Wyznaczniki dobrego storytellingu ÔÇô jak napisa─ç dobr─ů, marketingow─ů histori─Ö?

147

Storytelling to bardzo mocny trend w content marketingu. Wykorzystanie historii podczas opowiadania o marce czy produkcie, pozwala stworzy─ç wok├│┼é firmy pozytywn─ů otoczk─Ö i zainteresowa─ç odbiorc├│w ┼╝yciem marki. Jednocze┼Ťnie dzi─Öki marketingowym opowie┼Ťciom, klienci znajduj─ů rozwi─ůzania na w┼éasne problemy i wczuwaj─ů si─Ö w sytuacje wprowadzonego bohatera. Jak pisa─ç dobre, marketingowe historie, by storytelling rzeczywi┼Ťcie by┼é skutecznym przekazem?

Stw├│rz otoczk─Ö historii

Dobra historia ma dobr─ů otoczk─Ö. Co┼Ť dzieje si─Ö wok├│┼é niej, jest jakie┼Ť konkretne miejsce czy czas. Nawet je┼Ťli jest to dawno, dawno temu i za g├│rami, za lasami, to warto zacz─ů─ç od takiego prostego wprowadzenia. Ju┼╝ to wystarczy, by czytelnik m├│g┼é odnale┼║─ç si─Ö w historii i ÔÇ×wsi─ůkn─ů─çÔÇŁ w ni─ů. Bez podania okoliczno┼Ťci, miejsca czy czasu, storytelling nie ma sensu. Znika ca┼éy klimat i magia zwi─ůzane bezpo┼Ťrednio z opowie┼Ťci─ů.

Dopasuj histori─Ö do odbiorcy

To w zasadzie punkt, kt├│ry znajduje si─Ö przy ka┼╝dym opisie marketingowych dzia┼éa┼ä. Jednak nic w tym dziwnego, bo to w┼éa┼Ťnie dopasowanie tre┼Ťci (j─Özyka, tematu, narracji) do grupy docelowej jest kluczowym elementem content marketingu.

Je┼Ťli masz odbiorc─Ö zainteresowanego sportem, to nie opowiadaj mu o modzie. Je┼Ťli kogo┼Ť interesuje motoryzacja czy mechanika, to nie wplataj w to produkt├│w spo┼╝ywczych. Ca┼éa otoczka, pointa czy bohaterowie musz─ů by─ç kim┼Ť lub czym┼Ť, co zainteresuje Twojego klienta. Podobnie wygl─ůda to w kwestii z┼éo┼╝ono┼Ťci j─Özyka czy u┼╝ywanych metafor.

Stw├│rz posta─ç, z kt├│r─ů klienci mog─ů si─Ö uto┼╝samia─ç

Dob├│r bohatera to kluczowy element. Musi by─ç dopasowany do wizji marki i jej warto┼Ťci, a jednocze┼Ťnie spe┼énia─ç inny, kluczowy warunek ÔÇô klient powinien m├│c si─Ö z nim uto┼╝samia─ç.

Dlatego dla jednej firmy b─Ödzie to Pan Antoni lat 69, dla innej 13-letni Ja┼Ť, a jeszcze dla innej prezes, 37-letni Robert. Wa┼╝ne, by klient czu┼é, ┼╝e mo┼╝e postawi─ç si─Ö w jego sytuacji, zmierzy─ç si─Ö z podobnymi problemami i w podobny spos├│b je rozstrzygn─ů─ç. Takie przywi─ůzanie do bohatera (troch─Ö inaczej funkcjonuje to w ksi─ů┼╝kach/filmach ÔÇô tam funkcjonuj─ů bohaterowie, kt├│rymi odbiorcy chcieliby by─ç) pomo┼╝e si─Ö klientowi zaanga┼╝owa─ç emocjonalnie i zainteresowa─ç rozwojem sytuacji.

