują badania? Uzasadniają sens inwestowania w neuromarketing.

Kilka lat temu Google przeprowadziło badania, których rezultaty udowodniły, że użytkownik jest w stanie wyrobić sobie opinię na temat projekt w 50 ms. Kluczowe wnioski były takie, że strony internetowe o niskiej złożoności wizualnej były postrzegane jako bardzo atrakcyjne. Witryny powinny być proste.

Okazuje się, że 90% decyzji zakupowych podejmowanych jest nieświadomie. Może Ci się wydawać, że reklamy do Ciebie nie przemawiają, potrafisz się na nie uodpornić. Nasze decyzje nie zawsze są jednak racjonalne. Padamy ofiarą wpływów, a wiele decyzji jest napędzanych przez podświadomość.

Możesz nie zdawać sobie sprawy, jak dużym zainteresowaniem cieszą się obecnie badania neuromarketingowe. Oto wybrane wnioski z przeprowadzonych analiz:

  1. Ponad 70% globalnych marek wykorzystało jakąś formę neuromarketingu.
  2. Konsumenci zwracają na coś uwagę tylko przez 8 sekund.
  3. Według przewidywań strategie neuromarketingowe skrócą czas testowania produktów i kampanii o 40-60%. Artykuły szybciej będą pojawiać się na rynku.
  4. Wykorzystanie fMRI (funkcjonalny magnetyczny rezonans) w badaniach neuromarketingowych wzrosło o ponad 80% w ciągu ostatniej dekady. Pokazuje to, jak rośnie znaczenie zrozumienia aktywności mózgu klientów w marketingu.
  5. Marketing sensoryczny, stosowany w neuromarketingu, może zwiększyć sprzedaż nawet o 10%.
  6. 95% decyzji zakupowych podejmowanych jest podświadomie.
  7. Reklamy z ponadprzeciętną reakcją emocjonalną widzów spowodowały 23-procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu do przeciętnych kreacji.
  8. Około 31% dużych firm na świecie stosuje techniki neuromarketingu.

Jakie inne wnioski przynoszą badania neuromarketingowe? Pozytywne emocjonalnie reklamy są o 19% skuteczniejsze niż neutralne. Kolor ma wpływ na prawie 90% decyzji zakupowych – wzrok, to co widzimy, wpływa na emocje i zachowania, może przykuć uwagę, ale też wywołać określone reakcje. Produkty są postrzegane jako o 24% bardziej wartościowe, gdy konsumenci mogą ich dotknąć. Marki, które wywołują emocje, silniejszą reakcję emocjonalną niż konkurencja, mają trzykrotnie skuteczniejszy przekaz ustny –efektywniej oddziałują na mózg, myślenie i zachowania.

Neuromarketing - trochę statystyk

Źródło

Metody badawcze w neuromarketingu

Komunikaty marketingowe składają się z obrazów i dźwięków. Oddziałują na wzrok, emocje, aktywność konsumentów. Dochodzi do rejestrowania przez procesy percepcyjne, przetwarzania ich przez mózg w określone wyobrażenia np. na temat konkretnego produktu. To powoduje, że podejmujesz określone decyzje. Ich zrozumienie nie jest możliwe za pomocą standardowych metod, a jedynie poprzez badania neuromarketingowe. Wykorzystuje się w nich rozwiązania stosowane dotąd wyłącznie w medycynie. To badania psychofizyczne, wspomniana neurologia. Dzięki nim można ustalić, jakie są reakcje psychofizyczne uaktywnianych obszarów mózgu. Wykorzystuje się takie techniki jak:

  • eyetracking – śledzenie wzroku. Tę technikę wykorzystuje się do monitorowania, gdzie konsumenci patrzą, gdy zostanie im zaprezentowany komunikat marketingowy. Śledzi się ruchy gałek ocznych. Można ustalić, które elementy przekazu są najbardziej angażujące lub rozpraszające;
  • badanie reakcji skórno-galwanicznej (GSR) – w tym przypadku pomiarowi podlegają zmiany oporu elektrycznego skóry, a używa się do tego galwanometru. Wynik zależy od stopnia nawilżenia skóry wywołanego potliwością. Takie zmiany oznaczają przeżywanie emocji, pobudzenie wywołane przez określone bodźce i komunikaty. Dzięki temu można ustalić, czy ten komunikat powoduje aktywność konsumenta, skłania go do działania;
  • funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI) – w tym badaniu wykorzystuje się pola magnetyczne do pomiaru zmian w przepływie krwi w mózgu, które wskazują na aktywność neuronalną. Mierząc aktywność mózgu w odpowiedzi na bodźce marketingowe, neuromarketerzy mogą uzyskać wgląd w to, jak konsumenci postrzegają i reagują na komunikaty marketingowe, np. jaki jest wpływ reklam telewizyjnych;
  • badanie elektroencefalograficzne (EEG) – mierzy aktywność mózgu. Rejestruje sygnały zmian potencjału elektrycznego na powierzchni skóry głowy, na której zazwyczaj umieszcza się 19 elektrod. Dzięki nim marketerzy uzyskują wgląd w emocjonalne i poznawcze reakcje konsumenta na komunikaty marketingowe;

