Zależy Ci na tym, aby tworzyć jak najskuteczniejsze kampanie reklamowe na Facebooku i trafiać rzeczywiście do tych osób, które są Twoimi potencjalnymi odbiorcami? Nie da się ukryć, że publikowanie przekazów marketingowych na ślepo, nie przynosi takich efektów co świadome i dobrze zorganizowane działania. Dlatego warto korzystać z grupy podobnych odbiorców na Facebooku. To nic trudnego – wystarczy zrobić pierwszy krok, by opanować tę niewątpliwie dobrą sztukę, która pozwoli Ci poprawić wyniki sprzedażowe.
Czym są niestandardowe grupy odbiorców?
Żeby wytłumaczyć, czym są niestandardowe grupy odbiorców, musimy wpierw wyjaśnić nieco szerzej, jakie są w ogóle grupy docelowe odbiorców na Facebooku. Warto mieć świadomość różnic pomiędzy nimi oraz możliwości, jakie dają, bo jest to niewątpliwie klucz do sukcesu.
Dziś reklama na Facebooku może być rzeczywistą dźwignią handlu – to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów reklam online. Przekonują się o tym zarówno marketingowcy, jak i przedsiębiorcy czy sami odbiorcy – potencjalni klienci. Dzięki bogatym rozwiązaniom, które pozwalają na swobodne dopasowanie kierowanej oferty do konkretnej grupy odbiorców, można znacząco zwiększyć zyski swojej firmy i przede wszystkim zminimalizować straty związane z przepalaniem budżetu na reklamy, które trafiają w próżnię.
Kampanie Facebook Ads są skuteczne i elastyczne – od nas zależy, ile włożymy w nie pieniędzy, a także komu będą się one wyświetlały. To znaczna przewaga nad tradycyjnymi formami reklamowymi. Szczególnie że dziś można bardzo wygodnie precyzować, do kogo rzeczywiście chcemy trafić. To właśnie umiejętność targetowania reklam pozwala dostrzec efektywność swoich działań. Zamiast kierować kampanie do osób, które tak naprawdę nigdy nie skorzystają z naszej oferty, lepiej w przemyślany sposób tworzyć je dla potencjalnych odbiorców.
Dziś Facebook wyróżnia trzy główne grupy odbiorców, do których możemy kierować nasze działania reklamowe. Pierwsza z nich to grupa standardowych odbiorców. To z pewnością dobrze wszystkim znany obszar – wprowadzasz dane dotyczące płci, wieku, lokalizacji i zainteresowań odbiorców, a Facebook dopasowuje je do tych, które ma już zebrane. To najszersza metoda targetowania kampanii. Nie jest ona w żaden sposób związana typowo z naszym kontem czy działalnością, a ogólnie dostępnymi danymi.
Jeśli chcesz działać nieco skuteczniej i bardziej profilować swoje kampanie, niestandardowe grupy odbiorców to coś, co odpowie na Twoje potrzeby. Znajdują się w niej wszystkie osoby, które kiedykolwiek wykazały zainteresowanie Twoimi usługami bądź produktami. Skąd będzie to wiadome? Wystarczy, że weszły one na stronę internetową firmy czy pobrały dostępną aplikację. Facebook zbiera te dane i pozwala utworzyć na ich podstawie efektywne kampanie remarketingowe.
Jeśli już wiesz, czym są niestandardowe grupy odbiorców, warto wyjaśnić także, że istnieje coś takiego jak grupy podobnych odbiorców. To nic innego jak lookalike audience – tworzysz je w oparciu o osoby, które polubiły fanpage Twojej firmy, a także na podstawie piksela konwersji czy istniejących już grup. Facebook działa w inteligentny sposób. Dokonuje analizy odbiorców i wśród nich doszukuje się „klonów” wszystkich Twoich klientów. Dzięki temu pozwala na dotarcie do osób, które rzeczywiście mogą być zainteresowane tym, co oferujesz. Jeśli zależy Ci na efektywnych działaniach w sieci i nie chcesz tracić budżetu na kierowanie reklam w próżnię, bez dwóch zdań grupy podobnych odbiorców to strzał w dziesiątkę. Lookalike audience to sposób na generowanie leadów i ruchu na stronie, który prędzej czy później przełoży się na zyski.