Dlatego te┼╝ bohater powinien by─ç wyrazisty i stworzony na zasadzie kontrastu dla antagonisty. Je┼Ťli jeden jest leniwy, to drugi musi by─ç pracowity, je┼Ťli posta─ç a ma du┼╝o energii, to posta─ç b powinna by─ç bardziej flegmatyczna. Takie kontrastowe zestawienie na zasadzie ogie┼ä ÔÇô woda to proste, a zarazem bardzo skuteczne rozwi─ůzanie przy wprowadzaniu bohater├│w.

storytelling

Wzorcowym przyk┼éadem jest storytelling, gdy bohater historii oddaje jednocze┼Ťnie warto┼Ťci marki. Pokazuje, z czym uto┼╝samia si─Ö firma i pozwala odbiorcy lepiej zrozumie─ç jej filozofi─Ö. Wtedy tworzymy swojego rodzaju mini-brand hero (cho─ç r├│wnie dobrze mo┼╝na wykorzysta─ç tutaj mark─Ö osobist─ů szefa/prezesa), kt├│ry prezentuje ca┼é─ů firm─Ö. Ma┼éo tego, tak zbudowan─ů posta─ç mo┼╝na wykorzysta─ç chocia┼╝by w procesie rekrutacji, wprowadzaj─ůc w tej roli szeregowego pracownika.

Konflikt

Aby historia by┼éa dobra i emocjonuj─ůca, musi by─ç w niej jaki┼Ť konflikt. Punkt zapalny, kluczowy dla ca┼éej fabu┼éy. Jaka┼Ť przeciwno┼Ť─ç losu, z kt├│r─ů musi zmaga─ç si─Ö bohater, by osi─ůgn─ů─ç sukces. W historii marketingowej mog─ů to by─ç nawet tak przyziemne i z pozoru ma┼éo fascynuj─ůce rzeczy jak podatki, odleg┼éo┼Ť─ç czy brak wykwalifikowanej kadry. Nawet takie elementy mog─ů sta─ç si─Ö ciekawymi, je┼Ťli dobrze poprowadzisz histori─Ö, a bohater poradzi sobie z nimi w kreatywny, niekonwencjonalny spos├│b.

Niez┼éym pomys┼éem jest w tym kontek┼Ťcie wykorzystanie personalizacji. Niech ten problem, z kt├│rym musi poradzi─ç sobie bohater, b─Ödzie po prostu czarnym bohaterem. Zmagania z nim same w sobie tworz─ů histori─Ö i daj─Ö otwarte pole do stworzenia szcz─Ö┼Ťliwego zako┼äczenia.

storytelling

Przy konflikcie warto wykorzysta─ç tak┼╝e element, kt├│ry pomaga go rozwi─ůza─ç. Cz─Östo tym rozwi─ůzaniem mo┼╝e by─ç produkt lub us┼éuga Twojej firmy. To w┼éa┼Ťnie nowy proszek pozwala Ci poradzi─ç sobie z brudnymi ciuchami dziecka-pi┼ékarza. To faktoring pozwala Ci poradzi─ç sobie z niep┼éac─ůcymi kontrahentami i wykorzysta─ç otrzymywane na czas pieni─ůdze do rozwoju firmy. Tutaj kreatywno┼Ť─ç nie zna granic, a im bardziej kreatywnie ÔÇô tym lepiej. Szanse na viralowy zasi─Ög wzrastaj─ů.

Wykorzystaj emocje

To emocje najbardziej oddzia┼éuj─ů na ludzie. Ca┼éa empatia, jak─ů czytelnik przeleje na Twojego bohatera, mo┼╝e mie─ç tak┼╝e pozytywny wp┼éyw na skojarzenia z Twoj─ů mark─ů. Wykorzystaj je dla swoich potrzeb!

Historia powinna opiera─ç si─Ö na ┼éadunku emocjonalnym. Odbiorca powinien odczuwa─ç emocje (oczywi┼Ťcie pozytywne) co do bohatera storytellingu i mu kibicowa─ç. Je┼Ťli dodatkowo emocje uda Ci si─Ö po┼é─ůczy─ç z Twoim produktem/us┼éug─ů, to bomba! To przecie┼╝ w┼éa┼Ťnie one mog─ů by─ç sposobem na rozwi─ůzanie konfliktu, jak ju┼╝ wspominali┼Ťmy wcze┼Ťniej.

Na pocz─ůtku swojej przygody ze storytellingiem warto korzysta─ç z gotowych schemat├│w i inspirowa─ç si─Ö najlepszym wzorcami, ale gdy ju┼╝ dojdziesz do wysokiego poziomu, to warto opowiada─ç historie w swoim stylu i zaskakiwa─ç. Dobra historia marketingowa czy produktowa mo┼╝e przynie┼Ť─ç niespodziewanie dobre wyniki. Skoro otoczka opowie┼Ťci dzia┼éa nawet dla og┼éosze┼ä na OLX czy Allegro, to zadzia┼éa tak┼╝e przy promocji marki!

Zostaw odpowied┼║

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.