Badanie elektroencefalograficzne

Źródło

  • tomografia pozytronowa (PET) – metoda obrazowania mózgu. Polega na monitorowaniu promieniowania emitowanych pozytonów z substancji radioaktywnej podanej obiektowi. Na głowie umieszcza się czujniki, które śledzą promieniowanie;
  • chronometria kognitywna – w tej technice badawczej bierze się pod uwagę czas odpowiedzi na pytania. Jeśli są udzielane szybko, to świadczy o prawdzie, zaś wolno – o kłamstwie. Opiera się na założeniu, że powiedzenie kłamstwa wymaga większego wysiłku.

To nie wszystkie techniki neuroobrazowania. Stosowane są również: tomografia komputerowa, tomografia emisyjna pojedynczego fotonu (SPECT), dyfuzyjna tomografia optyczna (DOT), przezczaszkowa stymulacja magnetyczna (TMS) czy rezonans magnetyczny (MRI).

Są również inne techniki oparte na pomiarze elektrycznej i magnetycznej aktywności mózgu: potencjały wywołane – technika ERP, magnetoencefalografia (MEG), technika jednoczesnego pomiaru EEG i fMRI.

Stosuje się także badanie mimiki. Analizuje się twarz oglądającego reklamę pod kątem reakcji, które pokazują jego emocje. Chodzi o uniesione brwi, szeroko otwarte oczy czy uśmiech. Wyciąganie wniosków na podstawie tej metody jest dosyć ryzykowne, gdyż każdy reaguje inaczej. Są tacy, którzy nie okazują większych emocji poprzez mimikę.

Neuromarketing obecnie i w przyszłości

Badania neuromarketingowe cieszą się zainteresowaniem, ponieważ pozwalają wysnuć wnioski istotne dla biznesu, zyskać przewagę konkurencyjną. Wartość tego rynku regularnie rośnie, a trend ma się utrzymać. Globalny rynek rozwiązań neuromarketingowych został wyceniony na 1634,7 mln USD w 2021 roku. Według udziału w rynku z podziałem na kontynenty wygląda to następująco:

Statystyki z podziałem na kontynenty

Źródło

Oczekuje się, że rynek ten osiągnie 3197,4 mln USD do 2030 r. Badania neuromarketingowe będą się cieszyć rosnącą popularnością. Psychologia ma coraz większe znaczenie w działaniach marketingowych.

Neuromarketing przybiera na sile

Źródło

Przykłady neuromarketingu wykorzystywane przez wielkie marki

Wykorzystanie omawianych technik przynosi znakomite rezultaty. Psychologia, analizowanie emocji, aktywności czy wpływu różnych bodźców na myślenie, pozwalają dopracować produkty, a także komunikaty marketingowe. To wpływa na skuteczność działań i osiągane wyniki. Neuromarketing jest wykorzystywany przez coraz mniejsze firmy, ale przede wszystkim stawiają na niego duże, znane przedsiębiorstwa.

HP

Reklama HP Sprocket, przenośnej drukarki fotograficznej HP do smartfonów, udowodniła, że technologia neuromarketingu działa. W reklamie wystąpił ojciec, który pragnął zwrócić uwagę swojej nastoletniej córki. Emocje widzów są stymulowane na końcu reklamy, gdy zdjęcia jego i córki są wyświetlane w jej pokoju.

Przykład neuromarketingu - firma HP

Źródło

PayPal

Ta platforma płatnicza wykonała mnóstwo pracy, aby przyciągnąć kupujących do korzystania z niej. PayPal podkreślił w swoich kreacjach szybkość działania i wygodę. Firma wykorzystała metodę EEG, aby poznać preferencje klientów dotyczące realizowanych zakupów. Okazało się, że dla odbiorców kluczowe są właśnie szybkość i wygoda. PayPal dostosowało swoje usługi do tych oczekiwań. Reklamy marki skupiają się właśnie na tym. Postawienie na te cechy przynosi lepsze rezultaty niż zwracanie uwagi na kwestie związane z bezpieczeństwem.