Tworzenie grupy podobnych odbiorców krok po kroku
Zarówno niestandardowe grupy odbiorców, jak i grupy podobnych odbiorców możesz stworzyć w bardzo szybki i wygodny sposób już z samego poziomu tworzenia reklamy. Gdy będziesz na etapie Zestaw reklam, a konkretnie Odbiorcy, masz możliwość stworzenia takiej grupy. Jednak najczęściej specjaliści rekomendują przygotowanie jej wcześniej, korzystając z sekcji Zasoby w Menedżerze Reklam, a następnie Grupy odbiorców. Z tego poziomu będziesz mieć podgląd na te dostępne już grupy, które są stworzone przez Ciebie, ale także pojawi się możliwość stworzenia nowych.
Wszystko przebiega bardzo sprawnie. Wybierz przycisk Utwórz grupę odbiorców i wybierz taki wariant, który obecnie najbardziej Cię interesuje. Może być to zarówno opcja niestandardowych odbiorców, jak i lookalike audience. W przypadku tego pierwszego wariantu, pojawi Ci się opcja wyboru, z jakiego źródła danych chcesz skorzystać. Mogą być to Twoje dane (ruch na stronie, aktywność w aplikacji, własny plik z danymi czy aktywność offline) albo dane z Facebooka (film, zakupy, materiał błyskawiczny, strona na Facebooku czy Instagramie, ogłoszenia bądź wydarzenie).
Gdy samodzielnie wygrywasz dane klientów, miej na uwadze, że posiadanie bazy danych wymaga wyrażenia zgody przez osoby, jakie są w niej uwzględniane. Chodzi o nic innego jak o znane wszystkim RODO.
Jeśli już wiesz, jak tworzyć grupy podobnych odbiorców, pamiętaj, że warto skorzystać z dodatkowych wariantów, które wpływają na wielkość grupy, a co za tym idzie – jej jakość. Jednym z nich jest retencja, czyli czas przechowywania danych w grupie. Okres ten może się wahać od 90 do 365 dni – po wskazanym czasie dane będą usunięte z grupy. Ponadto opcją jest wykluczenie osób i uwzględnienie ich większej liczby dzięki możliwości łączenia źródeł danych.
Przykłady niestandardowych grup odbiorców
Tak naprawdę przykładów grup jest całkiem sporo. Podajemy tylko kilka z nich. To przede wszystkim „Porzucone koszyki”, czyli osoby, jakie nie sfinalizowały zakupu poprzez dokonanie płatności. To również „Porzucone formularze kontaktowe” – osoby, które otworzyły formularz, ale go nie przesłały. Kolejnym przykładem mogą być użytkownicy, którzy wykazali zainteresowanie wydarzeniem na Facebooku, ale nie kupiły biletu. Dość częstą praktyką jest kierowanie reklam do osób, które zareagowały w sposób aktywny na nasze wpisy czy działania.
Na podstawie czego jeszcze można stworzyć grupy odbiorców?
- Film;
- materiał błyskawiczny,
- ogłoszenia publikowane na profilu;
- osoby, które lubią stronę na Facebooku czy Instagramie.
Pośród każdej z tych grup znajdują się szczegółowe kryteria, które pozwalają na jeszcze lepsze kierowanie reklam. Na przykład w kontekście filmów możemy dotrzeć do osób, które obejrzały min. 3 sekundy filmu, ale także do tych, które widziały min. 10 sekund.
O czym pamiętać przy tworzeniu grup niestandardowych odbiorców?
Nie popełniaj błędów i kieruj swoje reklamy w rozsądny sposób, wykorzystując maksymalnie potencjał, jaki dają konkretne grupy.
- Tworząc kampanie nieremarketingowe, zawsze wykluczaj z nich grupy użytkowników remarketingowych.
- Planując kampanię remarketingową, miej na uwadze, by była ona jeszcze bardziej przekonująca i mówiła o zaletach Twojej usługi czy produktu.
- Zastanów się, co jest dla Ciebie najważniejszym działaniem ze strony odbiorców i definiuj grupy właśnie na podstawie tych konkretnych zachowań.
- Do tworzenia grupy odbiorców zbierz odpowiednią ilość danych – zbyt mała grupa źródłowa nie przyniesie pożądanych efektów.