Przykład neuromarketingu - firma PayPal

Źródło

Yahoo

Firma Yahoo przygotowywała kampanię brandingową o wartości 100 milionów dolarów. Zanim jednak pojawiły się reklamy, zmierzyła aktywność mózgu swoich klientów za pomocą elektroencefalogramu (EEG). Wypuściła reklamę, w której widoczni byli szczęśliwi ludzie tańczący dookoła świata. Dzięki takiemu przygotowaniu firma wcześniej zweryfikowała, czy kampania może odnieść sukces.

Frito-Lay

Na podstawie badań firma zrezygnowała z błyszczących opakowań na rzecz matowych zamienników. Te pierwsze wywoływały u klientów poczucie winy tzn. kojarzyły się z niezdrowym posiłkiem. Obrazowanie mózgu pokazało aktywność w obszarach, które są odpowiedzialne za „guilty pleasure” – połączenie przyjemności z poczuciem wspomnianej winy.

Przykład neuromarketingu - firma Frito-Lay

Źródło

Coke

Producent napoju Coca-Cola od dawna korzysta z neuromarketingu. Firma wykorzystała takie badania, kiedy zaangażowała się w reklamowanie pierwszej edycji programu telewizyjnego Idol. Za pomocą neuromarketingu optymalizowała przekazy reklamowe. Osiągnęła dużo lepsze efekty niż marka Ford. Okazało się, że reklamy tej firmy motoryzacyjnej nie były spójne z produkcją i nie pasowały do muzycznego widowiska.

Przykład neuromarketingu - Coca-Cola

Źródło

Disney

Ponoć ta wytwórnia posiada laboratorium w Austin, w którym bada się, co powoduje, że ludzie stają się aktywni. W filmach Disneya możesz łatwo dostrzec wykorzystanie neuromarketingu. Jakie emocje wywołują produkcje tej marki? Zazwyczaj szczęście – tak się kończą historie, a towarzyszą im zabawne elementy. Filmy są przyjemne w odbiorze, a ich dodatkowym atutem jest wpadająca w ucho ścieżka dźwiękowa.

Przykład neuromarketingu - Disney

Źródło

Airbnb

Firma dodaje na swoje profile w serwisach społecznościowych wspólnie spędzane chwile, zdjęcia domów wyselekcjonowanych przez gości i gospodarzy. Airbnb korzysta również z treści autorstwa użytkowników serwisu, nawet w reklamach. Dlaczego? Ponieważ internauci bardziej ufają contentowi publikowanemu przez zwykłe osoby niż reklamom. Airbnb wykorzystuje to do zwiększania wiarygodności marki.

Przykład neuromarketingu - Airbnb

Źródło

Victoria’s Secret

Marka stosuje badania neuromarketingowe, aby pozycjonować się jako ekskluzywna. Jednym z ich efektów jest kolor różowy, kojarzony z kobiecością i romantyzmem. Do tego dochodzi słowo „sekret”, które wywołuje ciekawość i urok, zachęcając do dowiedzenia się, o co w tym wszystkim chodzi. To wszystko efekty badań neuromarketingowych.

Przykład neuromarketingu - Victoria's Secret

Źródło

Neuromarketing a etyka

Dzięki opisywanym badaniom zyskujesz cenne źródło wiedzy o klientach, ich aktywności, myśleniu czy emocjach. Jednak wiele osób ma wątpliwości dotyczące kwestii etycznych. Czy korzystanie z takich działań przekracza pewne granice? Kontrowersyjna jest kwestia prywatności, która w ostatnich latach znacząco zyskała na znaczeniu. Dane powinny być zbierane etycznie, a klienci muszą być o tym informowani.

Dla niektórych odbiorców neuromarketing jest postrzegany jako próba manipulacji, wykorzystania naszej podświadomości, aby zmusić do zamówienia. Oczywiście w każdej formie marketingu dochodzi do próby wywołania wpływu na odbiorcę. Neuromarketing nie jest żadną sztuczką, tylko zbiorem skomplikowanych technik, które wymagają odpowiedniego wykorzystania i interpretacji. Dzięki efektom badań możliwe jest pogłębienie relacji, oddziaływanie na emocje. Przekaz wpływa na myślenie, ale konsument nie jest pozbawiony woli. Sam ostatecznie podejmuje decyzje. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie do wykorzystania neuromarketingu, ale nie można zapominać o kwestiach etycznych.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Natalia Szczur
Natalia Szczur
Fanka języka: prostego, poprawnego i korzyści. Od ponad dwóch lat tworzy strategie content marketingowe oraz pisze artykuły branżowe o SEO, UX i analityce.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?